Care Scripturi sunt inspirate ?
Autor: Raul Enyedi  |  Album: fara album  |  Tematica: Diverse
Resursa adaugata de Anabaptistul in 13/04/2012
    12345678910 10/10 X
Media 10 din 1 vot

Mesaj 3 – care Scripturi sunt inspirate?

 

Cei care se împotrivesc autorităţii Scripturii au adus de-a lungul timpului numeroase acuzaţii Bibliei, încercând să o discrediteze.

Unii au afirmat că nu este în totalitate inspirată, ci doar conţine Cuvântul lui Dumnezeu. Alţii spun că ea nu este inspirată, ci devine Cuvânt al lui Dumnezeu doar atunci când este folosită de Duhul. Alţii admit inspiraţia manuscriselor originale, dar pretind că, din moment ce ele s-au pierdut, şi nu mai avem în posesie decât copii ale copiilor lor, nu putem ştii sigur ce spuneau originalele, copiile fiind corupte într-o măsură necunoscută. Iar alţii afirmă că deşi toate cele 66 de cărţi incluse în Scriptură sunt inspirate, pe lângă ele mai sunt şi altele la fel de inspirate. Prin urmare, noi nu avem întreg Cuvântul lui Dumnezeu.

 

Pentru a avea încredere deplină în Scriptură ca şi Cuvânt al lui Dumnezeu, noi trebuie să ştim răspunsul la afirmaţiile criticilor.

 

1. Biblia nu este Cuvântul lui Dumnezeu, ea conţine Cuvântul. Această poziţie susţine că nu toate cele 66 de cărţi sunt inspirate, ci ele reprezintă un amestec de revelaţie divină şi opinie omenească. Cine face separarea? Cine are ultimul cuvânt? Omul. El hotărăşte ce este inspirat şi ce nu după propria-i înţelegere şi bunul plac. Nu crezi în minuni? Poţi afirma că ele sunt interpretări omeneşti la fenomene naturale. Nu crezi în crearea cosmosului în 6 zile literale? Poţi afirma că Geneza 1-3 reprezintă mitul creaţiei aşa cum l-a înţeles Moise. Nu crezi că Dumnezeu i-a dat legea lui Moise? Poţi spune că el s-a inspirat din codul lui Hammurabi. Dar un singur lucru nu poţi face: nu te poţi numi creştin şi copil al lui Dumnezeu. Pentru că creştinul Îl crede pe Dumnezeu, aşa cum s-a revelat în Scriptură şi crede mărturia Lui despre Scriptură.

 

2. Biblia nu este Cuvântul lui Dumnezeu, ea devine Cuvântul lui Dumnezeu. Biblia este o carte obişnuită, ca restul cărţilor, dar ea devine Cuvânt al lui Dumnezeu atunci când este folosită de Duhul şi aduce un beneficiu spiritual cititorului. Principala problemă a acestei poziţii este aceea că cititorul este privit ca fiind static, iar Biblia este dinamică, se transformă. Poziţia Scripturii este opusul acesteia: Cuvântul este static, Biblia nu se schimbă, ea a fost şi este inspirată, iar omul se schimbă, devenind din mort spiritual viu, iar ceea ce considera mai înainte a fi o carte obişnuită vede acum ca fiind Scriptură insuflată şi de folos spiritual.

 

3. Manuscrisele originale au fost într-adevăr inspirate de Dumnezeu, dar ele s-au pierdut, iar noi nu avem acces decât la copii ale copiilor lor. Este evident că în procesul de copiere au intervenit greşeli, de aceea noi nu putem afirma cu certitudine că ceea ce deţinem astăzi sunt într-adevăr, cuvintele inspirate ale lui Dumnezeu.

Am răspuns în primul mesaj acestei afirmaţii şi am arătat că deşi nu avem în posesie manuscrisele originale, putem ştii cu certitudine că ţinem în mâini Cuvântul lui Dumnezeu, aşa cum a fost el dat profeţilor şi apostolilor. Vom întări cele spuse atunci prin următorul citat din Donald Macleod, cunoscut prezbiterian scoţian contemporan: „Nu permiteţi nimănui să vă spună că textul este confuz. Textul nu este confuz. Există atât de multe manuscrise încât cunoaştem textul exact cu un grad foarte înalt de certitudine; şi unde nu ştim cu certitudine, îndoiala este rareori de importanţă teologică reală. De fapt, aţi putea lua manuscrisul cel mai „denaturat” şi totuşi, ceea ce aveţi este Cuvântul lui Dumnezeu. Aţi putea lua ediţia cea mai puţin criticată a Noului Testament şi ea ar fi Cuvântul lui Dumnezeu. Şi dacă luaţi o ediţie academică puteţi ştii cu certitudine aproape absolută că ţineţi în mână cuvintele exacte scrise de apostoli şi evanghelişti.”

Încă un lucru mai menţionăm acum referitor la copiile originalelor. Nici Domnul Isus, nici apostolii nu au avut acces la originale. Ei au cunoscut doar copiile originalelor şi pe ele le-au considerat Scripturi inspirate. Aproape trei sferturi din pasajele citate de ei provin dintr-o traducere, din LXX, şi la acea traducere se referă ca Scriptură sau Cuvânt al lui Dumnezeu.

Dumnezeu nu promite că manuscrisele originale nu vor trece, ci că Cuvântul Său nu va trece, adică conţinutul acelor manuscrise va rămâne în veac. Dumnezeu a vegheat nu asupra manuscriselor originale să le păstreze, căci atunci ar fi eşuat. El a permis ca Cuvântul Său să fie scris pe materiale degradabile. Dumnezeu însă a vegheat ca Cuvântul Său să reziste oricărui atacuri, şi să ajungă cea mai răspândită carte de pe Pământ. Promisiunea Lui este împlinită prin intermediul copiilor manuscriselor, nu prin originale.

 

 

4. Cele 66 de cărţi din Scriptură sunt într-adevăr inspirate, dar nu doar ele sunt inspirate şi autoritare, ci mai sunt şi altele. Prin urmare, Biblia noastră nu este autoritatea supremă în materie de credinţă şi practică deoarece nu conţine tot ceea ce a transmis Dumnezeu.

 

 

Cum ştim care carte este inspirată şi care nu? Cine a hotărât ce este inspirat şi ce nu?

 

În această parte vom discuta despre numărul cărţilor inspirate. Avem nevoie să ştim care sunt cărţile inspirate, pentru a fi siguri că avem în mâini întreg Cuvântul lui Dumnezeu.

 

Cuvântul canon vine din greacă, kanon, care înseamnă trestie sau instrument/standard de măsură. De aici vine sensul de normă sau regulă. Canonul Scripturii înseamnă totalitatea cărţilor inspirate.

 

Vechiul Testament

A existat o vreme în care nu exista un canon. Dumnezeu a vorbit patriarhilor, dar nu le-a dat o revelaţie scrisă. Studiul nostru se ocupă cu Cuvântul scris al lui Dumnezeu.

Cum ştim care sunt cărţile inspirate din Vechiul Testament? Se afirmă că nu existau cărţi universal recunoscute ca inspirate decât după aşa-zisul Conciliu de la Iamnia (Iabneel din Iosua 15:11), de la sfârşitul secolului I d. Cr. Această opinie populară în sec. XX este acum respinsă ca neplauzibilă. Citatul din Flavius Josephus din primul mesaj arată că evreii recunoşteau cele 39 de cărţi ale VT înainte de presupusul Conciliu.

 

Adevărul este că a existat o recunoaştere progresivă a cărţilor, pe măsură ce acestea ieşeau de sub pana scriitorilor. Moise a scris cuvintele legii într-o carte (Deut. 31:9, 24-27). Aceasta este cartea Legii despre care se vorbeşte în Iosua 1:8 şi 23:6 - scriere considerată inspirată şi autoritară imediat ce a fost scrisă. Aceasta a fost Biblia lor (vezi şi 2 Împ. 22:8-11 şi Neemia 8:1-3)

 

De multe ori profetul care scria o nouă carte scria un apendice la cartea anterioară. Aceasta arată că concepeau totul ca pe o singură scriere, o singură Scriptură, nu doar cărţi separate. Iosua scrie ultimul capitol din Deuteronom, apoi continuă, adăugând la ceea ce s-a scris deja. El scrie în „cartea legii lui Dumnezeu” (Iosua 24:26). Autorul cărţii Judecătorilor a adăugat cărţii lui Iosua relatarea morţii şi îngropării acestuia (compară Iosua 24:29-31 cu Jud. 2:7-9). Samuel a adăugat cărţii Judecători-Rut genealogia din Rut 4:17-22. 2 Cronici se încheie cu exact aceleaşi cuvinte cu care începe cartea Ezra.

 

O astfel de succesiune se vede şi din cărţile Samuel şi Regi, care acoperă o perioadă de aproape 500 de ani (1050-560 î.Cr.). Ele au fost scrise de o succesiune de profeţi. Faptele lui David din cărţile numite după Samuel au fost scrise de profeţii Samuel, Natan şi Gad (1 Cr. 29:29). După moartea lui David, istoria regilor continuă cu Solomon şi este consemnată de Natan, Ahia şi Ieedo (2 Cr. 9:29). Istoria lui Roboam este consemnată de profeţii Şemaia şi Ido, a lui Abia de Ido (2 Cr. 13:22), a lui Iosafat de Iehu (2 Cr. 20:34), ale lui Ozia şi Ezechia de profetul Isaia (2 Cr. 26:22; 32:32). Cum au fost acceptate în canon cărţile Samuel şi Regi? Au fost scrise de profeţi acreditaţi de Dumnezeu în acelaşi fel în care Moise a fost acreditat, Israelul recunoscând imediat că ceea ce scriau ei este Cuvântul lui Dumnezeu.

 

Ieremia a scris într-o carte profeţiile (36:2), aceasta a fost arsă de Ioiachim (vs. 23), iar apoi Dumnezeu i-a poruncit lui Ieremia să o mai scrie o dată şi să adauge alte profeţii la ea (vs. 32).

În Ieremia 26:18, el citează o profeţie a lui Mica din Mica 3:12, recunoscând cartea acestuia ca inspirată la mai puţin de 100 de ani de la scrierea ei. Daniel, la rândul lui, citează din profeţia lui Ieremia (25:11-12), recunoscând cartea acestuia ca inspirată (Dan. 9:2) la 75 de ani de la scriere. Cartea lui Ieremia este de asemenea citată în 2 Cronici 36:21 şi în Ezra 1:1.

 

Acest şablon arată felul cum au fost acceptate cărţile ca inspirate. Acceptarea canonului VT în 3 etape (Legea – 400 î.Cr.; Profeţii – 200 î.Cr. şi Scrierile – 90 d. Cr. la Iabne/Iamnia) nu este adevărată.

În timpul Domnului Isus şi al apostolilor – primul secol creştin, iudeii recunoşteau toate cele 39 de cărţi ca inspirate şi numai pe ele (citatul lui Flavius Josephus). Ei nu recunoşteau ca inspirate ceea ce numim apocrifele VT.

Apocrifele au fost scrise în perioada inter-testamentară. Ele sunt ilustrative pentru tradiţia şi istoria evreiască de după întoarcerea din captivitate, dar nu sunt inspirate. Astăzi, Biserica Ortodoxă şi Biserica Catolică acceptă aceste cărţi (15 apocrife BO şi 8 BRC). Biserica Catolică le-a declarat ca inspirate divin în anul 1546, la Conciliul de la Trent. Dar Domnul Isus, apostolii şi primii creştini nu le-au recunoscut. Ei citează de 280 de ori în mod direct din VT, iar dacă adăugăm şi referinţele la anumite versete, numărul ajunge la 850 de citate. Toate cărţile sunt citate în afară de Estera, Eclesiastul şi Cântarea Cântărilor, dar nu există nici un citat din cărţile apocrife.

Domnul Isus nu a numit Scriptură decât cele 39 de cărţi (numite de peste 10 ori „Legea şi Profeţii”). Canonul recunoscut de El este consemnat în Luca 11:49-51 (referire la 2 Cr. 24:21), căci numele menţionate aici reprezintă prima şi ultima crimă înregistrată în VT, căci după aranjarea din canonul ebraic, 2 Cronici este ultima carte. Aceasta este o mărturie indirectă a canonicităţii celor 3 scrieri care nu sunt citate direct. O altă mărturie indirectă este referirea la întreg VT ca „Scripturi”, „Cuvânt al lui Dumnezeu” şi „Lege şi Profeţi”, căci şi aceste referiri includ cele trei cărţi.

 

În concluzie, toate cele 39 de cărţi ale VT au fost acceptate de evrei ca inspirate cu mult timp înainte de scrierea NT, în vreme ce cărţile apocrife nu au fost incluse de ei în canon. Domnul Isus şi apostolii au recunoscut cele 39 de cărţi ale VT ca inspirate şi autoritare, şi au respins apocrifele, căci nu le-au folosit.

 

NT se referă la pasaje din VT ca „Scriptură”, „Cuvânt al lui Dumnezeu”, „Dumnezeu a zis”, „Duhul Sfânt a spus”, „David, insuflat de Duhul, a zis”, etc. Dar când se citează surse din afara canonului VT, nu se face niciodată referire la ele în acel fel: (ex: Cleanthes în Fapte 17:28; Menander în 1 Cor. 15:33; Epimenides în Tit 1:12; 1 Enoh în Iuda 14-15)

 

 

Noul Testament

Am văzut până acum inspiraţia şi autoritatea primei mari diviziuni a Bibliei noastre, Vechiul Testament, cu cele 39 de cărţi ale sale şi motivul pentru nu acceptăm scrierile apocrife ca fiind inspirate, aşa cum pretind Biserica Ortodoxă şi Biserica Catolică. Dar cum rămâne cu scrierile Noului Testament?

Sunt cele 27 de scrieri inspirate? Toţi creştinii recunosc inspiraţia celor 27 de cărţi. Dar evreii o resping, pentru că ele Îl prezintă pe Isus ca Mesia, Fiul lui Dumnezeu. Răspuns: sunt inspirate pentru că sunt consecvente cu VT în profeţiile împlinite, în continuitatea doctrinară şi în revelarea Aceluiaşi Dumnezeu, cu aceleaşi atribute.

Gnosticii timpurii şi maniheenii de mai târziu respingeau VT şi acceptau doar Evangheliile şi scrierile apostolului Pavel, alături de alte scrieri apocrife. Care sunt cărţile inspirate şi care nu? Apocrifele NT nu sunt inspirate pentru că nu sunt consecvente cu VT şi cu celelalte cărţi ale NT. Multe sunt falsuri, nefiind scrise de cine se pretindea că le era autor (Exemplu: Evanghelia după Toma, Apocalipsa lui Petru).

 

În primii ani după înălţarea lui Cristos, adunarea din Ierusalim şi apoi celelalte adunări au folosit scrierile VT şi învăţăturile apostolilor transmise prin viu grai, fie direct de ei, fie de cei ce i-au auzit. Apoi Iacov scrie prima epistolă creştină, înainte de anul 49, urmat la câţiva ani de Pavel, care scrie 1 şi apoi 2 Tesaloniceni (între 50 şi 54).

În jurul anului 56, Pavel scrie Corintenilor. Ne interesează pasajul din 1 Cor. 9:9, unde îl citează pe Moise. Subiectul este dezbătut din nou de Pavel în 1 Timotei, scris în jurul anului 64. în 1 Tim. 5:18, el spune: „Căci Scriptura zice: ‚Să nu legi gura boului când treieră bucate’ şi ‚Vrednic este lucrătorul de plata lui.’” Ultimul citat nu face parte din VT, ci din Evanghelia după Luca, 10:7. Luca a scris Evanghelia în jurul anului 63. Ce deducem de aici?

  • Pavel a recunoscut Evanghelia după Luca drept „Scriptură” egală ca autoritate cu scrierile lui Moise;

  • Această recunoaştere a fost imediată. 1 Timotei a fost scris la aproximativ 1 an după Evanghelia lui Luca (pe când a scris Pavel corintenilor, el nu avea decât o sursă autoritară, VT; dar imediat ce a apărut o sursă din NT, el a folosit-o);

  • Folosirea singularului „Scriptura” este o dovadă în plus pentru inspiraţia Evangheliei, căci arată unitatea ei cu VT.

(Mai mult, faptul că Pavel se referă la scrieri din VT şi din NT ca „Scriptură” aruncă o lumină asupra înţelesului din 2 Timotei 3:16, unde spune că toată Scriptura este suflată de Dumnezeu. Aceasta poate însemna că Pavel includea şi cărţile NT în „Scriptură”. Folosirea timpului prezent în loc de trecut poate însemna că Pavel înţelegea că Scriptura nu este încă terminată, că Dumnezeu încă „suflă” Scriptură.)

  • Mărturia lui Pavel în favoarea inspiraţiei Evangheliei după Luca este o mărturie indirectă în favoarea inspiraţiei cărţii Faptele Apostolilor, care este o continuare a primei (Fapte 1:1) şi care a fost terminată în jurul aceleiaşi date cu 1 Timotei.

 

Un alt pasaj similar, dar care acoperă şi mai mult teren se găseşte în 2 Petru 3:15-16. 2 Petru este o epistolă târzie, scrisă între 64 şi 70 (probabil 66, când Pavel mai era încă în viaţă), când Pavel scrisese deja toate epistolele sale. Ce învăţăm din această afirmaţie a lui Petru?

  • epistolele lui Pavel sunt la fel de inspirate şi au aceeaşi valoare cu scrierile VT;

  • referirea se face la „toate epistolele” lui Pavel, nu doar la o parte din ele.

  • epistolele lui Pavel, deşi adresate unor adunări şi persoane din regiuni diferite ale imperiului, circulau şi erau cunoscute atât de Petru cât şi de adunările din Asia Mică (1 Pet. 1:1).

 

Iuda, în vs. 17-18, îl citează pe Petru în 2 Pet. 3:3, mărturisind pentru inspiraţia acestei epistole. În plus, este o dovadă indirectă pentru inspiraţia primei sale epistole, căci a doua este adresată aceloraşi destinatari ca o întărire a primei (2 Pet. 3:1).

Acestea sunt dovezile interne pe care le avem cu privire la inspiraţia cărţilor NT. Avem, deci, mărturii directe pentru inspiraţia a 15 cărţi (Luca, epistolele pauline şi 2 Petru) şi indirecte pentru încă 2 (Fapte şi 1 Petru)

 

Pe lângă aşezarea scrierilor NT la acelaşi nivel cu cele din VT în ce priveşte inspiraţia şi autoritatea, mai avem câteva dovezi interne:

1. Pasajele care vorbesc despre autoritatea apostolilor ca egală cu cea a profeţilor din VT. Un astfel de pasaj este 2 Petru 3:1-2. Petru şi-a comparat scrierile cu cele ale profeţilor. Acreditarea apostolilor este egală cu cea a profeţilor din vechime: 2 Petru 1:15-18; 1 Ioan 1:1-2; Evrei 1:1-2; 2:2-4. Unele pasaje îi ridică pe apostoli la un rang superior profeţilor (1 Cor. 12:28 şi Ef. 4:11)

Apostolii pretindeau inspiraţie divină (2 Cor. 2:7-13), şi se aşteptau ca adunările să primească cuvintele şi scrierilor lor ca şi Cuvânt al Domnului (1 Cor. 14:37; 1 Tes. 2:13). Şi Ioan, în Apocalipsa 1:1-2 pretinde originea divină a scrierii sale.

 

2. Promisiunile Domnului Isus cu privire la acţiunea Duhului în apostoli,

Cristos a promis apostolilor inspiraţia şi ajutorul Duhului (Ioan 14:25-26; 15:26-27; 16:13). Lucrarea Duhului nu se referea doar la ferire de uitare, ci şi la adăugarea la învăţăturile lui Isus.

 

3. Noul Testament aduce revelaţii noi şi cunoştinţă superioară decât cea descoperită în veacurile anterioare (Romani 16:25-27 şi Ef. 3:4, 5)

 

4. Cărţile însele pretind autoritate. Nu sunt scrieri accidentale, pe care cineva le-a colecţionat mai târziu din ataşament faţă de ele. Aceste scrisori au fost colectate intenţionat şi au fost scrise de apostoli ca autoritare.

  • 2 Tes. 3:14 – aceasta a fost a doua epistolă scrisă de Pavel. 2 Tes. 2:15

  • 2 Tes. 3:17 – Pavel îşi proteja epistolele faţă de falsurile care începuseră să circule (2 Tes. 2:2)

  • Col. 4:16 – citire publică în adunări (vezi şi 1 Tes. 5:27). Citirea publică era semn de canonicitate.

  • 2 Petru 1:15 – mesajul autoritar trebuie să rămână şi după moartea apostolului.

 

Nu ne putem aştepta ca NT să facă referire la autoritatea cărţilor sale la fel cum face referire la VT. Pentru aceasta, cărţile NT trebuiau să fi fost adunate într-o colecţie distinctă. Dar acest lucru necesită timp. NT a fost scris într-o perioadă mult mai scurtă decât VT (mai puţin de 60 de ani) unor destinatari aflaţi la mii de kilometri depărtare unii de alţii. De aceea, adunarea cărţilor Noului într-un canon recunoscut de toate adunările creştine nu s-a realizat în timpul scrierilor acestor cărţi pentru simplul motiv că nu a fost suficient timp pentru adunarea cărţilor şi multiplicarea copiilor ca să ajungă la adunările răsfirate în tot imperiul.

Este totuşi surprinzător cât de mult din NT circula încă în vremea apostolilor. Epistolele târzii autentifică peste jumătate din numărul total de scrieri ale NT şi 75% din numărul disponibil atunci (cele 5 cărţi ale lui Ioan nu fuseseră încă scrise când a scris Petru şi Iuda).

 

De la începutul sec. 2 avem câteva scrieri creştine ai căror autori au fost contemporani cu apostolii. Aceştia sunt Clement din Roma (96), Ignaţiu (108) şi Policarp (110). Dacă adunăm citatele şi referinţele la scrierile NT din aceste scrisori, aflăm că 25 din cele 27 scrieri NT erau în circulaţie largă în jurul anului 100. Doar Iuda şi 2 Ioan nu sunt menţionate în aceste scrieri timpurii.

Apoi, există indicii că creştinii au folosit încă de timpuriu codicele (file din papirus cusute sau lipite la un capăt, care arată similar cu cărţile noastre). Aceasta a uşurat adunarea şi folosirea mai multor cărţi în colecţii. Astfel de colecţii ale Evangheliilor şi ale scrierilor lui Pavel circulau în prima parte a sec. II.

Prin urmare, ideea că adunările au avut nevoie de mult timp până să recunoască inspiraţia şi autoritatea celor 27 de scrieri ale NT este total greşită. David Nettleton afirmă poziţia corectă: „Scrierile apostolilor au fost păzite de biserica primară, şi au ajuns să fie Biblia bisericii primare mai mult prin uzaj decât prin votul unui conciliu. Dar, pe măsură ce a trecut timpul şi au apărut întrebări, au trebuit aşezate unele standarde aşa încât să se poată da răspunsuri inteligente întrebărilor referitoare la cărţile Bibliei.”

Discuţiile despre un standard (canon) recunoscut unanim s-au întins până în sec. IV. Conciliul de la Cartagina (397) este cel care recunoaşte toate cele 27 de cărţi ale NT ca inspirate. De aici, Biserica Romano-Catolică şi Biserica Ortodoxă vorbesc despre autoritatea Bisericii care aprobă sau respinge pretenţia la inspiraţie. Argumentul lor este adresat împotriva celor care cred „Sola Scriptura”, afirmând că de fapt Biserica oficială a hotărât ce este Scriptură şi ce nu. Catolicismul pretinde că locul de depozitare a credinţei este în Biserică, Scriptura fiind doar un element al acestui loc. Concluzia argumentului lor este aceea că autoritatea Scripturii derivă din autoritatea Bisericii, aceasta din urmă fiind superioară.

 

Dar problema este pusă intenţionat într-un mod greşit. Biserica nu a hotărât ce carte este inspirată şi ce nu, ci a recunoscut doar inspiraţia. „Rolul Bisericii nu este acela de a stabili care sunt cărţile ce constituie Scriptura. Dimpotrivă, cărţile Scripturii îşi croiesc singure drum prin folosirea lor la scară largă şi autoritatea lor general acceptată, astfel că rolul Bisericii este de a recunoaşte că numai anumite cărţi decid care sunt principiile de care ascultă şi cărora le este fidelă Biserica – iar aceasta are ca efect constituirea unui canon, a unei liste închise de Scripturi cu autoritate.” – D.A. Carson

Prin urmare, dacă încercăm să aflăm când şi cum anume au fost citite cărţile Noului Testament ca mărturii cu autoritate ale Evangheliei în loc să ne întrebăm când şi cum anume a fost închis canonul, nu trebuie să ne întoarcem la listele închise întocmite de Părinţi, care au apărut mai târziu, ci la folosirea cărţilor Noului Testament în scrierile primilor Părinţi.” – D.A. Carson

Aşadar, Scriptura este autoritatea supremă, nu Biserica. Scriptura este cea care reglementează autoritatea Bisericii şi nu invers. Nu apelează la Biserică pentru autoritate, căci are propria-i autoritate. De aceea este mult mai corect să vorbim despre o recunoaştere a canonului, decât despre o stabilire a lui.

Scriptura este o carte închisă, care nu mai permite adăugiri. Dumnezeu ne-a spus tot ce dorea să ne spună în cele 66 de cărţi care formează Sfânta Scriptură. Isus Cristos şi noul legământ inaugurat de El au fost sfârşitul revelaţiei lui Dumnezeu, Cuvântul final sau ultim al lui Dumnezeu pentru oameni.

Fără un canon închis, Scriptura nu poate fi autoritate supremă, căci o revelaţie continuă ar însemna o adăugare la Scriptură, o actualizare a ei. Totodată, dacă revelaţia nu s-a încheiat, dacă Dumnezeu continuă să se reveleze, să ne vorbească, atunci Scriptura nu este suficientă pentru tot ceea ce credem şi facem, ci are nevoie de completări.

Aceasta este exact ceea ce susţin Biserica Catolică şi alte grupări moderne din mişcarea restauratoare. Pentru Biserica Catolică, Scriptura este insuficientă. Ei susţin că Tradiţia, ceea ce afirmă papa „ex cathedra”, de pe scaun, apariţiile fecioarei şi revelaţiile personale ale unor „sfinţi” sunt la fel de inspirate precum Scripturile (ex.: Margareta Maria Alacoque în anii 1673-1675 pretinde o revelaţie specială prin care i se cere adorarea inimii de carne a lui Isus).

Pentru noi, nu Biserica, nu papa, nu conciliile, nu tradiţia, nu revelaţiile lui Mahomed, Joseph Smith, Ellen White sau ale altui profet modern sunt autoritate pentru credinţă şi practică. Noi susţinem autoritatea supremă a Scripturii în materie de credinţă şi practică. Susţinem că Dumnezeu ne-a descoperit în Scriptură tot ceea a vrut ca noi să ştim în ce priveşte doctrina şi practica, iar această descoperire s-a încheiat odată cu cartea Apocalipsei. Când Scriptura vorbeşte, Dumnezeu ne vorbeşte. Iar atitudinea noastră trebuie să fie: „Vorbeşte, Doamne, că robul Tău ascultă”.

Până în acest moment nu au fost adăugate comentarii.
Statistici
  • Vizualizări: 1783
  • Descărcări: 1
  • Export PDF: 4
  • Gramatical corect
  • Cu diacritice
  • Conținut complet
Opțiuni