Gen. 12.8b
„A zidit şi acolo un altar Domnului şi a chemat Numele
Domnului.”
Gen. 13.18
„Avraam şi-a ridicat corturile şi a venit de a locuit
lângă stejarii lui Mamre, care sunt lângă Hebron. Şi acolo a zidit un altar Domnului.”
Altarul din Vechiul Testament este locul de întâlnire
cu Dumnezeu al închinătorului evreu şi simbolizează
rugăciunea din Noul Testament în care ni se cere să
aducem „trupurile ca o jertfă vie, sfântă, plăcută lui
Dumnezeu” (Rom. 12.1) prin credinţa în Domnul Isus Hristos. Isus „a fost făcut de Dumnezeu pentru noi înţelepciune, neprihănire, sfinţire şi răscumpărare” (1 Cor. 1.30). Ca părinte al tuturor credincioşilor iudeo-creştini
patriarhul Avraam, când a fost încercat pe Moria, l-a adus jertfă pe Isaac cu gândul că Dumnezeu putea
să-l învieze chiar şi din morţi ca să-Şi împlinească
promisiunile făcute. Până la urmă trupul lui Isaac pe
altar a fost „o jertfă vie” întrucât Îngerul lui Dumnezeu
a oprit braţul lui Avraam chiar în secunda când fusese
gata să-şi jertfească fiul. În acest memorabil episod al
încercării credinţei lui Avraam apar pentru prima dată
cuvintele iubire şi închinare care L-au condus pe Dumnezeu
la concluzia: „Ştiu acum că te temi de Dumnezeu, întrucât
n-ai cruţat pe fiul tău, pe singurul tău fiu, pentru Mine.”
(Gen. 22.12b) După acest model avraamic putem spune că
rugăciunea noastră este un act al închinării din dragoste
înaintea lui Dumnezeu, datorită jertfei supreme de pe Calvar, unde Tatăl ceresc nu L-a cruţat pe singurul Său Fiu, ci L-a dat pentru mântuirea noastră. Credinţa practică
înseamnă lepădare de noi înşine şi umblarea zi de zi
pe calea crucii lui Hristos.