1Iar a doua este următoarea: ‘Să* iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.’ Nu este altă poruncă mai mare decât acestea.”
Dacă la iubirea pentru Isus putem face referire biblică și comparație ca fiind iubirea Miresei pentru Mire, dragostea altruistă pentru oameni, mai mult decât de iubirea firească, frățească, este exemplificată cel mai bine de iubirea maternă. Sau de cea a doicii care-l alăptează și îl crește pe copil, comparație pe care o face Pavel vorbind despre duioșia sa pentru fiii lui spirituali, pentru creștinii „născuți” de el (ca Onisim), dar de fapt născuți din nou din Duhul Sfânt și din apă:
- În adevăr, cum bine ştiţi, niciodată n-am* întrebuinţat vorbe măgulitoare, nici haina lăcomiei: martor este Dumnezeu**.
- 6 N-am* căutat slavă de la oameni: nici de la voi, nici de la alţii, deşi, ca apostoli** ai lui Hristos, am fi putut să cerem cinste.
- 7 Dimpotrivă*, ne-am arătat blânzi** în mijlocul vostru, ca o doică ce-şi creşte cu drag copiii.
Deci, apostolul-sau misionarul-cu dragoste de frați, de ucenici, nu avea cum să se poarte cu lăcomie materială, adică interes meschin față de ei, nici cu lingușiri în același scop. Nici nu și-au făcut din Biserica Domnului o „curte” unde să se afișeze sau o scenă unde să „se producă”. deci nu a căutat glorie sau adulări de la oameni. Îl iubea prea mult pe Cristos și numai de aprobarea Lui avea nevoie.
Toți cunoaștem 1Corinteni 13: „Dragostea* este îndelung răbdătoare, este plină de bunătate, dragostea nu pizmuieşte, dragostea nu se laudă, nu se umflă de mândrie,
- * Prov 10:12; 1 Pet 4:8;
- 5 nu se poartă necuviincios, nu* caută folosul său, nu se mânie, nu se gândeşte la rău,
- * 1 Cor 10:24; Fil 2:4;
- 6 nu* se bucură de nelegiuire, ci se** bucură de adevăr,
- * Ps 10:3; Rom 1:32; ** 2 Ioan 1:4;
- 7 acoperă totul, crede totul, nădăjduieşte totul, suferă totul*.
- Precizăm: când iubești nu bârfești persoana iubită, nu o ridiculizezi (nu o faci de râs în public), ci te rogi pentru ea, ești mereu preocupat de binele ei real și veșnic, de mântuirea ei. Îi spui adevărul în dragoste.
- Ce este, prin urmare, iubirea falsă de semeni?
- 1 Ioan 3:18 "Copilaşilor, să nu iubim cu vorba, nici cu limba, ci cu fapta şi cu adevărul."
- Iubirea falsă este cea fără faptele iubirii, cum zice și Iacov: „Dacă împliniţi Legea împărătească, potrivit Scripturii: „Să* iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi”, bine faceţi. *
- 9 Dar, dacă aveţi* în vedere faţa omului, faceţi un păcat şi sunteţi osândiţi de Lege ca nişte călcători de lege.”
- Dacă* un frate sau o soră sunt goi şi lipsiţi de hrana de toate zilele,
- 16 şi unul dintre voi le* zice: „Duceţi-vă în pace, încălziţi-vă şi săturaţi-vă!” fără să le dea cele trebuincioase trupului, la ce i-ar folosi?
- Deci, caritatea, grija de săraci, de orfani și de văduve este o exprimare a dragostei creștine reale față de semeni.
- 1 Ioan 4:20 "Dacă zice cineva: „Eu iubesc pe Dumnezeu” şi urăşte pe fratele său este un mincinos, căci cine nu iubeşte pe fratele său pe care-l vede cum poate să iubească pe Dumnezeu, pe care nu-L vede?"
- Încheiem prin a preciza că „dragostea de frați” și „iubirea de oameni” în general, sunt trepte ale desăvârșirii, dovezi ale maturității creștine, cum ne îndeamnă Domnul prin Petru:
- 1 Petru 1:22 "Deci, ca unii care, prin ascultarea de adevăr, v-aţi curăţit sufletele prin Duhul ca să aveţi o dragoste de fraţi neprefăcută, iubiţi-vă cu căldură unii pe alţii din toată inima,"
- 5 De aceea, daţi-vă* şi voi toate silinţele ca să uniţi cu credinţa voastră fapta; cu fapta, cunoştinţa**;
- 6 cu cunoştinţa, înfrânarea; cu înfrânarea, răbdarea; cu răbdarea, evlavia;
- 7 cu evlavia, dragostea de fraţi*; cu dragostea de fraţi, iubirea de oameni.
- A-i iubi pe frați-și pe oameni, în general-nu înseamnă a le „cocoloși” păcatele, ci a le spune „adevărul în dragoste”.
- Căci „harul și Adevărul” au venit prin Isus Cristos!
- Deci, nu vom vorbi oamenilor „politically corect”, ci în frică de Dumnezeu, ca de la Domnul, vestindu-le planul complet de mântuire, pentru că dragostea față de Miel trebuie să primeze!
- Ioan 15:13 "Nu este mai mare dragoste decât să-şi dea cineva viaţa pentru prietenii săi."Jertfa supremă este dovada supremă a Iubirii.
- Cum ne vom da noi viața pentru frați dacă ne e greu să le dăm din bunurile și din timpul nostru?