REABILITAREA SI CHEMAREA LUI MOISE
Exod 3: 1-10
Sebastian Avram-TROY-MI
“Prin credinta a fost ascuns Moise trei luni de parintii lui, cand s-a nascut: pentru ca vedeau ca era frumos copilul si nu s-au lasat inspaimantati de porunca imparatului.
Prin credinta Moise, cand s-a facut mare, n-a vrut sa fie numit fiul fiicei lui faraon,
ci a vrut mai bine sa sufere impreuna cu poporul lui Dumnezeu decat sa se bucure de placerile de o clipa ale pacatului.
El socotea ocara lui Hristos ca o mai mare bogatie decat comorile Egiptului, pentru ca avea ochii pironiti spre rasplatire.”
EVREI 11:23-26
Cand citim cartea Exodul ne dam seama ca este cartea Vechiului Testament care ne vorbeste foarte clar despre lucrarea de mantuire a lui Dumnezeu.In Exodul, gasim descrisa,interventia gloriasa a Dumnezeului suveran,in rascumpararea creaturii pierdute,datorita pacatului.In planul de mantuire,conceput de Dumnezeu pentru poporul aflat deja nu numai sub robia pacatului dar si sub robia fizica adica cea egipteana,care apasa asupra poporului,prin muncile grele la care erau supusi in fiecare zi,gasim istoria unui om important,prin care Dumnezeu a lucrat intr-un mod deosebit,desi a avut momente care i-au marcat viata in mod impresionant.Numele acestui erou si patriarh este MOISE.
In urma analizei facute pe cartea Exodul,atentia este retinuta de aspectul cum acest om,Moise,in urma unui debut incredibil in viata si sub actiunea unor presupuneri personale,ajunge la unul dintre momentele din viata lui care aduce schimbare radicala.
Contextul nasterii acestui copil este unul providential deoarece se naste intr-o perioada tulbure pentru sclavii evrei din Egipt.Evreii se inmulteau prea repede,ceea ce nu era un motiv de bucurie pentru Faraon,care a dispus de o lege prin care toti copiii evreilor de parte barbateasca,baietii,nou nascuti,sa fie omorati.Primul aspect providential este gandirea mamei,micutului Moise,prezentata in capitolul 2 din Exodul,iar providenta lui Dumnezeu o vedem si mai departe prin modul in care Moise ajunge in casa lui Faraon unde beneficiaza de conditiile casei regale,insa are parte,tot prin provindenta lui Dumnezeu de o educatie aleasa primita direct de la mama sa,care era doica pentru el in casa regala.
Aceasta educatie pe care a primit-o in primii ani,se reflecta mai tarziu in viata lui Moise.Timpul acesta,petrecut de Moise,in casa imparateasca a Egiptului a fost de 40 ani.Aici se petrece si o scena care are loc in urma unei erori de gandire a lui Moise.El,Moise presupune,ca ceea ce el stie,este cunoscut si de poporul evreu aflat in robia egipteana.Ceea ce el stia,era faptul,ca Dumnezeu il va folosi sa elibereze poporul evreu din robie.Nascut fiind sub aceasta lege a mortii,Moise alege,in urma acestor presupuneri personale,fara ca Dumnezeu sa-I spuna,sa ia viata unui egiptean,in favoarea unui evreu,ceea ce nu a fost bine pentru el,deoarece urmeaza alti 40 ani,de alte conditii si anume scoala in pustie.In urma acestor evenimente,amintite mai sus,dar descrise si in Exodul capitolul 2,Moise arata ca nu era pregatit pentru lucrarea si planul lui Dumnezeu,chiar mai mult,Moise a luat decizii fara a se consulta cu Dumnezeu sau fara ca Dumnezeu sa ii vorbeasca,ceea ce face ca Moise de la omul cu un debut puternic,incredibil,cu educatia de la casa regala,educat ca rege sa ajunga in situatia de a fi printul respins,atat de propriul popor,de evrei,cat si de cel care l-a adoptat,chiar urmarit ca un caine de Faraon,tatal sau vitreg. Iata dar ceea ce ma face ca in aceasta prezentare sa abordez reabilitarea si chemarea lui MOISE pentru planul lui Dumnezeu este faptul ca avem in fata un barbat cu o viata distrusa,cu un vis naruit si anume acela de a elibera poporul evreu un Moise care dintr-un mostenitor a ajuns un pastor,o sluga,un om care are nevoie de reabilitare si o chemare speciala.
REABILITAREA LUI MOISE
O intrebare care se poate naste este fireasca si anume: Avea Moise nevoie de reabilitare? Sigur ca da. In textul din Exodul capitolul 3 de la vs 4 pana la vs 10 are loc chemarea si trimiterea propriu zisa a lui Moise dar pe langa chemarea lui Moise gasim in celelalte versete reabilitarea lui.
Un prim pas in reabilitarea lui Moise a fost sa iasa din cotidian,din obisnuit.“a manat turma pana dincolo de pustie”.Sigur,Dumnezeu este Omniprezent deci poate sa fie oriunde in acelasi timp; omniprezenta este una din atributele lui Dumnezeu si astfel El isi face simtita prezenta mai ales atunci cand este chemat.
Lucrul pe care il invatam de-aici este faptul ca o intalnire reala cu Dumnezeu,care sa ne schimbe viata,care sa fie o “astrala”,asa cum numeste Stefan Zweig,un cunoscut autor literar,poate avea loc atunci cand lasam grijile noastre zilnice, preocuparile pe care le avem, hoby-urile noastre, framantarile,nelinistele noastre,mofturile noastre,la fel si pentru cei mai tineri poate,prea ocupati cu examenele lor,cu viitorul lor,cu cariera lor sau pentru barbatii prea ocupati cu castigarea existentei,pentru sotiile si mamele prea ocupate cu grijile gospodaresti.O astfel de iesire din cotidian,din obisnuit,ne duce la o intalnire cu Dumnezeu,care va avea un impact in viata noastra.
Al doilea pas in reabilitarea lui Moise: a fost interesat de initiativa lui Dumnezeu “Am sa ma intorc sa vad ce este aceasta vedenie minunata si pentru ce nu se mistuie rugul”
Versetul 2 si 3 din Exodul 3,ne arata ca Dumnezeu nu spune nimic,nici un
cuvant,pana Moise nu se intoarce.Inainte cu 40 de ani de aceasta experienta,
Moise nu se consulta cu Dumnezeu,daca am putea sa spunem ca atunci
Moise ar fi zis: am sa omor pe egiptean,acum Moise zice “sa ma intorc sa vad”.Adevarul pe care trebuie sa-l mentionez este ca noi trebuie sa fim atenti cu ceea ce vrea Dumnezeu de la noi si sa nu actionam ca Moise la 40 de ani.Este foarte important sa stim ce parere are Creatorul cu privire la un anumit lucru. Interesul nostru personal la initiativa lui Dumnezeu duce la reabilitarea situatiei noastre cazute,in urma actiunilor noastre in dezacord cu voia lui Dumnezeu.In urma interesului pe care Moise il arata,Dumnezeu incepe sa vorbeasca cu el,versetul 4 “…Dumnezeu l-a chemat din mijlocul rugului…’.
Al treilea pas in reabilitarea lui Moise a fost acceptarea smereniei.
“Moise si-a ascuns fata,caci se temea sa priveasca pe Dumnezeu”
In timp ce Moise statea in fata rugului,Dumnezeu I-a poruncit:
“Nu te apropia de locul acesta;scoate-ti incaltamintele din picioare,caci locul pe care calci este un pamant sfant”.Chiar daca suntem intr-o pustietate,locul unde s-a produs dialogul intre Moise si Dumnezeu a devenit locuinta gloriei lui Dumnezeu deoarece acolo era Dumnezeu Insusi,a devenit un loc sfant,in care nimic,chiar si acel centimetru al talpei de la sandale care te ridica mai sus,nu a avut loc ,trebuie sa stim ca in prezenta lui Dumnezeu nu poti sa ajungi fara smerenie.
De ce a avut nevoie Moise de aceasta lectie a acceptarii smereniei?Pentru ca
Moise,in urma cu 40 de ani,era un egiptean infumurat.Scena de la muntele
Horeb este punctul culminant al smereniei lui Moise,deoarece aceasta incepuse odata cu fuga lui la Madian si pastorirea oilor.
CONSECINTELE REABILITARII LUI MOISE
Vreau sa mai vedem doua amanunte importante,ca o dovada, a reabilitarii lui Moise. Un prim amanunt: El nu este alungat din prezenta lui Dumnezeu,ci dimpotriva este chemat pe nume,asta pentru ca Dumnezeu ne vrea in prezenta Lui,si nu in afara prezentei divine,El ne vrea tot timpul sa fim cu El,nu numai din cand in cand. Cel de-al doilea amanunt este faptul ca Dumnezeu nu-i cere nimic lui Moise in schimbul faptului ca este in prezenta lui Dumnezeu in afara de:RESPECT
Scoaterea incaltaminteor in cultura locului si timpului din naratiunea biblica era o manifestare a respectului sfant si a smereniei,chiar a umilintei.Moise,omul reabilitat de Dumnezeu,este omul chemat pe nume si care apoi respecta cerinta divina,smerenia si respectul la adresa lui Dumnezeu.
CHEMAREA LUI MOISE LA SLUJIRE
In urma reabilitarii lui Moise,a acestui proces,initiat de insusi Dumnezeu in viata lui Moise,atunci cand s-a intors sa priveasca rugul aprins,Dumnezeu I S-a prezentat si i-a dezvaluit planul pe care Il avea cu el.Vedem aceasta in versetele 6 si 7 ale capitolului 3 din Exodul.
Primul aspect al chemarii lui Moise,dupa intalnirea cu Dumnezeu este ca Moise primeste o noua viziune,deoarece intalnirea cu Hristos cu Divinitatea intotdeauna schimba viziunea noastra.Prezenta lui Dumnezeu ii
copleste fiinta lui Moise,care ramane cu privirea tintita la rugul aprins si aici vede intra-adevar sfintenia lui Dumnezeu si faptul ca era un fugar,o sluga,un pastor,un print respins,un potential eliberator al poporului evreu,dar care in urma unei erori de calcul si al presupunerilor personale, fara a dialoga cu Dumnezeu,fara a se interesa de ce ar vrea Dumnezeu cu el,esuiaza. In acel moment nu au mai avut nici o relevanta. Atunci Moise s-a simtit respins, aceasta respingere a fost foarte drastica pentru el si sfasietoare,a fost acea “astrala”,care i-a schimbat cursul vietii.Aceast “refuz” l-a ajutat insa pe Moise Sa-L cunoasca pe Dumnezeu ca pe Unul care isi asuma responsabilitatea pentru el,dar si pentru natiunea lui Israel si inevitabil si pentru noi astazi.Dumnezeu avea o viziune clara pentru eliberarea poporului Israel din Egipt,avea modul Lui,timpul Lui si toate acestea erau ale lui Dumnezeu si nu ale lui Moise,dar cat de frumos Dumnezeu ii da o viziune noua si lui Moise.Mai mult,Dumnezeu ii face de cunoscut viziunea Lui cu privire la eliberarea poporului Israel din Egipt.Moise se raporteaza in urma acestei noi viziuni diferit,in primul rand fata de Dumnezeu,apoi fata de poporul lui Dumnezeu,de fratii sai.Aceasta noua viziune este una care aduce schimbarea principiilor,schimbarea prioritatilor,a atitudinilor,a modului de viata,o viziune care schimba din nou cursul vietii lui Moise.
Chemarea personala,pe nume din partea lui Dumnezeu,ca si in cazul lui Moise,intotdeauna aduce o viziune noua in viata noastra.
Cel de-al doilea aspect al chemarii lui Moise,in urma intalnirii cu Dumnezeu,Moise primeste o noua destinatie,”…o tara unde curge lapte si miere”In acest moment,destinatia lui Moise a fost tara Madianului,unde se indeletnicea cu noua lui cariera,cea de pastor de oi,facand acel pas “inainte”de la mostenitorul tronului in Egipt la “cioban” intr-o tara straina. Sa nu uitam faptul ca aceasta destinatie,tara Madianului,a venit tot in urma deciziilor lui,numai ca intervenit momentul intalnirii cu Dumnezeu,in urma initiativei Lui,unde aceasta destinatie i se schimba.Dumnezeu ne vrea pe toti oamenii cu el,El ne-a creat pentru cer,destinatia noastra este fara dar si poate cerul,numai ca depinde de alegerea noastra.Moise,era pana la acest moment de 40 de ani in tara Madian,dar aceasta experienta,numita “rugul aprins”,aduce intalnirea personala cu Dumnezeu,chemarea personala care il determina pe Moise sa lase tara Madian si sa urmeze noua destinatie propusa de Dumnezeu,adica Canaanul.Pentru noi credinciosii de azi chemarea lui Dumnezeu suna si azi,raspunsul nostru pozitiv la aceasta va determina si destinatia noastra,Canaanul ceresc,cerul.Chemarea lui Dumnezeu aduce in viata noastra,ca si in situatia lui Moise,o noua destinatie a vietii.
Cel de-al treilea aspect al chemarii lui Moise,in urma intalnirii cu Dumnezeu,Moise primeste o noua identitate.
Din nou intalnim o schimbare decisiva in viata lui Moise,el in perioada petrecuta in Egipt alaturi de poporul lui Dumnezeu,avea acest vis,de a scoate poporul Israel de sub aceasta robie,dar plecase ca un fugar.Moise in momentul in care a fost gasit de fiica lui Faraon,avea o identitate,”un copil de al evreilor”,dar isi pierde aceasta identitate si devine un fugar,devine respinsul,cel neacceptat, sigur,Moise a trecut de la “un copil de al evreilor” la printul Egiptului si apoi la aceasta inedita identitate,cea de fugar.Intalnirea cu Dumnezeul din rugul aprins schimba radical identitatea lui Moise.El devine liderul poporului evreu,cel care vorbeste direct cu Creatorul,devine reprezentatul evreilor inaintea lui Dumnezeu.Mai mult decat atat Dumnezeu il numeste eliberatorul din Egipt.In versetul 10 din Exodul capitolul 3 Dumnezeu spune:”…vei scoate din Egipt pe poporul Meu,pe copiii lui Israel”. Moise in fata acestui Dumnezeu are si o intrebare si o atitudine,care in urma cu 40 de ani nu le gaseam,si anume:”Cine sunt eu,ca sa ma duc la Faraon,si sa scot din Egipt pe copiii lui Israel”.Gasim un alt fel de a fi in viata lui Moise,numai este acel om imfumurat,care avea “toata intelepciunea Egiptenilor,si era puternic in cuvinte si in fapte”,ci gasim un om schimbat,metamorfozat de prezenta lui Dumnezeu,gata de lucrare,isi recunoaste carentele,falimentele,vulnerabilitatile si le aduce inaintea lui Dumnezeu.Le discuta cu Creatorul,se asigura ca Dumnezeu este cu el si ca lucrarea va avea biruinta.
Chemarea lui Dumnezeu aduce totdeauna in viata credinciosului o identitate noua,insotita de o atitudine de respect si smerenie,atitudine care trebuie sa carecterizeze orice om care vine sta si iese din prezenta lui Dumnezeu.Moise are identitatea si atitudinea unui adevarat patriarh.
“Umilinta si respectul ar trebui sa caracterizeze purtarea tuturor acelora care vin in prezenta lui Dumnezeu.In Numele lui Isus noi venim inaintea Sa cu incredere,dar nu trebuie sa ne apropiem de El cu indrazneala si incumetarea ca si cand El ar fi pe aceeasi treapta cu noi.Sunt unii oameni care se adreseaza Marelui,Atotputernicului si Sfantului Dumnezeu care locuieste intr-o lumina de care nu te poti apropia ca si cand s-ar adresa cuiva care este deopotriva cu ei sau chiar unuia care este mai mai prejos decat ei.Sunt unii care se poarta in casa Lui cum nu s-ar incumeta sa se poarte in camera de audienta a unui conducator pamantesc.Acestia sa-si aduca aminte ca se afla in fata Aceluia pe care Il adora serafimii si in prezenta caruia ingerii isi acopera fetele.Dumnezeu trebuie sa fie mult mai onorat;toti aceia care isi dau in adevar seama de prezenta Lui se vor pleca in umilinta inaintea Lui,si asemenea lui Iacov cand a privit descoperirea lui Dumnezeu,vor striga:Cat de infricosat este locul acesta!
Aici este Casa lui Dumnezeu,aici este poarta cerurilor””