"Drept raspuns, Isus i-a zis: `Adevarat, adevarat iti spun ca, daca un om nu se naste din nou, nu poate vedea Imparatia lui Dumnezeu`." (Ioan 3,3)
Nicodim se simtea timid in fata lui Isus. "Invatatorule, stim ca esti un Invatator venit de la Dumnezeu; caci nimeni nu poate face semnele pe care le faci Tu, daca nu este Dumnezeu cu el" (Ioan 3,2). El recunoaste aici ca, in spatele minunilor si al cuvintelor lui Isus, Se afla, cu certitudine Dumnezeu. Desi Nicodim era considerat un "fruntas al iudeilor" si un invatator foarte respectat, el Il accepta pe Isus ca pe un egal al sau, in ciuda faptului ca Isus nu avea nici o educatie oficiala, iar Sinedriul nu recunostea sau chiar condamna invataturile Sale.
Isus cunostea motivul vizitei nocturne a lui Nicodim si a abordat imediat subiectul care il framanta. "Adevarat, adevarat iti spun ca, daca un om nu se naste din nou, nu poate vedea Imparatia lui Dumnezeu" (vers. 3). Nicodim credea ca a inteles conceptul nasterii din nou. A fi un descendent din Avraam reprezenta o virtuala garantie a mantuirii. Doar neiudeii, ca sa fie mantuiti, aveau nevoie sa se nasca din nou sau sa fie adoptati de familia lui Avraam. Si acum, Isus pare sa sustina ca Nicodim insusi trebuie "sa se nasca din nou" si ca Imparatia era chiar si pentru el mult prea curata.
Afirmatia lui Isus l-a tulburat pe vizitatorul Sau. Liderul spiritual evreu stia ca era imposibil pentru un om sa treaca din nou prin nasterea fizica. Si la fel de incredibil era si ca un iudeu sa aiba nevoie de experienta nasterii din nou. Cum poate cineva sa intre din nou in pantecele mamei lui? S-a intrebat el. Isus nu a raspuns argumentului lui Nicodim cu un altul. In loc de aceasta, El i-a spus: "Adevarat, adevarat iti spun ca, daca nu se naste cineva din apa si din Duh, nu poate sa intre in Imparatia lui Dumnezeu" (vers. 5), prezentand clar raspunsul inaintea conducatorului religios. "Nicodim stia ca Isus vorbea acum despre botezul cu apa si despre innoirea inimii prin Duhul lui Dumnezeu. El era convins ca se afla in fata Aceluia despre care prezisese mai inainte Ioan Botezatorul."
"Viata de crestin nu este o modificare sau o imbunatatire a celei vechi, ci o transformare a firii. Schimbarea aceasta nu se poate produce decat prin lucrarea puternica a Duhului Sfant in viata noastra. Straduinta de a castiga cerul prin pazirea Legii este o incercare fara nici o sansa de reusita.