1 Samuel 12:24 – „Temeți-vă de Domnul și slujiți-L cu credincioșie din toată inima voastră; căci vedeți ce lucruri mari a făcut El pentru voi.”
Autor: Notar Danie Ioan  |  Album: 2 Samuel 22:2-3 – „Domnul este stânca mea, cetățuia mea și izbăvitorul meu. Dumnezeu este stânca mea, la care găsesc un adăpost  |  Tematica: Cer
Resursa adaugata de notardanielioan76 in 18/09/2024
    12345678910 0/10 X

Vom continua să dezvoltăm studiul biblic detaliat, acoperind aspecte istorice, spirituale și arheologice, fără a repeta ideile anterioare, dar aducând o diversitate a gândurilor.

Trecerea de la teocrație la monarhie – 1 Samuel 8-12

În 1 Samuel 8, tranziția de la guvernarea prin judecători la monarhie reprezintă un moment crucial în istoria Israelului. Poporul își dorește un rege „ca toate neamurile” (1 Samuel 8:5), însă Dumnezeu îi avertizează că această alegere va aduce asupra lor consecințe grele. În Deuteronom 17:14-20, regăsim detaliat rolul și obligațiile unui rege în cadrul poporului ales, fiind clar că un rege trebuie să fie un conducător supus voinței divine.

Samuel îi spune lui Saul, la ungerea sa ca rege: „Domnul te-a uns ca să fii conducătorul moștenirii Lui” (1 Samuel 10:1). Această declarație subliniază clar că regii lui Israel nu erau doar lideri politici, ci instrumente ale planului divin. Monarhia nu exclude teocrația, ci devine un mod prin care Dumnezeu continuă să guverneze prin oameni aleși. Acest lucru este reflectat în Psalmul 2, unde se afirmă că Dumnezeu stabilește regii pe muntele Său sfânt.

Luptele cu filistenii – 1 Samuel 13-14

Filistenii erau o amenințare constantă pentru Israel, iar în 1 Samuel 13, vedem neascultarea lui Saul care oferă jertfa înainte de sosirea lui Samuel. Această acțiune este considerată o încălcare gravă a voinței divine și marchează începutul declinului său. Prin aceasta, ne aducem aminte de Levitic 10:1-2, unde neascultarea lui Nadab și Abihu în timpul jertfei a avut consecințe severe. Neascultarea în actul de închinare aduce întotdeauna judecată divină.

Jonathan, fiul lui Saul, arată un contrast clar cu tatăl său în 1 Samuel 14, unde, prin curajul său și încrederea în Dumnezeu, reușește să învingă filistenii. El declară: „Nimic nu poate împiedica pe Domnul să dea izbăvirea printr-un număr mic sau mare” (1 Samuel 14:6), o lecție importantă despre credința în puterea divină, asemănătoare cu cea a lui Ghedeon în Judecători 7.

Ungerea lui David și relația cu Saul – 1 Samuel 16-18

Ungerea lui David ca rege în 1 Samuel 16 este un eveniment cu o semnificație majoră, în care Dumnezeu îi spune lui Samuel să nu judece după aparențe, ci să privească la inimă: „Domnul nu se uită la ceea ce se uită omul; omul se uită la ce izbește ochii, dar Domnul se uită la inimă” (1 Samuel 16:7). Acest verset reflectă o temă recurentă în Biblie, că adevărata valoare a unui om nu se vede în înfățișarea exterioară, ci în puritatea inimii, cum vedem și în Proverbe 4:23: „Păzește-ți inima mai mult decât orice, căci din ea ies izvoarele vieții.”

David devine un simbol al liderului după inima lui Dumnezeu, iar relația complicată cu Saul reflectă o tensiune între alegerile umane și cele divine. În 1 Samuel 18, vedem invidia și ura crescândă a lui Saul față de David, însă David refuză să se răzbune, spunând că „Domnul este judecătorul între mine și tine” (1 Samuel 24:12). Această atitudine de încredere în justiția divină este reflectată și în Romani 12:19, unde Pavel îndeamnă să nu răspundem răului cu rău, ci să lăsăm răzbunarea în mâinile lui Dumnezeu.

Idolatria în Vechiul Testament și luptele spirituale ale Israelului

Idolatria este un păcat major condamnat constant în Biblie, iar 1 Samuel 7:3 este un apel puternic al lui Samuel către Israel: „Dacă vă întoarceți din toată inima voastră la Domnul, scoateți dumnezeii străini.” Idolatria este echivalată cu adulterul spiritual în Scriptură, așa cum vedem și în Ezechiel 16:32, unde este descrisă trădarea față de Dumnezeu.

Importanța acestei lupte spirituale împotriva idolatriei se vede în distrugerea constantă a idolilor de către liderii drepți ai Israelului, cum a făcut și Ezechia în 2 Împărați 18:4, când a distrus șarpele de aramă ridicat de Moise, care fusese transformat într-un obiect de închinare.

Contribuția arheologiei la înțelegerea contextului biblic

Descoperirile arheologice, precum stela de la Moab și inscripțiile de la Tel Dan, confirmă evenimentele și persoanele menționate în 1 și 2 Samuel, oferind un context istoric suplimentar. Aceste descoperiri întăresc credibilitatea istorică a narațiunilor biblice. Manuscrisele de la Marea Moartă, descoperite în secolul XX, conțin fragmente din Cartea Samuel, demonstrând cât de mult au rămas aceste texte neschimbate de-a lungul mileniilor.

1. 1 Samuel 12:24 – „Temeți-vă de Domnul și slujiți-L cu credincioșie din toată inima voastră; căci vedeți ce lucruri mari a făcut El pentru voi.” Acest verset este o chemare la credincioșie și loialitate față de Dumnezeu, o temă fundamentală pentru întreaga Biblie.

2. 2 Samuel 22:2-3 – „Domnul este stânca mea, cetățuia mea și izbăvitorul meu. Dumnezeu este stânca mea, la care găsesc un adăpost, scutul meu și puterea care mă salvează.” Acest verset reflectă dependența totală de Dumnezeu pentru protecție și mântuire, o temă esențială în viața lui David și în întreaga Scriptură.

Acest studiu biblic amplu reflectă o diversitate de teme și subiecte, aducând în discuție atât elemente teologice, cât și istorice, arheologice și spirituale, oferind o înțelegere profundă a narațiunilor din 1 și 2 Samuel și a mesajelor lor esențiale pentru credința creștină.

ema idolatriei în contextul istoriei lui Israel – 1 Samuel 7:3-4

În 1 Samuel 7:3, Samuel le cere israeliților să se întoarcă din toată inima la Domnul și să îndepărteze idolii, mai exact Baalii și Astarteele. Aceasta este o temă majoră în Vechiul Testament, unde idolatria este văzută ca o trădare a legământului dintre Dumnezeu și Israel. În Exod 20:3-5, poruncile interzic clar închinarea la alți dumnezei, dar de-a lungul istoriei, Israel a căzut repetat în păcatul idolatriei. În Osea 4:12, profetul condamnă acest păcat, spunând: „Poporul Meu își întreabă lemnul și toiagul lui îi dă răspunsul.”

Idolatria nu era doar o problemă religioasă, ci și una socială și politică. În 2 Împărați 23:4-5, vedem că Iosia a reformat cultul și a distrus idolii care contaminau închinarea. Aceasta arată că idolatria era o problemă profundă care afecta întregul popor, și Dumnezeu cerea o închinare exclusivă. Asemenea lui Samuel, profetul Ezechiel în Ezechiel 14:6 îndeamnă Israelul la pocăință și îndepărtarea idolilor.

Ungerea lui Saul și declinul său spiritual – 1 Samuel 9-15

Saul este ales ca primul rege al lui Israel în 1 Samuel 9, și în capitolele următoare, vedem cum Dumnezeu îi dă această autoritate prin profetul Samuel. Saul, deși ales și uns de Dumnezeu, în 1 Samuel 13 și 1 Samuel 15 își pierde favorul din cauza neascultării sale. În mod special, în 1 Samuel 15:22, Samuel îl mustră pentru că nu a ascultat de porunca divină în ceea ce privește distrugerea amaleciților, spunând: „Ascultarea face mai mult decât jertfele.” Acest principiu reflectă ideea din Osea 6:6, unde Dumnezeu spune că dorește „milă și nu jertfă, cunoașterea lui Dumnezeu mai mult decât arderile de tot.”

Declinul spiritual al lui Saul este un exemplu clar al felului în care lipsa de supunere și neascultarea duc la căderea unui lider. În Proverbe 16:18, găsim o avertizare despre cum mândria merge înaintea căderii, un verset aplicabil la situația lui Saul.

David și încrederea în Dumnezeu – 1 Samuel 17

Una dintre cele mai cunoscute povestiri din viața lui David este lupta sa cu Goliat, în 1 Samuel 17. Aceasta nu este doar o victorie fizică, ci una spirituală, în care David își arată credința neclintită în Dumnezeu. El îi spune lui Goliat: „Tu vii împotriva mea cu sabie, suliță și scut, dar eu vin împotriva ta în Numele Domnului oștirilor” (1 Samuel 17:45). Această încredere totală în Dumnezeu amintește de cuvintele lui Isaia în Isaia 41:10, unde Dumnezeu îi spune poporului său: „Nu te teme, căci Eu sunt cu tine; nu te uita cu îngrijorare, căci Eu sunt Dumnezeul tău.”

Înfrângerea lui Goliat nu este doar o victorie personală a lui David, ci și o dovadă că Dumnezeu poate aduce biruință prin cei pe care îi alege, indiferent de circumstanțe. Zaharia 4:6 reflectă acest adevăr: „Nu prin putere, nici prin tărie, ci prin Duhul Meu, zice Domnul oștirilor.”

Examinarea idolilor și a zeilor din Vechiul Testament

Idolii menționați în Scriptură, precum Baal, Astarte și Moloh, sunt simboluri ale închinării false care au atras deseori pe israeliți de la adevăratul Dumnezeu. În Judecători 2:11, israeliții sunt condamnați pentru că „au slujit Baalilor și Astarteelor.” Închinarea la acești zei implica practici păgâne care mergeau împotriva legământului lui Dumnezeu cu poporul Său.

În 1 Împărați 18, confruntarea dintre Ilie și profeții lui Baal pe Muntele Carmel ilustrează cât de zadarnici erau acești idoli. În timp ce profeții lui Baal strigau ore întregi la dumnezeul lor, Ilie se roagă lui Dumnezeu, care trimite foc din cer și arată că El este singurul adevărat Dumnezeu. În Psalmul 115:4-8, idolii sunt descriși ca fiind „făcuți de mâinile oamenilor”, fără viață sau putere, contrastându-l pe Dumnezeu, care este viu și activ în creația Sa.

Manuscrisele biblice și istoria textului

Manuscrisele descoperite la Marea Moartă, incluzând fragmente din 1 și 2 Samuel, au ajutat la confirmarea acurateței textului biblic de-a lungul secolelor. Aceste manuscrise sunt datate din secolul al II-lea î. Hr. și oferă dovezi puternice despre continuitatea și integritatea Scripturii. Alte descoperiri arheologice, precum inscripțiile de la Tel Dan, care menționează „Casa lui David”, contribuie la înțelegerea contextului istoric al perioadei regilor Israelului.

Aceste descoperiri sunt esențiale pentru confirmarea istorică a evenimentelor biblice. Istorici și arheologi precum William F. Albright au subliniat că multe dintre relatările biblice corespund cu descoperirile din teren, oferind un cadru mai amplu de înțelegere a istoriei biblice.

Idolatria și consecințele sale (1 Samuel 7:3-4)

În 1 Samuel 7:3-4, Samuel le cere israeliților să se întoarcă la Domnul și să renunțe la idolii lor, mai exact la Baali și Astartee. Aceasta este o lecție despre purificarea spirituală și întoarcerea la închinarea adevărată, un motiv repetat în toată istoria lui Israel.

Un pasaj similar este Ezechiel 14:6, în care Domnul îi îndeamnă pe israeliți să se întoarcă de la idolii lor și să se pocăiască. Idolatria în Israel a fost o problemă continuă, căci în loc să rămână credincioși Dumnezeului care i-a eliberat din robia egipteană (Exod 20:2-3), poporul de multe ori a căzut în închinarea la zei străini. În Judecători 10:6, vedem cum israeliții s-au îndepărtat din nou de Dumnezeu, servind dumnezei străini, iar acest lucru a adus asupra lor suferință și oprimare.

David – simbol al curajului și al încrederii în Dumnezeu (1 Samuel 17)

David și Goliat este o poveste esențială din 1 Samuel 17, unde David demonstrează curaj și încredere în Dumnezeu, nu doar pentru sine, ci și pentru poporul Israel. El proclamă: „Domnul mă va izbăvi din mâna acestui filistean” (1 Samuel 17:37), reflectând o încredere similară celei exprimate în Psalmul 27:1: „Domnul este lumina și mântuirea mea; de cine să mă tem?”

Această poveste nu se referă doar la o bătălie fizică, ci și la o bătălie spirituală în care credința în Dumnezeu este cheia biruinței. David se bazează pe ajutorul lui Dumnezeu, similar cu modul în care Neemia se încrede în Dumnezeu în fața opoziției externe atunci când reconstruiește zidurile Ierusalimului (Neemia 4:14).

Saul – exemplu de neascultare și pierdere a favorului divin (1 Samuel 13 și 15)

Saul este un exemplu de lider care își pierde favorul divin din cauza neascultării sale. În 1 Samuel 15:22, Samuel îi spune clar lui Saul că „ascultarea face mai mult decât jertfele” – un principiu important în toată Scriptura. Dumnezeu apreciază mai mult o inimă ascultătoare decât ritualuri lipsite de credință autentică. Acest lucru este reiterat în Osea 6:6, unde Dumnezeu spune că dorește „milă, nu jertfă”.

Neascultarea lui Saul reflectă consecințele mândriei și a nepocăinței, așa cum este avertizat și în Proverbe 16:18: „Mândria merge înaintea pieirii”. Saul devine un exemplu al modului în care dezacordul față de poruncile divine poate duce la căderea unui lider.

Analiza idolilor și a zeilor din Vechiul Testament

În Vechiul Testament, idolii precum Baal și Astarte erau foarte populari printre popoarele păgâne, iar israeliții au fost adesea ispitiți să îi urmeze. Idolatria nu era doar un act de rebeliune împotriva lui Dumnezeu, ci și o influență puternică asupra culturii și moralei. În 2 Împărați 23, vedem cum regele Iosia a purificat templul și a distrus idolii introduși în Israel. Această reîntoarcere la adevărata credință ilustrează modul în care idolatria contaminase religia adevărată.

Dumnezeu avertizează constant împotriva idolatriei. În Deuteronom 4:15-19, Dumnezeu le spune israeliților să nu își facă chipuri cioplite și să nu se închine stelelor și altor fenomene naturale. Idolii erau lipsiți de putere, după cum este descris în Psalmul 115:4-8, unde se spune că idolii „au gură, dar nu vorbesc, au ochi, dar nu văd.”

Manuscrise și descoperiri istorice

Manuscrisele de la Marea Moartă, inclusiv cele care conțin fragmente din 1 și 2 Samuel, ne oferă o imagine clară despre vechimea și autenticitatea textelor biblice. Aceste manuscrise, descoperite în anii 1940, sunt o dovadă arheologică semnificativă care confirmă fidelitatea transmisiei textelor biblice. De asemenea, alte descoperiri, precum inscripția de la Tel Dan, confirmă istoricitatea lui David și a casei sale regale, menționată în 2 Samuel.

Istoria și arheologia sunt cruciale pentru confirmarea contextului biblic. Descoperirile din locuri precum Hazor, Megiddo sau Lachis atestă evenimentele și perioadele descrise în Vechiul Testament. Prin intermediul acestor dovezi arheologice, putem înțelege mai bine evenimentele istorice din vremea lui Samuel, Saul și David.

Idolatria și semnificația sa în istoria Israelului

În 1 Samuel 7:3, Samuel cheamă poporul la o curățare spirituală, îndepărtând idolii străini și revenind la Dumnezeul adevărat. Această chemare este una repetată în Vechiul Testament, unde idolatria reprezintă o trădare față de legământul cu Dumnezeu. În Exodul 20:3-5, Dumnezeu poruncește clar să nu existe alți dumnezei în fața Lui, iar idolii sunt o reprezentare a unor zeități false, incapabile să ofere protecție sau binecuvântare.

Asemenea chemări la pocăință și revenire la Dumnezeu apar de mai multe ori, inclusiv în 2 Cronici 7:14, unde Dumnezeu promite să asculte și să vindece pământul dacă poporul Său se smerește, se roagă și se întoarce de la căile rele. Idolii menționați, precum Baal și Astarte, sunt zei canaaneni asociați cu fertilitatea și natura, dar și cu influențele culturale care au corupt poporul ales.

David și încrederea sa în Dumnezeu

Cazul lui David și Goliat din 1 Samuel 17 este emblematic pentru credința și curajul în fața dificultăților. David, un tânăr păstor, înfruntă un uriaș filistean, Goliat, nu prin forță fizică, ci printr-o credință neclintită în Dumnezeu. David declară că „Domnul, care m-a izbăvit din gheara leului și din laba ursului, mă va izbăvi și din mâna acestui filistean” (1 Samuel 17:37). Această încredere este simbolizată în mod repetat în Psalmi, precum în Psalmul 23:1-4, unde Dumnezeu este descris ca păstorul care protejează și călăuzește poporul Său prin valea umbrelor.

Din punct de vedere arheologic, dovezi precum steaua de la Tel Dan, care menționează „Casa lui David”, oferă sprijin istoric pentru existența lui David ca rege al Israelului. Istoria lui David nu este doar o relatare biblică, ci și un simbol de curaj și devotament față de Dumnezeu, reflectat de-a lungul scripturilor.

Saul și consecințele neascultării

Saul, primul rege al Israelului, începe cu promisiuni mari, dar neascultarea față de poruncile lui Dumnezeu îl face să își piardă favorul divin. În 1 Samuel 15:22, Samuel îi spune clar lui Saul că „ascultarea face mai mult decât jertfele”. Aici vedem importanța ascultării față de voia divină, un principiu care se repetă în tot Vechiul Testament. Un alt exemplu este Osea 6:6, unde Dumnezeu afirmă că El dorește milă și nu jertfe, adică ascultare din inimă și nu ritualuri goale.

Saul reprezintă un exemplu negativ al liderului care, în ciuda faptului că a fost ales de Dumnezeu, alege să își urmeze propria voie, ceea ce duce la căderea sa tragică. În contrast, David este descris ca un om „după inima lui Dumnezeu” (1 Samuel 13:14), pentru că, deși nu era perfect, inima lui era întotdeauna dedicată Domnului.

Zeii și zeițele: Influente religioase asupra Israelului

În Vechiul Testament, idolii reprezintă o influență constantă și o sursă de corupție spirituală pentru Israel. Baal, Astarte și alte zeități sunt menționate frecvent în legătură cu apostazia Israelului. De exemplu, în Judecători 2:11-13, israeliții s-au închinat Baalilor și Astartelor, provocând mânia lui Dumnezeu.

Influența acestor zeități nu a fost doar religioasă, ci și culturală și politică, afectând alianțele și războaiele purtate de Israel. În 1 Împărați 18, profetul Ilie se confruntă cu profeții lui Baal pe Muntele Carmel, într-o demonstrație a puterii unicului Dumnezeu adevărat. Idolii și zeii străini reprezintă întotdeauna o amenințare la adresa credinței adevărate, dar profeții au continuat să cheme poporul înapoi la Dumnezeu.

Manuscrise și descoperiri istorice care sprijină narațiunile biblice

Arheologia joacă un rol important în confirmarea autenticității relatărilor biblice. Manuscrisele de la Marea Moartă, descoperite în anii 1940 în Qumran, conțin fragmente din Vechiul Testament, inclusiv părți din 1 și 2 Samuel. Acestea sunt dovezi neprețuite ale acurateței textelor biblice și ale modului în care au fost păstrate de-a lungul secolelor.

În plus, descoperiri arheologice precum inscripțiile de la Tel Dan, care menționează „Casa lui David”, confirmă istoricitatea unor evenimente și personaje biblice. Aceste dovezi arheologice sunt esențiale pentru înțelegerea contextului istoric și politic al narațiunilor biblice și oferă un suport concret pentru textele sacre.

Rolul idolilor în istoria spirituală a Israelului

Idolatria a fost o problemă recurentă în istoria poporului Israel. De exemplu, în 1 Samuel 7:3, Samuel îi îndeamnă pe israeliți să renunțe la dumnezeii străini și să se întoarcă la Domnul cu toată inima. Acest verset reflectă un model repetat de-a lungul Bibliei, în care poporul se întoarce la idoli, iar Dumnezeu trimite profeți să-i readucă pe calea adevărului. La fel, în Judecători 10:6, vedem poporul lui Israel închinându-se la Baali și Astartelor, provocând mânia lui Dumnezeu.

Idolii, precum Baal și Astarte, nu erau doar obiecte religioase, ci reprezentau forțe spirituale ale neascultării și ale păgânismului, care atrăgeau israeliții departe de legământul lor cu Dumnezeu. În Exodul 20:3-5, porunca de a nu avea alți dumnezei și de a nu face chip cioplit subliniază severitatea idolatriei în ochii lui Dumnezeu.

Regele David și exemplul său de credință

David este adesea văzut ca un simbol al credinței autentice și al încrederii neclintite în Dumnezeu. În 1 Samuel 17:45-47, când se confruntă cu Goliat, David spune clar că nu vine împotriva uriașului cu armele convenționale, ci „în Numele Domnului oștirilor”. Această credință profundă este cheia succesului lui David și este repetată în multe alte pasaje din Vechiul Testament.

De asemenea, în Psalmul 18:2, David scrie: „Domnul este stânca mea, cetățuia mea și izbăvitorul meu”. Această imagine a lui Dumnezeu ca stâncă și refugiu subliniază dependența absolută a lui David de puterea și protecția divină.

Saul – un exemplu de cădere din har

În contrast cu David, Saul este o imagine a neascultării și a consecințelor acesteia. În 1 Samuel 15:22, Samuel îi spune lui Saul că „ascultarea face mai mult decât jertfele”, iar refuzul lui Saul de a asculta de poruncile divine îl aduce la pierderea împărăției. Acest episod subliniază un principiu central în Biblie: ascultarea de Dumnezeu este mai importantă decât ritualurile exterioare.

Un alt exemplu de neascultare apare în Deuteronom 28, unde Dumnezeu promite binecuvântări pentru ascultare, dar și blesteme pentru neascultare. Istoria lui Saul servește ca avertisment pentru toți liderii și credincioșii: fără ascultare de Dumnezeu, chiar și cei mai mari pot cădea.

Manuscrise și arheologie biblică

Istoria biblică este susținută de numeroase descoperiri arheologice, care adaugă credibilitate textelor sacre. De exemplu, manuscrisele de la Marea Moartă, descoperite în Qumran, includ fragmente din 1 și 2 Samuel, confirmând autenticitatea și vechimea acestor texte. În plus, steaua de la Tel Dan, care menționează „Casa lui David”, reprezintă una dintre cele mai importante dovezi arheologice privind existența lui David ca figură istorică.

Exemple de idolatrie și apostazie în istoria Israelului

De-a lungul Vechiului Testament, idolatria a fost cauza principală a decăderii morale și spirituale a Israelului. De exemplu, în 1 Împărați 18:20-40, profetul Ilie confruntă preoții lui Baal pe Muntele Carmel, demonstrând puterea supremă a lui Dumnezeu. Idolii nu erau doar un afront spiritual, ci și un simbol al alianțelor politice și culturale pe care Israelul le-a făcut cu națiunile păgâne.

De-a lungul istoriei biblice, idolii sunt menționați adesea în legătură cu apostazia, de la vițelul de aur din Exodul 32 până la regii răi ai Israelului, precum Ahab, care a adus cultul lui Baal în centrul vieții religioase.

Împărația lui David și semnificația istorică

David, pe lângă faptul că a fost un lider spiritual, a fost și un rege care a unificat triburile Israelului și a extins granițele împărăției. În 2 Samuel 5:1-5, David este uns rege peste întregul Israel, iar capitala este stabilită la Ierusalim. Aceasta este o piatră de hotar în istoria Israelului, deoarece Ierusalimul devine centrul spiritual și politic al națiunii.

Arheologic, existența lui David și a împărăției sale este confirmată de inscripții precum cea de la Tel Dan și de alte descoperiri care atestă importanța regiunii în perioada respectivă.

Tema idolilor și a zeițelor în Vechiul Testament

În Vechiul Testament, idolatria este adesea legată de influența altor culturi asupra Israelului. În Judecători 10:6, se menționează cum israeliții s-au închinat Baalilor și Astartelor, zei ai canaanenilor, simboluri ale fertilității și puterii naturii. Idolii nu erau doar figuri religioase, ci și reprezentanți ai unor sisteme de valori străine, care contraveneau legământului israelit cu Dumnezeu.

Astarte, cunoscută și sub numele de Ishtar în cultura mesopotamiană, era zeița fertilității, a războiului și a dragostei. În Vechiul Testament, aceste zeități sunt adesea prezentate ca simboluri ale corupției spirituale și ale păcatului, atrăgând poporul departe de Dumnezeul cel adevărat.

 

 

 

 

Până în acest moment nu au fost adăugate comentarii.
Statistici
  • Vizualizări: 12
Opțiuni