Încă din vremuri străvechi, cititorii Vechiului Testament au observat o varietate de perspective în profețiile care arătau spre Mesia. Majoritatea evreilor și primii creștini au identificat două direcții majore în profețiile mesianice. Pe de o parte, erau textele care arătau spre un Mesia Împărat: un Împărat biruitor care avea să facă dreptate poporului și să extindă teritoriul lui Israel până la marginile pământului. De cealaltă parte, erau textele care sugerau că Mesia avea să fie un Rob suferind, umilit și respins. Mulți nu au înțeles că aceste texte se refereau la una și aceeași Persoană, dar la aspecte diferite din diferite momente ale lucrării Sale. Ce trăsături ale viitorului Eliberator găsim în următoarele texte? Și ce imagini „contranstante”? (Ieremia 23:1-6; Isaia 9:1-7; 53:1-6; Zaharia 9:9)
Textele acestea erau derutante înainte de venirea lui Mesia. Textele despre Mesia ca Împărat nu conțineau nicio aluzie la suferință sau umilință, iar Mesia ,Robul suferind, era descris ca având puțină putere sau autoritate pământească. Iudeii din vremea lui Isus au încercat să rezolve această problemă considerând că Robul suferind era un simbol al întregii națiuni și al suferințelor ei din timpului exilului și al ocupației străine. Odată îndepărtate aceste texte din ecuația mesianică, mulți iudei au început să-L aștepte pe Mesia Împăratul, sau Biruitorul care avea să-i alunge pe asupritori la fel ca David și avea să restabilească poziția lui Israel.
O problemă majoră pe care o ridică îndepărtarea textelor despre Robul suferind este existența în Vechiul Testament a unor texte semnificative, în care cele două caracteristici majore ale lui Mesia se împletesc. Ele descriu una și aceeași Persoană. Ceea ce este mai puțin clar la prima vedere este dacă aceste caracteristici se regăsesc simultan sau consecutiv. Pasajul din Fapte 17:2.3 arată că Pavel a parcurs aceste texte mesianice din Vechiul Testament împreună cu iudeii din Tesalonic și a studiat împreună cu ei semnificația lor. În antichitate, iudeii nu aveau o concepție clară despre prima venire a lui Mesia. Astăzi există multă confuzie în legătură cu a doua Sa venire. Ce ne spune aceasta despre nevoia de a căuta cu seriozitate să cunoaștem adevărul biblic? De ce sunt atât de periculoase învățăturile false?