Textul de referinta este Luca 8:4-18 inclusiv.
Descrierea Semanatorului.
Semanatorul era Isus. Semanatorul de atunci avea samanta direct de la Dumnezeu, gura catre gura primea Cuvantul. Semanatorul de atunci era ajutat de fiecare cu ce se putea in nevoile Lui de zi cu zi..vezi v 3.
Pilda celor patru:
-evanghelizari
-evanghelizati
- feluri de inima.
- feluri de urechi.
- feluri de ochii
- feluri de intelegere
- feluri de ascultare.
Pilda celor trei falimente.
-calcat in picioare in propria inima
-uscat, fara radacina, cazuti
- un loc al bogatiilor, ingrijorarilor si placerilor fara roade duhovnicesti
Pilda a unuia vrednic de a fi urmata.
-Pamantul bun, inima buna, roade insutite
Evanghelizari:
- linga drum v5
- pe stanca v6
- intre spini v7
- in pamant bun v8.
Evanghelizati:
- la care Cuvantul ajunge direct in inima, apoi le este luat . v12
- cind aud Cuvantul il primesc cu bucurie, dar nu au radacina, iar la prima ispita cad v13
- care dupa ce au auzit Cuvantul isi vad de drumul lor, si nu aduc rod v14
-care dupa ce au auzit Cuvantul il tin intr-o inima buna si curata si aduc rod in rabdare . v15
Feluri de inima.
- inima de linga drum
- inima de pe stanca
- inima cu spini
- inima buna.
Observati ca inima difera de la om la om chiar daca rezultatele sunt aceleasi la majoritatea.
a) Inima de langa drum este aceea inima care aude, Cuvantul ii ajunge in inima, inima este umpluta usor, dar la fel de usor este golita de diavolul.
b) Inima de pe stanca si ea aude Cuvantul, ii place Evanghelia, dar nu isi face radacini in Evanghelie, nu se aproprie mai tare de Isus, ajunge insa sa creada pana la o vreme, iar la prima ispita cade, se usca.
c) Inima cu spini si ea aude Cuvantul, primeste totul, dar isi vede de drumul ei, cauta la folosul ei, lasa Cuvantul sa fie inabusit de grijile, bogatiile si placerile din viata ei. Ea vrea sa impace pe toti deodata.
d) Inima buna, este aceea inima care tine Cuvantul in ea, apoi se curateste ca sa il poata tine intr-un loc curat, este intotdeauna buna, aduce rod in rabdare, este invatata ca sa rabde.
Feluri de urechi
- urechile de langa drum aud si nu mai apuca sa si inteleaga.
- urechile de pe stanca aud, si nu inteleg nimic
- urechile dintre griji, bogatii si placerii, si ele aud si nu inteleg
- urechile din pamantul bun, si ele aud, dar ele si asculta, apoi inteleg.
Atentie! Este diferenta intre cei ce aud si nu inteleg, si aceia care aud si asculta de ceea ce au auzit.
Feluri de ochii
- ochii de linga drum si ei vad sa nu vada, vad Semanatorul, vad Samanta, si totusi la urma vad esecul.
- ochii de pe stanca si ei vad sa nu vada, vad Semanatorul, vad Samanta, vad putine bucurii, dar vad si ispitele, vad si ei un rasarit fara de apus.
- ochii dintre spinii si ei vad sa nu vada, vad Semanatorul, vad Samanta, vad ingrijorarile, vadbogatiile, vad placerile, pe toate le vad la fel, toate in aceiasi oala, vad Cuvantul crescand, vad bogatiile si placerile crescand, vad ce nu a mai vazut nimeni..
- ochii din pamantul bun, si ei vad Semanatorul, vad Samanta, dar vad ca au si de lucru, la urma vad roade.
Feluri de intelegere. "Luati seama dar la felul cum ascultati."v17
Felul de intelegere depinde de felul cum ascultati.
Felul cum asculti iti va schimba felul de viata, te va pune sa iei hotarari, iti va schimba starea, te va pune la veghere, la rabdare, la schimbare de locuri, de caracter, de strategii.
1. Felul de intelegere a celui de langa drum a depins de felul de ascultare. In timp ce asculta, Cuvantul a coborat in inima, numai ca el nu isi mai interpreteaza bine viata, nu vede pericolele iminente din jurul lui, are ochii si nu vede ca diavolul s-a apropriat de inima lui si ii calca inima in picioare apoi ii ia Cuvantul, il goleste de Evanghelie. La o zi sau doua dupa ce a auzit, nici nu mai isi aduce aminte de Cuvant, apoi macar ca a auzit niciodata nu se mai intoarce sa caute samanta, nu are cautari, ii place sa fie cautat.
2. Felul de intelegere a celui de pe stanca a depins de felul de ascultare. A primit cu bucurie, dar nu a inteles si nu a ascultat ca trebuie sa iti faci radacini, nu a inteles ca locul nu este prielnic pentru radacina, nu si-a dat seama ca are nevoie de o stramutare, de o schimbare de loc, de inima, de ganduri, de porniri. S-a multumit insa cu mici bucurii, a crezut pana la o vreme, insa nu a inteles ca nu trebuie sa cazi nici in ispita si nici din pricina ispitei.
3. Felul de intelegere a celui dintre spini a depins de felul de ascultare. El asculta si de Isus, si de cuget, si de ganduri, si de ratiune, si de sentimente, si de nevoi trupesti. Nu ia in seama sa asculte de Evanghelie intr-u totul. Isi imparte viata intre Evanghelie, griji, bogatii si placerile vietii.
4. Felul de intelegere a celui din pamantul bun a depins de felul de ascultare. El cand a ascultat a realizat ca daca ai ti se va mai da, a realizat ca daca are parte de putin poate sa se bucure de multe.
Observatii.
- Felul de ascultare.
- Felul de schimbare.
-Rezultatele
- Falimentele
-Mantuirea
-Credinta
-Rabdarea.
Masuri:
-nepasator
-nestiutor
-implinitor
Aplicatii practice:
- aprinde lumina
-tine intr-o inima buna
- curateste-ti inima
-rabda
-adu roade la coacere
-lumina pune-o in sfesnic
-gaseste sfesnicul (Apocalipsa 1:20b)
-Verificati ce aveti sau vi se pare ca aveti ( 2 Cor 13:5)
Tainele Imparatiei.
Nimic nu ramane acoperit.
Nimic nu va ramane tainuit.
Totul va veni la lumina.
Nimeni nu acopera lumina.
Lumina se pune in sfesnic( adica in biserica).
Conteaza felul cum asculti, si nu locul de unde asculti ( orbul Bartimeu- linga drum, talharul - pe cruce, Lidia- linga apa, temnicerul din Filipi- in temnita, Onisim- in temnita)
Celui ce are i se va da.
Celui ce n-are, i se va lua si ce i se pare ca are.
Ciprian Muresan
Dumnica 12 iunie 2016. Irlanda.