Lui Dumnezeu Îi face plăcere ca omul să-L cunoască, deci El vrea ca omul SĂ CAUTE SĂ-L CUNOASCĂ PE EL -Osea 6.6,3- Tot ceea ce El face în Noul Testament este pentru ca noi să-L cunoaștem -Evrei 8.10-11- Atunci când suntem regenerați, Duhul care conține viața Sa intră în noi ca astfel să avem capacitatea de a-L cunoaște pe El din interior. Această cunoaștere a Sa, pe de o parte, crește treptat o dată cu creșterea lăuntrică a vieții din noi iar pe de altă parte face ca și viața din noi să crească. Deoarece Dumnezeu ne-a dat viața Sa, noi Îl putem cunoaște. Cu cât viața Sa crește mai mult înăuntrul nostru, cu atât mai mult noi Îl cunoaștem pe El. Cu cât Îl cunoaștem mai mult, cu atât Îl vom experimenta mai mult ca viață a noastră, Îl vom savura și Îi vom îngădui să trăiască prin noi. De aceea putem spune ncă creșterea vieții noastre spirituale depinde în întregime de cunoașterea lui Dumnezeu de către noi. Să ne rugăm să ne dea un duh de înțelepciune și de revelație pentru ca noi să-L putem cunoaște cu adevărat - Efeseni 1.17- și să CREȘTEM PRIN CUNOAȘTEREA DEPLINĂ A LUI DUMNEZEU -Coloseni 1.10, gr.
Sunt trei etape în cunoașterea Lui Dumnezeu:
1. Cunoașterea lucrărilor lui Dumnezeu
2. Cunoașterea căilor lui Dumnezeu
3. Cunoașterea lui Dumnezeu Însuși
Omul cunoaște lucrările lui Dumnezeu din ceea ce El face și înfăptuiește. De exemplu, copiii lui Israel din Egipt au văzut acele plăgi pe care le-a trimis Dumnezeu pentru a-i lovi pe egipteni. La marea Roșie ei au văzut că Dumnezeu a despărțit apa pentru ca ei să treacă. În pustie ei au văzut că Dumnezeu a poruncit stâncii să dea apă pentru a potoli setea. Și zilnic Dumnezeu le trimitea mana din cer pentru a-i hrăni. În timp ce erau martorii unor asemenea minuni de la DUMNEZEU, ei cunoșteau lucrările lui Dumnezeu. Din nou, de exemplu, când mulțimile vedeau minunile pe care le făcea DOMNUL ISUS, cum ar fi hrănirea celor cinci mii de oameni cu cinci pâini și doi pești, liniștirea furtunii și a mării, vindecarea bolnavilor, alungarea demonilor și învierea morților, ei cunoșteau lucrările SALE. Sau, de exemplu, când noi suntem bolnavi și suntem vindecați de DUMNEZEU, când ne confruntăm cu primejdii și suntem păziți de EL, când avem nevoi și ele sunt acoperite de DUMNEZEU, NOI SUNTEM FĂCUȚI SĂ CUNOAȘTEM LUCRĂRILE LUI. Când cunoaștem în acest fel lucrările lui DUMNEZEU, am făcut primul nostru pas spre cunoașterea LUI. O astfel de cunoaștere este superficială și exterioară căci până când nu vedem lucrările lui DUMNEZEU noi nu știm ce a făcut DUMNEZEU.
A cunoaște căile lui Dumnezeu înseamnă a cunoaște principiile după care EL face lucrurile. Atunci când a pledat pentru Sodoma, Avraam a recunoscut că Dumnezeu este drept și că El nu va acționa niciodatî împotriva dreptății LUI. De aceea, Avraam I-a vorbit lui Dumnezeu conform dreptății lui Dumnezeu - Gen. 18.23-32. Aceasta înseamnă că El cunoaște căile prin care Dumnezeu face lucrurile. Atunci când copiii lui Israel au continuat să cârtească după ce Core și cei din grupul său s-au răzvrătit și au fost mistuiți, Moise, văzând manifestarea gloriei lui Iehova, i-a spus lui Aaron:
Ia-ți cădelnița, pune în ea foc de pe altar, pune tămâie în ea, du-te repede la adunare și fă ispășirea pentru ei: căci a izbucnit mânia lui Iehova; și nenorocirea a început. -Num. 16.46
Aceasta ne arată că Moise cunoștea căile lui Dumnezeu. El știa că atunci când omul acționează într-un anumit mod Dumnezeu va reacționa corespunzător.
Samuel i-a spus lui Saul:
Iată, ascultarea aceasta este mai bună decât jertfele și luarea aminte decât grăsimea berbecilor -1Sam. 15.22
Iar David a spus:
Nici nu-I voi aduce lui Iehova, Dumnezeului meu, jertfe care să nu mă coste nimic -2 Sam. 24.24
Toate acestea ne arată că ei cunoșteau căile lui DUMNEZEU.
Atunci când cunoaștem căile prin care Dumnezeu face lucrurile noi facem al doilea pas în cunoașterea lui Dumnezeu. O asemenea cunoaștere reprezintă un pas înainte față de cunoașterea lucrărilor lui Dumnezeu. Înainte ca lucrările LUI să fie îndeplinite, noi știm ce va face EL și cum o va face. O asemenea cunoaștere poate crește credința noastră în rugăciune și de asemeni ne poate face capabili să negociem cu Dumnezeu. Dar, deși o asemenea cunoaștere este bună, ea nu este suficient de profundă și de lăuntrică.