Epistola catre Romani - Introducere
Autor: Stefan Tohatan  |  Album: fara album  |  Tematica: Diverse
Resursa adaugata de stohatan in 27/06/2008
    12345678910 10/10 X
Media 10 din 1 vot
EPISTOLA CATRE ROMANI


SCHITA CARTII

Introducere

A. Saluturi (1: 1-17)
B. Explicatii (1:8-17)

I. Problema pacatului (1:18-3:20 – Nevoia de Neprihanire)

A. Neamurile sunt sub pacat (1:18-32)
B. Evreii sunt sub pacat (2:1-3:8)
C. Omenirea intreaga este sub pacat (3:9-20)

II. Mantuirea / Indreptatirea (3:21-5:21 – Socotirea Neprihanirii)

A. Prezentarea Indreptatirii (3:21-31)
B. Proclamarea Indreptatirii : exemplul lui Avraam (4:1-25)
C. Practicarea Indreptatirii (5:1-21)

III. Sfintirea (6-8- Aratarea Neprihanirii)

A. Pozitia noastra in Cristos (6)
B. Problema firii noastre pamantesti (7)
C. Putere din Duhul Sfant (8)

IV. Suveranitatea (9-11- Respingerea Neprihanirii)

A. Alegerea lui Israel in trecut (9)
B. Lepadarea lui Israel in present (10)
C. Rascumpararea lui Israel in viitor (11)

V. Slujirea (12:1-15:13- Practicarea Neprihanirii)

A. Consacrarea in slujirea lui Dumnezeu (12)
B. Supunerea la autoritate (13)
C. Ingaduinta fata de cei slabi (14:1 – 14:13)






VI. Concluzii (15:14-16:27)

A. Prezentarea misiunii lui Pavel (15:14-21)
B. Planurile de misiune ale lui Pavel (15:22-33)
C. Prietenii de misiune ai lui Pavel (16:1-23)
D. Incheierea si binecuvantarile (16:24-27)

Nota introductiva la studiul Epistolei catre Romani

I. Importanta Epistolei.

Cu toate ca toata Scriptura este inspirata de Dumnezeu si este "de folos", unele carti ale Bibliei contin mai mult adevar doctrinal decat altele. Fara indoiala ca ceea ce Ap. Pavel are de spus in Romani ne este mai de folos decat unele liste din cartea Numerilor sau a Cronicilor. Despre Sf. Augustin, se spune ca, a fost convertit in timp ce citea Ep. catre Romani, Martin Luther lanseaza Reforma in urma unei revelatii din Rom. 1:17 : " Cel neprihanit va trai prin credinta". Pe de alta parte John Wesley, fondatorul Metodismului se converteste in timp ce asculta o lectura din comentariile lui Luther asupra Ep. catre Romani. Daca este o carte pe care fiecare crestin ar trebui sa o inteleaga, Romani este aceasta carte. De ce?

1. Pezinta adevarurile doctrinare ca si Indreptatire, Sfintire, Infiere, Judecata si Identificare cu Cristos.
2. Prezinta adevarurile dispensationale in capitolele 9 la 11, aratand relatia dintre Israel si Biserica in planul vesnic al lui Dumnezeu.
3. Prezinta adevarurile practice, invatatura despre biruinta crestina asupra firii pamantesti, indatoririle pe care, ca si crestini, le avem unii fata de altii si fata de autoritati.

Ep. catre Romani este cea mai completa, logica si comprehensiva prezentare a adevarului invataturii crestine in intreg Noul Testament, chiar daca unele subiecte cum ar fi Preotia lui Cristos sau revenirea in slava sunt tratate doar tangential in context cu celelalte doctrine ale credintei.
Intelegerea si stapanirea acestei carti poate fi pentru orice credincios care studiaza Cuvantul lui Dumnezeu cheia care deschide tainele Bibliei si a planului de mantuire al lui Dumnezeu.

II. Date generale

Ep. catre Romani a fost scrisa de Pavel, dupa toate probabilitatile, in timpul sederii sale de trei luni in Corint (Fapte 20:1-3). In Rom. 16:23, Pavel pomeneste pe Gaiu si pe Erast, amandoi din Corint (1Corinteni 1:14; 2Timotei4:20). Epistola, se pare ca a fost trimisa prin Fivi (Rom.16:1) o diaconita din Chencrea, care era de fapt un port la Marea Mediterana ce deservea orasul Corint (Fapte 18:18). Prietenii mai vechi ai lui Pavel, Aquila si Priscila erau originari din Roma (Fapte 18:2), si considerand saluturile pe care le transmite Pavel in cap. 16:3 ne putem da seama ca se intorsesera la Roma.
Cum au aparut primele grupuri de crestini in Roma ? Notati ca Pavel nu adreseaza Epistola sa Bisericii din Roma ci "voua tuturor care sunteti....in Roma" (cap.1:7). Citind capitolul 16 iti dai mai bine seama ca nu era o adunare locala ci mai multe grupuri de credinciosi (16:5, 10-11, 14-15). Exista o traditie, fara fundament biblic, cum ca initiatorul bisericii din Roma a fost Ap. Petru. Aceeasi traditie spune ca Petru ar fi trait in Roma in jur de 25 de ani, insa acest fapt nu poate fi dovedit. Atunci cand Pavel isi saluta prietenii si fratii din Roma nu pomeneste nimic de Petru desi in celelalte epistole intotdeauna are un cuvant pentru liderii locali, insa cel mai tare argument impotriva acestei traditii este chiar in epistola in cap. 15:20, unde Pavel afirma ca el nu zideste pe temelia pusa de altul, iar dorinta lui aprinsa de a vesti Evanghelia celor din Roma (1:13; 15:22-24,28,29; Fapte 19:21; 23:11) nu ar fi fost aceeasi daca Petru ar fi avut deja o lucrare inceputa in marea metropola.
Atunci cum a ajuns Evanghelia in Roma ? Fapte 2:10 indica prezenta unor oaspeti din Roma la Ierusalim cu ocazia Cincizecimii. Priscila si Aquila erau evrei din Roma care cunosteau Evanghelia, deasemenea, marea majoritate a numelor din cap 16 sunt de ne-evrei, aceasta indicand posibilitatea ca unii credinciosi dintre neamuri sa fi ajuns la Roma ducand mesajul noii invataturi cu ei. Este foarte probabil ca unii dintre ei sa fi fost chiar dintre cei convertiti de Pavel in calatoriile sale misionare . Roma era cel mai mare si dezvoltat oras al vremii si mii de oamenii il vizitau cu diferite scopuri in fiecare zi. Pasajele din cap 1:13-15; 11:13 si 15:14-16 ne lasa sa credem ca destinatarii acestei epistole erau in mare majoritate dintre neamuri cu toate ca nu trebuie sa excludem elementele iudaice sau chiar prozeliti.

III. Motivatia lui Pavel pentru a scrie Epistola catre Romani

Pavel se apropia de sfarsitul misiunii in Asia (15:19) si se pregatea sa se intoarca la Ierusalim pentru a duce ajutoarele primite de la bisericile Asiei (15:25-26). Dorinta inimii lui era sa predice Evanghelia la Roma, si dorea, prin aceasta scrisoare sa-i pregateasca pe credinciosi pentru aceasta. Cam in acelasi timp, din Corint, el scrie si Epistola catre Galateni dorind sa raspunda fratilor mincinosi dintre iudei care tulburau bisericile Galatiei. Este foarte posibil ca Pavel a vrut sa-i avertizeze si sa-i invete pe cei din Roma pentru a nu fi clatinati de vre-o alta invatatura inainte de venirea sa acolo. In cap 3:8 el chiar face aluzie la unele acuzatii false pe care unii dintre acestia i le aduc. In scurt motivatia lui Pavel pentru a scrie aceasta epistola ar putea fi:
1. Pentru a pregatii crestinii din Roma pentru viitoarea sa vizita, si sa explice oarecum motivul intarzierii sale (1:8-15; 15:23-29)
2. Sa le prezinte o invatatura clara a doctrinelor de baza a credintei crestine pentru a nu fi tulburati de invatatorii falsi.
3. Sa explice relatia dintre Israel si Biserica pentru a preveni o eventuala confuzie creata de cei care propovaduiau o alta Evanghelie.
4. Pentru a-i invata pe credinciosi indatoririle pe care le aveau unii fata de altii si fata de autoritati.
5. O incercare de raspuns la acuzatiile care unii i le aduceau (3:8)



IV. Pozitia Epistolei in Sfanta Scriptura.

Epistola catre Romani este prima din cele trei epistole nou testamentale care au ca baza de plecare versetul din Habacuc 2:4 : "...cel neprihanit va trai prin credinta lui". Regasim acest verset in Romani 1:17 – tema epistolei fiind "cel neprihanit", in Galateni 3:11- tema epistolei fiind "va trai", si in Evrei 10:38 - tema epistolei fiind "prin credinta".
Romani este prima epistola a Noului Testament. De remarcat este ordinea pe care o urmeaza epistolele lui Pavel in N.T. si care este data de 2Timotei 3:16 : " Toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu si de folos ca sa ...:"
- Invete – Ep. catre Romani – cea mai doctrinara dintre cartile N.T.
- Mustre – 1 si 2 Corinteni – Pavel mustra si condamna pacatul
- Indrepte - Ep. catre Galateni – Pavel indreapta invataturile false
- Intelepciune in neprihanire - Ep. catre Efeseni si celelalte epistole pauline – Pavel invata trairea sfanta bazata pe doctrina crestina.

V. Tema Epistolei.

Principala tema dezbatuta de Pavel este Neprihanirea lui Dumnezeu. Cuvantul "neprihanire" sub o forma sau alta este folosit de peste patruzeci de ori pe parcursul epistolei. In capitolele 1 la 3 el prezinta nevoia de neprihanire; in cap. 3 la 8, Dumnezeu este cel care da neprihanirea prin Cristos; in cap. 9 la 11, Israel espinge neprihanirea oferita de Dumnezeu; si in cap. 12 la 16, cum sa aplicam neprihanirea in trairea zilnica.




Stefan Tohatan, M Th
[email protected]
Am întrebat printre cei care predică dacă e o modă, un obicei sau o meteahnă, modul de a predica în schiţă, ca să-ţi trebuiască şi un schelet pe care să-ţi aşezi cu macaraua nişte fraze grele, de parcă ar fi lingouri de plumb, să le clădeşti rigid, în stil grosier şi nefinisat, fără pic de gust, fără atracţie şi fără nici un fel de descoperire. Ştiţi ce răspuns am primit? Că numai aşa poate fi organizat Cuvîntul. Chimia după ce a fost descoperită, s-au găsit alţii care să o clasifice în organică şi anorganică. Fizica la fel. Orice obiect de studiu a fost supus clasificărilor. Dacă priveşti într-un dosar cu organizarea unui şantier n-ai să vezi nimic deosebit faţă de ce vezi în unele predici. Dacă pui o asemenea predică alături de un plan de evacuare în caz de incendiu, nu ştii care-i predica şi care-i planul. Oare lui Pvel, ca să predice i-o fi trebuind schiţe, schelete şi tot felul de grile ca să-şi aşeze fiecare frază în tot felul de sertăraşe sau pe rafturi fiindu-i necesar şi un motostivuitor? Sau tocmai pentru că nu a făcut aşa, se găsesc unii acuma să-i arate post-mortem, un model cam cum ar fi trebuit să-şi scrie el epistola către Romani...
Adăugat în 02/07/2008
Statistici
  • Vizualizări: 11493
  • Export PDF: 8
  • Comentarii: 1
Opțiuni