MISTERUL din Evenghelia după Marcu 1:1
Marcu 1:1 Începutul Evangheliei lui Isus Hristos, Fiul lui Dumnezeu.
Marcu 1:1 ᾿Αρχὴ τοῦ εὐαγγελίου ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ, Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ.
********************************************************************
Interesant, primul verset din Evanghelia după Marcu este un verset de informație înalt organizată și concentrată, sfidând regulile gramaticale obișnuite, mai ales în cazul substantivului ᾿Αρχὴ.
Din punct de vedere gramatical versetul cuprinde șase substantive proprii, fiecare substantiv concentrând în sine informații divine care implică întreaga Trinitate, și două pronume posesive.
Avem o frază formată din două propoziții fără nici un verb! Pronumele posesive indică raporturi de subordonare, dar și relații de coordonare între Persoanele Trinității.
Substantivele Evanghelie, Isus, Hristos, Fiul, Dumnezeu sunt toate la singular, nu au formă de plural.
Însă, „Există un singur Dumnezeu adevărat, dar în unitatea lui Dumnezeu există trei Persoane coeterne şi coegale, una în substanţă, („esenţă”), dar distincte ca inerenţă („existenţă necesară”)”.
***********************
La prima citire s-ar putea spune că este vorba de începutul propăvăduirii lui Ioan Botezătorul sau chiar al Domnului Isus, dar nu este nici începutul propăvăduirii lui Ioan, nici al Domnului Isus.
Nu este nici începutul din Geneza 1:1, nici începutul din Ioan 1:1.
Este Începutul Evangheliei când Dumnezeu Logos-ul, Fiul lui Dumnezeu, s-a întrupat prin Duhul Sfânt în Isus din Nazaret, a murit crucificat pe cruce la Golgota, și a înviat a treia zi după Scripturi, s-a înălțat la cer și stă la dreapta Tatălui și mijlocește pentru noi ca Mare Preot.
***********************
Pentru ca interpretarea versetului să fie în armonie cu atributele lui Dumnezeu nu trebuie uitat faptul că Începutul Evangheliei lui Isus Hristos își are originea în planul veșnic pe care Dumnezeu l-a făcut în Hristos Isus, Domnul nostru, înainte de întemeierea lumii (Efeseni 1:4; 3:11).
***********************
Raportat strict la Domnul Isus Hristos, Evanghelia este unică atât în mesaj cât și în unicitatea sa, „fiindcă ea este puterea lui Dumnezeu pentru mântuirea fiecăruia care crede: întâi a Iudeului, apoi a Grecului; deoarece în ea este descoperită o neprihănire pe care o dă Dumnezeu, prin credinţă şi care duce la credinţă, după cum este scris: „Cel neprihănit va trăi prin credinţă” (Romani 1:16-17). ”
Dobrescu Victor