„Fiecare lucru de sub ceruri îşi are ceasul lui.” (Eclesiastul 3:1)
Pentru a fi un bun negociator, trebuie să pricepi și să înțelegi bine ce se petrece în ambele tabere. Oamenii cumpără rareori un produs din motivul pentru care tu dorești să-l vinzi. Dacă prioritatea și interesul tău sunt focalizate pe profit, și nu pe nevoia oamenilor, vei eșua. Așadar, iată câteva lucruri la care e bine să te gândești, când vrei să negociezi cu cineva: 1) Atitudinea corectă. Nimănui nu-i place să fie înjosit, umilit, constrâns sau presat. 2) Posibilitățile clienților. Există o diferență ca de la cer la pământ între negocierea cu cineva care are mulți bani, încât își poate permite indiferent care este costul, și negocierea cu cineva care face sacrificii ca să cumpere, pentru că are într-adevăr nevoie de acel produs. Dacă dorești să ai un client pe termen lung și nu o vânzare pe termen scurt, practică Regula de aur: „Tot ce voiţi să vă facă vouă oamenii, faceţi-le şi voi la fel…” (Matei 7:12). 3) Momentul potrivit. Înțeleptul Solomon ne spune astfel: „căutarea îşi are vremea ei, şi pierderea îşi are vremea ei…” (Eclesiastul 3:6). Fie că ceri o mărire de salariu, fie că încerci să vinzi un produs unui client, momentul ales este extrem de important. Când dai peste cineva căruia îi este foame, care se simte singur, mânios, obosit, stresat sau se află într-o criză – n-ai nicio șansă de reușită!… pe când dacă aștepți momentul potrivit, ai de câștigat. Chiar îi pasă lui Dumnezeu de astfel de lucruri? Da! „Cântarul şi cumpăna dreaptă vin de la Domnul; toate greutăţile de cântărit sunt lucrarea Lui.” (Proverbele 16:11). Ca urmaș al lui Hristos, trebuie să-ți dorești ca ambele părți să plece câștigate de la negociere, sau măcar cu sentimentul că au fost tratate corect!