1 Samuel 12:24 – „Temeți-vă de Domnul și slujiți-I cu credincioșie din toată inima voastră; căci vedeți ce lucruri mari a făcut El pentru voi.”
Autor: Notar Danie Ioan  |  Album: Exemple de idolatrie și apostazie în istoria Israelului  |  Tematica: Cina Domnului
Resursa adaugata de notardanielioan76 in 18/09/2024
    12345678910 0/10 X

Pentru a continua și extinde studiul nostru asupra capitolelor din 1 și 2 Samuel, să explorăm mai multe teme și versete biblice, analizând profunzimea textelor și semnificațiile lor spirituale, istorice și culturale.

Rolul idolilor în istoria spirituală a Israelului

Idolatria a fost o problemă recurentă în istoria poporului Israel. De exemplu, în 1 Samuel 7:3, Samuel îi îndeamnă pe israeliți să renunțe la dumnezeii străini și să se întoarcă la Domnul cu toată inima. Acest verset reflectă un model repetat de-a lungul Bibliei, în care poporul se întoarce la idoli, iar Dumnezeu trimite profeți să-i readucă pe calea adevărului. La fel, în Judecători 10:6, vedem poporul lui Israel închinându-se la Baali și Astartelor, provocând mânia lui Dumnezeu.

Idolii, precum Baal și Astarte, nu erau doar obiecte religioase, ci reprezentau forțe spirituale ale neascultării și ale păgânismului, care atrăgeau israeliții departe de legământul lor cu Dumnezeu. În Exodul 20:3-5, porunca de a nu avea alți dumnezei și de a nu face chip cioplit subliniază severitatea idolatriei în ochii lui Dumnezeu.

Regele David și exemplul său de credință

David este adesea văzut ca un simbol al credinței autentice și al încrederii neclintite în Dumnezeu. În 1 Samuel 17:45-47, când se confruntă cu Goliat, David spune clar că nu vine împotriva uriașului cu armele convenționale, ci „în Numele Domnului oștirilor”. Această credință profundă este cheia succesului lui David și este repetată în multe alte pasaje din Vechiul Testament.

De asemenea, în Psalmul 18:2, David scrie: „Domnul este stânca mea, cetățuia mea și izbăvitorul meu”. Această imagine a lui Dumnezeu ca stâncă și refugiu subliniază dependența absolută a lui David de puterea și protecția divină.

Saul – un exemplu de cădere din har

În contrast cu David, Saul este o imagine a neascultării și a consecințelor acesteia. În 1 Samuel 15:22, Samuel îi spune lui Saul că „ascultarea face mai mult decât jertfele”, iar refuzul lui Saul de a asculta de poruncile divine îl aduce la pierderea împărăției. Acest episod subliniază un principiu central în Biblie: ascultarea de Dumnezeu este mai importantă decât ritualurile exterioare.

Un alt exemplu de neascultare apare în Deuteronom 28, unde Dumnezeu promite binecuvântări pentru ascultare, dar și blesteme pentru neascultare. Istoria lui Saul servește ca avertisment pentru toți liderii și credincioșii: fără ascultare de Dumnezeu, chiar și cei mai mari pot cădea.

Manuscrise și arheologie biblică

Istoria biblică este susținută de numeroase descoperiri arheologice, care adaugă credibilitate textelor sacre. De exemplu, manuscrisele de la Marea Moartă, descoperite în Qumran, includ fragmente din 1 și 2 Samuel, confirmând autenticitatea și vechimea acestor texte. În plus, steaua de la Tel Dan, care menționează „Casa lui David”, reprezintă una dintre cele mai importante dovezi arheologice privind existența lui David ca figură istorică.

Exemple de idolatrie și apostazie în istoria Israelului

De-a lungul Vechiului Testament, idolatria a fost cauza principală a decăderii morale și spirituale a Israelului. De exemplu, în 1 Împărați 18:20-40, profetul Ilie confruntă preoții lui Baal pe Muntele Carmel, demonstrând puterea supremă a lui Dumnezeu. Idolii nu erau doar un afront spiritual, ci și un simbol al alianțelor politice și culturale pe care Israelul le-a făcut cu națiunile păgâne.

De-a lungul istoriei biblice, idolii sunt menționați adesea în legătură cu apostazia, de la vițelul de aur din Exodul 32 până la regii răi ai Israelului, precum Ahab, care a adus cultul lui Baal în centrul vieții religioase.

Împărația lui David și semnificația istorică

David, pe lângă faptul că a fost un lider spiritual, a fost și un rege care a unificat triburile Israelului și a extins granițele împărăției. În 2 Samuel 5:1-5, David este uns rege peste întregul Israel, iar capitala este stabilită la Ierusalim. Aceasta este o piatră de hotar în istoria Israelului, deoarece Ierusalimul devine centrul spiritual și politic al națiunii.

Arheologic, existența lui David și a împărăției sale este confirmată de inscripții precum cea de la Tel Dan și de alte descoperiri care atestă importanța regiunii în perioada respectivă.

Tema idolilor și a zeițelor în Vechiul Testament

În Vechiul Testament, idolatria este adesea legată de influența altor culturi asupra Israelului. În Judecători 10:6, se menționează cum israeliții s-au închinat Baalilor și Astartelor, zei ai canaanenilor, simboluri ale fertilității și puterii naturii. Idolii nu erau doar figuri religioase, ci și reprezentanți ai unor sisteme de valori străine, care contraveneau legământului israelit cu Dumnezeu.

Astarte, cunoscută și sub numele de Ishtar în cultura mesopotamiană, era zeița fertilității, a războiului și a dragostei. În Vechiul Testament, aceste zeități sunt adesea prezentate ca simboluri ale corupției spirituale și ale păcatului, atrăgând poporul departe de Dumnezeul cel adevărat.

Două versete relevante din 1 și 2 Samuel

1. 1 Samuel 12:24 – „Temeți-vă de Domnul și slujiți-I cu credincioșie din toată inima voastră; căci vedeți ce lucruri mari a făcut El pentru voi.” Acest verset este un îndemn clar către poporul lui Israel să rămână credincios lui Dumnezeu, amintindu-le de binecuvântările și minunile pe care Domnul le-a făcut pentru ei.

2. 2 Samuel 22:33 – „Dumnezeu este cetățuia mea cea tare și El mă face desăvârșit.” Aici, David exprimă încrederea sa totală în Dumnezeu ca sursă a puterii și protecției sale. Acest verset reflectă tema centrală a vieții lui David: dependența completă de Domnul în toate aspectele vieții sale, de la bătălii la conducerea națiunii.

Idolatria în istoria Israelului și avertismentele profetice

În 1 Samuel 7:3, Samuel le spune israeliților: „Dacă vă întoarceți la Domnul cu toată inima voastră, atunci lepădați-vă de dumnezeii străini și de Astarte, îndreptați-vă inima spre Domnul și slujiți-I numai Lui; și El vă va scăpa din mâna filistenilor.” Acest verset ilustrează clar problema idolatriei în Israel. Idolii precum Astarte și Baal nu reprezentau doar zei străini, ci o deviere de la închinarea adevăratului Dumnezeu și o amenințare constantă la adresa identității religioase a Israelului.

Idolatria este condamnată nu doar în cărțile istorice, ci și de marii profeți ai Vechiului Testament. În Isaia 44:9-20, profetul ridiculizează idolii făcuți de mâinile omului, arătând cât de lipsiți de viață și putere sunt aceștia. De asemenea, în Ezechiel 14:6, Dumnezeu îi avertizează pe israeliți să se întoarcă de la idolii lor și să-și îndrepte inimile spre El.

În cartea 1 Împărați 18:20-40, confruntarea dintre Ilie și preoții lui Baal este o altă manifestare a luptei continue împotriva idolatriei. Aici, Ilie demonstrează că Domnul este adevăratul Dumnezeu, în contrast cu neputința idolilor. Aceste confruntări religioase reflectă lupta spirituală continuă în care se aflau israeliții pentru a rămâne fideli legământului cu Dumnezeu.

Rolul profeților în ghidarea poporului

De-a lungul istoriei biblice, profeții au avut rolul de a aduce poporul înapoi la Dumnezeu. În 1 Samuel 15:22, Samuel declară: „Ascultarea face mai mult decât jertfele”. Acesta este un mesaj esențial în întreaga Biblie, evidențiind că Dumnezeu dorește ascultare sinceră și inimă deschisă, nu doar ritualuri exterioare. Acest concept este amplificat și în Osea 6:6, unde Dumnezeu spune: „Căci bunătate voiesc, nu jertfe, și cunoașterea lui Dumnezeu mai mult decât arderile de tot.”

Profetul Samuel, pe lângă faptul că a fost judecător și conducător al poporului, a acționat ca un mediator între Dumnezeu și Israel, avertizând împotriva idolatriei și conducerii greșite. În 1 Samuel 12:20-25, Samuel oferă un discurs de despărțire, amintindu-le israeliților că, în ciuda alegerii lor de a avea un rege uman, trebuie să se teamă de Domnul și să-I slujească cu credincioșie.

Unirea triburilor sub regele David

Istoria lui David este una plină de lupte, provocări și ascultare de Dumnezeu. În 1 Samuel 16:7, când Samuel merge să-l ungă pe David, Dumnezeu îi spune să nu se uite la înfățișarea exterioară, pentru că „Domnul nu se uită la ce se uită omul; omul se uită la ce izbește ochii, dar Domnul se uită la inimă.” Aceasta este o lecție importantă despre modul în care Dumnezeu alege liderii și despre valoarea interioară a omului.

David este un model al omului după inima lui Dumnezeu, așa cum este descris în Faptele Apostolilor 13:22, dar chiar și el cade în păcat. Povestea lui Batșeba din 2 Samuel 11 ne arată că, deși David a fost ales și binecuvântat, nu a fost scutit de greșeli. Însă, spre deosebire de Saul, David se pocăiește sincer și caută iertare, așa cum vedem în Psalmul 51, o rugăciune de pocăință profundă.

Manuscrisele biblice și arheologia

Descoperirile arheologice au jucat un rol semnificativ în confirmarea multor evenimente biblice. Manuscrisele de la Marea Moartă, descoperite în Qumran, conțin fragmente din aproape toate cărțile Vechiului Testament, inclusiv 1 și 2 Samuel. Aceste texte sunt extrem de valoroase, deoarece confirmă autenticitatea și vechimea Scripturilor, dovedind că textele pe care le avem astăzi sunt extrem de fidele originalelor.

În plus, inscripția de la Tel Dan, care menționează „Casa lui David”, este o dovadă concretă a existenței istorice a regelui David. Această descoperire, împreună cu alte artefacte, susține narațiunile biblice și oferă o bază solidă pentru credința în acuratețea istorică a Bibliei.

1. Ascultarea vs. neascultarea – De-a lungul narațiunii biblice, vedem contraste clare între cei care ascultă de Dumnezeu și cei care nu o fac. Saul pierde favorul divin din cauza neascultării sale (1 Samuel 15), în timp ce David, deși imperfect, este restaurat datorită pocăinței sale.

2. Rolul rugăciunii și al postului – Rugăciunea joacă un rol central în viața lui David. În 2 Samuel 12:16, David se roagă și postește pentru copilul său bolnav, demonstrând profunzimea credinței sale, chiar și în fața tragediei.

3. Iertarea și restaurarea – Un alt exemplu puternic este restaurarea lui David după căderea sa. În 2 Samuel 12:13, când profetul Natan îl confruntă cu păcatul său, David răspunde imediat cu pocăință: „Am păcătuit împotriva Domnului.” Dumnezeu îl iartă pe David, dar consecințele păcatului său rămân, arătând atât dreptatea, cât și mila divină.

Idolatria și lupta spirituală în Israel

Idolatria este un subiect frecvent în 1 și 2 Samuel, dar nu este specific doar acestei perioade. De-a lungul Vechiului Testament, vedem cum poporul Israel cade adesea pradă influențelor păgâne. În 1 Samuel 7:3, Samuel îi cheamă pe israeliți să se lepede de idolii străini: „Lepădați-vă de dumnezeii străini și de Astarte și îndreptați-vă inima către Domnul.” Această chemare la pocăință se leagă direct de primele două porunci din Decalog, care interzic idolatria și chemă la închinare exclusivă față de Dumnezeul adevărat (Exod 20:3-5).

Mai târziu, în 2 Samuel 5:21, vedem cum David, după ce îi înfrânge pe filisteni, distruge idolii acestora. Este un simbol al triumfului credinței în Dumnezeu peste toate influențele păgâne. Aceasta amintește de distrugerea idolilor de către Moise în Exod 32:19-20, când a zdrobit vițelul de aur, un episod care ilustrează respingerea fermă a oricărei forme de idolatrie în închinarea adevărată.

Idolatria nu doar că este interzisă, ci este văzută ca o sursă de înstrăinare spirituală și de slăbire a poporului Israel. În Deuteronom 7:25-26, Dumnezeu avertizează asupra distrugerii totale a idolilor, ca aceștia să nu devină o capcană pentru Israel.

Conducători și popor

Tema liderilor insuficient credincioși apare și ea, în special în cazul regelui Saul. În 1 Samuel 15:22-23, profetul Samuel îl mustră pe Saul pentru că a ascultat de vocea poporului și nu de porunca Domnului. Astfel, Saul pierde favoarea lui Dumnezeu din cauza neascultării. Acest episod ilustrează ideea că ascultarea de Dumnezeu este mai importantă decât orice sacrificiu ritualic, un mesaj repetat și în Osea 6:6, unde Dumnezeu spune: „Căci bunătate voiesc, nu jertfe, și cunoștința lui Dumnezeu mai mult decât arderi de tot.”

În contrast, David este prezentat ca un conducător după inima lui Dumnezeu, deși și el cade în păcat. În 2 Samuel 12:13, David se pocăiește sincer în fața Domnului după ce este confruntat de profetul Natan pentru păcatul său cu Batșeba. Această pocăință sinceră este ceea ce îl deosebește pe David de Saul și demonstrează importanța întoarcerii la Dumnezeu chiar și după cădere.

Regatul lui David și semnificația legământului

Un moment central în 2 Samuel este legământul pe care Dumnezeu îl face cu David în 2 Samuel 7:16: „Casa ta și împărăția ta vor dăinui veșnic înaintea Mea; tronul tău va fi întărit pe vecie.” Această promisiune este esențială în teologia mesianică, deoarece face trimitere la venirea lui Hristos, descendent din linia lui David, ca Rege veșnic al lui Israel.

Legământul cu David este reafirmat de-a lungul întregii Scripturi, inclusiv în Isaia 9:7, unde se spune: „Domnia Lui nu va avea sfârșit,” și în Luca 1:32-33, unde îngerul îi spune Mariei despre Iisus: „El va fi mare și va fi chemat Fiul Celui Preaînalt. Domnul Dumnezeu Îi va da tronul lui David, tatăl Său.”

Zeii și idolii străini în istoria Israelului

Un alt aspect relevant al idolatriei în Vechiul Testament îl reprezintă zeii străini care influențează Israelul, cum ar fi Baal, Astarte și Moloh. În Judecători 2:13, se menționează cum israeliții au părăsit pe Domnul și au slujit lui Baal și Astarte, ceea ce a adus pedeapsa lui Dumnezeu asupra lor.

Aceste influențe străine continuă să fie o problemă de-a lungul monarhiei Israelului. Solomon, deși începutul domniei sale a fost plin de înțelepciune și binecuvântare, a cedat influenței soțiilor sale păgâne și a ridicat altare pentru idolii lor, inclusiv pentru Moloh, cum citim în 1 Împărați 11:1-8. Acesta este un exemplu puternic de cum idolatria și alianțele politice cu națiuni păgâne au dus la decăderea spirituală și politică a Israelului.

Arheologie și manuscrise care confirmă relatarea biblică

Descoperirile arheologice, precum inscripția de la Tel Dan, care menționează dinastia davidică, sunt dovezi clare ale existenței unei linii de conducători de la David încoace. Manuscrisele de la Marea Moartă, în special fragmentele din 1 și 2 Samuel, aduc un plus de încredere în autenticitatea textelor biblice.

Un alt exemplu important este descoperirea unor reliefuri și artefacte ce fac trimitere la practicile religioase păgâne ale filistenilor și ale canaaniților, ceea ce corespunde cu descrierile din Biblie despre zeii și zeițele pe care Israel trebuia să îi respingă.

Idolatria și luptele spirituale ale poporului Israel

Una dintre temele centrale în 1 Samuel și 2 Samuel este idolatria. În 1 Samuel 7:3, vedem chemarea lui Samuel către Israel de a renunța la dumnezeii falși și de a se întoarce cu toată inima la Domnul: „Dacă vă întoarceți la Domnul cu toată inima voastră, atunci lepădați-vă de dumnezeii străini și de Astarte.” În acel context, idolii menționați sunt Astarte, o zeiță canaanită asociată cu fertilitatea și cultul păgân, care a influențat puternic practicile religioase ale poporului.

Conform Exodului 20:3-5, idolatria era interzisă clar de Legea lui Dumnezeu: „Să nu ai alți dumnezei afară de Mine. Să nu-ți faci chip cioplit, nici vreo înfățișare a lucrurilor care sunt sus în ceruri.” Acest verset este o reafirmare a monoteismului strict al Israelului și al respingerii oricărei forme de cult străin.

În 2 Samuel 5:21, vedem cum David, după ce i-a învins pe filisteni, ia idolii acestora și îi distruge, demonstrând credința sa în Dumnezeul adevărat și înlăturarea completă a influențelor străine.

Conflictul dintre Israel și filisteni

Bătăliile dintre Israel și filisteni, așa cum sunt descrise în 1 Samuel, reflectă nu doar un conflict militar, ci și unul spiritual. Un episod central este lupta dintre David și Goliat, în 1 Samuel 17:45, unde David declară: „Tu vii la mine cu sabie, cu suliță și cu scut; dar eu vin la tine în numele Domnului oștirilor, al Dumnezeului oștirii lui Israel.” Aceasta subliniază importanța încrederii în Dumnezeu în fața unui dușman puternic.

Acest principiu este ilustrat și în 2 Cronici 20:15, unde Iosafat primește un mesaj similar de la Dumnezeu: „Nu vă temeți și nu vă înspăimântați înaintea acestei mari mulțimi, căci nu voi veți lupta, ci Dumnezeu.”

Regii și rolul lor spiritual: Saul și David

În 1 Samuel 8:5, poporul cere un rege „ca toate neamurile,” respingând astfel conducerea directă a lui Dumnezeu. Acest lucru marchează o schimbare în dinamica politică și spirituală a lui Israel. Saul este ales ca primul rege, dar neascultarea sa față de poruncile lui Dumnezeu (așa cum vedem în 1 Samuel 15:22-23) duce la respingerea sa de către Dumnezeu.

David, însă, este descris ca un rege „după inima lui Dumnezeu” (1 Samuel 13:14). În ciuda greșelilor sale, David rămâne un model de conducător care se pocăiește sincer și își pune încrederea în Dumnezeu. În 2 Samuel 7:12-16, Dumnezeu face un legământ cu David, promițându-i că tronul său va dăinui veșnic, o promisiune care va avea implicații mesianice.

Idolatria și contextul istoric

Din punct de vedere istoric, practicile idolatre au fost un obstacol constant pentru Israel. Un exemplu semnificativ este regele Solomon, care, deși inițial un lider înțelept și binecuvântat de Dumnezeu, a căzut în păcatul idolatriei prin influența soțiilor sale străine (vezi 1 Împărați 11:4-6). Aceasta arată că idolatria nu era doar o problemă religioasă, ci și una politică, care slăbea autoritatea morală și spirituală a conducătorilor.

Arheologie și manuscrise biblice

Descoperirea manuscriselor de la Marea Moartă, în special a fragmentelor din 1 Samuel și 2 Samuel, a oferit confirmări importante asupra autenticității acestor cărți. Inscripția de la Tel Dan, care menționează „Casa lui David,” confirmă existența unei dinastii davidice și a relevanței sale istorice, susținând astfel narațiunea biblică din 2 Samuel 7:12-16.

Aceste dovezi arheologice întăresc afirmațiile Bibliei și oferă o mai mare înțelegere asupra contextului istoric în care au trăit Saul și David.

1. Idolatria și consecințele ei spirituale și politice

Unul dintre subiectele recurente în 1 și 2 Samuel este idolatria și efectul devastator pe care îl are asupra poporului Israel. 1 Samuel 7:3 subliniază clar îndemnul lui Samuel de a abandona idolii și de a sluji numai lui Dumnezeu: „Dacă vă întoarceți la Domnul cu toată inima voastră, atunci lepădați-vă de dumnezeii străini și de Astarte, îndreptați-vă inima spre Domnul și slujiți-I numai Lui.” Acest îndemn este ecou al poruncii date lui Moise în Deuteronom 6:4-5, unde Dumnezeu poruncește poporului său să-L iubească din toată inima și să nu se închine altor zei.

Pe parcursul istoriei biblice, idolatria a fost o constantă sursă de probleme. În Judecători 2:12, vedem o situație similară: „Au părăsit pe Domnul, Dumnezeul părinților lor, care-i scosese din țara Egiptului, și au slujit altor dumnezei.” Rezultatul acestui comportament este mereu același: judecată și disciplină din partea lui Dumnezeu. Idolatria nu era doar o trădare religioasă, ci și una politică, pentru că atrăgea pericolele invaziei și asupririi din partea națiunilor păgâne din jur, cum vedem și în 2 Împărați 17:7-18 când Israelul cade în idolatrie și este invadat de asirieni.

2. Războaiele lui Israel: rolul credinței și strategia divină

În 1 Samuel 17, celebra bătălie dintre David și Goliat subliniază puterea credinței în Dumnezeu și strategia divină de a lucra prin instrumentele slabe din punct de vedere uman. În timp ce Saul și soldații lui vedeau în Goliat un gigant de neînvins, David, având credință deplină în Dumnezeu, declară: „Domnul, care m-a izbăvit din gheara leului și din laba ursului, mă va izbăvi și din mâna acestui filistean” (1 Samuel 17:37).

Această lecție de credință este completată în alte pasaje biblice, cum ar fi 2 Cronici 20:15, unde Iosafat este încurajat să nu se teamă de o armată mult mai mare, pentru că „nu voi veți lupta, ci Dumnezeu.” În ambele cazuri, accentul este pus pe încrederea în Dumnezeu, nu în resursele omenești. Istoria lui David și Goliat nu este doar o poveste de curaj, ci și o reafirmare a promisiunii divine din Deuteronom 20:4: „Domnul, Dumnezeul vostru, merge cu voi ca să lupte pentru voi împotriva vrăjmașilor voștri și să vă dea biruință.”

3. Alegerea și căderea regilor: un model pentru conducerea divină

În 1 Samuel 8, Israel cere un rege ca toate celelalte națiuni, ceea ce reprezintă o deviere de la conducerea teocratică instituită de Dumnezeu. În 1 Samuel 8:7, Domnul îi spune lui Samuel: „Ascultă glasul poporului... Nu pe tine te leapădă, ci pe Mine mă leapădă, ca să nu mai domnesc peste ei.” Acesta este un moment critic în istoria lui Israel, în care poporul începe să pună mai multă încredere în conducători umani decât în Dumnezeu.

Această cerere duce la ungerea lui Saul, care inițial este descris ca un lider potrivit (înălțimea lui și calitățile sale fizice fiind evidente), dar al cărui caracter se dovedește slab și neascultător. În 1 Samuel 15:22, Samuel îl mustră pe Saul, subliniind principiul ascultării divine: „Oare îi plac Domnului arderile de tot și jertfele, ca ascultarea de glasul Domnului? Ascultarea face mai mult decât jertfele.”

Acest principiu rămâne valabil în toată istoria biblică, până în Noul Testament, unde Isus însuși vorbește despre ascultarea de voia Tatălui ca fiind mai importantă decât orice ritual sau sacrificiu (vezi Matei 7:21-23).

4. Arheologie și manuscrise: confirmări istorice

Manuscrisele de la Marea Moartă (Qumran), descoperite începând cu anul 1947, sunt printre cele mai importante descoperiri care confirmă autenticitatea textelor biblice. Ele includ fragmente din cărți ale Vechiului Testament, inclusiv din 1 și 2 Samuel, și oferă dovezi clare asupra vechimii și exactității textelor transmise de-a lungul secolelor.

Inscripția de la Tel Dan, care datează din secolul al IX-lea î. Hr. , face referire la „Casa lui David”, oferind o confirmare istorică a existenței lui David ca figură politică și militară reală. Această descoperire este una dintre cele mai importante în arheologia biblică, deoarece confirmă autenticitatea narațiunii din 2 Samuel 7:12-16, unde Dumnezeu promite lui David că „casa ta și împărăția ta vor dăinui veșnic înaintea Mea.”

5. Pactul davidic și așteptarea mesianică

Unul dintre cele mai importante capitole din 2 Samuel este 2 Samuel 7, unde Dumnezeu stabilește un legământ veșnic cu David, promițându-i că din descendența sa va veni un rege care va domni pe vecie. Acest legământ este fundamentul teologic al așteptării mesianice din iudaism și creștinism. În Isaia 9:6-7, această așteptare este extinsă prin promisiunea unui „Fiu” care va domni pe tronul lui David și a cărui domnie nu va avea sfârșit.

În Noul Testament, Isus este recunoscut ca împlinirea acestui legământ. În Luca 1:32-33, îngerul îi spune Mariei că „Domnul Dumnezeu îi va da tronul tatălui său David, și va împărăți peste casa lui Iacov în veci, și împărăția Lui nu va avea sfârșit.”

 

 

Până în acest moment nu au fost adăugate comentarii.
Statistici
  • Vizualizări: 14
Opțiuni