1 Ioan 5:21: „Copilașilor, păziți-vă de idoli!” Aceasta este o chemare valabilă pentru toți credincioșii, de-a lungul istoriei, să rămână loiali Dumnezeului viu și să se ferească de tot ceea ce poate să-L înlocuiască pe El în viața noastră.
Autor: Notar Daniel Ioan  |  Album: Concluzie despre idolatria și zeii păgâni  |  Tematica: Cerul
Resursa adaugata de notardanielioan76 in 18/09/2024
    12345678910 0/10 X

1 Ioan 5:21: „Copilașilor, păziți-vă de idoli!” Aceasta este o chemare valabilă pentru toți credincioșii, de-a lungul istoriei, să

 

rămână loiali Dumnezeului viu și să se ferească de tot ceea ce poate să-L înlocuiască pe El în viața noastră.

******************************************************************************

Să continuăm cu un studiu biblic detaliat, fără a repeta aceleași idei, ci explorând diversitatea și profunzimea Scripturilor și legătura lor cu istoria și cultura antică.

Tema idolatriei și a zeilor păgâni în Biblie

Idolatria este un subiect central în întregul Vechi Testament, iar 1 și 2 Samuel oferă exemple semnificative privind influențele idolatre asupra poporului Israel. Un exemplu clar este în 1 Samuel 7:3, când Samuel îndeamnă poporul să se lepede de zeii străini: „Scoateți din mijlocul vostru dumnezeii străini și Astarte.” Astarte era o zeiță canaanită a fertilității și sexualității, iar închinarea la aceasta reprezenta o ispită puternică pentru israeliteni.

Această temă este reiterată și în alte părți ale Scripturii, cum ar fi Deuteronom 6:14-15, unde Dumnezeu le cere israelitenilor să nu se închine altor dumnezei, avertizându-i că El este „un Dumnezeu gelos”. În 2 Samuel 5:21, vedem cum David distruge idolii filistenilor, afirmând astfel puterea și suveranitatea lui Dumnezeu asupra tuturor națiunilor.

David și relația sa cu idolatria

David a fost un lider care, în mare parte, a menținut închinarea pură față de Dumnezeu, dar nu a fost fără greșeală. În 2 Samuel 6, vedem cum David aduce chivotul legământului la Ierusalim, subliniind importanța centralității lui Dumnezeu în viața poporului Israel. Aceasta a fost o acțiune simbolică menită să elimine orice influență idolatră din viața națiunii și să reafirme închinarea la adevăratul Dumnezeu.

Totuși, exemplul negativ al lui Solomon, fiul lui David, subliniază cum chiar și cei mai mari lideri ai Israelului pot cădea în capcana idolatriei. 1 Împărați 11:1-8 descrie cum Solomon a căzut pradă influențelor păgâne aduse de numeroasele sale soții străine, ceea ce a dus la construirea altarelor pentru zeii păgâni.

Manuscrise și descoperiri arheologice

Referitor la manuscrisele din muzee și descoperirile arheologice care nu sunt descrise explicit în Biblie, putem menționa manuscrisele de la Qumran (descoperite în apropierea Mării Moarte). Aceste texte oferă o perspectivă profundă asupra practicilor religioase ale evreilor din perioada celui de-al doilea templu, confirmând aspecte precum lupta împotriva idolatriei și respectarea strictei închinări față de Dumnezeu.

O altă descoperire arheologică importantă este stela lui Mesha, care oferă informații despre zeitățile și practicile religioase ale moabiților, care influențau indirect și Israelul. În acest context, lupta împotriva zeilor păgâni precum Kemoș și Baal, adorat și de vecinii israelitenilor, capătă o și mai mare relevanță în narațiunile biblice.

Idoli menționați în 1 și 2 Samuel

Baal și Astarte sunt doi dintre cei mai importanți idoli menționați în Scriptură. În 1 Samuel 12:10, poporul mărturisește: „Am păcătuit, căci am părăsit pe Domnul și am slujit Baalilor și Astarteilor.” Această recunoaștere a păcatului este un moment de întoarcere spirituală pentru poporul lui Israel.

În arheologia Orientului Apropiat, reprezentările lui Baal au fost adesea descoperite pe monumente și artefacte. Zeul era venerat ca o divinitate a furtunii și fertilității, iar în 2 Samuel 5, victoria lui David asupra filistenilor și distrugerea idolilor lor subliniază puterea Dumnezeului Israel asupra zeilor rivali.

Împăratul Saul și neascultarea sa

Un alt moment semnificativ este neascultarea împăratului Saul în 1 Samuel 15. Samuel îi transmite clar că ascultarea față de Dumnezeu este mai importantă decât orice sacrificiu, iar 1 Samuel 15:23 face o paralelă directă între neascultare și idolatrie: „Neascultarea este tot atât de vinovată ca ghicirea, și împotrivirea nu este mai puțin decât închinarea la idoli.” Saul, fiind neascultător, nu numai că nu respectă poruncile lui Dumnezeu, dar prin acțiunile sale, creează un precedent pentru închinarea greșită.

Reflecții asupra idolatriei în Noul Testament

În Noul Testament, idolatria este abordată dintr-o perspectivă spirituală mai amplă. 1 Corinteni 10:14 ne avertizează: „Fugiți de închinarea la idoli!” Acest avertisment nu se referă doar la idolii fizici, ci și la orice poate concura pentru locul lui Dumnezeu în viața credinciosului. În Coloseni 3:5, Pavel subliniază că „lăcomia este o închinare la idoli”, extinzând conceptul de idolatrie și la aspectele materialiste sau la dorințele egoiste care pot ocupa locul închinării autentice față de Dumnezeu.

Tema idolilor în contextul credinței moderne

În timp ce idolii antici erau reprezentări fizice ale unor zeități păgâne, idolii moderni pot lua forme mai subtile, precum cariera, banii sau tehnologia. În Matei 6:24, Isus avertizează că „nimeni nu poate sluji la doi stăpâni... Nu puteți sluji lui Dumnezeu și lui Mamona.” Mamona este simbolul bogăției și poate fi privit ca un idol modern care îi îndepărtează pe oameni de la închinarea autentică.

Prin acest context, idolatria este văzută nu doar ca o închinare la obiecte fizice, ci ca o deviere a închinării și loialității față de orice altceva în afară de Dumnezeu. Prin această lentilă, luptele antice ale Israelului împotriva idolatriei devin relevante pentru creștinii de astăzi.

Concluzie despre idolatria și zeii păgâni

Idolatria reprezintă o amenințare constantă în toată Scriptura, fie că este vorba despre zeități fizice sau despre aspecte spirituale care caută să înlocuiască locul lui Dumnezeu. 1 și 2 Samuel ne arată că, deși Israel a fost ales de Dumnezeu, ispita idolatriei și influențele păgâne au fost o constantă în viața națiunii.

Acest studiu a scos în evidență exemple clare de idolatrie în viața împăraților și a poporului Israel, încurajând o reflecție asupra pericolelor pe care idolatria le reprezintă chiar și în vremurile moderne.

La final, să medităm la cuvintele din 1 Ioan 5:21: „Copilașilor, păziți-vă de idoli!” Aceasta este o chemare valabilă pentru toți credincioșii, de-a lungul istoriei, să rămână loiali Dumnezeului viu și să se ferească de tot ceea ce poate să-L înlocuiască pe El în viața noastră.

Fiecare verset și eveniment vor fi discutate cu referințe biblice și explicate dintr-o perspectivă mai largă, conectându-le la istoria și cultura antică a vremii.

Idolatria și închinarea la zei și zeițe

În 1 Samuel 7:3, Samuel îi îndeamnă pe israeliți să își întoarcă inimile complet către Domnul și să elimine idolii din mijlocul lor, spunând: „Dacă vă întoarceți din toată inima voastră la Domnul, atunci scoateți dumnezeii străini și Astarte dintre voi și îndreptați-vă inimile către Domnul, slujindu-i numai Lui, și El vă va izbăvi din mâna filistenilor.” Astarte, zeița fertilității venerată de canaaniți, era o ispită constantă pentru Israel, care se afla adesea sub influența religiilor vecinilor săi păgâni.

Tema idolatriei apare și în 2 Samuel 5:21, unde filistenii își abandonează idolii după ce au fost învinși de David. David ordonă distrugerea acestora, subliniind puterea și autoritatea lui Dumnezeu asupra idolilor neputincioși ai altor popoare. În toată istoria Israelului, idolatria a fost una dintre cele mai mari provocări spirituale și, în același timp, un simbol al neascultării față de Dumnezeu.

Saul și neascultarea

Saul, primul rege al Israelului, este un exemplu de neascultare față de Dumnezeu, ceea ce a dus la pierderea favorii divine. În 1 Samuel 15, Dumnezeu îl trimite pe Saul să nimicească pe amaleciți, dar Saul nu respectă porunca în întregime. Samuel îl mustră aspru, spunând: „Neascultarea este tot atât de vinovată ca ghicirea și împotrivirea nu este mai puțin decât închinarea la idoli” (1 Samuel 15:23). Acest verset subliniază că neascultarea față de Dumnezeu este echivalentă cu idolatria, întrucât reprezintă o deviere de la închinarea adevărată și loialitatea față de Creator.

Manuscrise și descoperiri arheologice

Pe lângă textul biblic, există numeroase descoperiri arheologice care aduc lumină asupra practicilor idolatre și influențelor culturale ale altor popoare asupra Israelului. De exemplu, Manuscrisele de la Marea Moartă, descoperite la Qumran, conțin texte care discută despre credința și practicile iudaice din perioada celui de-al doilea Templu, oferind o perspectivă asupra luptei continue împotriva idolatriei și asupra respectării stricte a Legii lui Moise.

Totodată, Stela lui Mesha, o inscripție moabită, menționează zeul Kemoș, la care moabiții se închinau. Acesta era unul dintre zeii împotriva cărora Israelul trebuia să se lupte constant, întrucât moabiții și alte popoare vecine influențau adesea religia israelită. Astfel, textele biblice precum Judecători 10:6 menționează cum israeliții „au slujit Baalilor și Astarteilor, și dumnezeilor Siriei, și dumnezeilor Sidonului, și dumnezeilor Moabului”, demonstrând continua influență a idolatriei asupra poporului lui Dumnezeu.

David și relația sa cu idolii

David, un om după inima lui Dumnezeu, a avut o relație complexă cu idolatria. În 1 Samuel 17, victoria sa asupra lui Goliat nu este doar o demonstrație a curajului personal, ci și o afirmare a credinței sale în Dumnezeul cel viu în contrast cu idolii neputincioși ai filistenilor. După cum menționează și Psalmul 115:4-8, idolii „au gură, dar nu vorbesc; au ochi, dar nu văd; au urechi, dar nu aud”, subliniind deșertăciunea închinării la acești zei făcuți de mâini omenești.

Mai târziu, în 2 Samuel 6, David aduce chivotul legământului la Ierusalim, simbolizând centralitatea lui Dumnezeu în viața națiunii. Acesta este un moment cheie în istoria spirituală a Israelului, deoarece restabilirea închinării corecte și eliminarea idolatriei din viața națională este o prioritate pentru David. Chivotul legământului reprezenta prezența lui Dumnezeu printre poporul Său, iar David a dorit să restabilească această legătură profundă între Israel și Dumnezeul său.

Idoli și zeițe menționați în Scriptură

Scriptura oferă multe exemple de idoli și zeițe care au avut influență asupra poporului Israel. Așa cum am menționat, Astarte și Baal sunt două dintre cele mai frecvent întâlnite nume în Vechiul Testament. În Judecători 2:11-13, vedem cum israeliții „au părăsit pe Domnul și au slujit lui Baal și Astarte,” subliniind cât de ușor alunecau spre idolatrie în vremuri de criză spirituală.

Acești zei păgâni nu erau doar figuri religioase, ci și expresii ale puterii politice și culturale ale popoarelor vecine. În mod repetat, idolii reprezentau o amenințare la adresa identității religioase și naționale a Israelului, iar Dumnezeu îi îndemna constant să se întoarcă la El cu inima curată, așa cum vedem și în Isaia 44:9-20, unde idolii sunt descriși ca fiind lipsiți de viață și de putere.

Încheierea regatului lui Saul și începutul domniei lui David

Trecerea de la domnia lui Saul la cea a lui David este un moment crucial în narațiunea biblică, care subliniază diferențele dintre cei doi lideri în ceea ce privește relația lor cu Dumnezeu și idolatria. Saul, prin neascultarea sa și influențele externe, a pierdut favorul lui Dumnezeu, în timp ce David a rămas loial Domnului și a căutat să întărească legământul spiritual al națiunii.

În 1 Samuel 28, Saul merge la vrăjitoarea din En-Dor pentru a căuta sfat, încălcând astfel Legea lui Dumnezeu și dovedind din nou cât de adânc căzuse în neascultare și idolatrie. Acest episod tragic marchează sfârșitul regatului său și prefigurarea domniei lui David, care va restabili închinarea adevărată în Israel.

Concluzie asupra idolatriei și luptei spirituale

În ansamblu, 1 și 2 Samuel ne oferă o imagine clară asupra luptei continue a Israelului împotriva influențelor idolatre și asupra importanței ascultării față de Dumnezeu. Fiecare capitol și eveniment din aceste cărți subliniază atât ispitele idolatriei, cât și chemarea constantă a lui Dumnezeu la pocăință și loialitate față de El.

Acest studiu poate continua cu explorarea altor pasaje biblice relevante, oferind o privire detaliată asupra istoriei biblice, manuscriselor antice și a arheologiei care confirmă și întăresc mesajele Scripturii.

Idolii și închinarea la zei în Israelul antic

În întreaga Biblie, idolatria este adesea menționată ca fiind una dintre cele mai grave abateri ale poporului Israel față de Dumnezeu. Idolii, precum Baal și Astarte, erau prezenți nu doar ca simple reprezentări ale zeităților păgâne, ci și ca simboluri ale puterilor și influențelor politice externe. De exemplu, în 1 Samuel 7:3, Samuel îi îndeamnă pe israeliți să îndepărteze idolii străini din mijlocul lor și să se dedice Domnului. „Dacă vă întoarceți cu toată inima voastră la Domnul, scoateți dumnezeii străini și Astartele dintre voi și îndreptați-vă inima către Domnul.”

În aceeași direcție, 2 Samuel 5:21 ne arată momentul în care David, după ce i-a învins pe filisteni, a ordonat distrugerea idolilor lor. Idolatria nu reprezenta doar o deviere religioasă, ci și o subjugare față de puterile străine, cum erau filistenii, moabiții și alte popoare. În tot Vechiul Testament, Dumnezeu este prezentat ca un Dumnezeu gelos, care cere loialitatea și închinarea necondiționată, cum vedem în Exodul 20:4-5 („Să nu-ți faci chip cioplit, nici vreo înfățișare a lucrurilor care sunt sus în ceruri sau jos pe pământ... ”).

Evenimente istorice și manuscrise legate de idolatrie

Mai multe descoperiri arheologice și manuscrise antice susțin și clarifică contextul biblic al idolatriei. Stela lui Mesha (construită de Mesha, regele Moabului), menționează cultul lui Kemoș, zeul moabit, subliniind rivalitatea dintre cultul moabit și Dumnezeul lui Israel. Aceasta oferă dovezi externe ale luptelor teologice și politice dintre Israel și vecinii săi.

De asemenea, Manuscrisele de la Marea Moartă, descoperite la Qumran, conțin multe referiri la legea și practica religioasă a evreilor din perioada celui de-al Doilea Templu, cu referiri la luptele împotriva idolatriei și păstrării purității religioase. Aceste manuscrise susțin idea centrală din Scriptură, că Dumnezeu cere o separare strictă de idolatrie și devotamentul complet față de El.

Saul și decăderea spirituală

Regele Saul este un exemplu al degradării spirituale cauzate de neascultare. În 1 Samuel 15:22-23, Samuel îi reproșează lui Saul că, deși a făcut sacrificii, a nesocotit porunca Domnului, spunând: „Ascultarea face mai mult decât jertfele... Neascultarea este tot atât de vinovată ca ghicirea și împotrivirea este la fel ca închinarea la idoli.” Această analogie între neascultare și idolatrie subliniază cât de gravă era încălcarea legământului cu Dumnezeu.

Saul, în încercarea sa de a-și păstra tronul și puterea, s-a îndepărtat din ce în ce mai mult de voia lui Dumnezeu, culminând cu episodul din 1 Samuel 28, în care se consultă cu vrăjitoarea din En-Dor, încălcând astfel Legea divină împotriva vrăjitoriei și idolatriei. Acest episod marchează sfârșitul domniei sale, prefigurând ridicarea lui David, un rege care a adus din nou închinarea la adevăratul Dumnezeu în centrul vieții naționale a Israelului.

David și restaurarea închinării adevărate

În contrast cu Saul, David este descris ca un om după inima lui Dumnezeu (1 Samuel 13:14). Deși nu a fost fără păcat, David a înțeles importanța ascultării și a închinării pure față de Dumnezeu. Un moment cheie în domnia sa este aducerea chivotului legământului la Ierusalim (2 Samuel 6), simbolizând întoarcerea prezenței lui Dumnezeu în mijlocul poporului Său. David a pus accent pe eliminarea idolatriei și pe închinarea corectă, în conformitate cu Legea lui Moise.

Psalmii scriși de David, precum Psalmul 115:4-8, oferă o critică puternică a idolatriei: „Idolii lor sunt argint și aur, lucrarea mâinilor omenești. Au gură, dar nu vorbesc, au ochi, dar nu văd.” Această ironizare a idolilor arată deșertăciunea închinării la zei falși și subliniază unicitatea și suveranitatea Dumnezeului lui Israel.

Idoli și zeițe menționați în Scriptură

Pe lângă Baal și Astarte, Biblia menționează și alți idoli și zeițe cu care Israel a avut de luptat. În Judecători 10:6, israeliții sunt mustrați pentru că au slujit zeilor străini, inclusiv zeilor din Siria, Sidon și Moab. Această apostazie constantă a poporului era o trădare a legământului făcut cu Dumnezeu, iar consecințele erau adesea dezastruoase, ducând la robie și oprimare.

În profeția lui Isaia 44:9-20, idolii sunt descriși ca lucruri lipsite de valoare, create de mâna omului. Aceasta este o chemare la trezire spirituală pentru Israel, care se îndepărtase de Dumnezeul adevărat în favoarea idolilor făcuți de mână omenească.

Continuitatea idolatriei în istoria Israelului

Chiar și după domnia lui David, idolatria a continuat să fie o provocare pentru Israel. În 1 Împărați 11:4, vedem că inclusiv Solomon, fiul lui David, a fost ispitit de idolatrie prin soțiile sale străine, care i-au întors inima de la Domnul. Aceasta a dus la divizarea regatului și la decăderea morală și spirituală a poporului.

În 2 Împărați 17:15, profetul acuză Israelul de apostazie spunând: „Au respins poruncile Domnului Dumnezeului lor, au făcut idolii deșertăciunii și au urmat deșertăciunea, devenind deșerți.” Acesta este un memento că idolatria aduce nu doar decăderea spirituală, ci și ruinarea națională.

Concluzii și reflecții asupra idolatriei

Studiind mai profund textele din 1 și 2 Samuel, vedem că idolatria a fost una dintre cele mai mari provocări cu care s-a confruntat poporul Israel. În lupta lor de a rămâne fideli lui Dumnezeu într-o lume plină de influențe păgâne, israeliții au fost constant tentați să abandoneze închinarea adevărată pentru zeitățile popoarelor vecine.

Pentru a aprofunda și a lărgi studiul nostru, putem explora mai multe teme și pasaje biblice care se leagă de istoria și mesajele din 1 și 2 Samuel, analizând contextul religios, politic și social al vremii, dar și felul în care idolatria și închinarea la diferiți zei au afectat relația dintre poporul Israel și Dumnezeu.

Tema idolatriei și a zeilor falși în Biblie

În 1 Samuel, idolatria și influențele externe asupra Israelului sunt o problemă majoră. Samuel îi cheamă pe oameni la pocăință, spunând în 1 Samuel 7:3: „Dacă vă întoarceți cu toată inima voastră la Domnul, scoateți dintre voi dumnezeii străini și Astarteele și pregătiți-vă inimile pentru Domnul și slujiți Lui numai; și El vă va izbăvi din mâna filistenilor.” Această chemare la pocăință este un îndemn pentru israeliți să se lepede de influențele păgâne și să slujească doar lui Dumnezeu, singurul adevărat.

Idolii în Vechiul Testament nu erau doar niște figuri religioase, ci și simboluri ale dominației străine. De exemplu, Baal era venerat în multe culturi canaanite, iar cultul său reprezenta o amenințare spirituală pentru puritatea închinării lui Israel față de Domnul. De asemenea, Astarte, zeița fertilității și a războiului, era o altă zeitate venerată în zonă, aducând cu sine practici de idolatrie ce erau în directă opoziție cu Legea lui Moise.

În 2 Samuel 5:21, vedem cum David, după o victorie asupra filistenilor, distruge idolii acestora, arătând astfel devotamentul său față de Dumnezeu. Acțiunea sa subliniază faptul că orice idolatrie trebuie eradicată din viața națională și spirituală a Israelului.

Luptele spirituale ale lui Saul

Saul este un personaj tragic în 1 Samuel, deoarece, deși a început ca un lider promițător, el a deviat de la voia lui Dumnezeu. Un exemplu clar este în 1 Samuel 15:23, unde Samuel îi spune lui Saul că „neascultarea este tot atât de vinovată ca vrăjitoria și împotrivirea este la fel de rea ca închinarea la idoli.” Această condamnare arată cât de gravă este neascultarea lui Saul, comparată chiar cu idolatria, ceea ce subliniază că neascultarea față de Dumnezeu este o formă de idolatrie spirituală.

Mai târziu, în 1 Samuel 28, vedem cum Saul, disperat, se consultă cu vrăjitoarea din En-Dor, încălcând învățăturile divine și apelând la practici oculte. Acest episod simbolizează decăderea spirituală a lui Saul și distanțarea sa de Dumnezeu.

David și aducerea Chivotului la Ierusalim

David, în contrast cu Saul, este un rege devotat lui Dumnezeu și aduce în centrul vieții Israelului închinarea adevărată. Un moment important este aducerea Chivotului Legământului la Ierusalim în 2 Samuel 6, simbolizând prezența lui Dumnezeu în mijlocul poporului. David dansa înaintea Chivotului, arătându-și bucuria și devoțiunea față de Dumnezeu. Acesta este un moment crucial pentru Israel, pentru că reafirmă importanța închinării pure și a centralității lui Dumnezeu în viața națională și religioasă.

Zei și zeițe menționați în Biblie

Pe lângă Baal și Astarte, mai multe alte zeități sunt menționate în Biblie, fiind venerat de popoarele înconjurătoare. De exemplu, Moloch, zeul amoniților, este adesea menționat în legătură cu practicile sacrificiilor de copii (Levitic 18:21). În 2 Împărați 23:10, regele Iosia a distrus locurile în care se aduceau astfel de sacrificii, împlinind poruncile lui Dumnezeu de a elimina practicile idolatre din Israel.

Manuscrise și descoperiri arheologice

Manuscrisele de la Marea Moartă și alte descoperiri arheologice susțin și completează narațiunile biblice despre idolatrie și influențele străine. De exemplu, stela lui Mesha, menționează regele moabit și cultul lui Kemoș, subliniind cât de puternic era conflictul dintre Israel și vecinii săi în ceea ce privește închinarea.

De asemenea, inscripțiile și artefactele descoperite în situri arheologice precum Tel Dan aduc dovezi ale rivalităților religioase și politice din vremea lui David și Saul, evidențiind influențele multiple asupra Israelului.

Analiză detaliată asupra unor versete cheie

  1. 1 Samuel 12:20-21 – „Nu vă temeți; voi ați făcut tot răul acesta, dar nu vă abateți de la Domnul, ci slujiți Domnului din toată inima voastră. Nu vă abateți ca să mergeți după lucruri de nimic, care nu pot ajuta, nici izbăvi, căci sunt lucruri de nimic.”

  • Aceste versete subliniază pericolul idolatriei și chemarea lui Samuel către israeliti să nu se îndepărteze de Dumnezeu. Idolii sunt descriși ca „lucruri de nimic”, arătând deșertăciunea lor comparativ cu puterea și credincioșia lui Dumnezeu.

  1. 2 Samuel 22:31 – „Cât despre Dumnezeu, calea Lui este desăvârșită; Cuvântul Domnului este încercat; El este un scut pentru toți cei ce se încred în El.”

  • Aici, David oferă o reflecție asupra caracterului lui Dumnezeu, subliniind că, spre deosebire de idolii lipsiți de putere, Dumnezeu este desăvârșit și protejează pe cei care se încred în El.

Concluzii

Studiind istoria Israelului, idolatria a fost una dintre cele mai mari provocări, dar lecția centrală rămâne că devotamentul neclintit față de Dumnezeu aduce binecuvântări și protecție. Textele din 1 și 2 Samuel ne învață importanța închinării corecte și pericolul idolilor care deturnează inimile de la adevărata credință.

Acest text a fost redactat de Notar Daniel Ioan, cu contribuții din Biblie, texte istorice, arheologie și lucrări creștine, dedicate pentru Slava și Gloria lui Dumnezeu. Fie ca Dumnezeu să te binecuvânteze cu viață eternă.

 

 

Până în acest moment nu au fost adăugate comentarii.
Statistici
  • Vizualizări: 16
Opțiuni