„Ştiţi bine lucrul acesta, preaiubiţii mei fraţi! Orice om să fie grabnic la ascultare, încet la vorbire…” (Iacov 1:19)
Pentru a avea o relație bună cu cineva, trebuie să ai o bună comunicare cu acea persoană. O bună comunicare are la bază două lucruri: vorbirea și ascultarea. Oprește-te și gândește-te la conflictele recente și încearcă să identifici comportamentele și atitudinile care ar fi putut contribui la ele: Temeri. Nesiguranță. Gelozie. Încăpățânare. Aroganță. Lăcomie. Păcat. Răzvrătire. Așteptări neexprimate și neîmplinite. Așteptări nerealiste. Roluri și responsabilități nedefinite. Standarde, credințe, filozofii sau viziuni diferite. Dorințe ascunse. Lupte pentru putere. Scopuri și obiective contradictorii. Încălcarea limitelor (spuse sau nespuse). Resurse nepotrivite sau puține (de timp, bani, spațiu etc.). Bariere de limbă. Lipsa de informație. Lipsa de înțelegere a nevoilor. Abilități de relaționare dificile. Apostolul Iacov ne avertizează în acest sens: „Orice om să fie grabnic la ascultare, încet la vorbire…” Acest verset biblic este crucial pentru o bună comunicare. Prin ascultare, noi creăm o atmosferă în care oamenii simt că au fost înțeleși și că viziunile și sentimentele lor au fost validate. Este jumătate din lupta pentru rezolvarea conflictului. Și ascultarea nu este pasivă! Este nevoie de un efort considerabil ca să discerni ce este exprimat sau chiar neexprimat. Dar există o veste bună: dacă ești preocupat de lucrul acesta, Dumnezeu te va ajuta să devii un ascultător mai bun! În Isaia 50:4 citim: „Domnul Dumnezeu Mi-a dat o limbă iscusită, ca să ştiu să înviorez cu vorba pe cel doborât de întristare. El Îmi trezeşte, în fiecare dimineaţă, El Îmi trezeşte urechea, să ascult cum ascultă nişte ucenici.” Reține cuvintele „limbă” și „ureche” – și roagă-L pe Dumnezeu să te ajute cu ambele, începând de astăzi.