"..si anume, ca Hristos trebuie sa patimeasca, si ca dupa ce va fi cel dintai din invierea mortilor, va vesti lumina norodului si Neamurilor" (Fapte 26:23).
Pavel este inaintea imparatului Agripa in Cezarea. El nu a predicat o doctrina noua, ci ceea ce deja era scris in Scripturile Vechiului Testament. El a marturisit si celor mici si celor mari, la tineri si la batrani, la bogati si la saraci, la invatati si la neinvatati, neinsemnati sau ilustri, la toti care voiau sa stie despre ea. Era o evidenta a bunavointei harului Evangheliei ca El trebuia vestit celor mai de jos si saracii erau bineveniti la cunoasterea ei si a puterii si adevarului ei incontestabil.
Dar Pavel nu se temea si nu ii era rusine ca sa arateEvanghelia si celor mai de sus. Dusmanii lui Pavel obiectau impotriva lui ca el a predicat ceva mai mult decat ca oamenii ar trebui sa se pocaiasca, sa se intoarca la Dumnezeu si sa faca fapte vrednice de pocainta. Aceasta erau ceea ce si profetii Vechiului Testament au predicat; dar pe langa aceasta, Pavel a predicat pe Hristos, moartea si invierea Lui si acesta este motivul pentru care Iudeii s-au luat la cearta cu el, dupa cum apare din cap 25:19 "pentru ca el spunea ca Isus este viu".
"Si am marturisit, zice Pavel, fara sa ma abat cu nimic de la ce au spus Moise si proorocii, ca are sa se intample". Si ce onoare mai mare putea sa le faca decat sa le arate ca ceia ce li s-a spus, s-a intamplat, si la timpul potrivit, ca ceea ce prorocii au spus ca va trebui sa vina, a venit si la timpul de mai inainte prevestit?
Cele trei lucruri care au fost profetite si despre care Pavel le-a vorbit au fost:
1. Ca Hristosul trebuie sa sufere. Mesia va fi unul care va suferi, ca nu este numai om si deci capabil de suferinta, ci ca este si Mesia care a fost desemnat sa sufere, si ca moartea Lui umilitoare nu va fi numai consistenta, dar si in conformitate cu misiunea Lui. Crucea lui Hristos este o piatra de poticnire pentru evrei si predicarea lui Pavel era marele lucru care ii exaspera. Pavel, insa, staruie in el, caci in propovaduirea aceasta el predica implinirea profetiilor din Vechiul Testament si de aceea ei nu numai ca nu ar fi trebuit sa fie ofensati de predica lui, ci trebuiau s-o accepte si sa consimta cu cele spuse.
2. Ca dupa ce El va fi Cel dintai din invierea mortilor, nu primul ca si timp, ci primul in influenta, va fi Capetenia (Col 1:18 Apoc 1;5). El a deschis pantecele mormantului asa cum spune despre intaii nascuti ca fac, si va face drum pentru invierea noastra. Despre El se spune ca este parga celor adormiti (1Cor.15:20), pentru ca El a sfintit secerisul. El a fost primul care a inviat ca sa nu mai moara niciodata si ca invierea credinciosilor va avea loc in virtutea invierii Lui.
3. Ca "va vesti lumina norodului (Evreilor) si Neamurilor. Pavel a inceput sa propovaduiasca Evreilor mai intai, pentru ca Hristosul asteptat era "slava poporului Israel". Evreilor, le-a aratat lumina El Insus si apoi Neamurilor, prin lucrarea apostolilor, pentru ca El era sa fie "lumina care straluceste pentru cei care erau in intunerec". Aici Pavel se referea si la incredintarea care i se daduse lui de "a intoarce de la intunerec la lumina " pe cei necunoscatori (v.18). Isus a inviat din morti cu un scop, ca El sa poata arata lumina norodului si sa dea o dovada convingatoare adevarului invataturii Lui.
Aceasta a fost, de asemenea, spus mai dinainte de profetii Vechiului Testament, si anume ca Neamurile vor fi aduse la cunostinta lui Dumnezeu de Mesia. Dar ce era in aceasta de Evreii nu erau multumiti? Noi avem motive sa credem ca Pavel a avut mai multe de spus acestei audiente in apararea Evangheliei pe care o predicase, daca Festus nu l-ar fi intrerupt.
Ce nepatrunse sunt caile lui Dumnezeu si cat de mare este intelepciunea Lui. Sa stam inaintea Lui in adorare sfanta si sa-i aducem multumire pentru ca intr-o zi ne va invia si pe noi.