"In adevar, voi care de mult trebuia sa fiti invatatori, aveti iaras trebuinta de cineva sa va invete cele dintai adevaruri ale cuvintelor lui Dumnezeu, si ati ajuns sa aveti nevoie de lapte, nu de hrana tare (Evrei 5:10-12-14).
Aici apostolul se reintoarce la ceea ce el a citat din Ps.110:6, cu privire la randuiala specifica preotiei lui Hristos, dupa randuiala lui Melhisedec. Aici Pavel:
I. Pavel declara ca el ar fi avut multe de spus cu privire la persoana aceasta misterioasa numita Melhisedec, a carui preotie era vesnica si de aceea mantuirea procurata in felul lui, trebuia sa fie vesnica. De asemenea, noi avem o relatare speciala a acestui Melhisedec in cap.7. Unii cred ca lucrurile despre care Pavel vorbeste ar fi fost grele de exprimat, nu atat cu privire la Melhisedec insusi, cat cu privire la Hristos, al carui prototip era. Si fara indoiala ca apostolul Pavel avea multe lucruri de spus despre Hristos care erau tainice si greu de exprimat. Sunt mari taine in persoana si slujba Rascumparatorului. Crestinismul este o mare taina a evlaviei.
II. El numeste motivul pentru care el nu a spus acele lucruri care a trebuit, cu privire la Hristos, Melhisedecul nostru. Ceea ce a fost mai dificil de spus, consta in faptul ca erau "greoi la minte". Exista o dificultate in insasi lucrurile de spus si poate sa existe si o slabiciune in slujitorul Evangheliei de a vorbi cu claritate despre aceste lucruri, dar in general, greutatea este in ascultatori. Oamenii greoi la pricepere pot face predicarea Evangheliei un lucru dificil, si chiar daca unii au ceva credinta, sunt numai ascultatori greoi si inceti si in a crede. Priceperea lor este minima si nu inteleg lucrurile spirituale, memoria le este slaba si nu retin invatatura.
III.El insista in greseala acestei infirmitati a lor. Ea nu era o infirmitate naturala, ci una spirituala si mai mult in ei decat in altii: "voi care de mult trebuia sa fiti invatatori, aveti trebuinta sa fiti invatati de altii" (v.12). a) De la Evrei, Pavel se astepta mai mult decat de la altii; b) Dumnezeu tine seama de timpul care ni s-a dat pentru cunoasterea Evangheliei; c) Cui i s-a incredintat mult i se va cere mult; d) de la cei care au o intelegere buna a Evangheliei se pretinde ca sa invete si pe altii, daca nu in public, intr-o situatie particulara; e) Numai aceia sa fie invatatori care si-au imbunatatit cunostinta spirituala. Observam aici dezamagirea lui Pavel cu privire la ceea ce s-a asteptat sa gaseasca: 1. In poruncile lui Dumnezeu sunt, mai intai, anumite principii simple de inteles si necesare de stiut; 2. Sunt taine adanci si sublime, si care cei care cauta mai adanc si care au invatat mai intai principiile de baza, pot ca sa ramana complet si pentru totdeauna in voia lui Dumnezeu; 3. Unele persoane in loc de a merge inainte in cunostinta crestina, uita primele principiii pe care le-au invatat la inceput si in loc sa le imbunatateasca prin mijloacele harului, ei le vor pierde; 4. Este un pacat si o rusine pentru oameni la varsta lor sa fie in biserica ca si copii sau bebelasi.
IV. Apostolul arata ca diferitele invataturi ale Evangheliei trebuie impartite la diferite persoane, potrivit cu varsta. Sunt in biserica, bebelusi si persoane chiar la o varsta matura si este invatatura tare si este lapte duhovnicesc. Observam ca 1. Acei care sunt bebelusi sunt neobisnuiti cu cuvantul despre neprihanire si trebuie hraniti cu lapte. Trebuie sa fie bebelusi in Hristos, si ei nu au fost dispretuiti de Hristos, dar nu trebuie sa ramana totdeauna bebelusi; 2. Este hrana tare pentru cei maturi (v.14); 3. Totdeauna au fost intre credinciosi, copii, tineri si adulti in credinta; 4. Fiecare crestin adevarat este in nevoie de a fi hranit pentru a-si pastra viata spirituala; 5. Cuvantul lui Dumnezeu este o hrana si o mancare pentru a mentine viata harului; 6. Este intelepciunea pastorului de a imparti drept cuvantul adevarului si sa dea fiecaruia potrivit cu nevoile fiecaruia; 7. Sunt simturi naturale si simturi spirituale. este un ochi sfant, un apetit spiritual, un gust spiritual; sufletul are simtamintele lui ca si trupul; 8. Prin folosire si exercitiu aceste simturi sunt dezvoltate. Nu numai judecata clara si credinta, ci si simtul spiritual va invata pe oameni sa distinga intre ce este placut si ce provoaca pe Dumnezeu, intre ce este folositor si ce este nefolositor pentru sufletul nostru.
Este usor sa inveti si sa dai sfaturi. Dar, esti tu usor de invatat si de sfatuit?