de Tim Wilkins
Cu opt nominalizări la Oscar, mai multe decât a avut orice alt film anul acesta, Brokeback Mountain continuă să prindă avânt. Și cu avântul vine interesul crescut al evanghelicilor de a-l vedea. Eu voi evita filmul, la fel cum un melc fără cochilie evită o solniță răsturnată și, oricât aș încerca, nu pot înțelege de ce l-ar vedea vreun evanghelic – deși par să fie mulți care o fac. Dar ceea ce mă tulbură și mai mult este că numeroși bărbați și femei despre care știu că au atracții homosexuale nedorite văd filmul.
Un reporter de la The Christian Post m-a întrebat ce gândesc despre film și i-am răspuns. Ca fost homosexual, am făcut comentarii pe baza recenziilor pe care le citisem – comentarii care au generat numeroase e-mailuri, trimise mie de indivizi care erau de părere că nu puteam să fac un comentariu inteligent despre un film pe care nu îl văzusem.
Ei sugerau că vizionarea filmului ar fi benefică pentru răspunsurile mele la întrebările reporterului. Le-am spus lor, ca și reporterului, că a mă duce să văd Brokeback Mountain ar fi similar cu a-i cere unui fost alcoolic să meargă la magazinul de băuturi să-i cumpere vecinului său o sticlă de vin.
Oponenții misiunilor foștilor homosexuali vor striga imediat: „Aha! Deci ești încă ispitit de atracțiile față de cei de același sex!” Nu voi nega asta. Martin Luther a spus-o astfel: „Dacă ai capul făcut din unt, stai departe de foc.”
Acești oponenți vor susține, de asemenea, că misiunile foștilor homosexuali „învață doar tehnici de evitare”. Într-adevăr, evitarea a ceva ce poate provoca ispita este potrivită și biblică.
„Nu intra pe cărarea celor răi şi nu umbla pe calea celor nelegiuiţi! Fereşte-te de ea, nu trece pe ea; ocoleşte-o şi treci înainte!” (Proverbe 4:14-15)
„Să vă feriţi… de curvie, lucruri de care, dacă vă veţi păzi, va fi bine de voi.” (Fapte 15:29)
„Feriţi-vă de orice se pare rău.” (1 Tesaloniceni 5:22)
„Fugiţi de curvie!” (1 Corinteni 6:18)
„Voia lui Dumnezeu este sfinţirea voastră: să vă feriţi de curvie.” (1 Tesaloniceni 4:3)
Sunt conștient că un ultraliberalist ar putea argumenta că vizionarea filmului nu constituie imoralitate sexuală, dar să ne amintim că imoralitatea sexuală poate fi un gând, la fel de mult cum poate fi un act.
La un nivel mai simplist, îi îndemn pe oamenii care sunt alergici la înțepăturile de albină să evite albinele, pe femeile cu pielea de culoare deschisă, să evite soarele, pe bărbații intoleranți la lactoză să evite produsele lactate, pe astmatici să evite parfumurile, iar pe cei care suferă de alergie să evite polenul.
Când Dr. R. Albert Mohler, Președinte la Seminarul Teologic Baptist din Sud, a fost recent invitat la talkshow-ul Larry King Live, a zis: „O să spun ceva ce este pe cât de contracultural îmi pot imagina, și anume că sunt de fapt convins, fiind creștin, că sunt lucruri pe care nu am nevoie să le văd. Și acesta este motivul pentru care, din principiu, nu m-am dus să văd filmul. Nu aș încuraja pe nimeni să vadă acest film. Nu mi-e jenă să o spun.”
Un bărbat homosexual nefericit, după cum declară el însuși, mi-a trimis un e-mail pentru a-mi spune că a văzut filmul și „a plâns trei zile după ce l-am văzut”. De ce nu sunt surprins?
Un altul a scris: „Ca bărbat care m-am luptat cu homosexualiatea toată viața, am decis că mă voi confrunta direct cu filmul, când am văzut prima dată recenziile prealabile.” (Recenziile au avut efect, nu-i așa?) Într-adevăr, un altul a scris: „Aș prefera să mă confrunt cu provocările în loc să fug de ele.” Astfel de motive ar putea să pară eroice și unii își pot imagina un bărbat care intră într-un cinematograf refuzând să evite problema care i-a provocat atâta suferință.
Dar îngăduiți-mi să întreb, este posibil ca suferința continuă a homosexualilor să rezulte în parte din faptul că alocă permanent timp lucrurilor homosexuale? Când soția lui Potifar a încercat să-l seducă pe evlaviosul Iosif, el s-a confruntat cu provocarea fugind către ușă. (Geneza 39:12)
Ca să nu pară că nu-mi pasă de homosexuali, îngăduiți-mi să vă spun (iar voi, evanghelicilor, aveți și voi nevoie să auziți asta) că am cunoștință despre suferința profundă care este parte a atracțiilor față de cei de același sex – disperare, depresie și întuneric mai întunecat decât Groapa Marianelor [cel mai adânc punct de pe suprafața Pământului, aflat în Oceanul Pacific, n. trad.].
Unul din motivele pentru care evanghelicii nu au progresat prea mult în atingerea homosexualilor cu Evanghelia este eșecul lor de a empatiza cu durerea chinuitoare pe care o experimentează aceștia.
Dar să revin la punctul principal: cel mai probabil, vizionarea filmului va afecta zidurile de apărare împotriva viitoarei imoralități.
Un bărbat gras câștigase un premiu de la colegii lui de muncă ținând regim. Totuși, bărbatul a intrat într-o zi în birou, ținând sub braț o cutie de gogoși pe jumătate goală. Colegii lui, sincer preocupați de motivul pentru care eșuase, au întrebat de ce. El le-a spus că în drum spre lucru a făcut un ocol pe la gogoșeria locală și un neon care clipea intermitent „Gogoși calde acum” i-a atras atenția.
Dar era o problemă; parcarea era plină! Le-a spus colegilor: „În acel moment I-am spus lui Dumnezeu că dacă vroia să mă opresc și să cumpăr niște gogoși, trebuia să elibereze un loc de parcare chiar în fața gogoșeriei și efectiv, a șaptea oară când am dat ocol blocului, locul era liber!”
În luna octombrie a anului 2005, Associated Press a publicat un articol intitulat: „Studiu care susține teoria ascuns vederii, dat uitării”.
Studiul, făcut de Brian Wansink, a implicat plasarea unor borcane cu bomboane de ciocolată în imediata apropiere a unui grup selectat de secretare.
Unele cutii erau transparente, în timp ce alte cutii erau opace. Mai mult, unele cutii erau plasate pe birourile secretarelor, în timp ce altele erau plasate la o distanță de aproape doi metri de biroul lor.
Sunteți gata pentru rezultate?
„Secretarele au mâncat în medie 7,7 bomboane de ciocolată în fiecare zi când bomboanele erau în cutii transparente, aflate pe biroul lor; 4,6 când erau în cutii opace pe biroul lor; 5,6 când erau în cutii transparente la o distanță de aproape doi metri și 3,1 bomboane când erau în cutii opace, la o depărtare de aproape doi metri.”
Studiul a mers mai departe. „Secretarele au considerat că a fost de două ori și ceva mai greu să reziste când au putut să vadă și să atingă bomboanele, decât atunci când nu au putut. A fost de două ori mai probabil să spună că s-au gândit des la bomboane sau că bomboanele le-au captat atenția dacă erau vizibile și în apropiere. În contrast, a fost de două ori mai probabil ca secretarele să spună că au uitat că bomboanele erau în apropiere, dacă erau ascunse și la distanță.”
Nu voi vedea acest film de două ore și paisprezece minute. Mai degrabă voi dedica două ore și paisprezece minute în plus timpului pe care îl petrec cu Dumnezeu, care atunci când voi fi ispitit va pregăti și un mijloc ca să rămân în picioare când ispita va veni. (1 Corinteni 10:13)
[Tim Wilkins, Why I won’t see Brokeback Mountain. Copyright © 2005 Cross Ministry, Inc. Tradus şi publicat cu permisiune.]