INTRODUCERE
1. Păcatul - paranteza neagră a universului, ceea ce e greşit în univers; „hamartia” ( păcatul - lb. greacă); „hamartanein” (a păcătui) – faliment, a greşi ţinta, drumul, scopul, eşec. Binele şi răul (yin -yang) nu vor coexista veşnic
2. Păcatul – „o faptă, o vorbă sau o dorinţă contra legii veşnice” (Augustin); „neascultarea” (Ioan Gură de Aur).
I. ORIGINE – TEORII
A. Originea păcatului
1. Existenţa păcatului:
a) conştiinţa îl declară (Romani 1:21-32)
b) religiile îl declară prin noţiunile de jertfe, Dumnezeu, împăcare (Fapte 17:22)
c) logica umană şi istoria îl declară (Iacov 4:1-4; Romani 7:14-21; Ieremia 40:2-3)
d) Biblia (Dumnezeu, credincioşii) îl declară (Romani 3:23; 2 Tesaloniceni 2:7)
2. Păcatul original:
a) Satan (ispite proprii - Iacov 1:13; taina fărădelegii – 2 Tesaloniceni 2:7; Isaia 14:12; Ezechiel 28:11-19; 1 Ioan 3:8; Ioan 8:44)
b) natura păcatului luciferic: mândrie (Ezechiel 28); voinţă proprie (Isaia 14:12-14); patimă (Isaia 14:14)
c) păcatul îngerilor (2 Petru 2:4; Apocalipsa 12:3-4)
3. Intrarea păcatului în umanitate – universalitatea păcatului (Romani 3:23; Coloseni 3:22; 1 Ioan 1:8):
a) ispitirea în condiţia umană: Omul creat putea să păcătuiască sau să nu păcătuiască; omul căzut nu poate să nu păcătuiască; omul născut din nou poate să nu păcătuiască; omul glorificat nu mai poate să păcătuiască
b) ispitirea în: trup (pomul bun de mâncat); suflet (plăcut la vedere); duh (cunoaşte bine şi rău); în poftă, mândrie, voinţă proprie - ordine diferită faţă de Satan (Genesa 3:1-6). Toate sunt împotriva lui Dumnezeu şi a legii Sale (Genesa 39:9; Psalmul 51:4; Genesa 3:1)
c) Legea învaţă păcatul (Genesa 2:17; Romani 3:20; 5:13; 1 Corinteni 15:56) şi confirmă stăpânirea păcatului (Romani 5:21; 6:14; 7; Ioan 8:34). Toţi sunt păcătoşi prin Adam (Romani 5:12; 1 Împăraţi 8:46; Evrei 7:9-10; Romani 5:19). Omul păcătuieşte pentru că e păcătos, nu e păcătos pentru că păcătuieşte
B. Teorii despre păcat (O teorie falsă despre păcat este o învăţătură demonică care determină alte doctrine false despre Dumnezeu, Lege, Isus Hristos, răscumpărare şi sfinţenie)
1. Teorii necreştine:
a) ateistă - nu există păcat, este o eroare, nu există Dumnezeu
b) determinată (fatalistă) – nu există voinţă liberă (teofizia); omul nu trebuie condamnat
c) evoluţionistă - păcatul este animalul din noi (necesitatea reincarnării)
d) hedonistică - păcatul # plăcere, filozofarea păcatului
e) mormonismul - păcatul este necesar pentru cunoaşterea binelui şi răului
2. Teorii creştine:
a) teoria inocenţei naturale (pelagiană)
b) teoria decăderii voluntare (arminiană)
c) teoria decăderii necondamnabile
d) teoria condamnării prin legământ
e) teoria condamnării pentru decădere
f) augustină – protestantă – unitatea naturală în Adam
II. DEFINIŢII – EFECTE
A. Definiţii biblice ale păcatului
1. Păcatul este o fărădelege (eb. pawsah; gr. parabasis) – a încălca legea, a trece peste linia de demarcaţie (1 Ioan 3:4; Exodul 34:7; Isaia 53:8; Daniel 9:24; Matei 15:2-3; Romani 4:15; Galateni 3:19; Evrei 9:15)
2. Păcatul este o neascultare (gr. parakoe) – a neglija auzirea (Matei 18:17; Romani 5:19; Evrei 2:2)
3. Păcatul este o insultă (eb. Chattath; gr. hamartia) – o ofensă; a păcătui, a căuta rezultate în afara capacităţii (Psalmul 32:1, 5; Isaia 53:10, 12; Matei 12:31; Romani 14:23)
4. Păcatul este o înşelare; hamartia asociat cu apate (înşelare - Evrei 3:13) şi pricina de păcătuire (Luca 17:1-2)
B. Efecte ale păcatului (Consecinţe inevitabile ale alegerii deliberate/voinţei libere; există patru mii de cuvinte în Biblie despre alegere, voinţă)
1. Efecte imediate căderii prin Adam şi Eva:
a) pierderea purităţii (Genesa 2:25; 3:7; Psalmul 104:2; 2 Corinteni 5:1-5); alungarea din Eden
b) cunoştinţa binelui şi răului + legea conştiinţei (Romani 7:14-24; 2:14-15)
c) legea faptelor (Romani 3:8 – frunzele de smochin)
d) frica de Dumnezeu, în locul dragostei (Genesa 3:8; 3:9-13)
2. Efecte îndepărtate ale căderii, în rasa umană şi în timp - păcatul ereditar şi universal:
a) natura coruptă a omului: duh (pierderea ordinii şi inversarea: trup, suflet, duh); suflet (Efeseni 2:1-3; 4:17-19; Genesa 6:5-12; Ezechiel 18:4); trup: boli, moartea
b) judecata – blestem: Adam (Genesa 3:17-19); Eva (Genesa 3:16); pământ (Genesa 3:17-18 /2: 4-6, 15)
c) moartea (Romani 5:12; 6:23): fizică – separare trupului de duh (Eclesiastul 12:7; Numeri 27:3); spirituală – separare duhuui de Dumnezeu (Efeseni 2:1; Romani 8:6); veşnică – separare duhului de Dumnezeu în iazul de foc (Matei 25:41)
III. LEGEA ŞI HARUL (Luarea în considerare a păcatului şi eliminarea lui prin jertfă)
A. Legile lui Dumnezeu
1. Legea morală, ceremonială, civilă (Romani 5:13); înainte a funcţionat legea conştiinţei (Romani 5:14; 2:14-15; Genesa 3:7-10)
2. Legea faptelor – legea credinţei (frunze – miel jertfă)
3. Legea păcatului şi a morţii (Romani 7:23; 8:2) – Legea Duhului de viaţă; restaurarea prin Hristos - Duhul (Romani 8:1-4)
4. Legea dragostei / neprihănirii (Romani 13:8-10; Iacov 2:8-10; Galateni 5:23); Împlinirea legii din interiorul omului (Ieremia 31:31-34)
B. Harul (Soluţia lui Dumnezeu pentru hamartia)
1. Isus mântuieşte de păcat (Matei 1:21), prin iertare (Matei 9:2; Coloseni 1:14; 1 Ioan 2:12)
2. Păcatul: acoperit (Psalmul 32:1-2; Romani 4:7); spălat (Fapte 22:16; Evrei 1:3; 1 Ioan 1:7); şters (Fapte 3:19; Evrei 9:26); nu mai e luat în considerare (Romani 4:8)
3. Omul e eliberat (Romani 6:18; 8:2)
ÎNCHEIERE
1. Nu există nici o carte să condamne păcatul ca Biblia, dar nici una nu-i atât de sigură că s-a găsit rezolvarea şi remediu pentru păcat
2. Toţi oamenii mor în Adam, iar cei eliberaţi de păcat vor domni în viaţă prin Hristos (Romani 6:23)