Text: Ioan 20:24-31
Intoducere:
- Acțiunile sau personajele Biblice ne sunt revelate în Scipturi cu scopul în a ne sluji ca pilde – fie bune fie rele –
Exemplu:
- Exemplele negative nu sunt de urmat – 1 Cor. 10:6-11 („să nu poftiți, să nu fiți, să nu curvim...”) – Iuda 7
- Exemplele pozitive sunt de urmat – Evrei 13:7
Învățând de la necredinciosul Toma
- Mărturisirea de credință a lui Toma
1. L-a recunoscut pe Isus ca Domn: – vs. 28a
- „Domnul meu” - mătuisire personală
- Atributul lui Isus ca Domn include idea de stăpânire, autoritate, suveranitate și dreptul de aconduce - John F. MacArthur.
- Oamenii răi Îl neagă pe Isus ca Domn – Iuda 4
- Cele 7 femei – Isaia 4:1 („vom mânca pâinea noastră și ne vom îmbrăca în hainele noastre” – trăim cum vrem, numai Tu să ne mântuiești) – pt toate acestea vei fi judecat – Ecl 11:9
- Adevăratul creștin trăiește sub autoritate – Matei 8:5-13
· A sta sub autoritate înseamnă a îndeplini porunca - vs. 9
· Sutașul L-a recunoscut pe Isus ca Domn – vs. 8
· „nici în Israel n-am găsit așa credință..” – vs. 10
· Cei care nu stau sub autoritate vor fi aruncați afară – vs. 11-12
2. L-a recunoscut pe Isus ca Dumnezeu: – vs. 28b
- „Cuvântul era Dumnezeu” – Ioan 1:1
- „Dumnezeule, Dumnezeul Tău Te-a uns” – Psalmul 45:7
- Asta a spus crezul în urmă cu aproape 1660 de ani. Apoi, mai este Crezul Atanasian şi m-am gândit că ar fi frumos să vă duc cu 1200 sau 1400 de ani în urmă şi să-i ascultăm pe părinţii noştri vorbind despre cine este Isus. Acest crez a luat fiinţă demult, când un om numit Arius s-a ridicat şi a spus că Isus a fost un om bun şi mare, dar nu era Dumnezeu. Un om pe nume Atanasiu a spus:
- Nu! Biblia ne învaţă că Isus este Dumnezeu.
- A fost o mare controversă şi câţiva oameni au venit la Atanasiu şi i-au spus:
-Toată lumea e împotriva ta!
- Foarte bine, a răspuns Atanasiu, atunci eu sunt împotriva întregii lumi.
- Astfel au avut ei acea mare adunare, unde au meditat la subiectul acesta. Rezultatul ei a fost crezul Atanasian. Ştiţi, cei mai mulţi dintre noi suntem aşa de ocupaţi cu citirea romanelor religioase, încât nu mai putem pune mâna pe crezuri. Iată ce spune:
- "Există o Persoană a Tatălui, o Alta a Fiului şi o Alta a Duhului Sfânt, dar Dumnezeirea Tatălui, a Fiului şi a Duhului Sfânt nu este decât una. Slava este egală şi maiestatea co-eternă, aşa cum este Tatăl, aşa este Fiul, aşa este Duhul Sfânt.
- Tatăl este necreat, Fiul este necreat şi Duhul Sfânt este necreat. Tatăl este infinit, Fiul este infinit, şi Duhul Sfânt este infinit. Tatăl este etern, Fiul este etern, Duhul Sfânt este etern, cu toate acestea nu sunt trei eterni, ci un singur Etern. Aşadar, nu sunt trei necreaţi, şi nici trei infiniţi, ci un singur Necreat şi un singur Infinit.
- Tot astfel Tatăl este atotputernic. Fiul este atotputernic şi Duhul Sfânt este atotputernic. Însă nu sunt trei atotputernici, ci Unul singur. Tatăl este Dumnezeu, Fiul este Dumnezeu şi Duhul Sfânt este Dumnezeu, totuşi nu sunt trei dumnezei, ci un singur Dumnezeu. Tatăl este Domn, Fiul este Domn, Duhul Sfânt este Domn, totuşi nu există trei Domni, ci un singur Domn. Aşadar Tatăl este Dumnezeu şi Fiul este Dumnezeu, şi astfel Tatăl este Domn şi Fiul este Domn şi Duhul Sfânt este, de asemenea, toate aceste lucruri. Tatăl este făcut din nimic, necreat şi nenăscut, Fiul este numai al Tatălui, nefăcut şi necreat, iar Duhul Sfânt este al Tatălui şi al Fiului, nefăcut, nici creat, nici născut, ci doar purcede." - spunea A.W. Tozer
- Înviaea morților l-a determinat pe Toma să facă acea afimație despre Isus – Ioan 20:27-29
- Atotcunoașterea Lui – vs. 27 – Toma spune în vs. 25
3. Credința autentică: – vs. 29
- „umblăm prin credință nu prin vedere” – 2 Cor. 5:7
- „Îl iubiți fără să-L fi văzut” – 1 Petru 1:9
- Noi credem în lucrurile care nu se văd – Evrei 11:1
- Sperăm în lucrurile viitoare – Rom 8:24-25
· Credem în răpire – Evr. 11:5 (Enoh reprezentant al răpiri)
· Credem în viața veșnică (iad pt păcătoși); rai pt cei ce-L iubesc pe Dumnezeu – 1 Cor. 2:9
· Mergem unde este El – Ioan 14:3 – la dreapta Lui – Apo. 3:21 – mireasa la dreapta – Ps. 45:9b – Bat-Seba la dreapta lui David – 1 Regi 2:19
Un rege poate ierta un rebel pasibil de padeapsa cu moartea fără însă a-l duce în palatul său regal și ai acorda poziție înaltă și onoruri spunea G. H. Lang