STUDIU, ÎN VREMURI DE CORONAVIRUS 19, PRIMA PORUNCĂ A DOMNULUI ISUS DUPĂ ÎNVIERE
------------------------------------------------------------
Scurt Prologos
Atunci când suntem călăuziți să elaborăm un studiu biblic, nu se poate să nu descoperim mai târziu o sinergie (coordonare) între ceea ce ne descoperă Duhul Sfânt la fiecare dintre noi, când studiem Sfânta Scriptură, și ceea ce a descoperit deja Duhul Sfânt altor credincioși, care au trăit înainte de noi sau sunt contemporani cu noi.
Fiind același Duh, care ne iluminează gândirea în procesul studierii Sfintei Scripturi, El va descoperi fiecărei generații de credincioși aceleași adevăruri ale lui Dumnezeu consemnate în Biblie.
Însă, revelația divină fiind progresivă, Duhul Sfânt a descoperit, descoperă și va descoperi noi înțelesuri, noi mesaje ale Cuvântului divin, celor care studiază sub îndrumarea Sa; fiindcă Dumnezeu înainte de întemeierea lumii a orânduit totul astfel încât, „la vremea sfârșitului... . cunoștința va crește”.
------------------------------------------------------------
În vremurile acestea de testare a credinței noastre, când nu ne mai putem aduna împreună în Bisericile noastre, vă doresc tuturor, în Numele Domnului Isus Hristos, sănătate și protecție divină permanentă!
------------------------------------------------------------
Hristos a Înviat! !
El Şi-a pus mâna dreaptă peste mine şi a zis:
„Nu te teme! Eu Sunt Cel dintâi şi Cel de pe urmă, Cel viu.
Am fost mort, şi iată că Sunt viu în vecii vecilor.
Eu ţin cheile morţii şi ale Locuinţei morţilor.
(Apocalipsa 1:17-18)
------------------------------------------------------------
Cea mai importantă poruncă a Domnului Isus Hristos după învierea Sa, este porunca misionară.
-------------------------------
Aceasta se întâlnește în toate cele patru Evanghelii și în Faptele Apostolilor.
-------------------------------
În Matei: Evanghelia trebuie predicată în toată lumea (28:19).
În Marcu: Vestea bună trebuie predicată pentru orice făptură (16:15).
În Luca: Pocăința și iertarea trebuie predicată pentru toate națiunile (24:47).
În Ioan: Evanghelizarea lumii de către ucenici se face prin puterea și călăuzirea Duhului Sfânt (20:21-23).
În Fapte: Ucenicii, după primirea Duhului Sfânt, urmau să fie martori ai Domnului Isus Hristos în întreaga lume începând din Ierusalim (1:8).
------------------------------------------------------------
Din punct de vedere cronologic porunca misionară din Ioan 20:2-23 este prima.
Conform relatării din Ioan 20:21-23, Domnul Isus Hristos apare pe neașteptate în mijlocul celor zece ucenici [care L-au părăsit ori chiar sau lepădat de El - cazul lui Petru (Toma nu era prezent). ] și sunt primiți în părtășie de viață cu Cel înviat și pregătiți pentru începerea misiunii de evanghelizare a lumii.
„Domnul Isus Hristos a transferat autoritatea Sa ucenicilor (Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit şi Eu pe voi) pentru propovăduirea Evangheliei și „a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt” făcând din ucenici o creație nouă (1 Corinteni 15:45), ființe capabile să vestească vestea bună a mântuirii.”
-------------------------------
Ce a suflat Domnul Isus Hristos asupra ucenicilor nu era Duhul ca Persoana, ci era o putere izvorâtă din prețul răscumpărării plătit - moartea Sa și din viața Sa nouă de după înviere.
„În Ioan 20:22 Duh Sfânt nu este articulat și nu mai apare nicăieri în Noul Testament decât în acest verset. Domnul Isus nu le-a spus Luați Duhul Sfânt.
Termenul a suflat este însă folosit în Septuaginta (traducerea în limba greacă a Vechiului Testament pe la anul 280 î. d. H. ) în Genesa 2:7 unde este scris „i-a suflat în nări suflare de viață” și în Ezechiel 37:9 unde este scris: „Duhule, vino din cele patru vânturi, suflă peste morții aceștia ca să învie! ”.
„Aplicat la ucenici înseamnă: Domnul Isus a făcut din oameni care erau morți în păcatele lor (1Corinteni15:17; Efeseni 2:1... ; 5:14) niște oameni care au umblat în viața nouă a Duhului și au împlinit poruncile Lui, nu în ultimul rând porunca de a vesti Evanghelia.”
Domnul Isus a spus ucenicilor în Ioan 16:5-7: Acum Mă duc la Cel ce M-a trimis [La Tatăl, nota mea]; şi nimeni din voi nu Mă întreabă: „Unde Te duci?” 6 Dar, pentru că v-am spus aceste lucruri, întristarea v-a umplut inima. 7 Totuş, vă spun adevărul: Vă este de folos să Mă duc; căci, dacă nu Mă duc Eu, mângîietorul nu va veni la voi; dar dacă Mă duc, vi-L voi trimite.
-------------------------------
Demn de reținut. Există un principiu fundamental al interpretării corecte a Bibliei: Biblia se interpretează singură (2 Petru 1:16-21; 2 Petru 3:14-18). Deci, Biblia trebuie să fie interpretată de Biblie! Cu alte cuvinte, ceea ce este greu de înțeles într-un pasaj poate fi prezentat clar în altul.
Acesta însemnă că, nu trebuie să punem un pasaj biblic împotriva altui pasaj biblic.
În asemenea cazuri funcționează principiul non-contradicției care afirmă că, „ două enunţuri, dintre care unul afirmă şi celălalt neagă acelaşi predicat despre acelaşi subiect, nu pot fi ambele adevărate în acelaşi timp şi sub acelaşi raport”.
-------------------------------
„După acțiunea profetică din versetele 21 și 22 Domnul Isus dă o explicație pentru porunca misionară: 23. Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute. Sensul acestor cuvinte devine mai clar dacă le comparăm cu Matei 16:19 (Îţi voi da cheile Împărăţiei cerurilor, şi orice vei lega pe pământ, va fi legat în ceruri, şi orice vei dezlega pe pământ, va fi dezlegat în ceruri. ) și 18:18 (Adevărat vă spun, că orice veţi lega pe pământ, va fi legat în cer; şi orice veţi dezlega pe pământ, va fi dezlegat în cer.)
A ține este opusul lui a ierta. Ambele corespund lui „legat” și „dezlegat” din versetele citate din Matei.”
-------------------------------
Întrebarea este: cum pot ucenicii să ierte sau să nu ierte păcatele?
Doar prin proclamarea Evangheliei. Cine acceptă Evanghelia primește iertarea păcatelor (Romani 3:25 Pe El Dumnezeu L-a rânduit mai dinainte să fie, prin credinţa în sângele Lui, o jertfă de ispăşire, ca să-Şi arate neprihănirea Lui; căci trecuse cu vederea păcatele dinainte, în vremea îndelungei răbdări a lui Dumnezeu; ). Cine o respinge refuză iertarea păcatelor.
-------------------------------
Întrebările care se pun după această afirmație sunt următoarele:
- Numai apostolii din vremea aceea au avut această împuternicire a iertării păcatelor?
- Sau numai anumiți oameni cu funcții din Biserică au această împuternicire?
Răspunsul este: NU.
La fel ca și în Matei 18:18, toți ucenicii adevărați ai Domnului Isus din toate timpurile au avut și au această împuternicire de a ierta păcatele oamenilor prin proclamarea Evangheliei.
-------------------------------
Misiunea de a predica Evanghelia n-a fost dată doar pentru apostoli sau doar pentru anumiți oameni cu funcții din Biserică,
Ci pentru toți creștinii vii, pentru toți cei care au primit Duhul Sfânt, trimis de la Dumnezeu Tatăl prin Domnul Isus Hristos, și au fost pecetluiți pentru ziua răscumpărării.
-------------------------------
Dobrescu Victor