"De aceea femeia, din pricina ingerilor, trebuie sa aiba pe cap un semn al stapanirii ei" (1 Corint.11:1-10-16).
In acest capitol Pavel le reproseaza si in acelas timp incearca sa rectifice cateva mari indecente si dezordini manifestate in biserica din Corint. Una din ele, se refera la comportarea nepotrivita a femeilor din biserica. Dar cum o face el aceasta?
1. El incepe cu o apreciere a ceea ce era vrednic de apreciat (v.2). "Va laud ca in toate privintele, va aduceti aminte de mine si ca ca tineti invataturile intocmai cum vi le-am dat". Multi dintre ei, probabil ca au facut aceasta in strictul sens al cuvantului. El profita de ocazia de a se adresa bisericii, chiar daca unii, in unele privinte deviasera de la ele si le-a corupt. Cand noi mustram pe cineva pentru ceea ce ii lipseste, este foarte potrivit si prudent sa apreciem ce este bun in ei. Aceasta va arata ca mustrarea nu este rautacioasa si din dorinta de a cenzura si gasi greseli in cineva, si atunci mustrarea va fi primita mai bine.
2. Apoi el pune fundatia pentru mustrare prin a afirma superioritatea barbatului asupra femeii. "Dar vreau sa stiti ca Hristos este capul oricarui barbat; ca barbatul este capul femeii si ca Dumnezeu este capul lui Hristos"(v.3). Hristos este prin caracterul Lui mediator, Capetenia omenirii. El are un Nume mai presus de orice Nume. Femeia trebuie sa fie supusa barbatului si sa nu incerce sa uzurpe locul barbatului, pentru ca Hristos este Capul lui. Este intr-adevar un canon apostolic ca femeile ar trebui sa taca in adunari (cap.14:34; 1 Tim. 2:12). Ea poate sa se roage ori sa cante imnuri inspirate de Duhul Sfant in adunarile publice. In aceste acte de inchinare, ea nu arata nici un fel de superioritate peste barbat.
Este clar din acest text ca apostolul nu interzice aceste acte de inchinare ale femii, ci el mustra motivatia in care erau facute. Si totusi Pavel, in alte pasaje din Noul Testament, nu permite aceleasi lucruri sa fie facute. Acestea nu sunt contradictorii. Este o mustrare facuta cu scopul de a indrepta felul in care se faceau. Felul in care facem un lucru in biserica face parte din moralitatea lui. Noi nu trebuie sa fim preocupati sa facem bine, si binele facut sa nu fie vorbit de rau.
3. Lucrul pe care Pavel vrea sa-l indrepte in Corint era ca femeile se rugau si prooroceau cu capul neacoperit (v.4-5). Pentru a intelege aceasta trebuie sa observam ca era o chestiune de, ori de a-i fi rusine sa fie acoperita ori de a-i fi rusine sa se supuna. a) Pentru barbatul care se roaga ori prooroceste acoperit inseamna a dezonora pe Hristos, capul lui. Pozitia lui in ierarhia lui Dumnezeu nu-i permitea aceasta. Noi ar trebui in orice fel, in imbracaminte ori in obiceiuri, sa evitam ca sa dezonoram pe Hristos. Ceea ce era o dezonoare pentru barbat, este o onoare pentru femeie. Sexele nu ar trebui sa afecteze rolul lor. Ordinea in care intelepciunea divina a plasat persoanele si lucrarea este cea mai buna si cea mai potrivita cu caracterul lor. A incerca sa modificam inseamna a distruge ordinea si a introduce confuzia. Femeia trebuie sa-si tina rangul pe care Dumnezeu l-a ales pentru ea si sa nu-si dezonoreze capul ei. Ea a fost facuta din barbat si pentru barbat si sa fie slava barbatului. Ea nu ar trebui sa faca nimic, mai ales in public, care ar da de banuit ca ea doreste sa aiba aceasta ordine inversata. b) Un al doilea motiv impotriva acesteia este si ca omul este chipul si slava lui Dumnezeu. Pe de alta parte, femeia este slava barbatului (v.7). c) Femeia a fost facuta pentru om ca sa-i fie un ajutor potrivit pentru folosul lui si pentru mangaierea lui. Si ea, cea care a fost intentionata sa fie totdeauna in supunere fata de barbat, ar trebui sa nu faca nimic in adunarile crestine care sa arate ca si o predilectie exagerata de egalitate. d) Ea trebuie sa poarte pe cap un semn al stapanirii ei din pricina ingerilor. Valul indica ca femeia este sub puterea barbului ei, supusa lui si inferiora sexului masculin. In adunare, cu toate ca ele vorbeau prin Duhul, din pricina ingerilor (a celor cazuti spun unii) ele trebuie sa fie acoperite, pentru ca femeia a fost prima care a pacatuit si aceasta a marit si supunerea ei fata de barbat (Gen.3:16). Altii spun ca din pricina ingerilor buni, pentru ca acestia sunt prezenti in adunarile de inchinaciune nevazuti. Noi trebuie sa ne comportam in adunarile de inchinaciune divine asa ca sa exprimam reverenta fata de Dumnezeu si multumire si satisfactie cu rangul in care am fost pusi.
Este un lucru prea greu ceea ce ne cere Dumnezeu, surorilor? Sa ne bucuram ca avem parte de acelas har cu privire la mantuire.