Amara mostenire a unui tata viteaz
Autor: Stefan Tohatan  |  Album: fara album  |  Tematica: Diverse
Adaugata in 10/06/2008
    12345678910 10/10 X
Media 10 din 1 vot
MOSTENIREA UNEI GENERATII

Judecatori Cap. 8: 22 – 9:21

Deciziile noastre ca oameni ai acestei generatii, ca parinti in familiile noastre, ca lideri in Biserica lui Dumnezeu in mijlocul poporului Sau, au implicatii si repercursiuni asupra generatiei de oameni care va veni. Atunci cand Apostolul Pavel ii transmite acest principiu lui Timotei in cartea a doua cap 2, versetul 2 ii spune " ce ai auzit de la mine...incredinteaza la oameni...in stare sa invete pe altii...". Pe tot parcursul cartii Judecatori acest principiu se regaseste mereu insa cel mai izbitor este episodul cuprins intre capitolele 8 si 9. Incepand cu cap.8 :22 si pana la sfarsitul cap.9 ne este redata ultima parte a vietii lui Ghedeon si mostenirea pe care acesta a lasat-o in urma sa si istoria lui Abimelec, fiul acestuia.

I. MOSTENIREA LASATA DE GHEDEON.
Ghedeon a fost un mare judecator si izbavitor in Israel. Biblia ii acorda un spatiu foarte larg pe paginile ei acestui om, 3 capitole insumand 100 de versete in cartea Judecatorii, si o mentiune in Noul Testament, in galeria eroilor credintei din Evrei 11. Fara indoiala a fost unul din cei mai mari eliberatori ai poporului Israel, un om care s-a targuit cu Dumnezeu si caruia Dumnezeu i-a raspuns. Si cu toate acestea, mostenirea lasata de Ghedeon in urma sa nu este neaparat una pozitiva.
Dupa ce Dumnezeu i-a dat biruinta asupra lui Madian si i-a omorat pe cei doi imparati Zebah si Talmuna, poporul vazand ungerea deosebita pe care Ghedeon o primise din partea lui Dumnezeu, isi pune mari sperante in el si pentru prima data in istoria lui Israel apare conceptul de imparat, pentru prima data poporul ii cere unui om sa domneasca peste ei. Ghedeon nu accepta si le reaminteste ca singurul care are drept de imparatire asupra lor este Dumnezeu. Totusi, daca citim in continuare si ne uitam la lucrurile pe care le face, tragem cu usurinta concluzia ca "de facto" el traia ca un rege : isi ia foarte multe neveste, are si concubine si intretine o familie foarte mare care se compune din approximativ 70 de fii legitimi cel putin un fiu nelegitim.
Viata religioasa a lui Israel in timpul judecatorilor era una foarte confuza, iar Biblia ne da indicii din care tragem concluzia ca inchinarea la Dumnezeul cel Adevarat pierduse teren in fata religiilor Canaanite si practicilor comune popoarelor tarii.
Un alt aspect negativ al mostenirii lui Ghedeon este facerea acelui efod de aur. Efodul, si cu precadere cel facut din aur era rezervat Marelui Preot conform Exod 28:6, 39:2. Nu stim scopul cu care Ghedeon a facut acest efod, daca l-a imbracat vreodata, insa putem deduce cu usurinta ca, pentru prima data, un om a incercat sa uneasca in persoana sa cele doua oficii: cel de imparat – conducator politic si militar si cel de preot – lider spiritual si religios, pacat care de altfel a dus si la lepadarea lui Saul. Aceasta a fost o cursa pentru casa lui Ghedeon si pentru poporul lui Dumnezeu, o pricina de cadere in idolatrie astfel incat au ajuns sa nu-si mai aduca aminte de Domnul, Dumnezeul lor care ii izbavise din mana tuturor vrajmasilor lor. S-a integrat atat de "bine" in societatea in care traia incat a ajuns sa renunte pana si la numele lui evreiesc, Ghedeon si sa adopte un nume pe care i l-au dat altii, un nume canaanit, Ierubaal.
Datorita acestor decizii pe care el le-a luat si a felului de viata pe care l-a dus, Ghedeon lasa in urma o mostenire amara : - un popor divizat si un trib gata sa rupa unitatea nationala a lui Israel, un bastard (fiu din flori) cu ambitii regale si un sistem religios extrem de confuz.

APLICATIE
Deciziile pe care le luam, in calitate de parinti sau lideri in familiile si bisericile noastre, felul de viata pe care il adoptam in mijlocul fratilor nostri si a copiilor nostri, inchinarea pe care o practicam la nivel personal sau congregational, forma de leadership pe care o implementam in Biserica sau familie vor deveni fie o binecuvantare fie o cursa pentru copii nostri. Ei, la randul lor, isi vor construi relatia lor cu oamenii si cu Dumnezeu, bazati pe mostenirea pe care le-o lasam in urma.

II. ABIMELEC PRIMUL IMPARAT

Apostazia in care cade Israel dupa moartea lui Ghedeon este pedepsita de Dumnezeu intr-un fel foarte diferit. Daca pana aici dusmanul venea din afara, fie de la Moabiti, Madianiti, Filisteni, Canaaniti, cu scopul declarat in cap 3:2 si 4 si anume pentru ca fiecare generatie sa invete razboiul si sa le incerce ascultarea de poruncile date parintilor lor prin Moise, de data aceasta asistam la o noua provocare :- vrajmasul din interior. Abimelec, setos de putere si in criza de identitate – era fiu neligitim, deci fara mostenire – se ridica si omoara pe cei 70 de fii ai tatalui sau si isi insuseste astfel, printr-o lovitura de stat, calitatea de conducator. Ceea ce el nu-si dadea seama este faptul ca el nu uzurpa tronul tatalui sau Ghedeon, pentru ca acesta nu-l acceptase atunci cand i-a fost propus, nici macar tronul lui Ieter, fratele lui mai mare si intaiul nascut, ci prin actiunea lui socanta el uzurpa tronul lui Iehova, Imparatul lui Israel si se declara pe el insusi imparat.
Mai mult isi finanteaza campania cu bani luati din visteria lui Baal Berit, dumnezeul pe care Israel il adoptase ca dumnezeu national si a carui inchinare fusese declarata religie nationala conform cap. 8 : 33 .

APLICATIE
Razboiul dus de Abimelec nu a fost intre acesta si Iotam ci razboiul acesta a fost intre Baal Berit si Iehova, Abimelec al carui nume inseamna "tatal lui este Moloch, fiul celui intunecat" era condus de un dumnezeu strain care vroia sa uzurpe autoritatea Dumnezeului lui Israel si sa subjuge pe poporul Lui. La fel si astazi tot ceea ce se intampla pe plan politic, social, militar chiar si economic are implicatii spirituale. De fapt Abimelec, primul imparat, este un tip a lui Anticrist, imparatul care va veni, care in vremurile din urma se va ridica impotriva fiilor Imparatiei si-i va omori, va cere inchinare din partea tuturor popoarelor si se va razboi cu insasi Dumnezeu, dar Biblia ne spune ca Domnul il va nimici cu suflarea gurii Lui !

III. PILDA LUI IOTAM

In tot acest tumult religios si politic intervine fiul cel mai tanar a lui Ghedeon, Iotam, care scapase cu fuga de la macelul fratilor lui. Vocea lui este insasi vocea lui Dumnezeu, cavantarea lui de pe Muntele Garizim, desi nu este considerata o proorocie, are toate calitatile unei vorbiri inspirate de Duhul lui Dumnezeu. Vorbind in pilde, un lucru comun acelor vremuri, Iotam al carui nume inseamna "Iehova este desavarsit", transmite mesajul lui Dumnezeu , mesaj care da pe fata pacatul lui Israel, copacii saditi de El ( Ps 104:16), pacat pe care acestia l-au comis cautand sa aiba un alt imparat afara de Dumnezeu, scoate in evidenta caracterul celui pe care ei l-au uns ca sa domneasca peste ei, dar si (intr-un mod voalat) calitatile necesare unui lider dupa inima lui Dumnezeu.
Cateva invataturi din pilda lui Iotam :
• V 7a – Vocea lui Dumnezeu rasuna de pe Muntele binecuvantarii . Muntele Garizim fusese desemnat de Dumnezeu ca loc al pronuntarii binecuvantarii Deutoronom 11:29.
• V 7b – Pentru ca Dumnezeu sa asculte rugaciunea unui popor, acesta trebuie sa fie gata sa asculte de adevarul lui Dumnezeu. Proverbe 28:9
• V 10-13 – Chiar si firea recunoaste calitatile unui om a lui Dumnezeu: maslinul – ungerea ; smochinul – dulceata, bunatatea ; vita – bucuria
• V 15 – Spinul nu poate sa domneasca decat peste cei care se "apleaca" la nivelul lui.
Spinul, reprezentand aici pe Abimelec, este rezultatul direct al pacatului adamic, este mentionat ca si un blestem pe care Dumnezeu il rosteste asupra pamantului, nu are nici o valoare, nu produce nici un fruct, dimpotriva, conform pildei semanatorului spusa de Domnul Isus are aceasta "calitate" de a inneca samanta cazuta langa el, este aspru si intepator, daca te apropii de el trebuie sa fii atent sa te protejezi altfel te va intepa si rani. (Ill. Bunicul meu din partea tatalui se pare ca a murit datorita unei infectii netratate la timp in urma unui spin care i-a intrat in picior). Destinul sau final este focul pentru ca singura metoda de recuperare a solului bun pe care creste este prin foc.
Acesta este omul manat de ambitii lumesti si firesti, care pentru implinirea planurilor sale nu se da in laturi de la nimic, o prada usoara in mana diavolului cand acesta vrea sa aduca dezbinare si neantelegere.
La polul opus este David, omul ales de Dumnezeu – un lider, un imparat al carui inima sau caracter este dupa inima lui Dumnezeu, in care regasim aceste virtuti excelente exprimate in pilda lui Iotam :
- Ungerea – ales si uns de Dumnezeu in mijlocul fratilor lui – 1 Samuel 16:12,13
- Bunatatea – a cautat si a ales sa fie bun atunci cand nu avea nici un castig de pe urma ei – 2 Samuel 9:3
- Bucuria – o viata plina de greutati, de primejdii, de razboaie, chiar si de greseli dar incununata cu bucurie dupa cum el insusi o descrie in cele din urma cuvinte pe care le gasim inregistrate pe paginile Sf. Scripturi –
2 Samuel 23:1-7


Intrebarea finala in dreptul fiecaruia este urmatoarea: Ce esti in casa ta, in Biserica, in poporul si in generatia in care ai fost pus sa slujesti ? esti un Ghedeon care lasa in urma o mostenire amara, esti un Abimelec cu ganduri de marire si de servire a intereselor tale personale si sa-mi fie cu iertare, de multe ori manipulat de forte demonice, ori esti un om de caracter care ca si David ai fost pus sa slujesti celor din vremea ta si slujirea ta se distinge prin Ungere prin Bunatate si Bucurie.


Stefan Tohatan M.Th
Lui Bartolomeu,
Multumesc ca ai citit cu atentie predica si ca ti-ai luat timp sa comentezi asupra ei. Ai dreptate in unele puncte, vreau doar sa fac o precizare: aceasta predica nu este o predica despre viata si activitatea lui Ghedeon, aceea se intituleaza "Ghedeon Viteazul" si trateaza tocmai lucrurile pe care tu le-ai amintit. In aceasta predica care, nu uita, se intituleaza : "Amara mostenire a unui tata viteaz" am vrut sa raman fidel textului biblic, care este deosebit de cinstit si nu acopera partile mai putin frumoase ale caracterelor eroilor credintei. Am spus ca a folosit numele canaanit bazandu-ma pe faptul ca cei contemporani cu el, inclusiv copiii lui il numesc astfel atunci cand fac referinta la el( Jud.9:2,5,16,24,28,57)Facand abstractie de imprejurarile in care si-a dobandit acest nume, el este si ramane un nume canaanit, mult mai usor de recunoscut si pronuntat pentru popoarele in mijlocul carora locuia. Eu nu am zis nicaieri ca Duhul Domnului l-ar fi parasit pe Ghedeon, el ramane unul dintre eroii credintei, tot ce am incercat sa spun este ca uneori, chiar credinciosi plini de ravna fiind, suntem in pericol sa lasam in urma o mostenire amara datorita unor alegeri pe care le facem. Iar noi trebuie sa fim fideli Scripturilor si sa predicam o Evanghelie reala si totala chiar daca uneori ea nu este chiar asa de pozitiva cum ne-ar place noua.Si, ca o paranteza, sa stii ca atunci cand pregatesc o predica incerc sa "bag de seama" toate aspectele textului si ale materialelor ajutatoare. Aceasta predica este o predica textuala, al carui text de baza se afla, asa cum am precizat imediat dupa enuntarea titlului intre Jud. 8:22 - 9:21. O citire atenta a textului poate te va face sa ma intelegi mai bine. Atunci cand am tinut aceasta predica (care este parte dintr-un ciclu mai amplu ) am accentuat acest lucru in fata Bisericii, tocmai pentru a nu "duce in ratacire" pe nimeni
Multumesc si Domnul sa te binecuvanteze !
Stefan Tohatan
Adăugat în 27/06/2008
Lui Bartolomeu,
Multumesc ca ai citit cu atentie predica si ca ti-ai luat timp sa comentezi asupra ei. Ai dreptate in unele puncte, vreau doar sa fac o precizare: aceasta predica nu este o predica despre viata si activitatea lui Ghedeon, aceea se intituleaza \"Ghedeon Viteazul\" si trateaza tocmai lucrurile pe care tu le-ai amintit. In aceasta predica care, nu uita, se intituleaza : \"Amara mostenire a unui tata viteaz\" am vrut sa raman fidel textului biblic, care este deosebit de cinstit si nu acopera partile mai putin frumoase ale caracterelor eroilor credintei. Am spus ca a folosit numele canaanit bazandu-ma pe faptul ca cei contemporani cu el, inclusiv copiii lui il numesc astfel atunci cand fac referinta la el( Jud.9:2,5,16,24,28,57)Facand abstractie de imprejurarile in care si-a dobandit acest nume, el este si ramane un nume canaanit, mult mai usor de recunoscut si pronuntat pentru popoarele in mijlocul carora locuia. Eu nu am zis nicaieri ca Duhul Domnului l-ar fi parasit pe Ghedeon, el ramane unul dintre eroii credintei, tot ce am incercat sa spun este ca uneori, chiar credinciosi plini de ravna fiind, suntem in pericol sa lasam in urma o mostenire amara datorita unor alegeri pe care le facem. Iar noi trebuie sa fim fideli Scripturilor si sa predicam o Evanghelie reala si totala chiar daca uneori ea nu este chiar asa de pozitiva cum ne-ar place noua.Si, ca o paranteza, sa stii ca atunci cand pregatesc o predica incerc sa \"bag de seama\" toate aspectele textului si ale materialelor ajutatoare. Aceasta predica este o predica textuala, al carui text de baza se afla, asa cum am precizat imediat dupa enuntarea titlului intre Jud. 8:22 - 9:21. O citire atenta a textului poate te va face sa ma intelegi mai bine. Atunci cand am tinut aceasta predica (care este parte dintr-un ciclu mai amplu ) am accentuat acest lucru in fata Bisericii, tocmai pentru a nu \"duce in ratacire\" pe nimeni
Multumesc si Domnul sa te binecuvanteze !
Stefan Tohatan
Adăugat în 27/06/2008
Felicitari pentru calitatea comentariului.
Il rog pe autorul articolului sa-mi permita sa-l preiau partial (cu mentiunea de rigoare) intr-una din cartile mele.

Va rog sa confirmati la [email protected]

Daniel Branzai
Adăugat în 30/11/2011 de barzilaiendan
Statistici
  • Vizualizări: 4750
  • Export PDF: 7
  • Comentarii: 3
Opțiuni