© Stolear Gicu
1. Bătălia pentru inimă și minte
,,Nimic mai puțin decât un război civil al valorilor s-a dezlănțuit astăzi în America, spun James Dobson și Gary Bauer”[1] însă această Bătălie este vizibilă nu doar în America, întreaga Europă de asemenea se află în flagrantul acestor evenimente. Două tabere cu concepții despre lume foarte diferite și incompatibile sunt încleștate într-un conflict crâncen, care pătrunde la fiecare nivel al societății. Este un război al ideilor, unde la nivel neoficial se acaparează tot mai mult și mai mult teren din inimile și mințile mai ales al tinerilor, și aici intră nu doar tinerii care sunt departe de Cristos dar și cei care trăiesc în sânul Bisericii, fii de păstori, ori care, chiar dacă s-au născut în familie de creștini. De ce noi am menționat lucrurile de mai sus. Am putea afirma răspicat ,,Occidentul e angajat într-o luptă colosală, a cărei miză este chiar sufletul tău”[2]. Această este o problemă acută, strigătoare. Internetul, calculatoarele, toată electronica care aleargă înainte cu pași de giganți fură anii tinereții. Tinerii care sunt cei mai expuși acestor lucruri se prefac într-un sac care stă cu gura deschisă și în el se toarnă informație și tânărul este lipsit de posibilitatea de-a zice ,, stop i am full”. Valorile societății de astăzi propun tot și nimic, liderilor creștini, fie pastor fie diacon, conducătorul unei misiuni, sau lider de tineret îi este aruncată jos mănușa și este chemat la război. Și întrebarea care apare aici este, ce le putem oferi noi generației tinere de astăzi ? dacă valorile societății care se propagă azi prin diferite căi, vin în pragul casei oricărui tânăr și nu-l mai întreabă pot eu să intru în casa ta ? și pe spatele musafirului stă scris ,,vreau să fii robul meu” să conduc cu mintea ta, cu dorințele tale cu interesele tale, să-mi aparții mie. Aici nu există nici o scuză, ofertele distrugătoare de suflet și morală par a nu se intimida deloc pășind în pragul inimii tale, și Fast Food –ul conține în sine, tot ce vezi poți să guști. Care sunt metodele noastre ca lideri ? pentru a putea cunoaște și a intra mai adânc în încrederea tinerilor societății noastre, și celor din Biserică ? oare Cristos a devenit atât de plictisitor ? or problema este în noi ?
Cristos spunea în predica de pe Munte (Matei 5:8) ,,ferice de cei cu inima curată căci ei vor vedea pe Domnul”. Îndemnul lui Solomon era să ne păzim inima mai mult ca orice căci din ea ies izvoarele vieții. Provocarea noastră de azi este să știm cum să putem câștiga mințile și inimile tinerilor pentru Cristos ? Și aici nu vorbim doar de acceptarea unor idei, ci merge vorba de sufetul tânărului.
2. Valoare sau produs al evoluției
Natura relaţiilor dintre un tânăr și lider ori slujitor, decurge din ceea ce credem noi despre valoarea sau natura elevului sau tânărului din Biserica ta. Cine este elevul meu? Această întrebare trebuie să formeze filozofia noastră în relaţii cu tinerii
2.1 Teoria seculară
1. Pentru un profesor ateu, elevul lui este un mic homosapiens
2. Conştiinţa lui este materia
3. Creierul lui este o materie superior organizată de la sine
Dacă ar fi să luăm în centrul atenției un elev student de pe băncile școlilor și universităților atunci iese în relief, ceea ce ne încruntă simțămintele. În pofida faptului că Profesorii zic că pentru ei toți elevii sunt la același nivel și au aceeași atârnare față de toți de facto vedem altceva. Oare puține ori când erați pe băncile școlii ați văzut cum profesorul lucra doar cu câțiva din clasă și anume cu cei mai puternici, cu elevii care erau buni la toate obiectele, nu doar la geografie, sau istorie, dar la toate, evident profesorii își concentrau atenția doar în cei care se manifestau la lecție. Este clar vizibil drama distrugerii lăuntrice a acelui copil și până la universitate. În alte cuvinte putem spune că profesorii lucrează cu cel mai bun produs al evoluției. Oamenii nu au preţ egal în ochii acestui profesor. Chiar dacă copilul este capabil să facă ceva pe nota 10, nimeni nu se ocupă de El, nimeni nu caută să vadă unde este punctul forte al acestui copil sau tânăr lozinca este ,,dacă eşti bun eşti bun în toate, dacă nu eşti bun, atunci nu ești bun în nimic.
Și ce vedem noi aici nu este altceva decât tendința seculară de-a face un om universal. Crezul evoluţiei, odată şi odată evoluţia va produce omul universal. Încă din Grădina Edenului omul trăiește cu ideea că odată va putea fi ca Dumnezeu. Nu v-ați pus întrebare niciodată, ce stă camuflat în spatele tuturor desenelor animate ca (batman, superman, spiderman). Oare nu ideea menționată mai sus. Ideea marxistă a distrus pentru generații întregi înțelegerea despre lume și viață asupra individului. și poate că tinerii oficial neagă că ei nu iubesc comunismul, marxismul. Însă ei însuși se află în lațul acestor ideii, care și până în ziua de azi persistă în societate, la nivel de educație. De ce oare uneori aflându-te într-un cerc de băieți și fete trebuie să te simți stingherit că tu nu ești puternic, și apt în toate domeniile, și dacă ești așa, atunci arăți în ochii lor ca un om inferior, de o rasă inferioară. Și aici foarte leger plonjează ideea marxistă.
Ar trebui atunci să ne apară întrebarea. De ce să fiu multilateral și superficial ? Dacă să dăm o lovitură ideii menționate atunci trebuie de amintit că cu cât mai mult te lărgești cu atât mai puțin ești profund. Aici este și rădăcina, multelor complexe ale unor tineri zicându-și: eu nu sunt destul, eu nu cunosc atât cât cunoaște cutare. De aici apar și probleme psihologice și schimbări grave în caracter, de ce ? pentru că la timpul potrivit nu au fost părinții în stare să-i explice la un nivel convingător lucrurile date.
2.2 Behavioriştii
Pentru ei copii sunt un produs al mediului. Ceea cel face pe copil sau tânăr să fie bun sau rău, sunt practicile şi comportamentele sale. Trebuie să urmărim modificare comportamentul prin pedepse şi recompense. Acestea sunt metodele: dresaj, manipulare şi şantajare. Aţi auzit la şcoală fraza - la-s că fac eu om din tine. Cine stabileşte etalonul moral, după care tu trebuie să fii educat. Biblia stabileşte un etalon cristic, și anume, noi trebuie să asemăn Lui. Behavioriștii privesc persoana ca un vas gol, care nu are nimic în sine, eu ca profesor ca lider trebuie să decid cât să torn în tine şi ce să torn după acest proces tu poți fi numit om. Contrar acestor lucruri vedem conceptul despre lume și viața creștin. Copilul când se naște deja are conţinut în sine, caracter valori, dar nu poţi să priveşti omul ca un vas gol. Dumnezeu decide cine tu trebuie să fii.
Acum să ne întoarcem încă odată la cele vorbite mai sus. Mai puțin ori mai mult fiecare tânăr măcar pe departe este cunoscut cu o astfel de atașare față de el din partea profesorilor sau liderilor din Biserică etc. Dumneavoastră sunteți un lider de tineret, Dumnezeu va încredințat sufletele unor tineri care trebuie să-i păstoriți. Tu înțelegi că fiecare tânăr deja în sufletul lui este tăpșită o cărare fie de probleme, fie de amărăciune, de diferite complexe, și fiecare din El are nevoie de o înțelegere, are nevoie să poată să-și deschidă sufletul să-și spună durerea sau bucuria. Și aici apare momentul când realizăm că fiecare tânăr este o personalitate în parte și o valoare în ochii lui Dumnezeu, trebuie să fim foarte atenți cu acești mici oameni, care de-abia încep a explora lumea. Care va fi apropierea noastră față de ei. Vom merge cu același standard pentru toți și vom pune pecetea peste el (văzut, văzut, văzut). Ori vom avea diferite metode de abordare pentru ai cunoaște. De acest lucru am vrea să ne ocupăm în continuare.
3. Lucrurile care merită luate în considerație când mergem spre o cunoaștere a tinerilor
Trebuie să înțelegem foarte clar pentru noi că atunci când intrăm pe acest teren de împrietenire, de cunoaștere a tinerilor din Biserica noastră ori chiar dacă sunt veniți proaspeți din lume, ei nu sunt ca niște pahare de unică folosință și apoi pot fi aruncate, dar sunt oameni creați după chipul și asemănarea Lui Dumnezeu și odată ce lucrăm cu ei suntem responsabili în fața Lui Dumnezeu pentru multe lucruri. Deci înainte de-a aplica pe ei orice metodă de cunoaștere trebuie să luăm în vedere câțiva factori:
3.1 chestiuni emoționale și de relație
3.1.1 Problema singurătății
,,Un studiu al psihanaliticului Michael Whitenburg, care conduce clinicile de stres din Liverpool și Londra în anglia a evidențiat că teama majoră a britanicilor dincolo de claustrofobie, de teama de insecte sau frica de a zbura – este teama de singurătate”[3]. Dacă în rândurile adulților singurătatea este problemă acută între tineri este și mai răspândită. S-a constat că, anii adolescenții, sau tinereții arată cel mai mult nevoie de acceptare socială. Deoarece o imagine proastă despre sine îl poate afecta în acest sens. Trupul său, sexualitatea. Sănătatea, înfățișarea, toate acest pun cărbuni în foc pentru dezvoltarea singurătății. Alteori tinerii cad în depresii spirituale îndepărtându-se de Dumnezeu, astfel ei se simt singuratici. Augustin spunea ,,Tu ne-ai făcut pentru Tine, și inima omului nu-și găsește odihnă până nu se odihnește în Tine”
3.1.2 Depresia
Dacă este dificil de apreciat câți adolescenți suferă de depresie ,,sondajele sugerează că o proporție semnificativă a populației tinere suferă de sentimente puternice de nefericire și disperare”[4], iar conform unei surse aproape 5% dintre adolescenți sunt depistați cu depresie clinică în fiecare an[5]. Din moment ce tinerii se află într-o perioadă de tranziție de la tânăr spre maturitate nu trebuie să ne surprindă că mulți dintre ei suferă de depresie zice Dr. Keith Olson, de asemenea cauza este schimbările care se petrec în organism, duc la această stare de depresie. Atunci când merge o respingere din partea părinților simptoma depresiei este repede la ușă. Habitudinile mentale ale unei persoane tinere și modul de gândire o predispun la afecțiune depresive. Collins îl menționează pe psihiatrul Aron Beck, că oamenii deprimați prezintă modele negative de gândire. În primul rând ei privesc lumea prin prisma evenimentelor negative din trecut, viața este văzută ca o succesiune de sarcini. și chiar viitorul îl privesc printr-un spectru negativ.
3.1.3 dragoste
Fiecare om dorește dragoste, fără ea parcă viața ar fi în cel mai bun caz incompletă - și în cel mai rău disperată. Oamenii încearcă în diferite moduri să găsească acea dragoste palpită. Însă așa cum vedem din realitatea vieții adolescenții și tinerii fac greșeli fatale pe acest tărâm. și motivul care stă de fapt în spatele la toate aceste greșeli de fapt este că ei nu știu ce înseamnă dragostea. Ei confundă dragostea adevărată cu alte experiențe sau emoții. Dragostea adevărată nu se confundă cu sexul. Dragostea este un proces sexul este un act. Dragostea se învață sexul este instinctiv. Ne având experiențe de viață mulți tineri, falimentează foarte des la acest capitol, de la care apar multe alte probleme se inhibează, se descurajează, nu văd o continuitate a lucrurilor.
4. Podul de trecere
Noi am privit la aceste chestiuni de emoție și relație nu în zădar. Având în vedere că tinerii sunt parte activă a societății, ei sunt jertfele cele mai ușor doborâte ale acestor emoții, retrăirii, probleme de relaționare. Noi am enumerat doar câteva din el, doar pentru a deschide un pic orizontul. Acum, merită de menționat cuvântul din greacă Homocordisabsconditus (omul ascuns al inimii)[6], este cuvântul cel mai potrivit pentru podul care trebuie construit între metodele de cunoaștere ale tinerilor și lucrurile menționate mai sus. Luând în considerație cele menționate mai sus sperăm să ne fie de ajutor în înțelegerea tinerilor, și în abordarea lor. Pentru a putea discuta anumite sfaturi practice în metode de cunoaștere ale tinerilor.
5. Două metode de cunoaștere a tinerilor
Iată ești în fața tinerilor, predici mesajul Lui Dumnezeu, încercând să-L transmiți cât mai accesibil. Privind în sală, vezi ochii care privesc spre tine, și care în adevăr în spatele lor se aude glasul disperat, am nevoie de prieteni am nevoie de înțelegere. Terminându-ți predica realizezi că trebuie să treci la pași concreți nu doar ca să-ți treacă timpul punând steluța pe ziua de tineret.
5.1. Metoda inimă către inimă
Nu este de azi știut dar în toate timpurile istoriei, fiecare om, dacă nu la nivel oficial, fiecare a avut un mento fie activ, fie pasiv. Dar fiecare dintre noi mai mult ori mai puțin a fost mentorat. Mentorarea poate că este cea mai grea muncă din lume, să faci din oameni – oameni, da și aici nu ne este nimic straniu în această frază.
Cred că una din metodele eficiente pentru a cunoaște tinerii tăi este să poți cu fiecare în parte să te întâlnești și să ai timp, în care să poți cunoaște acel om ascuns al inimii acelui tânăr. Noi înțelegem foarte bine că nu trebuie să fim părtinitor față de tinerii noștri, deoarece dacă nu este așa încep multe probleme. Însă planifică-ți un timp în care tu să poți să te întâlnești cu fiecare tânăr al tău din Bisericuța ta, pentru al putea cunoaște.
5.1.1 Modelul Biblic
Vedem în scriptură cum Barnaba a fost a fost mentorul lui Pavel, Pavel mentorul lui Timotei. Și era un proces frumos de cunoaștere reciprocă, și nu doar, ci un proces de încredere unul în altul. Isus Cristos a avut 12 ucenici, care a trăit cu ei, ea învățat în tot timpul lucrării sale. Cred că dacă Isus ar fi fost doar un simplu învățător al lor, care venea la sinagogă, sau undeva pe afară așteptându-și ucenicii săi doar pentru ași lăsa informația, doar pentru a le vedea fețele și apoi să plece iar. Relația lor a fost strânsă ei l-au iubit, pe Isus și-au dat viața pentru El. au dus mesajul Lui Isus până la marginile pământului chiar cu prețul vieții lor. Chiar și ultimele zile ale vieții sale Isus le-a petrecut tot cu ucenicii săi. Astfel Isus a fost cunoscut de ei, și din punct de vedere uman Isus ea cunoscut pe ucenici.
5.1.2 Zona confortului
Trebuie să poți demonstra, tinerilor tăi, că ei pot avea încredere deplină în tine. De aceea ai chemat un tânăr la o discuție inimă la inimă, creează-i zona de confort necesară tânărului dat, ajută-l să se simtă liber, să nu fie frustrat de anumite lucruri. Arată-i tânărului tău că ție întradevăr îți pasă de el. De ce merge vorba despre zona de confort, deoarece dacă tânărul nu se va simți în largul său, el va fi ca în fața judecătorului, la toate întrebările răspunzând, DA sau NU. Oferindu-i această zonă de confort, îl vei putea vedea cât mai mult posibil fără mască.
5.1.3 Oferă confidențialitate
Ceea de ce se teme cel mai mult o persoană, și este cel mai dureros, este să nu fie vorbit pe la spate. Liderul trebuie să promită ascultătorului său că ceea ce va auzi el, va fi îngropat în acea cameră, fără posibilități de scurgere a informație. Căpătând încrederea din partea tânărului vei avea un grad cât se poate de mare a sincerității din partea sa. Dar aceasta nu înseamnă manipulare aceasta înseamnă responsabilitatea foarte mare în fața Lui Dumnezeu pentru tot ceea ce tu știi despre fiecare tânăr.
5.1.4 Rezultatele practice
În urma acestei metode se poate face o apropiere și o cunoaștere foarte considerabilă. Tinerii vor vedea în tine nu doar un slujitor, care are ca scop doar să-și facă slujba. Ea exemplul Domnului Isus și vei vedea cum vei fi prietenul lor, nu doar atunci când totul va fi bine, dar și la rău. Tinerii vor înțelege, că cel care stă în fruntea lor, întradevăr îi pasă ei. Chiar putem să spunem că ei au cineva care să le apere interesele, întrebările în Biserică. Tu vei slujitorul care îți vei căpăta autoritatea în fața lor nu doar din cuvinte frumoase dar, din momentele petrecute împreună, atunci poate când unul din ei era la granițele răbdării.
6. Metoda publică
Înțelegem că a cunoaște tinerii când sunt adunați mai mulți la o oarecare întrunire este mult mai greu. De ce ? este clar că fiecare este preocupat de imaginea de sine și aceasta este ceva normal. Și aici când sunt tinerii împreună joacă rolul și alți factori. Fiecare încearcă să-și prezinte părțile cele mai bune ale caracterului, vor fi unii băieți care dorind să impresioneze vreo fată, se vor comporta cam ciudat, altul va încerca să fie mare macio etc. De aceea înțelegem că trebuie o abordare înțeleaptă și specială.
6.1 Metoda neoficială
Una din metodele foarte bune pentru a cunoaște tinerii tăi, pentru a intra în relații mai strânse cu ei, este metoda ne oficială.
1. Plănuiți cu tinerii un picnic, o ieșire la natură, sau găsiți un teren unde să jucați un volei.
2. Dați-le doar voie ca emoțiile lor să iasă afară, fie bune fie rele, această depinde de ei. Anume ici îi veți cunoaște foarte bine și desigur vă veți putea împrieteni.
3. Una din metodele capcane cred că ar fi în timp ce vă aflați la acel picnic, într-un mod neconștiincios de alții aruncați câteva cuvinte intrigante între ei, care ar începe o discuție nu aprinsă, dar care ar face să fie diferite păreri. De asemenea veți vedea în dată fețele fiecăruia.
6.2 Metoda oficială
Astfel cum nu tot timpul vom fi la picnicuri sau pe terenuri de volei, dar în mare veți petrece timpul cu tinerii la Biserică. Ar trebui să folosiți alte metode.
1. Fiecare persoană vrea să fie importantă în societatea, în cercul ei de prieteni.
2. Concentrează-te asupra lor, toată atenția să fie concentrată spre ei și ei vor observa lucrul acesta imediat, și desigur vor înțelege că Păstorul lor de tineret nu este indiferent și întradevăr îi pasă de tinerii lor.
6.3 Pasul observației
Din unele practici s-a văzut că pe liderul de tineret l-ar ajuta mult cunoașterea limbajul corpului, la ce ne referim aici ? când omul are anumite retrăiri interioare, chiar dacă el nu ar spune adevărul, ori se intimidează să spună public anumite lucruri, limbajul corpului scoate totul al suprafață. Aveți o oarecare situația la ora de tineret, cunoscând limbajul corpului veți vedea îndată persoanele care se incomodează ori au anumite retrăiri lăuntrice, probleme și aceasta este un pas în cunoașterea mai profundă.
7. Concluzie
Persoanele tinere mereu au fost ca niște lumi tainice. Fiecare din tânărul tău este o valoare în ochii Lui Dumnezeu. Timpul petrecut la întâlnirile de tineret, trebui să fie mai mult decât niște simplu ,,întâlniri”. Descoperă-l pe fiecare în parte, pătrunde la acel om ascuns al inimii. Pentru a vedea frumusețea tinereții fiind aproape de Domnul.
Bibliografie
1. Noebel David,,Înțelegerea Vremurilor” ed. Prescurtată
2. William Backus, Ph. D. ,,Telling The truth to troubled People” Minneapolis: Bethany House 1985
3. Stafford Tim ,,The Therapeutic Revolution ” Christianity Today 37, no.6, 1993
4. George Santayana ,,The Life of Reason” Who Said What When, Londra Bloomsbury Publishing
5. Collins R. ,,Christian Counseling: A Comprehensive Guide” Waco, Tex: Word, 1980
[1] David A. Noebel ,,Înțelegerea Vremurilor” ed. Prescurtată, pag. 9
[2] George Santayana ,,The Life of Reason” Who Said What When, Londa Bloomsbury Publishing, 1989, pag. 211
[3] Tim Stafford ,,The Therapeutic Revolution ” Christianity Today 37, no.6, 1993, pag.24
[4]Gary R.Collins, ,,Christian Counseling: A Comprehensive Guide” Waco, Tex: Word, 1980, pag.16
[5] William Backus, Ph. D. ,,Telling The truth to troubled People” Minneapolis: Bethany House 1985, pag.16
[6] În lucrarea noastră ca lider de tineret tu nu vei putea simplu veni la întâlnire, ai predicat, ți-ai luat ziua bună și aici se termină. Ceea ce vezi tu la prima vedere în tinerii tăi, este doar fațeta, este doar încercarea deznădăjduită a tânărului, care încearcă din răsputeri să-și ascundă omul real al inimii. și aici vom vorbi mai departe despre metodele care trebuie practicate în abordarea tinerilor. De ce ? deoarece că cu toții înțelege că Dumnezeu este cointeresat de caracterul nostru decât orice altceva. Anume schimbarea caracterului aduce schimbare în viața omului. Și în cele din urmă, noi încercăm să dezvoltăm relații nu doar de prietenie cu tinerii noștri, dar ceva mult mai mult. Să pătrundem la acel Homocordisabsconditus, ca oameni ai Lui Dumnezeu trebuie să fim în stare să le dăm tinerilor generației noastre un ajutor considerabil, să poată să confrunte realitatea.