O VIZIUNE CRESTINA DESPRE RAZBOI
Momentele pe care le traim sunt incarcate de semnificatie. Mai intai, suntem
in plin razboi. Imagini fierbinti, mirosind a praf de pusca, ne sunt oferite
pe
banda rulanta, bombardamente violente inspaiminta pina si pe cei ce privesc de
la mii de mile distanta. Tactici singeroase care incalca conventiile
internationale de razboi sunt folosite fara scrupule. E razboi in desertul
arabic, loc de mit, loc cu conotatii biblice si profetice, un razboi care
excita imaginatia despre un conflict apocaliptic. Sute de mii de soldati,
ajutati de armele cele mai sofisticate sunt subiecte si obiecte ale violentei;
ei pot fi in momentul urmator victimizatori sau victime.
Problema razboiului este pe mintea tuturor, vietile noastre fiind afectate
intr-un fel sau altul. De aceea cred ca este oportun sa adresam aceasta
problema din punct de vedere biblic si crestin.
In introducere, se impun citeva lucruri:
a. Biblia ne prezinta foarte multe razboaie, conflicte, lupte crincere –
relevind realismul biblic.
b. Dumnezeu in unele instante a poruncit razboi, lupta;
c. Biserica a avut dintotdeauna o pozitie privind razboaiele;
d. Istoria umanitatii este saturata de razboaie si violenta. O statistica
sttintifica arata ca in ultimii 3000 de ani, lumea a avut parte de pace doar
8%, 240 de ani.
In aceasta serie formata din trei mesaje, vom aborda:
a. o perspectiva biblica despre razboi
b. o perspectiva crestina despre razboiul just
c. cum sa actionam in timp de razboi
I. O PERSPECTIVA BIBLICA DESPRE RAZBOI
1. DUMNEZEU NU IUBESTE RAZBOIUL – NATURA LUI DUMNEZEU ESTE ARMONIE SI
PACE, DRAGOSTE. BIBLIA ABUNDA CU REFERINTE LA IUBIREA LUI DUMNEZEU PENTRU
UMANITATE – IER. 31:3, IOAN 3:16, LA BUNATATEA, MILA SI COMPASIUNEA SA – IONA
4:2B. UNA DINTRE PORUNCI ESTE "SA NU UCIZI" – EXOD 20:13 DAR DUMNEZEU ESTE
DREPT.
2. VIOLENTA SI RAZBOUIUL NU SUNT LUCRURI DE GLORIFICAT. BIBLIA NU
GLORIFICA NICIODATA RAZBOUIL SI VIOLENTA. ALTE RELIGII AU UN ZEU AL RAZBOIULUI
SI VIOLENTEI – MARTE- SAU RAZBOAIE SFINTE. BIBLIA NE PREZINTA RAZBOAIE DREPTE,
JUSTE.
3. RADACINA VIOLENTEI ESTE PREDICAMENTUL UMAN AL PACATULUI ORIGINAR -
Este clar insa, ca umanitatea nu evolueaza spre o epoca in care va lipsi
violenta, deoarece violenta are de face cu predicamentul uman al pacatului
original prin care Cain il va ucide intotdeauna pe Abel, iar singele lui Abel
va cere intotdeauna razbunare. Violenta este doar simptoma unei probleme
complexe: pacatul originar si revolata umana impotriva divinitatii.
4. PREZENTA RAULUI IN LUME GEN 3:16 – LUPTA DINTRE BINE SI RAU ROM 7:21
5. DUMNEZEU A DAT GUVERNELOR SI AUTORITATILOR AUTORITATEA DE A ADRESA
PROBLEMA RAULUI – ROM 13:1-7
6. RAZBOIUL TREBUIE SA FIE DREPT SI IMPLEMENTAT CU JUSTETE
II. RAZBOI JUST – PERSPECTIVA CRESTINA din totdeauna crestini au fost
preocupati cu conditii biblice pentru razboi. Astfel, sfintul Augustin a
incercat sa furnize citeva principii crestine privind razboiul. Toma de
Aquinas a formulat foarte clar 7 principii clare in capodopera lui Suma
Teologica.
1. RAZBOI CA ULTIMA SOLUTIE
2. PURTAT DE AUTORITATI LEGITIME
3. CAUZA DREAPTA: SA CORECTEZE RAUL CARE S-A COMIS
4. INTENTII DREPTE
5. JUSTITIE COMPARABILA: RAUL COMIS JUSTIFICA UCIDERE
6. PROPORTIONALITATE: SA PREVINA MAI MULT RAU DECIT CAUZEAZA
7. PROBABILITATEA SUCCESULUI
III. CUM SA RASPUNDEM IN TIMP DE RAZBOI:
1. CRESTINISMUL ESTE O RELIGIE NON-VIOLENTA, DAR RAZBOIUL ESTE UNEORI
NECESAR. PACIFISMUL DE DRAGUL PACIFISMULUI ESTE IMORAL
2. INCREDE-TE IN DUMNEZEU CA SUVERAN AL ISTORIEI
3. SUPORTA AUTORITATILE/FII BUN CETATEAN
4. FI UN FACATOR DE PACE IN CONTEXTUL TAU
5. ROAGA-TE PENTRU COMBATANTI – ALIATI SI DUSMANI
6. JERTFA LUI ISUS ESTE SINGURA POSIBILATE DE PACE TRAINICA, ETERNA.
Sarbatoarea Pastelui ne re-aminteste dramatic ca la Crucea lui Isus,
urmasii lui Cain, adica pornirea violenta si razboinica a umanitatii, l-au
omorit pe Isus, noul Abel, al carui singe vorbeste acum limbajul iertarii, ca
premisa a pacii. Prin urmare, solutia acestei dileme nu consta in mai multe
razboaie care produc sau mentin pacea, nici in mai multe manifestatii
pacifiste, nici in conventii si tratate internationale, nici in organizatii de
tip ONU, ci in moartea lui Isus Christos cea care rezolva radacina problemei:
pacatul si revolta umana impotriva lui Dumnezeu. Astfel, crucea lui Isus
devine crucea istoriei unde se poate opta pentru pace reala cu Dumenzeu si cu
semenii. Caci Isus "a venit astfel sa aduca vestea buna a pacii voua, celor ce
erati departe si pace celor ce erau aproape" (Efeseni 4:17). La Crucea
Istoriei a fost razboi, violenta si moarte, insa prin Inviere, este acum o
efuziune de pace eterna.