„Domnul se uită la inimă” - „Căci Domnul nu se uită la ce se uită omul; omul se uită la ce izbește ochii, dar Domnul se uită la inimă.” (1 Samuel 16:7)
Autor: Notar Daniel Ioan  |  Album: „Înțelepciunea și pocăința adevărată” - „Am păcătuit împotriva Domnului.” (2 Samuel 12:13)  |  Tematica: Cerul
Resursa adaugata de notardanielioan76 in 18/09/2024
    12345678910 0/10 X

Să continuăm studiul biblic aprofundat, analizând mai în detaliu diferite teme și pasaje din cărțile 1 și 2 Samuel, adăugând diverse conexiuni biblice și aspecte istorice.

1 Samuel: Chemarea și conducerea lui Samuel

1 Samuel 3:10 - „Vorbește, Doamne, căci robul Tău ascultă!” Acest verset ne arată momentul în care Samuel aude pentru prima dată chemarea Domnului. Aici putem observa rolul important al profeților în perioada dinaintea regilor. Samuel este un exemplu al ascultării de Dumnezeu, fiind gata să răspundă chemării Lui.

Acest eveniment se leagă de multe alte chemări divine din Biblie, cum ar fi chemarea lui Moise la rugul aprins (Exod 3:4) și chemarea lui Isaia (Isaia 6:8). În toate aceste cazuri, Dumnezeu își alege mesagerii care să transmită voia Sa poporului.

Saul: Primul rege al lui Israel și declinul său

1 Samuel 15:22 - „Oare Domnul are aceeași plăcere în arderile de tot și în jertfe, ca în ascultarea de glasul Domnului?” Acest verset subliniază că ascultarea de Dumnezeu este mai importantă decât ritualurile religioase. Saul este respins ca rege pentru că nu a ascultat de porunca lui Dumnezeu de a distruge complet amaleciții.

Ascultarea de Dumnezeu este o temă centrală în tot Vechiul Testament. În Deuteronom 28:1-2, binecuvântările sunt legate de ascultare: „Dacă vei asculta de glasul Domnului... toate aceste binecuvântări vor veni peste tine.” Neascultarea, așa cum a fost cazul lui Saul, aduce judecata și pedeapsa lui Dumnezeu.

David: Ungerea și ascensiunea lui

1 Samuel 16:13 - „Samuel a luat cornul cu untdelemn și l-a uns în mijlocul fraților lui; și Duhul Domnului a venit peste David.” Acest verset marchează momentul în care David este ales de Dumnezeu ca succesor al lui Saul. Ungerea lui David simbolizează alegerea divină, iar Duhul Domnului care vine peste el arată că David este înzestrat pentru a conduce poporul lui Dumnezeu.

Conceptul de ungere cu untdelemn este prezent de-a lungul Bibliei ca un simbol al consacrării pentru o lucrare specială. În Exod 30:30, Aaron și fiii săi sunt unși ca preoți, iar în Isaia 61:1, profetul este uns „ca să aducă vești bune celor nenorociți.”

Idolatria: Un pericol constant pentru Israel

Idolatria este o problemă constantă pentru Israel. În 1 Samuel 7:3, Samuel le spune israeliților să se pocăiască și să își lepede idolii străini dacă vor să fie izbăviți de filisteni. Acest lucru este reiterat în multe alte pasaje din Vechiul Testament. De exemplu, în 2 Împărați 17:12, neascultarea lui Israel și închinarea la idoli duc la exilul lor.

Un alt exemplu notabil este Exod 32, unde israeliții se închină vițelului de aur în timp ce Moise era pe munte. Acest episod demonstrează cât de rapid pot oamenii să se abată de la credința lor în Dumnezeu și să adopte idolii popoarelor vecine.

2 Samuel: Dinastia lui David și promisiunile mesianice

În 2 Samuel 7:16, Dumnezeu îi promite lui David că dinastia lui va dăinui veșnic: „Casa ta și împărăția ta vor dăinui pe vecie înaintea Mea.” Acesta este unul dintre cele mai importante versete din perspectiva teologiei mesianice. Acest legământ este interpretat în Noul Testament ca fiind împlinit în persoana lui Isus Hristos, care este din linia genealogică a lui David (Matei 1:1).

Acest legământ îl face pe David o figură centrală nu doar în istoria Israelului, ci și în întreaga mântuire mesianică. Profetul Isaia vorbește despre un „vlăstar” din rădăcina lui Isai (Isaia 11:1), făcând referire la reînnoirea dinastiei davidice prin Mesia.

Consecințele păcatului lui David

2 Samuel 12:13 - „Am păcătuit împotriva Domnului.” Acesta este răspunsul lui David după ce profetul Natan îl confruntă cu privire la păcatul său cu Batșeba. Deși păcatul lui David este mare, el se pocăiește sincer și este iertat de Dumnezeu, deși consecințele păcatului său rămân.

Acest episod este o lecție puternică despre responsabilitatea morală a conducătorilor și despre gravitatea păcatului. În același timp, este și un exemplu despre iertarea lui Dumnezeu pentru cei care se pocăiesc sincer. În Psalmul 51, David își exprimă căința profundă și dorința de a fi curățat de păcat.

Context istoric și arheologic

Din punct de vedere arheologic, descoperirile din cetatea lui David din Ierusalim și alte situri biblice oferă dovezi ale existenței unui regat israelit unificat în timpul lui David și Solomon. Ruinele cetăților fortificate din perioada lui David reflectă puterea politică și militară a regatului său, așa cum este descris în 2 Samuel 5:7: „David a cucerit cetatea Sionului.”

Manuscrisele de la Marea Moartă, care conțin fragmente din textele biblice, inclusiv din cărțile lui Samuel, confirmă autenticitatea și vechimea acestor texte sacre. Aceste manuscrise sunt una dintre cele mai importante descoperiri arheologice pentru studiul Bibliei, oferind o perspectivă asupra modului în care textele au fost transmise de-a lungul secolelor.

Zeii și zeițele în Vechiul Testament

Un alt aspect important este influența zeilor și zeițelor păgâne asupra poporului Israel. Baal, Aștoreta și Moleh sunt doar câțiva dintre idolii cărora israeliții au început să li se închine, adoptând obiceiurile popoarelor vecine. 1 Împărați 18:21 descrie confruntarea dintre Ilie și prorocii lui Baal pe muntele Carmel, un moment crucial care arată puterea supremă a lui Dumnezeu asupra idolilor.

În Deuteronom 12:2-3, Dumnezeu le poruncește israeliților să distrugă complet toate locurile de închinare idolatră. Idolatria nu era doar o problemă religioasă, ci și una morală, deoarece multe dintre aceste religii includeau practici imorale, cum ar fi sacrificiul de copii (vezi 2 Împărați 23:10 despre Moleh).

  1. „Domnul se uită la inimă” - „Căci Domnul nu se uită la ce se uită omul; omul se uită la ce izbește ochii, dar Domnul se uită la inimă.” (1 Samuel 16:7)

  2. „Înțelepciunea și pocăința adevărată” - „Am păcătuit împotriva Domnului.” (2 Samuel 12:13)

1 Samuel: Ungerea lui David și căderea lui Saul

1 Samuel 16:7 - „Domnul nu se uită la ce se uită omul; omul se uită la ceea ce izbește ochii, dar Domnul se uită la inimă.” Aici vedem cum Dumnezeu privește dincolo de aparențele exterioare și se concentrează pe caracterul și inima unei persoane. Ungerea lui David marchează un moment de schimbare, când Domnul își îndreaptă atenția asupra unui lider umil, care să conducă poporul Israel în mod drept.

Acest principiu este reiterat și în Matei 23:27, unde Isus condamnă fariseii pentru ipocrizia lor, spunând că sunt „morminte văruite” care arată bine la exterior, dar pe dinăuntru sunt pline de moarte. Aici, se subliniază importanța inimii curate și a unui spirit drept înaintea lui Dumnezeu.

Saul și Neascultarea: Lecții din 1 Samuel 15

1 Samuel 15:22-23 - „Oare Domnul are aceeași plăcere în arderile de tot și în jertfe, ca în ascultarea de glasul Domnului? Căci neascultarea este tot atât de vinovată ca ghicirea, și împotrivirea nu este mai bună decât închinarea la idoli.” Aici este un moment crucial în viața lui Saul, când el pierde favoarea Domnului din cauza neascultării sale.

Această temă a ascultării este reluată și în Deuteronom 6:4-5, unde poporul Israel este chemat să asculte poruncile lui Dumnezeu și să-L iubească din toată inima, sufletul și puterea lor. În întregul Vechi Testament, ascultarea este cheia binecuvântării și protecției divine, iar neascultarea aduce întotdeauna consecințe grave.

David și Goliat: Credința în fața imposibilului

1 Samuel 17:45 - „David a zis filisteanului: 'Tu vii împotriva mea cu sabie, suliță și pavăză; dar eu vin împotriva ta în Numele Domnului oștirilor, în Numele Dumnezeului oștirilor lui Israel, pe care ai batjocorit-o. '” Înfruntarea dintre David și Goliat este un moment simbolic al biruinței credinței și curajului în fața celor mai mari provocări.

Această poveste reflectă încrederea deplină a lui David în Dumnezeu, iar în Noul Testament vedem un ecou similar în Romani 8:31, unde Pavel întreabă: „Dacă Dumnezeu este pentru noi, cine va fi împotriva noastră?” Acest verset subliniază că puterea lui Dumnezeu este mai mare decât orice forță sau amenințare lumească.

Idolii și Zeițele din Vechiul Testament

Idolatria este o problemă repetată în istoria lui Israel. În 1 Samuel 7:3, Samuel cheamă poporul să se pocăiască și să îndepărteze idolii. Idolii, cum ar fi Baal și Aștoreta, erau venerați de popoarele vecine, iar israelienii erau adesea ispitiți să urmeze aceste practici păgâne. Exod 20:3-5 ne amintește de porunca clară a lui Dumnezeu: „Să nu ai alți dumnezei afară de Mine. Să nu-ți faci chip cioplit.”

Această problemă a idolatriei este adesea asociată cu corupția morală și cu abaterile de la legea lui Dumnezeu. Ezechiel 16:15-22 descrie cum Israel a căzut în idolatrie și desfrâu, comițând păcate groaznice înaintea Domnului.

2 Samuel: Dinastia lui David și Legământul Mesianic

2 Samuel 7:12-16 - Dumnezeu promite lui David că din sămânța lui va ridica un urmaș care va întemeia un regat veșnic. Această profeție se referă direct la linia mesianică, care va fi împlinită în persoana lui Isus Hristos. Matei 1:1 începe cu genealogia lui Isus, arătând că El este „fiul lui David, fiul lui Avraam.”

Promisiunea acestui legământ davidic este fundamentul credinței mesianice și reflectă speranța pe care Israel o avea într-un Salvator. Isaia 9:6-7 oferă o imagine profetică a acestui viitor rege: „Un Fiu ni s-a dat... stăpânirea va fi pe umărul Lui și va fi numit: Minunat Sfetnic, Dumnezeu tare, Părintele veșniciilor, Domn al păcii.”

Consecințele păcatului: David și Batșeba

2 Samuel 11:2-5 relatează căderea lui David cu Batșeba, un episod trist care marchează o ruptură în viața spirituală a lui David. Deși păcatul său este mare, Psalmul 51 reflectă pocăința sinceră a lui David: „Zidește în mine o inimă curată, Dumnezeule, și pune în mine un duh nou și statornic.”

Această temă a pocăinței ne aduce aminte de 1 Ioan 1:9: „Dacă ne mărturisim păcatele, El este credincios și drept ca să ne ierte păcatele.” David a suferit consecințele păcatului său, dar Dumnezeu, în mila Sa, l-a iertat și a menținut promisiunea legământului.

Evenimente istorice și manuscrise biblice

Manuscrisele de la Marea Moartă au avut un impact semnificativ asupra înțelegerii textelor biblice. Ele au confirmat acuratețea transcrierii unor texte din Vechiul Testament, inclusiv din cărțile Samuel. De asemenea, descoperirile arheologice legate de cetatea lui David și alte situri biblice au oferit dovezi suplimentare ale existenței regatului unificat sub domnia lui David și Solomon.

Aceste descoperiri au întărit autenticitatea istorică a Bibliei și au permis o mai bună înțelegere a contextului istoric și cultural al Israelului antic.

  1. „Ascultarea aduce binecuvântare” - „Căci Domnul se uită la inimă.” (1 Samuel 16:7)

  2. „Legământul veșnic al lui Dumnezeu cu David” - „Casa ta și împărăția ta vor dăinui pe vecie înaintea Mea.” (2 Samuel 7:16)

Saul și idolatria ascunsă

În 1 Samuel 15:23, vedem clar că „neascultarea este tot atât de vinovată ca și ghicirea, și împotrivirea nu este mai bună decât închinarea la idoli.” Aici, idolatria nu este doar o problemă de închinare literală la idoli fizici, ci include și mândria și încăpățânarea, care sunt echivalente cu respingerea poruncilor divine. În Noul Testament, în Coloseni 3:5, Pavel avertizează împotriva lăcomiei, numind-o idolatrie, arătând că idolii nu sunt doar sculpturi de piatră sau lemn, ci și dorințele noastre exagerate.

Goliat: Simbolul mândriei și al încrederii în sine

1 Samuel 17 ne prezintă lupta dintre David și Goliat. Goliat, un simbol al puterii și al mândriei omenești, credea că forța fizică și armamentul îl fac invincibil. Însă David răspunde în 1 Samuel 17:45, „Eu vin împotriva ta în Numele Domnului oștirilor.” Aceasta ne arată că încrederea în Dumnezeu depășește orice formă de putere lumească. În Isaia 40:29-31, Dumnezeu promite să dea putere celor slabi și să întărească pe cei fără vlagă, subliniind că adevărata putere vine din El.

David și Harfa lui: Închinarea prin muzică

Un alt aspect semnificativ este felul în care David își folosește harfa pentru a alina suferința lui Saul în 1 Samuel 16:23. Muzica devine un vehicul prin care Duhul lui Dumnezeu aduce pace și vindecare. Psalmii scriși de David reflectă această putere a închinării prin muzică. În Psalmul 150, întregul Israel este îndemnat să-L laude pe Dumnezeu cu instrumente muzicale: „Lăudați-L cu sunet de trâmbiță, lăudați-L cu lăută și harpă.”

Promisiunea lui Dumnezeu către David: O dinastie veșnică

În 2 Samuel 7:12-16, Dumnezeu îi promite lui David că urmașul său va domni pentru totdeauna. Acesta este un legământ mesianic, o promisiune care este împlinită în Isus Hristos, așa cum vedem în Luca 1:32-33, unde îngerul Gabriel îi spune Mariei că Isus va domni peste casa lui Iacov pe vecie. Această promisiune consolidează tema continuității planului divin în istoria omenirii.

Idolatria în timpul lui Samuel

Întoarcerea la idolatrie în timpul judecătorilor și chiar după ungerea lui Saul rămâne un subiect central în ambele cărți. În 1 Samuel 7:3, Samuel îi cheamă pe israeliți să se pocăiască și să se lepede de idolii lor, inclusiv de Astarte. Idolatria nu era doar o practică religioasă, ci și o influență culturală a popoarelor înconjurătoare, cum vedem în Judecători 2:12-13, unde israeliții abandonează pe Domnul și urmează pe Baal și pe Astarte. Aceasta este o trădare repetată a legământului cu Dumnezeu.

Dreptatea lui Dumnezeu în fața neascultării: Moartea lui Uza

În 2 Samuel 6:6-7, când Uza pune mâna pe chivotul legământului pentru a-l stabiliza, Dumnezeu îl lovește și moare pe loc. Acest episod arată cât de sfânt și de respectat trebuia să fie chivotul, simbolul prezenței lui Dumnezeu. În Exodul 25:14-15, Dumnezeu poruncește clar cum trebuia transportat chivotul, iar neglijența oamenilor a dus la consecințe severe. La fel cum Nadab și Abihu, fiii lui Aaron, au fost pedepsiți pentru aducerea unui foc străin înaintea Domnului în Leviticul 10:1-2, Uza plătește cu viața pentru nerespectarea instrucțiunilor divine.

Consecințele păcatului personal: David și Batșeba

Păcatul lui David cu Batșeba în 2 Samuel 11:2-5 are implicații personale și naționale majore. Dumnezeu trimite profetul Natan pentru a-l mustra pe David în 2 Samuel 12:1-14, iar ca răspuns, David compune Psalmul 51, o rugăciune profundă de pocăință. Aici vedem cum Dumnezeu oferă iertare, dar păcatul are consecințe – copilul născut din acea relație nelegiuită moare. Galateni 6:7 ne amintește: „Ce seamănă omul, aceea va și secera.”

Idolii și zeițele din Vechiul Testament

De-a lungul istoriei Israelului, idolatria a fost o problemă constantă. Idolii precum Baal, Astarte și Moloh sunt menționați frecvent în Biblie. În Deuteronom 12:31, Dumnezeu avertizează că închinarea la acești idoli implică practici detestabile, inclusiv sacrificii umane. În 1 Împărați 18:21-39, vedem confruntarea profetului Ilie cu profeții lui Baal pe Muntele Carmel, unde Dumnezeu își demonstrează superioritatea în fața idolilor neputincioși.

Arheologia și manuscrisele biblice

Descoperirile de la Qumran, cunoscute sub numele de Manuscrisele de la Marea Moartă, au adus la lumină texte antice din Vechiul Testament, inclusiv fragmente din 1 și 2 Samuel, confirmând autenticitatea și acuratețea textelor biblice. Pe lângă acestea, descoperirile arheologice din cetatea lui David și alte locuri menționate în aceste cărți oferă un context istoric clar pentru relatările biblice.

Legământul și teologia regatului în cărțile Samuel

Teologia legământului este esențială în 2 Samuel 7, unde Dumnezeu îi promite lui David o dinastie veșnică. Acest legământ este un punct central în teologia mesianică, care găsește împlinirea în Isus Hristos. Evrei 1:8 face referire la acest regat veșnic, confirmând că Isus este moștenitorul tronului lui David și împlinirea promisiunilor divine.

  1. „Dumnezeu se uită la inimă” - „Omul se uită la ceea ce izbește ochii, dar Domnul se uită la inimă.” (1 Samuel 16:7)

  2. „Împărăția Ta va dăinui pe vecie” - „Casa ta și împărăția ta vor fi întărite pentru totdeauna înaintea Mea.” (2 Samuel 7:16)

Înfruntarea idolatriei: Exemple și lecții din 1 și 2 Samuel

În 1 Samuel 7:3, Samuel spune poporului: „Dacă vă întoarceți la Domnul din toată inima voastră, dacă scoateți dumnezeii străini și astartele din mijlocul vostru și dacă vă lipiți inimile de Domnul și-I slujiți numai Lui, El vă va izbăvi din mâna filistenilor.” Idolatria era o problemă constantă în Israel, fiind deseori rezultatul influențelor culturale și politice ale națiunilor înconjurătoare. Astarte și Baal sunt două exemple de zeițe și idoli venerați de popoarele canaanite, care corupeau închinarea poporului lui Dumnezeu. În Judecători 10:6, este menționat din nou că „fiii lui Israel au făcut iarăși ce este rău înaintea Domnului; au slujit baalilor și astarteelor.”

Acest fenomen al idolatriei nu este doar o formă externă de închinare falsă, ci o formă internă de necredință și rebeliune față de Dumnezeu. În Noul Testament, apostolul Pavel subliniază acest concept în Coloseni 3:5, unde face o legătură între dorințele pământești și idolatrie, referindu-se la lăcomie ca formă de idolatrie modernă.

Trecerea conducerii de la judecători la regi: Rolul lui Samuel

Samuel, ultimul dintre judecători și primul dintre profeți, a fost o figură cheie în tranziția Israelului de la o confederație tribală sub conducerea judecătorilor la o monarhie centralizată. În 1 Samuel 8:6-7, poporul cere un rege, iar Samuel se mâhnește pentru aceasta. Domnul îi spune: „Ascultă glasul poporului în tot ce-ți va spune; căci nu pe tine te leapădă, ci pe Mine Mă leapădă ei, ca să nu mai domnesc peste ei.” Această cerere pentru un rege arată dorința lor de a se conforma națiunilor din jur, dar reflectă și o respingere a guvernării teocratice a lui Dumnezeu.

Samuel joacă un rol important și în ungerea primilor doi regi ai Israelului: Saul și David. În 1 Samuel 10:1, Samuel îl unge pe Saul ca rege, iar în 1 Samuel 16:13, Samuel îl unge pe David, cel care va deveni liderul legitim al lui Israel. Această trecere de la Saul la David evidențiază tema alegerii divine și a ascultării de Dumnezeu. David, deși imperfect, rămâne un exemplu de om după inima lui Dumnezeu (cf. Faptele Apostolilor 13:22).

Războiul spiritual și material: David versus Goliat

Un moment cheie în 1 Samuel 17 este confruntarea dintre David și Goliat. Goliat reprezintă nu doar o amenințare fizică, ci și una spirituală, fiind simbolul puterii lumii și al mândriei. David îl confruntă nu doar cu o praștie, ci și cu o profundă încredere în Dumnezeu: „Eu vin împotriva ta în Numele Domnului oștirilor, Dumnezeul oștirilor lui Israel, pe care ai hulit-o” (1 Samuel 17:45). Această confruntare evidențiază cum, în războiul spiritual, credința în Dumnezeu și ascultarea de El învinge orice amenințare.

Pocăința lui David: Lecții din păcatul și mărturisirea lui

Căderea morală a lui David cu Batșeba este relatată în 2 Samuel 11 și este urmată de confruntarea sa cu profetul Natan în 2 Samuel 12. David recunoaște păcatul său și se pocăiește cu sinceritate, iar Psalmul 51 devine o mărturie a inimii sale frânte și zdrobite. În 2 Samuel 12:13, David spune: „Am păcătuit împotriva Domnului!” La aceasta, Natan îi răspunde: „Domnul a îndepărtat păcatul tău.” Pocăința sinceră este esențială în relația cu Dumnezeu, iar acest episod subliniază atât gravitatea păcatului, cât și harul iertării divine.

Zei și zeițe în contextul Bibliei

Idolatria și venerarea zeilor falși sunt teme frecvent întâlnite în Vechiul Testament. Astarte, zeitatea fertilității, și Baal, zeul furtunii, erau două dintre principalele divinități venerate de popoarele din Canaan. În 1 Regi 18, profetul Ilie se confruntă cu profeții lui Baal pe Muntele Carmel, demonstrând inutilitatea închinării la idoli. Zeii falși reprezintă, de fapt, forme de putere și dorințe pământești care distrug relația poporului cu Dumnezeu.

În 2 Împărați 23:13, citim despre regele Iosia, care a distrus altarele construite pentru Astarte și Baal, restabilind închinarea adevărată la Dumnezeu. Această purificare a cultului este o temă esențială în istoria Israelului, arătând cum adevărata închinare trebuie să fie doar pentru Dumnezeul lui Israel.

Manuscrise și descoperiri arheologice

Descoperirile arheologice, cum ar fi Manuscrisele de la Marea Moartă, au confirmat integritatea și autenticitatea textelor din 1 și 2 Samuel. Aceste manuscrise, datând din perioada antică, conțin fragmente ale textelor biblice, inclusiv relatările despre Saul, David și Samuel, aducând dovezi despre acuratețea transmisiei textelor biblice de-a lungul secolelor.

De asemenea, descoperirile arheologice din cetatea lui David și alte locuri menționate în aceste cărți ne oferă un cadru istoric clar pentru evenimentele descrise, oferind un context material pentru narațiunile biblice.

Concluzii din temele tratate: Relevanța idolatriei și harului în viața creștină

Prin studiul cărților 1 și 2 Samuel, vedem o imagine complexă a relației poporului Israel cu Dumnezeu. Idolatria nu este doar o problemă a trecutului, ci reprezintă orice formă de deviere de la închinarea sinceră și dedicată lui Dumnezeu. Evenimentele istorice, precum tranziția la monarhie și păcatul lui David, arată atât pericolele păcatului, cât și adâncimea harului divin.

În 2 Samuel 7:16, legământul lui Dumnezeu cu David promite o dinastie veșnică, împlinită în Isus Hristos, arătând că Dumnezeu își ține promisiunile în ciuda eșecurilor umane.

1. „Dumnezeu judecă inima, nu aparențele” – „Omul se uită la ceea ce izbește ochii, dar Domnul se uită la inimă.” (1 Samuel 16:7)

2. „Domnul dă putere celor slabi” – „Cei ce se încred în Domnul își înnoiesc puterea, zboară ca vulturii, aleargă și nu obosesc.” (Isaia 40:31)

Acest text a fost redactat pentru Slava și Gloria lui Dumnezeu, dedicat studierii profunde a Cuvântului Său și a relevanței acestuia în istoria și viața spirituală a credincioșilor.

 

 

Până în acest moment nu au fost adăugate comentarii.
Statistici
  • Vizualizări: 11
Opțiuni