1 Samuel 17:45: „Eu vin la tine în Numele Domnului oștirilor, Dumnezeul oștirilor lui Israel.”
Autor: Notar Danie Ioan  |  Album: 2 Samuel 7:16: „Casa ta și împărăția ta vor dăinui veșnic înaintea Mea, și scaunul tău de domnie va fi întărit pe vecie.”  |  Tematica: Cerul
Resursa adaugata de notardanielioan76 in 18/09/2024
    12345678910 0/10 X

Pentru a îndeplini dorința ta de a aprofunda acest studiu biblic, voi folosi o abordare detaliată, aducând referințe din întreaga Biblie și lărgind temele menționate, cu explicații bogate, fără a repeta în mod constant aceleași idei. Vom continua studiul asupra cărților 1 și 2 Samuel, adăugând perspectiva teologică și istorică pe baza textelor sacre și manuscriselor.

 

 

1 Samuel 17 – Lupta lui David cu Goliat și Simbolismul Victoriei prin Credință

Capitolul 17 din 1 Samuel prezintă celebra luptă dintre David și Goliat. Aceasta nu este doar o simplă confruntare fizică, ci un simbol al încrederii absolute în Dumnezeu în fața unor circumstanțe care par imposibile. David, un tânăr păstor fără experiență militară, își pune toată încrederea în Dumnezeu, spunând: „Tu vii la mine cu sabie, cu suliță și cu pavăză, dar eu vin la tine în Numele Domnului oștirilor” (1 Samuel 17:45). Această expresie a credinței este o lecție puternică despre încrederea în puterea lui Dumnezeu, în ciuda resurselor limitate.

La nivel simbolic, Goliat poate reprezenta orice obstacol major în viața spirituală. Psalmul 27:1 oferă un sprijin similar: „Domnul este lumina și mântuirea mea: de cine să mă tem?” Această victorie nu este doar una fizică, ci reflectă puterea divină care îi sprijină pe cei care se încred în Dumnezeu.

2 Samuel 11 – Păcatul lui David și Lecția Pocăinței

Păcatul lui David cu Batșeba este unul dintre cele mai dramatice momente din viața regelui David. În 2 Samuel 11, David își folosește poziția pentru a comite adulter și apoi încearcă să acopere păcatul ordonând uciderea lui Urie. Aceasta este o lecție puternică despre natura umană și despre ispită, dar și despre modul în care Dumnezeu răspunde la păcatul neîndreptat.

Profetul Natan vine la David cu o pildă care îl confruntă pe rege cu gravitatea păcatului său (2 Samuel 12). David, recunoscând greșeala, se pocăiește profund, scriind Psalmul 51, unde se roagă: „Curățește-mă cu isop, și voi fi curat; spală-mă, și voi fi mai alb decât zăpada” (Psalmul 51:7). Această pocăință sinceră este un exemplu pentru toți credincioșii, arătând că indiferent cât de mare este păcatul, există posibilitatea iertării dacă ne întoarcem la Dumnezeu cu inima sinceră (1 Ioan 1:9).

Idolatria în Timpul Regilor lui Israel și Lecțiile Istorice

Un subiect esențial în Vechiul Testament este idolatria, iar cărțile 1 și 2 Samuel oferă contexte clare în care Dumnezeu condamnă practicile păgâne. În 1 Samuel 5, vedem cum filistenii capturează chivotul Domnului și îl așează în templul zeului lor Dagon. A doua zi, găsesc statuia lui Dagon prăbușită cu fața la pământ în fața chivotului. Aceasta este o manifestare clară a puterii lui Dumnezeu asupra zeilor falși.

În Deuteronom 6:14, Dumnezeu avertizează clar: „Să nu mergeți după alți dumnezei, dintre dumnezeii popoarelor care vă înconjoară.” Aceasta este o chemare constantă pentru poporul Israel, de a-și păstra puritatea credinței și de a evita contaminarea cu practicile idolatre. Idolatria este văzută ca o trădare față de Dumnezeu, care cere loialitate absolută (Exod 20:3).

Perspectivele Arheologice asupra Regatului lui David și Solomon

Arheologia oferă o privire importantă asupra contextului istoric al narațiunilor biblice. Descoperiri precum Inscripția Tel Dan sunt dovada fizică a existenței unei dinastii davidice, confirmând relatarea biblică despre regatul lui David. Alte descoperiri din Ierusalim, cum ar fi zidurile și artefactele din perioada regilor lui Israel, oferă un fundal real pentru înțelegerea evenimentelor din cărțile 1 și 2 Samuel.

Manuscrisele de la Marea Moartă, găsite la Qumran, conțin fragmente din textele biblice, inclusiv din Samuel, și sunt o confirmare extraordinară a acurateței textului biblic transmis de-a lungul timpului. Aceste manuscrise oferă detalii suplimentare despre modul în care textele au fost păstrate și protejate de comunități devotate, cum ar fi esenienii, care trăiau izolați în pustie.

Confruntarea între Împărățiile Omenesc și Divin

O temă esențială în cărțile Samuel este tensiunea dintre dorințele poporului Israel de a avea un rege uman și voința divină de a fi El însuși Regele lor. În 1 Samuel 8, poporul cere un rege, iar Dumnezeu răspunde prin Samuel, avertizându-i asupra costurilor umane ale regalității. Aceasta este o lecție despre responsabilitatea liderilor și despre felul în care un rege poate fie să urmeze voia lui Dumnezeu, fie să se îndepărteze de El, cu consecințe grave pentru popor.

Această lecție este preluată și în Psalmul 2:10-12, care avertizează conducătorii pământești să „slujească Domnului cu frică și să se bucure tremurând.” Această chemare la supunere față de autoritatea divină este valabilă și astăzi, atât pentru liderii politici, cât și pentru toți credincioșii.

Mesajele de Speranță și Promisiunile lui Dumnezeu

Un alt aspect cheie este promisiunea pe care Dumnezeu o face lui David în 2 Samuel 7, unde îi promite că din linia sa va veni un rege veșnic. Acest legământ davidic este un preambul al venirii lui Hristos, care va fi „Fiul lui David” și va domni pentru totdeauna (Matei 1:1). Această promisiune de speranță, care își găsește împlinirea în Iisus Hristos, este un fir roșu care leagă întreaga Biblie.

În Isaia 9:6-7, avem o profeție care face referire la acest Împărat mesianic: „Căci un Copil ni S-a născut, un Fiu ni S-a dat... El va domni pe scaunul de domnie al lui David.” Acesta este un mesaj de speranță care arată că planul lui Dumnezeu se desfășoară în timp, și că promisiunile Sale sunt sigure și se vor împlini.

Concluzii prin Studierea Cărților Samuel

Așadar, cărțile 1 și 2 Samuel nu sunt doar o cronică a unor evenimente istorice, ci o lecție profundă despre relația dintre Dumnezeu și oameni, despre ascultare, credință, și despre speranța în promisiunile divine. Ele ne oferă un cadru clar pentru înțelegerea modului în care Dumnezeu își împlinește planurile în ciuda imperfecțiunilor și păcatelor omenești. Prin aceste texte, vedem că Dumnezeu nu caută perfecțiunea umană, ci ascultarea și pocăința sinceră, iar în cele din urmă, Hristos este împlinirea finală a promisiunilor făcute lui David.

 Samuel 15 – Neascultarea lui Saul și Consecințele

Unul dintre momentele cheie din 1 Samuel este povestea neascultării regelui Saul, în capitolul 15. Dumnezeu i-a poruncit lui Saul să distrugă complet amaleciții și toate bunurile lor, dar Saul nu a îndeplinit pe deplin porunca divină. El a păstrat animalele cele mai bune și l-a cruțat pe regele Agag. Aceasta este o imagine clară a diferenței dintre ascultarea parțială și cea deplină. Samuel îi spune lui Saul: „Ascultarea face mai mult decât jertfele” (1 Samuel 15:22). Aceasta este o lecție despre importanța supunerii totale față de voia lui Dumnezeu, o temă care apare în multe alte locuri din Scriptură, inclusiv în Deuteronom 28, unde se descrie binecuvântările ascultării și blestemele neascultării.

1 Samuel 28 – Vizita lui Saul la Vrăjitoarea din Endor

Într-o altă secvență importantă din viața lui Saul, vedem cum, într-un moment de disperare, el apelează la vrăjitoarea din Endor pentru a-i invoca spiritul lui Samuel. Acest act, descris în 1 Samuel 28, este o încălcare gravă a legii lui Dumnezeu, care interzice clar practicile oculte (Deuteronom 18:10-12). Interacțiunea lui Saul cu vrăjitoarea este un simbol al decăderii sale spirituale și al îndepărtării de la căile lui Dumnezeu.

În Noul Testament, apostolul Pavel avertizează împotriva influenței spirituale greșite în Efeseni 6:12, unde ne reamintește că lupta noastră nu este „împotriva cărnii și sângelui, ci împotriva domniilor și stăpânirilor.” Aceasta arată pericolul de a căuta soluții spirituale greșite atunci când suntem disperați, subliniind nevoia de a ne încrede doar în Dumnezeu.

2 Samuel 5 – Încoronarea lui David și Împlinirea Promisiunilor Divine

În 2 Samuel 5, David este uns rege peste tot Israelul. Acesta este punctul culminant al promisiunilor făcute de Dumnezeu lui David și lui Israel. După ani de așteptare și suferință, Dumnezeu își împlinește promisiunea făcută lui David, arătând că El este credincios în toate lucrurile. În 2 Samuel 7, vedem legământul pe care Dumnezeu îl face cu David, promițându-i că din linia sa va veni un împărat veșnic.

Acest legământ este esențial pentru teologia creștină, deoarece este văzut ca o profeție despre venirea lui Hristos, Fiul lui David, care va domni pe vecie (Matei 1:1). Isaia 9:6-7 prezintă această profeție despre domnia veșnică a lui Mesia, arătând cum Dumnezeu își împlinește promisiunile chiar și în cele mai întunecate momente ale istoriei.

Idolatria în Israel și Lecțiile Biblice

O temă majoră din Vechiul Testament este idolatria, un păcat frecvent în istoria Israelului. În 1 Samuel 5, vedem cum filistenii capturează Chivotul Legământului și îl așează în templul lui Dagon. Dar idolul Dagon cade de două ori în fața Chivotului, iar a doua oară, își pierde capul și mâinile (1 Samuel 5:3-4). Aceasta este o lecție clară despre puterea lui Dumnezeu asupra idolilor și a falșilor zei.

Aceeași temă este reluată și în Exod 20:3-5, unde Dumnezeu poruncește poporului Său să nu aibă alți dumnezei afară de El. Idolatria este văzută ca o trădare gravă, care aduce judecată asupra poporului, așa cum vedem în cărțile Regilor, unde Israel și Iuda cad în idolatrie și sunt pedepsiți prin exilul în Asiria și Babilon (2 Regi 17:7-23).

Manuscrise și Dovezi Arheologice din Timpul lui David și Solomon

Arheologia și manuscrisele vechi oferă o perspectivă esențială asupra narațiunilor biblice. Descoperiri precum Inscripția Tel Dan, care face referire la „Casa lui David”, oferă dovezi tangibile ale existenței dinastiei davidice. Alte descoperiri din Ierusalim și cetatea lui David confirmă elemente din povestea biblică, cum ar fi existența unor structuri militare și administrative complexe din timpul domniei lui David și Solomon.

În plus, Manuscrisele de la Marea Moartă, descoperite la Qumran, conțin fragmente importante din cărțile Samuel, care sunt aproape identice cu textele noastre moderne, dovedind acuratețea transmisiei textului biblic de-a lungul mileniilor.

Zeii și Zeițele Adorate de Popoarele din Canaan

Popoarele din jurul Israelului venerau o multitudine de zei și zeițe, printre care Baal și Așera erau cei mai frecvenți. Baal era considerat zeul furtunii și al fertilității, iar Așera era văzută ca o zeiță mamă, asociată cu fertilitatea. În 1 Împărați 18, vedem cum profetul Ilie confruntă profeții lui Baal pe Muntele Carmel, demonstrând că Domnul este adevăratul Dumnezeu, iar Baal este fals.

Dumnezeu condamnă în mod repetat idolatria și adorarea zeilor falși, așa cum vedem în Deuteronom 12:3, unde poruncește distrugerea tuturor locurilor de închinare păgâne din Canaan. Idolatria era o amenințare constantă pentru Israel, deoarece poporul era tentat să urmeze obiceiurile națiunilor vecine, adesea ajungând să se închine la acești zei falși.

2 Samuel 24 – Păcatul lui David de a Număra Poporul și Judecata Divină

Ultimul capitol din 2 Samuel ne arată un alt păcat al lui David, când decide să numere poporul Israelului, un act care îl supără pe Dumnezeu (2 Samuel 24:1-10). Aceasta este o lecție despre mândrie și încrederea în forțele proprii, în loc de încrederea în Dumnezeu. David recunoaște greșeala sa și își cere iertare, dar este pedepsit cu o plagă asupra poporului.

Acest episod reflectă natura umană a lui David și complexitatea relației sale cu Dumnezeu. În ciuda păcatelor sale, David este numit „om după inima lui Dumnezeu” (Faptele Apostolilor 13:22), pentru că el a știut mereu să se pocăiască și să se întoarcă la Dumnezeu cu smerenie.

1. Idolatria în context biblic și contemporan: Zeii și zeițele Canaanului

În cartea 1 Samuel, idolatria este o problemă centrală pentru Israel. După cum vedem în 1 Samuel 5, filistenii capturează Chivotul lui Dumnezeu și îl duc în templul lui Dagon. Acest incident este semnificativ, deoarece arată contrastul dintre puterea lui Dumnezeu și neputința idolilor. Zeul Dagon, un zeu canaanit al fertilității și agriculturii, cade în fața Chivotului Domnului, o mărturie că idolii sunt incapabili să protejeze sau să ofere viață, în timp ce Domnul este Dumnezeul viu și suveran (1 Samuel 5:3-4).

În Deuteronom 12:2-4, Dumnezeu poruncește israelitilor să distrugă complet toate locurile de închinare ale popoarelor canaanite. Aceste practici idolatre erau considerate o formă de trădare împotriva legământului cu Dumnezeu. În profețiile din Isaia 44:9-20, idolatria este demascată ca fiind o formă de auto-înșelare, o practică care nu poate aduce mântuire sau protecție. Același mesaj se regăsește în narațiunile biblice din cărțile Samuel și Regi.

2. David și promisiunile divine: Împlinirea legământului

În 2 Samuel, David joacă un rol central în narațiunea biblică, iar un moment esențial este stabilirea legământului dintre Dumnezeu și casa lui David. În 2 Samuel 7, Dumnezeu îi promite lui David că din linia sa va ieși un împărat veșnic, ceea ce prefigurează venirea lui Isus Hristos. Aceasta este o profeție esențială pentru înțelegerea mântuirii în cadrul Noului Testament, unde Hristos este prezentat ca „Fiul lui David” (Matei 1:1) și „Împăratul care va domni pentru totdeauna” (Isaia 9:6-7).

3. Aspecte istorice și arheologice din perioada lui David și Samuel

Din punct de vedere arheologic, există descoperiri importante care confirmă existența lui David și a casei regale din Israel. Una dintre cele mai importante este Inscripția Tel Dan, care face referire la „Casa lui David”. Această descoperire este esențială, deoarece oferă dovada istorică a dinastiei davidice și legătura sa cu poporul Israel.

În plus, descoperirile legate de cetatea lui David și alte structuri arhitecturale din perioada sa demonstrează că Israelul avea o administrație și o organizare militară bine dezvoltate în timpul domniei lui David și Solomon, așa cum este descris în 1 și 2 Samuel.

4. Tema ascultării față de Dumnezeu: Neascultarea lui Saul

Saul este prezentat ca un rege care nu își îndeplinește chemarea din cauza neascultării. În 1 Samuel 15, Saul este mustrat de Samuel pentru că nu a ascultat complet de porunca lui Dumnezeu de a distruge complet amaleciții. Mesajul lui Samuel este clar: „Ascultarea face mai mult decât jertfele” (1 Samuel 15:22), un principiu care se regăsește și în Noul Testament, unde Isus subliniază importanța ascultării de voia lui Dumnezeu (Ioan 14:15).

Acest episod ne amintește de importanța totală a ascultării față de Dumnezeu și de faptul că neascultarea poate aduce consecințe grave. Același principiu este exprimat în Deuteronom 28, unde binecuvântările și blestemele sunt legate de ascultarea sau neascultarea față de legile lui Dumnezeu.

5. David, pocăința și restaurarea

Un alt moment esențial în viața lui David este păcatul său cu Batșeba, descris în 2 Samuel 11. După ce comite adulter și pune la cale uciderea lui Urie, David este confruntat de profetul Natan. În 2 Samuel 12:13, vedem cum David recunoaște păcatul său și se pocăiește. Psalmul 51 este o expresie a acestei pocăințe, unde David cere iertare și o inimă curată: „Zidește în mine o inimă curată, Dumnezeule, și pune în mine un duh nou și statornic” (Psalmul 51:10).

Pocăința lui David este un model pentru credinciosul care cade în păcat. Deși consecințele păcatului sunt grave, Dumnezeu oferă iertare celor care se pocăiesc sincer și se întorc la El, așa cum vedem și în 1 Ioan 1:9: „Dacă ne mărturisim păcatele, El este credincios și drept ca să ne ierte păcatele.”

6. Judecata lui Dumnezeu: Păcatul lui David de a număra poporul

Un alt episod crucial în viața lui David este numărarea poporului, descrisă în 2 Samuel 24. Deși aparent o simplă acțiune administrativă, această numărătoare a fost privită de Dumnezeu ca un act de mândrie și lipsă de încredere în El. David este pedepsit pentru acest păcat, dar din nou, vedem cum el se pocăiește și alege să se încreadă în mila lui Dumnezeu, în loc să aleagă pedeapsa oamenilor.

Această lecție arată că nici măcar un rege uns de Dumnezeu nu este imun la păcat, dar Dumnezeu este mereu dispus să acorde har celor care se pocăiesc cu sinceritate.

7. Tema idolatriei și avertismentele biblice

De-a lungul Bibliei, idolatria este o constantă sursă de pericol pentru poporul lui Dumnezeu. Așa cum vedem în Exod 20:3-5, Dumnezeu interzice clar închinarea la idoli. În 2 Împărați 17:7-23, idolatria este dată ca motiv principal pentru exilul Israelului. Practicile idolatre ale canaaniților, precum închinarea la Baal și Așera, sunt o formă de rebeliune împotriva lui Dumnezeu și o cauză majoră a căderii regatelor lui Israel și Iuda.

8. Manuscrise și dovezi textuale despre Samuel și David

Manuscrisele de la Marea Moartă conțin fragmente din cărțile Samuel, care au fost aproape identice cu cele din textele noastre moderne. Acest lucru confirmă fidelitatea transmiterii textului sacru de-a lungul mileniilor și subliniază valoarea istorică și spirituală a cărților 1 și 2 Samuel. Aceste manuscrise ne oferă o perspectivă autentică asupra profunzimii și vechimii narațiunilor biblice.

1. Idolatria și cultul străin în Israel

În capitolul 1 Samuel 5, întâlnim o confruntare directă între Dumnezeul lui Israel și zeul filistean Dagon. Filistenii au furat Chivotul Domnului și l-au așezat în templul lui Dagon din Așdod, însă Dagon a căzut înaintea Chivotului (1 Samuel 5:2-4). Aceasta este o demonstrație clară a puterii lui Dumnezeu, care este mai mare decât oricare alt zeu sau idol. În Deuteronom 4:28, Dumnezeu avertizează poporul Israel împotriva idolatriei, spunând că se vor închina „la dumnezei făcuți de mâini omenești, de lemn și de piatră, care nu văd, nu aud, nu mănâncă și nu miros”. Este o temă repetată în Vechiul Testament, că idolii nu au nicio putere și sunt deșerți în fața Dumnezeului viu.

Această imagine a idolatriei este consolidată și în Isaia 44:9-20, unde idolii sunt demascați ca fiind creații ale omului, fără viață și putere reală. Aceasta reflectă starea spirituală a unui popor care se îndepărtează de adevăratul Dumnezeu. În cazul lui Dagon, vedem o exemplificare fizică a acestui concept, iar în textele profetice, idolatria este văzută ca o orbire spirituală care aduce la distrugerea națiunilor.

2. Saul: Începutul și căderea unui rege

Saul a fost primul rege al lui Israel, ales și uns de profetul Samuel la porunca Domnului (1 Samuel 10:1). Totuși, domnia sa a fost caracterizată de neascultare și lipsa de supunere față de Dumnezeu. Un exemplu esențial este 1 Samuel 15, când Saul nu a ascultat de porunca de a distruge complet amaleciții, păstrând animalele și cruțând pe regele Agag. Samuel îl confruntă pe Saul, subliniind că „ascultarea face mai mult decât jertfele” (1 Samuel 15:22). Această lecție este una care reverberează în tot Vechiul Testament și este repetată în Osea 6:6: „Căci bunătate voiesc, nu jertfe, și cunoștința lui Dumnezeu mai mult decât arderile de tot”.

Prin neascultarea sa, Saul și-a pierdut dreptul de a domni, iar Dumnezeu a ales pe David ca succesor. Acest episod reflectă modul în care neprihănirea și ascultarea sunt esențiale în relația cu Dumnezeu.

3. David și legământul mesianic

David, ales de Dumnezeu să fie regele Israelului după Saul, devine figura centrală a promisiunilor mesianice. În 2 Samuel 7, Dumnezeu îi face o promisiune extraordinară: „Casa ta și împărăția ta vor dăinui veșnic înaintea Mea” (2 Samuel 7:16). Acest legământ davidic prefigurează venirea lui Isus Hristos, Mesia, care va domni pe tronul lui David pentru totdeauna. Această promisiune este confirmată și în Noul Testament, unde Isus este numit „Fiul lui David” (Matei 1:1).

Legământul cu David devine un pilon al teologiei mântuirii, arătând cum Dumnezeu își îndeplinește planurile veșnice prin casa lui David, în ciuda slăbiciunilor și păcatelor umane.

4. Păcatul și pocăința lui David

Un episod important în viața lui David este păcatul cu Batșeba, unde acesta comite adulter și apoi orchestrează uciderea soțului ei, Urie. 2 Samuel 11 ne prezintă acest păcat grav, însă pocăința lui David este la fel de notabilă. În 2 Samuel 12, profetul Natan îi aduce la cunoștință păcatul său, iar David răspunde cu remușcări adânci. Psalmul 51, o rugăciune de pocăință, este legat de acest episod: „Zidește în mine o inimă curată, Dumnezeule, și pune în mine un duh nou și statornic” (Psalmul 51:10). Pocăința lui David devine un exemplu clasic de cum Dumnezeu este milostiv față de cei care se întorc la El cu inimi sincere.

5. Zeii și idolatria: Baal și Așera

În contextul cărților Samuel, idolatria rămâne un pericol constant pentru Israel, și putem vedea cum zeii Canaanului, precum Baal și Așera, continuă să fie o ispită. Baal, zeul furtunii și fertilității, era venerat de multe popoare din jurul Israelului, iar închinarea la Așera, zeița fertilității, era frecventă în rândul israeliților care s-au îndepărtat de Dumnezeu. 1 Regi 18 ne prezintă celebra confruntare dintre profetul Ilie și preoții lui Baal, o altă demonstrație a superiorității Dumnezeului lui Israel asupra idolilor păgâni.

Aceasta idolatrie nu era doar o încălcare a primei porunci, ci și o denaturare a relației lor cu Dumnezeul Legământului. Poporul era avertizat constant împotriva închinării la idoli (Deuteronom 5:7-9) și a fost învățat că doar Dumnezeul viu merită închinare.

6. Aspecte arheologice și manuscrise

În sprijinul narațiunilor biblice din cărțile Samuel, arheologia a oferit dovezi suplimentare. Un exemplu este Inscripția Tel Dan, descoperită în anii 1990, care face referire la „Casa lui David”, oferind o confirmare istorică a existenței dinastiei davidice. Această inscripție este o dovadă esențială că David nu este doar o figură mitică, ci un rege istoric al Israelului. Manuscrisele de la Marea Moartă, care conțin fragmente din cărțile Samuel, atestă și ele acuratețea transmiterii textului sacru de-a lungul secolelor.

7. Tema protecției și judecății divine

În 1 Samuel și 2 Samuel, vedem în mod repetat cum Dumnezeu intervine în istorie pentru a proteja Israelul sau pentru a aduce judecată. Chiar și în situațiile în care Israelul este neascultător, Dumnezeu continuă să lucreze în favoarea poporului Său, fie prin profeți, fie prin regele uns de El. Aceasta este o temă care apare în întreaga Biblie, inclusiv în Psalmul 121:7-8, unde ni se promite că Dumnezeu ne va păzi de orice rău.

 

Până în acest moment nu au fost adăugate comentarii.
Statistici
  • Vizualizări: 14
Opțiuni