Alegerea eterna neconditionata - partea A
Autor: Anonim  |  Album: fara album  |  Tematica: Diverse
Resursa adaugata de adiel in 16/03/2009
    12345678910 10/10 X
Media 10 din 1 vot
Alegerea eterna neconditionata - partea A - Vointa lui Dumnezeu Calvinismul poate fi rezumat in cinci idei, prima litera a fiecareia formand cuvantul englezesc TULIP (lalea; Tulipa). \"T\" este \"depravare mostenita in Totalitate. \"U\" este \"alegerea eterna neconditionata [in engleza – Unconditional]\" – care este lectia aceasta. \"L\" este \"ispasirea Limitata\", \"I\" este \"harul Irezistibil\" si \"P\" este \"Perseverenta sfintilor\" sau ideea ca un crestin nu poate cadea din har. Ne vom uita la fiecare pe rand.
\"Alegerea eterna neconditionata\" alaturi de \"ispasirea limitata\" sunt motivele pentru care Geisler, care se pretinde un \"calvinist moderat\", \"boteaza\" calvinismul \"extrem\" drept \"un concept scarbos moral\" (pag. 99), \"neintemeiat biblic, inconsecvent teologic, nesatisfacator filosofic, si scarbos moral\" (pag. 251). Vom afla pe parcursul studiului ca, desi Geisler ne ajuta sa intelegem slabiciunile – chiar greselile – calvinismului \"extrem\", Geisler insusi, cu pozitia lui \"moderata\" este tot inconsecvent, tinand o pozitie care este \"neintemeiata biblic\".
Sa ne incepem studiul asupra doctrinei \"alegerea eterna neconditionata\".

VOINTA LUI DUMNEZEU:
Mai intai, calvinistii gresesc cu privire la voia lui Dumnezeu, crezand ca voia lui Dumnezeu, fiind imuabila (neschimbatoare) inseamna ca Acesta a ales si a hotarat tot ce se intampla, tot ce are loc pe pamant. Calvin insusi spune: \"...voia lui Dumnezeu este cauza tuturor lucrurilor...\" (I.18.2; pag. 339). Mai spune sub titlul: Dumnezeu a voit, nu doar a permis caderea lui Adam si respingerea celor condamnati, insa in mod drept: \"Aici, ei au recurs la distinctia dintre vointa si permisiune. Prin aceasta ei ar vrea sa sustina ca cei rai pier pentru ca Dumnezeu permite aceasta, nu pentru ca asa vrea El. Dar de ce sa spunem ,\'permisiune’, daca Dumnezeu a vrut asa? Totusi, nu prea este probabil ca omul sa fi adus distrugerea asupra sa de la sine putere, in urma simplei permisiuni a lui Dumnezeu si fara nici o predestinare. De parca Dumnezeu nu ar fi stabilit exact starea in care doreste sa se afle principala Sa creatura!\" (III.23.8; pag. 124).

Eu cred ca greseala de baza a calvinistilor este o neintelegere cu privire la voia lui Dumnezeu. Asa cum spun Steele, etc cu privire la doctrina alegerii: \"...este doar o parte a doctrinei biblice mult mai larga a suveranitatii absolute a lui Dumnezeu. Scripturile predau nu numai ca Dumnezeu a hotarat mai inainte anumiti indivizi spre viata eterna, ci si ca toate evenimentele, atat mici cat si mari, au loc ca rezultat al decretului etern al lui Dumnezeu. Domnul Dumnezeu stapaneste asupra cerului si pamantului cu control absolut; nimic nu are loc deoparte de scopul Lui etern\" (pag. 37). Ei dau aceste pasaje pentru suport: 1 Cronici 29.10-12, Iov 42.1-2; Psalmii 115.3, 135.6; Isaia 14.24, 27; 46.9-11; 55.11; Ieremia 32.17; Daniel 4.35 si Matei 19.26.

White scrie despre \"autoritatea neincatusata, nelimitata, nemicsorata a lui Dumnezeu pentru a face asa cum vrea cu creatia Lui\" (pag. 41). Pentru a-si sprijini conceptul, domnul White da aceasta lista de pasaje biblice: Psalmii 33.8-11; 135.6, Isaia 14.27; 41.21-23; 46.9-10; Proverbul 21.1 si Daniel 4.34-35. Ideea lui White il duce la aceasta pozitie: \"Dumnezeu a decretat intelept si desavarsit orice are loc in acest univers. Nimic nu este in afara controlului Lui, nimic nu este fara scop. ...Acesta se extinde ...la fiecare aspect al istoriei omenesti, la relatiile personale si, ce este mai important, la viata fiecarui barbat, femeie si copil. ...Libertatea lui Dumnzeu se extinde la actiunile barbatilor, chiar la alegerile lor...\" (pag. 45; subl. in orig.). Aici, domnul White da trei pasaje pentru a-si sprijini afirmatia: Isaia 10.5-7, 12-17; Geneza 50.19-21; si Fapte 4.27-30.

Este adevarat ca Dumnezeu a ales fiecare \"alegere\" a omului? Dumnezeu \"a voit\" caderea lui Adam? Dumnezeu \"a voit\" ca fiecare ucigas sa comita fapte rele? Dumnezeu \"a voit\" ca toti silujitorii lui sa violeze pe femei (cei care fac asa ceva)? Dumnezeu \"a voit\" ca fiecare copil sa fie abuzat? Cum putem spune cu bun simt ca Dumnezeu a hotarat fiecare intamplare – ba fiecare alegere a omului?
Inainte sa trecem la \"alegerea eterna neconditionata\" sa ne uitam pe scurt la ideea de \"vointa\" a lui Dumnezeu. Dumnezeu e suveran? Da – nu avem nici o problema cu aceasta idee – este biblica. Dumnezeu are controlul asupra tuturor lucrurilor? Da – in sensul ca tot ceea ce are loc pe pamant, are loc cu permisiunea Lui. Totusi, avem o problema mare crezand si spunand ca Dumnezeu a hotarat (in sensul ca Acesta cauzeaza) tot ce se intampla pe pamant - \"chiar la alegerile lor\". Asa cum spune Shank in Elect: \"Dar punctul dificultatii pentru calvinism este intrebarea asupra responsabilitatii pacatului. In fata acestei considerari, determinismul [ideea ca Dumnezeu a hotarat tot inainte de crearea lumii, p.h.] nu este o pozitie acceptabila, fiindca plaseaza sarcina pentru pacat asupra lui Dumnezeu si nu asupra omului\" (pag. 140). Mai tarziu, Shank spune: \"Una dintre cele mai mari erori ale calvinismului este presupunerea ca alegerea particulara neconditionata este un corolar esential – virtual sine qua non – al suveranitatii lui Dumnezeu\" (pag. 143).
Pe de alta parte, daca ne uitam la pasajele folosite (mai sus) de calvinisti pentru a sustine ideea ca vointa lui Dumnezeu a hotarat, a stabilit fiecare intamplare, vom vedea ca Dumnezeu a hotarat anumite evenimente dupa planul Sau, dar aceste pasaje nu ne invata ca Dumnezeu a hotarat toate evenimentele istoriei! Si este o mare diferenta!

1 Cronici 29.11-12. David se roaga lui Dumnezeu. Dumnezeul este atotputernicul suveran, da. Stapaneste peste tot si are puterea de a mari si de a intari toate lucrurile dar pasajul nu invata ca Dumnezeu hotaraste tot, chiar pana la alegerile oamenilor.
La fel ca in Iov 42.1. Dumnezeu poate face totul; nu inseamna ca Dumnezeu face totul. \"Nimic nu poate sta impotriva gandurilor Sale\" nu inseamna ca toate alegerile oamenilor, chiar cele pacatoase (cum ar fi fost decizia lui Adam) au fost gandul lui Dumnezeu! Calvinistii aplica gresit pasajele.
Psalmii 115.3; 135.6. \"El face tot ce vrea\" – da, fara indoiala. Dar El vrea ca oamenii sa pacatuiasca? El vrea ca oamenii sa moara in pacat si sa fie blesemati? Cine poate crede? Asta contrazice clar natura lui Dumnezeu si pasajele cum ar fi Ezechiel 33.11 Versetul nu poate fi impacat cu calvinismul. Desi putem spune ca Dumnezeu poate face cutare si cutare nu inseamna ca Dumnezeu de fapt face cutare si cutare.
In pasajul din Isaia 14, Dumnezeu vorbeste despre Asiria si faptul ca aceasta tara va cuceri Israelul si dupa aceea, Dumnezeu va cuceri Asiria. (14.24-27; 10.12-17). Dumnezeu poate face ce vrea si Dumnezeu vroia sa zdrobeasca Asiria. Dar insa nu inseamna ca Dumnezeu vrea si face acele lucruri pe care spun calvinistii ca le vrea si le face.

Nu e necesar sa ne uitam la fiecare pasaj pentru ca raspunsul este acelasi. Dumnezeu are planuri si le implineste dupa voia Sa si nimeni nu se poate impotrivi planurilor Sale. Cu privire la Geneza 50.19-21 si Fapte 4.27-30, aceste doua evenimente (sclavia Israelului in Egipt si rastignirea si moartea lui Isus) au fost o parte a planului lui Dumnezeu. Dar a spune acest lucru nu este egal cu a spune ca Dumnezeu planuieste tot ce are loc pe pamant. Nu putem trage aceasta concluzie. A spune ca rastignirea lui Cristos a fost cauzata de catre Dumnezeu nu inseamna ca o decapitare din anul 2006 este tot cauzata de catre Dumnezeu!
Totusi, greseala aceasta a dus la alta greseala...


Până în acest moment nu au fost adăugate comentarii.
Statistici
  • Vizualizări: 1818
  • Descărcări: 1
  • Export PDF: 9
  • Gramatical corect
  • Fără diacritice
  • Conținut incomplet
Opțiuni