INTRODUCERE
Oamenii vin la Scoala de Sabat saptamana dupa saptamana, luna dupa luna, an dupa an si in timp ce stau pe un scaun in grupa lor, bine imbracati, zambind atenti celorlalti a caror privire o intalnesc, probabil ca pe dinauntru sunt descurajati si gata sa renunte. Pentru multi dintre ei Scoala de Sabat nu mai inseamna altceva decat un timp greu sau usor de discutii aride si deseori controverse. Altii, suficient de obositi de munca saptamanii, nici nu mai participa, preferand sa soseasca la biserica doar inaintea inceperii serviciului divin de predicare. Mai este oare privita Scoala de Sabat ca un serviciu de inchinare care poate sa ofere beneficii spirituale acelora care participa?
Lucrarea de fata reprezinta un studiu al fundamentelor si activitatilor Scolii de Sabat avand drept scop determinarea implicatiilor acesteia in actul inchinarii. Lucrarea nu se limiteaza doar la acest aspect ci incearca, in putine cuvinte, sa traseze cateva dintre cordonatele functionarii eficiente si satisfacatoare a Scolii de Sabat in conformitate cu rolul ei stabilit.
Au fost cercetate si luate in calcul materiale care reflecta opinii pe seama acestui subiect exprimate de-a lungul unei perioade de mai bine de o suta de ani si desi nu are pretentia unui studiu exhaustiv, cercetarea se considera indreptatita suficient in privinta concluziilor formulate. Un accent deosebit a fost pus pe cuvintele autoarei Ellen White datorita presupozitiei inspiratiei divine a scrierilor ei.
PRELIMINARII
Inainte de a intra in studiul relatiei dintre Scoala de Sabat si actul inchinarii pentru a stabili in ce masura scopurile celor doua se intrepatrund sau, mai bine zis, in ce masura contribuie Scoala de Sabat la implinirea acelor elemente care definesc inchinarea, este util sa cautam un raspuns la intrebarea: "De ce au nevoie adventistii de ziua a saptea de Scoala de Sabat?"
Ca raspuns la aceasta intrebare, Gerald R. Nash, in cartea sa Planning Better Sabbath Schools, enumera 10 motive1 :
1. Studiu biblic. Scoala de Sabat ofera cel mai bine organizat si mai eficient studiu biblic in cadrul denominatiunii. Ea reprezinta, atat pentru tineri cat si pentru batrani, o ocazie deosebita de a-L intelege mai bine pe Cel ce este intelegere.
2. Formarea copiilor. Scoala de Sabat este o institutie care slujeste scopului de a-i pastra pe copii in inima bisericii. In cadrul nici unui alt serviciu divin copiii nu sunt invatati atat de direct ce inseamna un comportament potrivit si o credinta puternica.
3. Incurajare. In aceasta viata bucuria noastra este adesea inconjurata de durere si de aceea tineri si batrani au nevoie de un timp cand cei care au trecut prin incercari asemanatoare sa isi poata impartasi experienta credintei. In cadrul discutiilor Scolii de Sabat oameni aflati in asemenea situatii capata o alta perspectiva a lucrurilor.
4. Informare. In cadrul Scolii de Sabat credinciosii primesc rapoarte de misiune care aduc o mai larga si mai clara intelegere a lucrarii mondiale a lui Dumnezeu.
5. Fonduri. Aproximativ jumatate din fondurile care sprijina lucrarea mondiala reprezinta darurile Scolii de Sabat.
6. Inchinare. In cadrul Scolii de Sabat membrii au parte de o atmosfera potrivita pentru pazirea zilei Domnului.
7. Misiune. Scoala de Sabat inspira pe fiecare membru la un serviciu activ, incurajandu-l sa grabeasca revenirea lui Hristos prin marturie personala.
8. Conducere. Scoala de Sabat ajuta la dezvoltarea calitatii latente de conducator in dreptul multor membri care devin un sprijin real pentru biserica locala.
9. Partasie. Scoala de Sabat aduna pe oameni impreuna in Numele lui Hristos si de aceea se poate baza pe fagaduinta prezentei Lui (Mat. 18:20). Astfel de "strangeri laolalta" sunt tot mai necesare pe masura ce "vedem ca ziua se apropie" (Evrei 10:25).
10. Crestere spirituala. Prin participarea la Scoala de Sabat membrii isi intaresc increderea in Dumnezeu si angajamentul religios care, in cuvintele lui W.L. Phelps, "ar trebui sa fie motorul vietii, credinta care aduce bucurie in orice activitate, speranta in incercari, demnitate in umilinta, entuziasmul de a trai"2.
In incercarea de a descoperi categoriile mai largi care cuprind motivele enumerate mai sus se observa ca exista trei directii sau trei planuri in care isi extinde influenta serviciul divin al Scolii de Sabat: inchinare, misiune, organizatie.
Este acum momentul sa facem distinctie intre sensurile termenului inchinare asa cum este el inteles in mod obisnuit si asa cum va fi folosit in aceasta lucrare. Inchinare, in sensul de baza in cadrul culturii bisericesti contemporane, inseamna nu mai mult decat implicarea in anumite acte liturgice evident legate de un loc si un timp sfant. Pentru cititorul atent si interesat al Scripturii, inchinare, capata o semnificatie in plus – pentru el exista inchinare si in afara unui cadru prescris si anume inchinarea personala, viata de devotiune. Mai mult decat aceste doua sensuri, in lucrarea de fata nu vom separa total aspectul inchinarii de aspectul misiologic al vietii crestine privindu-le global ca inchinare – raspuns la cererile si providenta lui Dumnezeu. Si aceasta pentru ca relatia dintre cele doua (inchinare si misiune) este una de interdependenta, fiecare conditionand-o pe cealalta intr-un mod pozitiv. O inchinare adecvata va produce vitalizarea, dinamizarea credinciosilor si-i va indemna la misiune; o misiune consecventa va stimula si va oferi motive multiple pentru inchinare.
Au trecut mai bine de o suta de ani de cand primele cuvinte convingatoare cu privire la necesitatea infiintarii si sustinerii Scolii de Sabat au iesit de sub penitele lui James si Ellen White si este posibil ca in anii acestia care au trecut sa se fi pierdut ceva din viziunea si entuziasmul care au inconjurat, la origini, Scoala de Sabat3.
De aceea ne vom intoarce pentru putin pe firul istoriei. Scoala de Sabat nu este doar o Scoala Duminicala reformata. Radacinile ei se gasesc intr-o miscare diferita. Cand Robert Raikes a vazut copii micuti alergand salbatic pe strazile oraselor engleze, pe la mijlocul secolului al XVIII-lea, inima sa nelinistita l-a ridicat la actiune. Pentru parintii care lucrau incredibil de multe ore pentru sase zile, a „saptea" zi era, de cele mai multe ori, dedicata recuperarii si doar uneori bisericii. Copiilor li se acorda putina atentie. Folosindu-se de fiecare invatator crestin doritor pe care l-a putut gasi, Raikes i-a strans pe copiii de pe strazi pentru a le oferi povestiri din Cuvantul lui Dumnezeu. Astfel s-a nascut miscarea Scolii Duminicale. Scoala de Sabat insa nu a inceput in acest fel. Ea a patruns de timpuriu in istoria Bisericii Adventiste pentru a intampina trei nevoi proeminente. In primul rand hranirea membrilor - oferindu-le acestora un plan sistematic de studiu al Cuvantului. In al doilea rand, o intalnire periodica unde cei care nu impartaseau credinta adventa sa poata veni, sa poata participa la studiu si sa-L poata gasi pe Dumnezeu si adevarul Sau pentru ultimele ceasuri ale timpului. In al treilea rand, o organizatie in cadrul careia nevoile care apareau oriunde in lume sa poata fi aduse in mod constant in atentia poporului lui Dumnezeu, determinandu-i pe oameni sa fie sensibili si generosi ajutand la implinirea Marii Insarcinari in toata lumea4.
Cu mult inainte Biserica fusese avertizata prin intermediul Ellenei White: "Succesul in orice domeniu cere o tinta precisa."5. Aceasta tinta bine definita trebuie identificata si in dreptul activitatilor Scolii de Sabat pentru a putea intelege mai bine care ii sunt implicatiile. Un scop bine definit in cadrul Scolii de Sabat da o directie sigura tuturor activitatilor ei.
Iata raspunsul: supremul obiectiv al Scolii de Sabat, aducandu-i pe oameni impreuna la studiul biblic, este castigarea de suflete si pastrarea lor pentru Dumnezeu. Chiar de la initierea ei, cu peste 100 de ani in urma, Scoala de Sabat a fost un factor important al lucrarii lui Dumnezeu pe pamant si isi va atinge obiectivul ei principal numai prin pastrarea cu credinciosie a preocuparii pentru castigarea sufletelor.
Cu cat mai mult se vor aduna oamenii regulat pentru a studia Cuvantul lui Dumnezeu, cu atat mai mult va creste Biserica. Scoala de Sabat cu toate ramurile si activitatile sale, trebuie sa fie cel mai mare agent evanghelistic in cadrul Bisericii Adventiste.
Considerand acum toate aceste implicatii probabil ca vom fi de acord cu Marion Lawrance care afirma: "Biserica viitorului care va neglija Scoala de Sabat va muri!"6. Astfel, serviciul divin al Scolii de Sabat care parea ca ocupa o pozitie inferioara in raport cu celelalte servicii divine ce alcatuiesc structura inchinarii din Sabat, apare ca un factor indispensabil al continuitatii existentei bisericii.
Vom analiza in continuare cele doua aspecte de baza ale activitatii Scolii de Sabat: studiul biblic si lucrarea evanghelistica pentru a descoperi care este impactul lor necesar in viata de inchinare personala si cea a bisericii.
STUDIUL BIBLIC IN SCOALA DE SABAT
a) Supremul scop al Scolii de Sabat poate fi cel mai bine atins prin realizarea unor obiective. Familiarizarea credinciosilor cu Cuvantul lui Dumnezeu este unul dintre acestea. "Scoala de Sabat are foarte importanta sarcina de a trezi interesul membrilor pentru Biblie invatandu-i atat continutul ei cat si metodele studiului personal."7
Ellen White ii indemna pe instructori: "Exercitati orice influenta de care sunteti in stare pentru a le trezi interesul pentru Scriptura"8
Daca in cadrul Scolii de Sabat o tinta este ca participantii sa prinda drag de Cuvant si de studiul personal, atunci e nevoie ca in centru sa stea Biblia pentru ca oamenii sa se deprinda sa se raporteze numai la ea. Studiul in care Scriptura este manual capteaza si-i castiga pe oameni din doua motive: ei primesc un raspuns imediat, din Biblie, la problemele discutate si aceasta le ofera un raspuns de perspectiva pentru ca, incetul cu incetul, ei se vor obisnui sa se raporteze la Scriptura de fiecare data cand au nevoie de un raspuns, dezobisnuindu-se astfel sa depinda de parerile unor persoane ’influente’. "Biblia este manualul nostru. Parinti, profesori si elevi au nevoie sa fie mai mult familiarizati cu adevarurile pretioase continute atat in Vechiul cat si in Noul Testament."9
In cadrul Scolii de Sabat avem un text si numai unul. Acesta este Biblia. Biblia trebuie sa fie prima voce pe care o auzim, ultima si cea mai puternica voce precum si autoritatea finala in toate discutiile noastre.
Religia este o viata si nu este o viata usoara, de aceea studiul Scolii de Sabat trebuie sa aduca lectii de viata, adevaruri pierdute legate de mantuirea personala si pentru a realiza acest obiectiv e nevoie de si numai de Scriptura.
b) Poate ca Scoala de Sabat nu are un rol asa de vizibil in cadrul inchinarii din Sabat dar are un cuvant greu, o misiune de lunga durata cu privire la viata de inchinare pentru ca reprezinta o prelungire a inchinarii din Sabat – este serviciul divin care trebuie sa faca legatura (mentinand viu spiritul studiului biblic de fiecare zi) cu urmatorul Sabat. Inchinarea din Sabat nu este si nu poate fi inchinarea ci este doar punctul ei culminant. O experienta fructuoasa de inchinare in cadrul serviciilor divine din Sabat nu se poate construi decat pe temelia unei experiente devotionale zilnice. Dezvoltarea interesului pentru Scriptura intra intre prioritatile Scolii de Sabat si de aceasta depinde nu numai inchinarea dintr-o singura zi (Sabatul) ci intreaga viata de inchinare.
c) Doua atitudini, in special, fac clasa Scolii de Sabat neinteresanta. In primul rand, o atmosfera controlata care nu permite participantilor sa puna intrebari si, in al doilea rand, o atmosfera in care nu poate fi adus nimic nou, proaspat sau stimulant. Liderii unanim recunoscuti, ale caror pareri sunt, de obicei acceptate fara prea multe intrebari reprezinta, de asemenea, o problema care nu poate sa conduca decat la scaderea cercetarii si studiului personal al Bibliei - tocmai cheia cresterii spirituale.
In cartea Counsels on Sabbath School Work se gasesc urmatoarele cuvinte ale Ellenei White: "Nu faceti lectiile Scolii de Sabat aride si nespirituale. Lasati asupra mintii impresia ca Biblia si numai Biblia este regula noastra de credinta in timp ce cuvintele si faptele oamenilor nu sunt un criteriu pentru doctrinele si actiunile noastre."10
"Instructorii Scolii de Sabat ar trebui sa se roage zilnic pentru iluminarea cerului astfel incat sa poata fi in stare sa descopere mintilor tinerilor comorile Cuvantului Sacru."11
d) "Scoala de Sabat este o importanta ramura a lucrarii misionare, nu numai pentru ca ofera tinerilor si batranilor o mai buna cunoastere a Cuvantului lui Dumnezeu ci si pentru ca trezeste in ei o dragoste pentru adevarurile sacre si o dorinta de a studia pentru ei insisi; mai mult, ii invata sa-si conformeze vietile invataturilor sfinte ale Scripturii."12
Se disting patru caracteristici fundamentale care ar trebui sa se regaseasca in studiul biblic al Scolii de Sabat:
* Aduce o cunoastere a Cuvantului lui Dumnezeu
* Trezeste dorinta de studiu personal al Bibliei
* Produce o modelare a vietii dupa adevarul biblic
* Trezeste dragoste pentru adevarurile sacre
Acesta este planul si puterea Scolii de Sabat. Aceia care descopera ce inseamna cunoasterea Cuvantului lui Dumnezeu nu se pot salva dar pot dezvolta o dragoste pentru Cuvant iar dragostea pentru Cuvant inseamna o dorinta crescanda de a-L studia singuri pentru ei insisi. Aceia care studiaza zilnic sub calauzirea Duhului Sfant nu sunt inca salvati dar se predau convingerii de a-si schimba vietile in armonie cu adevarurile revelate iar o viata schimbata inseamna salvare. Cu aceste inalte si sfinte obiective implinite, cu siguranta Scoala de Sabat din fiecare biserica va prinde viata.
SCOALA DE SABAT - CAMP MISIONAR
Cartea Adevarului trebuie sa fie sursa si inspiratia a tot ceea ce facem in cadrul Scolii de Sabat, dar scopul ultim este convertirea si hrana. "Scoala de Sabat este un camp misionar si mult mai mult spirit misionar ar trebui manifestat in aceasta lucrare importanta"13
Scopul primar al Scolii de Sabat este acela al oricarei educatii adevarate: sa restaureze imaginea lui Dumnezeu in om si sa-l pregateasca pentru intalnirea cu Domnul revenit. Lucrarea personala cu fiecare participant pentru a-l conduce la maturitate spirituala (prin studiul biblic) si pentru a-l pregati sa lucreze pentru altii este obiectivul major al Scolii de Sabat.14
Sfatul inspirat este: "Ar trebui sa existe multa lucrare personala in cadrul Scolii de Sabat. Necesitatea acestui tip de lucrare nu este recunoscuta si apreciata asa cum ar trebui sa fie. Dintr-o inima umpluta de multumire pentru dragostea lui Dumnezeu care a fost oferita sufletului, instructorul trebuie sa lucreze bland si serios pentru convertirea elevilor sai."15
Iata o abordare in patru puncte a obiectivului misionar al Scolii de Sabat16 :
a) Alcatuirea programului. Mai putin ar trebui spus participantilor despre preliminarii si sistem si mult mai mult cu privire la mantuirea sufletelor lor. Acesta ar trebui sa fie principiul calauzitor al Scolii de Sabat.17
b) Vizitare. "Domnul va recunoaste si binecuvanta pe lucratorul umil, gata sa invete, care are o dragoste respectuoasa pentru adevar si neprihanire, oriunde s-ar afla un astfel de lucrator. Daca voi sunteti astfel, veti arata purtare de grija pentru elevii vostri facand eforturi speciale pentru salvarea lor. Va veti apropia de ei cu o simpatie plina de iubire, vizitandu-i la casele lor, intelegand adevarata lor stare discutand cu ei despre experientele lor cu Dumnezeu si-i veti purta pe bratele credintei voastre la tronul Tatalui."18
c) Primire de vizite. "Vizitati-i la ei acasa si invitati-i sa va viziteze la voi acasa. Lasati sa se vada ca ii iubiti nu numai cu vorbele ci si cu faptele."19
d) Apel. "Cine vor fi lucratori seriosi in Scolile de Sabat? Cine ii va lua pe tineri separat sa le vorbeasca si sa se roage cu ei si sa le faca un apel personal indemnandu-i sa-si predea inimile lui Isus?"20
"Aceia care iau parte la lucrarea castigarii de suflete vor creste spiritual."21 Aspectul misionar al Scolii de Sabat contribuie decisiv la dezvoltarea spirituala a membrilor si deci la motivarea si vitalizarea inchinarii lor.
Tinand cont de cele doua aspecte luate in discutie pana acum putem constata ca Scoala de Sabat a fost gandita ca un post de frontiera al intalnirii omului cu omul si cu Dumnezeu, un instrument delicat de lucru pentru consolidarea si revigorarea spirituala precum si pentru misiune. Din aceasta perspectiva serviciul divin al Scolii de Sabat reprezinta cel mai animator serviciu de inchinare pentru ca ofera in fiecare moment, fiecarui membru, posibilitatea de a aduce ofranda sa inaintea lui Dumnezeu printr-un spirit imbogatit si gata de lucru. Redescoperindu-i valoarea, Scoala de Sabat revine in atentia noastra ca o enorma provocare ce asteapta de multa vreme sa fie luata in serios.
PROVOCAREA SCOLII DE SABAT 22
1. O viziune mai larga
In timp ce sarcinile sunt necesare, viziunea este esentiala. In viata nici o intreprindere nu va avea succes fara viziune. Scoala de Sabat de maine va corespunde viziunii noastre de astazi numai daca va fi sustinuta prin munca grea si o mare credinta.
Este necesara o viziune mai larga asupra Scolii de Sabat pentru ca altfel nu va fi niciodata ceea ce ar trebui sa fie. De obicei orice scoala poate fi tot ceea ce prietenii ei doresc sa fie - si aceasta conduce la cea de-a doua provocare.
2. O credinta mai mare
In cadrul Scolii de Sabat suntem constructori nu carpaci de oale sparte si niciodata nu putem spune ce va iesi din grupa noastra. Semintele dintr-un mar se pot numara dar nu si merele dintr-o samanta. Biserica viitorului care neglijeaza Scoala de Sabat va muri. Biserica poate avea tot ceea isi doreste daca are credinta pe masura si porneste la lucru.
3. Invatarea adevaratei evanghelii
Adevarata evanghelie este invatata in mare masura totusi nu atat cat ar trebui. Invatam atat de mult despre Isus si nu-L invatam suficient pe Isus. Religia adevarata nu este o carte - este o Persoana, Fiul lui Dumnezeu. Religia este o viata si nu o viata linistita - acesta e farmecul ei. Lectiile de viata prind, lectiile date din carti nu au nici un efect. John R. Mott a spus :„ Chemarea la eroism se intalneste cu un raspuns eroic. Faceti evanghelia ferma si o veti face triumfatoare."23 Biserica a avut prea multe de care sa se bucure si prea putine de indurat pentru a-si dezvolta muschii spirituali.
Cea mai buna forma de evanghelism in cadrul Scolii de Sabat consta in spiritualizarea si vitalizarea intalnirilor regulate. Intreaga atmosfera trebuie sa vizeze acest scop. Conditiile normale sunt cele mai bune si daca reusim sa cream in cadrul Scolii de Sabat o atmosfera care sa-i ajute pe tineri sa recunoasca drepturile lui Dumnezeu si in care sa li se para perfect natural sa paseasca in viata crestina – acesta este idealul. Cele mai bune rezultate vor fi obtinute prin crearea, Sabat dupa Sabat, a unei atmosfere calde, devotionale, vesele, inaltatoare si spirituale in cadrul careia tinerii sa-si predea vietile lor lui Dumnezeu printr-un angajament deschis.
4. O consacrare personala mai adanca
"Nici prin putere, nici prin tarie ci prin Duhul Domnului." (Zaharia 4:6)
Oamenii cauta metode mai bune dar Dumnezeu cauta oameni mai buni. Exista o singura sursa de putere si aceasta este Duhul Sfant. Avem nevoie de Duhul Sfant. Avem nevoie de mai multa rugaciune, mai multa asteptare a lui Dumnezeu pentru a face munca noastra mai eficienta iar rugaciunea este sursa celei mai mari puteri. Nu putem muta lumea dar, prin rugaciune, putem muta mainile care muta lumea; nu putem intelege aceasta minunata putere a rugaciunii dar o putem folosi.
Pentru un suflet consacrat truda comuna inceteaza sa fie comuna si inceteaza sa fie truda. Caracterul este prins nu invatat. Este ca si cu pojarul – nu-l poti da pana nu-l ai. Calea lui Dumnezeu catre o inima este printr-o inima. O viata intr-adevar consacrata lui Dumnezeu are acelasi efect ca si umbra lui Petru – o binecuvantare care lucreaza miracole.
Dragostea nu intreaba niciodata cat de mult trebuie facut ci cat de mult poate sa faca. Avem responsabilitatea de a face ce este cel mai bine, nu responsabilitatea rezultatelor. In Biblie nu exista nici o rasplata promisa pentru oamenii de succes dar intotdeauna pentru cei credinciosi.
6 ELEMENTE ESENTIALE ALE SCOLII DE SABAT 24
Unele lucruri trebuie sa fie pentru ca altele sa poata fi!
1. Conceptie, plan. Un plan potrivit pentru Scoala de Sabat si o viziune a posibilitatilor ei sunt necesitati mari pentru bisericile noastre. Scoala de Sabat este cea mai alba parte a marelui camp alb al bisericii si cele mai multe convertiri ar trebui sa se produca prin intermediul Scolii de Sabat. Aceasta, pentru ca Scoala de Sabat este Serviciul divin ce implica un numar mai mare de oameni care nu au incheiat legamant cu Dumnezeu decat oricare alt serviciu divin si ii implica la timpul cel mai potrivit – tineretea lor.
Scoala de Sabat este un gigant adormit intins pe pragul bisericii. Daca ar fi trezit, inhamat si antrenat, el ar umple biserica cu oameni, ar furniza banii pentru toate nevoile lor si ar pune oamenii la lucru. Scoala de Sabat este un constructor de biserici. Este cel mai bine organizat departament al bisericii si plateste cele mai mari dividente. Este poarta de aur spre pamantul promis bisericii.
2. Cooperare. Cooperare si nu competitie trebuie sa fie legea lumii crestine. Daca toti membrii care ar putea sa participe la Scoala de Sabat ar participa, ar face mult mai mult pentru revenirea Domnului decat orice altceva. Scoala Bibliei nu va functiona cum trebuie pana cand toti membrii bisericii nu vor coopera din inima.
3. Cucerire. Dr. Dawson, in cartea A prophet in Babilon spune: "Bisericile, ca si armatele, traiesc prin cucerire. Cand cucerirea inceteaza incepe rebeliunea."25
Cei care au aceasta responsabilitate ar trebui ca la inceputul fiecarui an, sau chiar inainte, sa stabileasca un program definit de cucerire. Aceasta cucerire nu trebuie sa fie unilaterala ci trebuie sa includa toate trasaturile esentiale ale cresterii si eficientizarii Scolii de Sabat. Trebuie sa fie o cucerire in ceea ce priveste numarul de participanti si cea mai buna metoda este solicitarea personala determinata de interesul personal si dragoste pentru slujire. Trebuie sa existe de asemenea un plan definit cu privire la evanghelizare si finantare (asigurarea daruirii sistematice). Este nevoie sa se planifice munca si apoi sa se munceasca planul. Scolile de Sabat care nu sunt preocupate cu lucruri de acest gen pot sa alunece foarte usor spre certuri, dispute si pot sa-si piarda utilitatea.
4. Competenta. Lumea asteapta intotdeauna sa gaseasca omul care stie cum, indiferent de calea pe care o urmeaza. Emerson spunea: "Daca scrii o carte mai buna, predici o predica mai buna sau alcatuiesti o predica mai buna decat vecinul tau, lumea va batatori poteca pana la usa ta."26 Unul dintre lucrurile care trebuie pentru ca Scoala de Sabat sa functioneze permanent si corespunzator este o conducere pregatita.
5. Consecventa. Liderul care conteaza intr-adevar este acela care este intotdeauna prezent, indiferent de vreme, in afara de cazul in care anume motive, cu totul in afara controlului sau, il tin departe.
6. Consacrare. Dragostea pentru Dumnezeu, dragostea pentru suflete si dragostea pentru Cuvantul lui Dumnezeu si slujire traseaza calea serviciului facut cu voie buna. Dumnezeu nu poate folosi o persoana egoista in via Sa. Trebuie sa existe o larghete sufleteasca si o disponibilitate de sacrificiu, de a merge oriunde, oricand, daca este posibil, pentru a ajunge la toti cei care au nevoie.
CONCLUZII
Scoala de Sabat este un serviciu divin care, daca este bine condus, poate si trebuie sa vitalizeze inchinarea membrilor. Aici este oferit cadrul cel mai propice desfasurarii adevaratei lucrari de educatie pe care, prin inspiratie, Dumnezeu a identificat-o cu refacerea chipului Sau in om. Scoala de Sabat trebuie sa stranga pe tineri si batrani deopotriva intr-o atmosfera de calda partasie, in virtutea dorintei intretinute si intensificate de cunoastere a lui Dumnezeu si de slujire. "Influenta crescanda a Scolii de Sabat trebuie sa imbunatateasca si sa mareasca Biserica"27.
Scoala de Sabat ii determina omului interesul pentru Scriptura imbogatindu-l astfel cu resursa tuturor raspunsurilor si conducandu-l spre maturizare spirituala si il determina sa-si asume insarcinarea misionara lasata chiar de Dumnezeu. Dintr-o Scoala de Sabat vitalizanta isi vor trage sevele viata de devotiune personala (procesul putand insa oricind sa devina ciclic) precum si inchinarea publica. Bineinteles ca Scoala de Sabat nu poate fi considerata unicul factor responsabil in aceste domenii, insa influenta ei este considerabila.
1 Gerald R. Nash, Planning Better Sabbath Schools, (Washington D.C.: Review & Herald Publishing Association, 1965), 11-12.
2 Ibid.
3 Roy C. Naden, Let Your Sabbath School Come Alive, (Washington D.C.: Review & Herald Publishing Association, 1982), 5.
4 Ibid., 6.
5 Ellen G. White, Education, (Mountain View: Pacific Press Publishing Association, 1952), 262.
6 Marion Lawrance, Building Better Sabbath School, (Washington: Review & Herald Publishing Association, 1924), 133.
7 Ellen G. White, Counsels on Sabbath School Work, (Hagerstown: Review & Herald Publishing Association, 1966), 13.
8 Ibid., 12.
9 Ibid., 56.
10 Ibid., 84.
11 Ibid., 155.
12 Ibid., 10-11.
13 Ibid., 10.
14 Sabbath School Manual, (Washington D.C.: Review & Herald Publishing Association, 1982), 73.
15 Ibid.,61.
16 Roy C. Naden, Let Your Sabbath School Come Alive, 31-34.
17 Ellen White, Counsels on Sabbath School Work, 151.
18 Ibid., 76.
19 Ibid., 176.
20 Ibid., 75.
21 Sabbath SchoolManual, 73.
22 Marion Lawrance, Building Better Sabbath School, 133-137.
23 Ibid., 135.
24 Ibid., 151-157.
25 Ibid., 154.
26 Ibid. , 155.
27 Ellen White, Counsels on Sabbath School Work