Alcoolul, o interpretare gresita sau un pericol de moarte?
Autor: Bera Ionut  |  Album: fara album  |  Tematica: Diverse
Resursa adaugata de pynk_2 in 16/01/2009
    12345678910 10/10 X
Media 10 din 2 voturi
Alcoolul, o interpretare gresita sau un pericol de moarte?


O mare problema a omenirii este alcoolul, un produs de care Satan se foloseste pentru a distruge vieti si destine. Zilnic in lumea intreaga sunt oameni care mor si un numar deosebit de mare dintre consumatorii de aclool ajung in stari critice in institutii de dezintoxicare, iar altii se imbolnavesc grav, multe din aceste boli fiind iremediabile. Aici se poate aminti familii desbinate, copii care ajung pe strazi, oameni a caror viitor se ruineaza incet si letal.
Problemele au evoluat si in ceea ce priveste Biserica, din pricina interpretarii gresite a Bibliei s-a ajuns in multe institutii religioase (Biserici de anumite confesiuni) ca alcoolul sa nu mai fie privit cu ochi rai, ba mai rau de atat chiar acceptat.
Am dorii sa dam la oparte toate speculatiile si toate interpretarile superficiale fara lumina Duhului Sfant, sa privim in cuvantul lui Dumnezeu care este \"Viu si lucrator\" si sa invatam ce a insemnat alcoolul (bauturile ametitoare) pentru copii lui Dumnezeu si ce masuri ar trebui sa luam pentru o viata sanatoasa atat fizic cat si spiritual.
Pentru inceput vom merge in Vechiul Testament si vom vedea ce a insemnat alcoolul, in special vinul pentru poporul lui Dumnezeu. Pentru o intelegere deplina va fi nevoie sa ne folosim putin de dictionar, unde gasim doua cuvinte ebraice care sunt traduse prin \"vin\" in Biblie.

(1) Primul si cel mai comun cuvant este yayin, un termen generic folosit de 141 de ori in Vechiul Testament pentru a indica diferite feluri de vinuri fermentate si nefermentate.
(a) Pe de o parte, yayin se aplica la toate felurile de sucuri fermentate obtinute din struguri.(Genesa 9:20-21; 19:32-33; 1 Samuel 25:36-37;) Rezultatele tragice ale folosirii vinului fermentat sunt descrise in diverse locuri ale Vechiului Testament, mai ales in Proverbe 23:29-35;
(b) Pe de alta parte, yayin este de asemenea utilizat pentru a desemna sucul dulce, nefermentat, obtinut din struguri. Isaia prooroceste: \" Nimeni nu mai calca vinul (yayin) in teascuri\".( Isaia 16:10;) de asemenea Ieremia spune: \" Am secat vinul (yayin) din teascuri; nimeni nu mai calca teascul cu strigate de bucurie\" ( Ieremia 48:33;) De fapt, Ieremia se refera chiar la sucul aflat inca in struguri ca fiind yayin . O alta dovada ca yayin se referea uneori la sucul de struguri nefermentat este gasita in Plangerile lui Ieremia, unde autorul descrie pe copii cand se adresau mamelor lor strigand dupa hrana obisnuita, a \"painii si vinului\". ( Plangerile lui Ieremia 2:12;)
Enciclopedia Ebraica (1901) afirma:\" Vinul proaspat inainte de fermentare era numit yayin-migat (vinul ciubarului). De asemenea Enciclopedia Iudaica (1971) atesta faptul ca termenul de yayin era utilizat pentru referiri la sucul de struguri aflat in diverse stadii, inclusiv la vinul proaspat stors, anterior fermentatiei.

(2) Celalalt cuvant ebraic tradus prin \"vin\" este tirosh, un cuvant care inseamna \"vin nou\". Tirosh apare de 38 de ori in Vechiul Testament, el nu se refera niciodata la bautura fermentata, ci totdeauna la rodul nefermentat al vitei, bunaoara care se afla inca in ciorchinele de struguri ( Isaia 65:8;) sau sucul dulce de struguri de curand recoltati (Deuteronom 11:14; Proverbele 3:10; Ioel 2:24;). Brown, Driver, Briggs ( un lexicon Ebraic-Englez al V.T.) afirma ca tirosh inseamna must, vin proaspat sau nou; Enciclopedia Ebraica (1901) afirma ca termenul tirosh include toate categoriile de sucuri dulci si must si nu include vinul fermentat. Tirosh are \"o binecuvantare in el\" ( Isaia 65:8;), vinul fermentat, insa, \"este batjocoritor\" ( Proverbele 20:1;) si produce ameteala ( Proverbele 23:31;).

(3) Pe langa aceste cuvinte pentru vin, exista un alt cuvant ebraic care apare de 23 de ori in Vechiul Testament si adesea si in acelasi context - shekar, tradus in mod uzual ca \"bautura ametitoare\" (bere), de exemplu
( 1 Samuel 1:15;) sau \"bautura imbatatoare\" ( Numeri 6:3;). Unii cercetatori si-au exprimat parerea ca shekar se refera cel mai adesea la o bautura fermentata, facuta probabil din suc de palmier, rodii, mere sau curmale.
Enciclopedia Ebraica (1901) sugereaza ca atunci cand yayin s-a diferntiat de shekar , cel dintai a denumit un fel de bautura fermentata diluata cu apa, pe cand acesta din urma una nediluata.
Shekar este inrudit cu shakar , un verb ebraic care poate insemna \"a bea fara restrictie\", pe langa sensul de \"a se imbata\". In cele mai multe cazuri, cel mai bine este sa se inteleaga ca atunci cand yayin si shekar sunt utilizate impreuna, ele formeaza o singura figura de vorbire care se refera la bauturi imbatatoare.

Conceptia Vechiului Testament asupra vinului fermentat va fi descifrata in cele ce urmeaza.
Exista locuri diferite in V.T. unde utilizare cuvintelor yayin si shekar ca bauturi fermentate este condamnata.

(1) Biblia descrie pentru prima data efectele rele ale vinului imbatator in istorisirea despre Noe ( Genesa 9:20-27;). El a sadit o vie, a cules-o, a facut vin imbatator din struguri si a baut din el. Aceasta a dus la betie , la indecenta, la imprudenta si la o tragedie in familie prin blestemul aruncat asupra lui Canaan. Pe vremea lui Avraam, vinul a fost un factor simulator al actului de incest prin care fiicele lui Lot au ramas insarcinate (Genesa 19:31-38;).

(2) Dumnezeu a poruncit ca toti preotii lui Israel sa se abtina de la bauturi ametitoare, mai ales cand intrau in cortul intalnirii, punand conditia acesata insotita de o amenintare \" ca sa nu muriti\" (Lev. 10:9-11;).

(3) Dumnezeu a revelat, de asemenea, voia Sa cu privire la vin si bauturi imbatatoare facand din abstinenta o experienta pentru toti care depuneau juramantul de Nazireat ( pus deoparte pentru Dumnezeu sau om care se dedica total lui Dumnezeu urmand sa fie un exemplu pentru Israel fiind un om caracterizat de abstinenta si consacrare).

(4) Intelepciunea data de Dumnezeu lui Solomon l-a determinat sa scrie : \"Vinul este batjocoritor, bauturile tari sunt galagioase; oricine se imbata cu ele nu este intelept.\" (Proverbele 20:1;). Bauturile alcoolice pot face pe cineva sa batjocoreasca cerinta de neprihanire a lui Dumnezeu si sa piarda autocontrolul privitor la pacat si imoralitate.

(5) Biblia afirma fara echivoc ca pentru a evita nenorocirea si durerea si a urma mai degraba voia lui Dumnezeu, cel neprihanit nu trebuie nici macar sa priveasca sau sa doreasca vreun fel de vin fermentat care poate imbata si conduce la patima betiei. (Proverbele 23:29-35;).

Tecem in Noul Testament si vom descoperi daca vinul amintit in evanghelii cu referire la lucrarile Domnului a fost sau nu fermentat.
Pentru inceput vom face o analiza a celui mai comun cuvant biblic care defineste vinul. Cuvantul grecesc pentru \"vin\" este oinos in Luca 7:33; . Oinos se poate referi la doua feluri deosebite ale mustului (sucului) din struguri:
1) - must nefermentat;
2) - vin fermentat sau ametitor;

Aceasta referire este sustinuta de urmatoarele date:
(1) Cuvantul grecesc oinos era utilizat de autorii laici si religiosi in pre-crestinism
si in vremurile Bisericii primare ca sa defineasca mustul (sucul) proaspat din struguri.
(a) Anacreon (c.500 i.Hr.) scria \"Stoarcerea strugurelui lasa sa curga vinul (oinos).\"
(b) Nicandru (sec. al doilea i.Hr.) scrie despre stoarcerea strugurilor si se refera la mustul rezultat ca la oinos.
(c) Papias (60-130 d.Hr.), un parinte al Bisericii primare, mentioneaza ca atunci cand strugurii sunt zdrobiti ei produc \"butoaie de vin (oinos)\".
(d) O scrisoare greceasca de papirus (137 d.Hr.) vorbeste despre \"vinul proaspat (oinos) din teasc\".
Si multi altii care vorbesc despre vinul (oinos) ca fiind nefermentat, \"nu face capul greu\" (Anthenaeus (200 d.Hr.)).

(2) O analiza a pasajelor din N.T. dezvaluie, de asemenea, ca oinos poate insemna atat vinul fermentat cat si nefermantat. In Efeseni 5:18 porunca, \"Nu va imbatati de vin (oinos)\" , se refera la vinul alcoolic. Pe de alta parte, in Apocalipsa 19:15 Hristos este descris calcand cu picioarele teascul vinului. Textul in limba greaca se citeste \"calca teascul vinului (oinos)\", oinos-ul care rezulta, care se formeaza de la teasc ar putea fi mustul din struguri. In Apocalipsa 6:6 oinos se refera la strugurii din vita-de-vie ca la o recolta care nu trebuie sa fie distrusa. Astfel, pentru credinciosii din vremurile N.T., \"vinul\" (oinos) era un cuvant cu sens general care putea sa fie intrebuintat pentru doua bauturi din struguri distincte, vinul fermentat si vinul nefermentat.

(3) Cand Isus a instituit Cina Domnului a intrebuintat El bautura din strugre fermentat sau nefermentat? Datele urmatoare sustin concluzia ca ceea ce Isus si apostolii Sai au baut era must de struguri nefermentat.
(a) Nici Luca si nici un alt scriitor biblic nu a folosit cuvantul \"vin\" (gr. oinos) cand a fost vorba de Cina Domnului. Scriitorii primelor trei evanghelii folosesc expresia \"rodul vitei\" (Matei 26:29; Marcu 14:25; Luca 22:18;). Vinul nefermentat este singurul \"rod al vitei\" natural, adevarat, continand aproximativ 20% zahar si deloc alcool. Fermentatia distruge mult din zahar si altereaza ceea ce vita a produs. Vinul fermentat nu este produsul vitei de vie.
(b) Cina Domnului a fost instituita cand Isus si apostolii Sai luau Pastele. Legea
privitoare la Paste, din Exod12:14-20, interzicea in timpul saptamanii Pastelui prezenta si intrebuintarea seorului (Exod 12:15;), un cuvant care se refera la aluat dospit (plamadeala), drojdie sau orice alt agent de fermentare. Seor in lumea antica era adesea obtinut din spuma densa rezultata in momentul maxim de fermentatie a vinului. Mai mult, orice hametz (adica, orice continea vreo fermentatie) era interzis (Exod 12:19; 13:7;). Dumnezeu a dat aceste legi din cauza ca fermentatia a simbolizat coruptia si pacatul. Astfel, Isus, Fiul lui Dumnezeu, a avut de urmat Legea
lui Dumnezeu si nu a utilizat vin fermentat.
(c) Valoarea unui simbol este determinata de capacitatea de a conceptualiza realitatea spirituala. Prin urmare, exact cum painea a prezentat trupul curat a lui Hristos si avea sa fie nedospit, tot asa rodul vitei, reprezentand sangele nealterat a lui Hristos, ar fi putut fi simbolizat prin mustul care era nefermentat (Petru 1:18-19;). Dat fiind ca Scriptura afirma explicit ca procesului de alterare nu i s-a permis sa lucreze nici in trupul lui, nici in sangele lui Hristos (Psalmul 16:10; Fapte. 2:27;,13:37;), ambele sunt simbolizate intocmai prin ceea ce este nealterat si nefermentat.
(d) In Proverbe 23:29-35 se arata ca Dumnezeu a interzis indreptarea atentiei spre vinul care a fermentat si actiunea de a face pe cineva sa se ameteasca. Hristos n-ar autoriza comportarea pe care Dumnezeu anterior a condamnat-o. El a venit sa \"implineasca\" Legea (Matei 5:17;).

Datele istorice privind prepararea si intrebuinatarea vinului de catre Evrei si alte natiuni in lumea biblica arata ca el era:
(a) adesea nefermentat;
(b) diluat de obicei cu apa;
In epoca Bibliei, in cadrul poporului Iudeu, datinile sociale si religioase nu au prescris niciodata servirea vinului nediluat, fie ca era sau nu fermentat, Talmudul (o lucrare ebraica care descrie traditiile iudaice dintre aprox. 200 i.Hr. - 200 d.Hr.) discuta in cateva capitole, amestecul de apa si de vin. Unii rabini iudei au accentuat ca daca vinul fermentat nu era amestecat cu trei parti de apa, el nu putea fi binecuvantat si pangarea pe bautor. Altii au cerut ca zece parti de apa sa fie amestecate cu o parte de vin fermentat, ca acesta sa fie acceptabil.
Un pasaj interesant ni-l ofera cartea Apocalipsei cand se vorbeste despre \"vinul maniei lui Dumnezeu\", un inger declara ca va fi \"neamestecat (nediluat)\", adica plin de tarie (Apocalipsa 14:10;).
Aceasta din cauza ca cititorii se asteptau, in mod normal, ca toate bauturile din strugure sa fie diluate cu apa.
In concluzie, intrebuintarile obisnuite ale vinului de catre Iudei in zilele biblice nu era acelasi ca stazi. Vinul era :
(a) must de strugure proaspat stors;
(b) must de strugure conservat (ferit de fermentatie);
(c) must de struguri deshidratati;
(d) vin de strugure facut din sirop de strugure si apa;
(e) vin fermentat sau nefermentat, stocat, diluat cu apa in proportie de pana la 20 la1;
Daca vinul era fermentat si servit nediluat, el era considerat barbar, corupator, profanator si incapabil de a fi binecuvantat de catre rabini. Pe baza acestor fapte, este imposibil sa aperi practica zilei moderne a consumarii bauturilor alcoolice pe baza intrebuintarii de catre Iudei a \"vinului\" din vremurile biblice. In mod clar bauturile nu mai sunt aceleasi. In plus, crestinii din zilele biblice au precticat o atitudine mai plina de grija pentru diferitele feluri de vin in comparatie cu cea a Iudeilor.

(4) In al doilea capitol al Evangheliei sale, Ioan arata ca Isus a facut \"vin\" scos din apa la o nunta la Cana.
Intrebarea este, ce fel de vin?
A fost vinul acesta, un vin care continea alcool?
Urmatoarele date sustin si dau motive puternice pentru respingerea opiniei ca Isus a facut vin imbatator.
(a) Principalul scop al acestei minuni a fost \"sa-Si arate slava Sa\" ( Ioan 2:11;), intr-o astfel de maniera incat sa produca credinta personala si incredere in El, ca fiul cel sfant si neprihanit a lui Dumnezeu care a venit sa mantuiasca oamenii din pacatul lor. A sugera ca Hristos
Si-a descoperit divinitatea Sa, ca singurul si unicul fiu al tatalui (Ioan 1:14;), prin miraculoasa creare a vedrelor cu vin imbatator pentru o petrecere de betie ( 2:10;, arata faptul ca oamenii bausera deja fara restrictie) si ca acest lucru era neinchipuit de important pentru misiunea Sa mesianica, presupune o ireverenta pe care putini doresc sa si-o asume. Aceasta minune, deci, indreapta privirea spre suveranitatea lui Hristos asupra lumii naturale si divine, un simbol al puterii Sale de a transforma oamenii pacatosi in copii ai lui Dumnezeu (Ioan 3:1-15;). Din cauza acestei minuni \"noi am privit slava Lui, o slava in tocmai cu slava singurului nascut din Tatal\" (Ioan 1:14; cf. 2:11;).
(b) Este contrar revelatiei scripturale cu privire la ascultarea totala a lui Hristos de Tatal Sau din ceruri sa se presupuna ca El nu S-a supus poruncii morale a Tatalui, \" nu te uita la vin cand curge rosu ... cand aluneca usor\" , adica, atunci cand este fermentat (Proverbe 23:11;). In adevar, Hristos a vrut sa implineasca legea ( Matei 5:17;) si a urmarit sa sustina pasajele bilbice care condamna vinul imbatator ca un \"batjocoritor\" si \"galagios\" (Prov. 20:11;) si cuvintele din Habacuc 2:15 care afirma \"vai de cel ce da aproapelui sa bea ... si-l ameteste\" (cf, Levitic 10:8-11; Numeri 6:1-5; Deuteronom 21:20; Proverbe 31:4-7; Isaia 28:7; Amos 2:8; 4:1; 6:6; Romani 14:13,21;)
(c) Ar fi absurd, din punct de vedere teolegic, sa se sustina ca Isus a sustinut si incurajat utilizarea bauturilor alcoolice la o nunta care a inclus printre invitati multe femei precum si tanara mireasa, cu posibilitatea, pentru ea, a unei conceptii apropiate ( expertii principalelor curente medicale in problema originii defectelor umane au gasit dovada de netagaduit ca, consumul de alcool in perioada de conceptie sau graviditate chiar si in cantitati moderate dauneaza deosebit de mult pentru ea.). A sustine ca El nu cunostea efectele potentiale teribile ale bauturii imbatatoare asupra copiilor nascuti inseamna a se pune la indoiala divinitatea Sa, intelepciunea si discernamantul Sau cu privire la bine si la rau. A sustine ca El a cunoscut raul potential si rezultatele devastatoare ale alcoolului si totusi a promovat si incurajat intrebuintarea lui inseamna a pune la indoiala bunatatea, compasiunea si iubirea Sa.
Singura concluzie rationala de necombatut, biblica si teologica este ca vinul pe care Hristos l-a facut la nunta cu scopul de a arata slava Sa era pur, dulce, rodul nefermentat al vitei de vie.
Si totusi, poate va puneti intrebarea daca Isus a consumat sau nu vreodata alcool.
Asa cum ati observat in cele de mai sus, Isus nu ar fi trecut niciodata de ceea ce era scris, argumentand in mod repetat \"este scris\", fapt ce denota faptul ca El nu a trecut cu vederea nici o slova din Scripturi mai ales cand venea vorba de lucrurile imorale si de condamnat cum ar fi \"alcoolul\". Apostolul Pavel inspirat de Duhul Sfant scria in Efeseni 5:1 \"Urmariti dar pilda lui Dumnezeu ca niste copii preaiubiti.\" astfel urmandul pe Hristos, ar fi absurd sa se creada ca Mantuitorul a lasat vreodata ocazia pacatului pentru credincios, dimpotriva, toata viata a fost atent in ceea ce priveste pacatul, in final negasinduse vreo pata sau vreo vina in El.
In final as dori sa mai raspundem la o intrebare foarte des intalnita, si anume \"Este pacat un pahar?\". Raspunsul este evident in ceea ce s-a spus mai sus si nu doar atat, asa cum ati observa, nu doar un pahar este pacat ci si sa privesti la alcool cu dorita de al consuma \"nu te uita la vin cand curge rosu ... cand aluneca usor\", si mai mult de atat este un mare pacat si sa te incumeti sa torni cuiva bautura in pahar sau sa ii oferi cuiva alcool chiar daca tu nu consumi si nici nu doreti sa-l consumi \"vai de cel ce da aproapelui sau sa bea...\".
Luminati de Duhul lui Dumnezeu cred ca am inteles ca alcoolul este o unealta de succes a Satanei in zilele noastre, as dori sa ne rugam in final pentru toti cei ce sunt robiti de tot felul de patimi, de data aceasta in special pentru cei robiti de patima alcoolului. Stim cu totii ca totul incepe cu o privire sau o gustare, care la inceput pare extrem de inofensiva, indemnul meu pentru orice credincios si nu numai este: \"Nu incerca!\"
Doresc ca Dumnezeu sa ne umple pe toti de Duhul Sau cel Sfant, sa fim gata pentru orice lucrare buna spre Slava si Gloria Lui Dumenzeu ca niste copii preaiubiti .

Slavit sa fie cel ce a fost, cel ce este si cel ce va ramane in veci Domn al Domnilor si Rege al Regilor! Harul si pacea lui Dumnezeu sa fie cu voi toti! Amin!
intrebare
Cum explicati 1 Corinteni 11 cu 21 ?
Se lua atunci vin fermentat(care putea imbata sau cu vin nefermentat?
Adăugat în 27/10/2009
Alcoolul, o interpretare gresita sau...
Eu cred ca numai slujitorii lui D-zeu trebuie sa se abtina de la baut vin si mai ales bauturi tari. Cine vrea sa bea din cind in cind un pahar de bere sau ceva mic nu cred ca e gresit. Dar nu zilnic si nu 2 pahare, pt. ca "se desface patimei alcoolului care apoi o sa se tina dupa el"! Noi stim cum cel rau ne pindeste si cauta o usa sa intre in viata noastra. Deci trebuie sa fim foarte tari. Cind slujim, D-zeu ne da pe suflet si ne umple cu putere si nu ne trebuie alcool de nici un fel.E la fel ca si cind postim si toti in jur maninca sau mai trebuie chiar sa le gatim.Dar Isus ne ajuta si "trecem mai departe fara probleme". Sa ne rugam Lui!
Adăugat în 12/11/2009
Statistici
  • Vizualizări: 4719
  • Export PDF: 5
  • Recomandări email: 1
  • Favorită: 1
  • Comentarii: 2
Opțiuni