„Inima lor strigă către Domnul… Zid al fiicei Sionului, varsă zi şi noapte şiroaie de lacrimi! Nu-ţi da nici un răgaz şi ochiul tău să nu aibă odihnă! "Plangerile lui Ieremia 2:18
Nu știm dacă iudeii au fost inspirați de acest verset când au denumit singura porțiune rămasă din al doilea templu-„zidul plângerii”....
După cum se cunoaște, primul templu, construit de Solomon, a fost dărâmat de Nebucadnețar (in istoria profană numit Nabuccodonosor). Această construcție măreață a fost înălțată de regele Solomon pe Muntele Moria (unde Avraam voia să-l aducă jertfă pe Isaac) identificat cu Muntele Templului din zilele noastre..
Templul lui Solomon a fost distrus, (a se citi următoarele versete din 2 Imp.25, dar și 2 Imp.24:12, și Ieremia 52:
în timpul cuceririi regatului Iudeii de către babilonieni, în anii 587-586 î.C. profetul Ieremia fiind martor la această tragedie..Atunci, după unele păreri, profetul ar fi ascuns chivotul mărturiei în ....dealul Golgota, într-o peșteră.
În timpul imperiului medo- persan, împăratul Cirus cel Mare a permis evreilor reclădirea Templului. Noua clădire este cunoscută în Biblie și în istorie sub denumirea de „Al doilea Templu" sau „al lui Zorobabel”. El a cunoscut o amplă extindere (în 46 de ani de renovare) și o reală măreție în anii domniei regelui Irod cel mare.
Al Doilea Templu din Ierusalim a fost distrus de căbtre armata lui Titus, fiul cezarului Vespasian, în timpul represiunii răscoalei evreilor din anii 66-73 d.C. contra stăpânirii romane.
Iar în anul 2016, în februarie, am avut harul să vizitez „Zidul Plângerii” din Ierusalim. La sosirea în zonă, am fost controlați ca la aeroport. De arme, desigur, deoarece, cândva, au fost atentate teroriste în acest perimetru, greu încercat în istoria ultimilor... 2600 de ani. Doar o porțiune din zidul rămas în picioare era din antichitate, restul era refăcut. În crăpăturile zidului erau înfipte bilețele de rugăciune.
Bărbații plângeau și strigau către Domnul într-o litanie impresionantă, care răsuna până în partea femeilor, singurul loc unde am avut și eu acces. Fetele și femeile nu purtau pălării tradiționale ca bărbații, ci doar o îmbrăcăminte modestă, cu fuste negre cel puțin până la genunchi, iar baticul indica starea maritală. Ele se rugau și suspinau liniștit, după modelul Anei lui Elcana. Citeau și cărți de rugăciune și Tora, desigur. Dar, separarea aceasta în plângere, ca și la sinagogă. mi-a adus aminte de alte versete:
Zaharia 12:11 În ziua aceea, va fi jale mare în Ierusalim, ca jalea din Hadadrimon în valea Meghidonului. "
Zaharia 12:12 Ţara se va jeli, fiecare familie deosebit: familia casei lui David deosebit şi femeile ei deosebit; familia casei lui Natan deosebit şi femeile ei deosebit;