„Urcarea pe Everestul teologic – Isaia 53
Când vine vorba de Isaia 53, există trei tipuri de abordări. Prima este evitarea totală a subiectului. Al doilea este analiza capitolului fără a lua în considerare fundalul. Al treilea este aducerea fundalului în înțelegerea generală a pasajului. O vom trata astfel.
Ascunde textul citat
1. Cheia pentru Isaia 53 – El a crescut înaintea Lui. Aceasta este ceea ce definește viața Domnului Isus Hristos de la naștere până la înălțare, inclusiv agonia îngrozitoare a crucii. El și-a trăit viața înaintea Tatălui care L-a sprijinit la fiecare pas. Și El nu a avut timp pentru părerea contemporanilor Săi nedrepți.
2. Aspecte cheie de fundal – elitismul saducheilor – Trecem cu vederea faptul că iudaismul secolului I era extrem de elitist. Saducheii și irodienii au fost vânduți culturii grecești. Deci, pentru ei, Hristos a fost un rabin obscur de provincie care nu avea ținuta și rafinamentul zilei.
3. Elitismul fariseic - Pe de altă parte, elitismul fariseic a fost udat în fanatism religios. În opinia lor, Hristos nu a atins performanța lor religioasă publică. Când citim despre disprețul lui Mesia în capitol, trebuie să ținem cont de elitismul religios al evreilor.
4. Evreii erau absolut confuzi – am menționat în postarea anterioară cum evreii și astăzi le permit rabinilor să-și facă gândirea teologică pentru ei. Problema a început în secolul I, când elitele religioase predau propria lor religie inventată și nu legea și profeții. Oamenii au preluat propaganda religioasă a vremii care îl consideră pe Hristos „pedepsit de Dumnezeu”.
5. Devastarea adusă de cruce – Când versetul 3 vorbește despre respingerea lui Hristos de către omenire și oameni care își ascund fețele de El, descrie devastarea pe care crucificarea a adus-o pe chipul și trupul Său. „Înfățișarea lui pentru mulţi a fost o pricină de groază-atât de schimonosită Îi era faţa, şi atât de mult se deosebea înfăţişarea Lui de a fiilor oamenilor-” (cf. 52:14)
6. Moartea prin răstignire a profețită – El a fost străpuns pentru fărădelegile noastre. Această profeție este făcută cu 700 de ani înainte de răstignirea lui Hristos. Cum au putut evreii să nu vadă că numai Hristos a împlinit acea profeție? Răstignirea era complet necunoscută în timpul lui Isaia, așa că profeția este și mai uimitoare.
7. Trei doctrine fundamentale ale mântuirii – În acest capitol vedem doctrina substituției, doctrina imputării și doctrina justificării. Aceste trei doctrine formează miezul învățăturii din Romani. Isaia 53 este pe deplin dezvoltat teologic în Romani. Poate că următoarea postare va fi o schiță a romanilor.
8. Doctrina substituției – Această doctrină domină capitolul. Expresii precum „Ne-a luat durerea”, „El a purtat suferința noastră”, „El a fost zdrobit pentru fărădelegile noastre”, „El a fost rupt din țara celor vii; pentru nelegiuirea poporului meu, El a fost pedepsit”, „El a purtat păcatele multora”, arată fără îndoială substituție în favoarea noastră.
9. Doctrina imputării – Domnul a pus asupra Lui fărădelegile tuturor și ne-a dat dreptatea Sa. Doctrina imputării este schimbul glorios, așa cum spune Luther. El ne-a îndepărtat suferința, durerea și păcatul și ne-a dat pace cu Dumnezeu, ne-a vindecat rănile spirituale și uneori fizice.
10. Doctrina îndreptățirii – Hristos a fost Mielul așa cum este descris în capitol, care a luat abuzul și moartea în tăcere. El a devenit o jertfă pentru păcat pentru noi. El este Cel neprihănit care îi va îndreptăți pe mulți.
11. Înmormântarea specifică prezisă – Textul spune că El a murit împreună cu cei răi, adică cu cei doi tâlhari alături de El pe cruce, și apoi a fost îngropat în mormântul unui bogat.
12. Rezultate glorioase ale crucii – „El va vedea lumina vieții și va bucura”, „El va îndreptăți pe mulți”, „Va avea o parte cu cei mari”, „El va împarți prada cu cei puternici”. ”