Scrisoara a IX-a~~~partea 2
Autor: Zaharia Bica
Album: fara album
Categorie: Diverse
"Prin intelepciune a intemeiat Domnul pamantul si prin pricepere a intarit El cerurile;prin stiinta Lui s-au deschis adancurile si strecoara norii roua"(cap 3 v19, 20 )

Textul
notat aici arata limpede ca totul in acest cosmos de la detaliu si pana la intreg poarta urma evidenta a Intelepciunii si Stiintei Creiatorului cu scopul ca orice om sa aiba tot timpul in fata lui o carte deschisa din care sa poata culege macar in parte aceasta intelepciune. Pentru sine stiinta care sa-l ajute sa duca o viata cum trebuie pentru a fi fericit .Iata un motiv ca toate cele ce tin de Creatie sa fie privite cu interes de catre cel ce vrea sa invete, fie ca este vorba de astre cu maiestatea lor fie ca e vorba de mica furnica adesea strivita cu nepasare sub talpa. Si daca umilinta care ne cuprinde atunci cand privim astrele in maiestatea ordinii lor ceresti vine oarecum de la sine in schimb daca iti propui sa privesti cu atentie o furnica pentru a invata de la ea intelepciunea, aici umilinta trebuie sa ti-o impui considerand ca daca un lucru mic este un lucru mic atunci un lucru mic pe care L-a facut Dumnezeu este un lucru mare. Si vezi tu lenesul este trimis sa invete de la aceasta faptura mica cat o farmitura dar pe cat de mica pe atat de dinamica si prin aceast dinamism extrem de reprezentativa pentru universul intreg care nu este un univers intepenit ci unul intr-o energica miscare.

Dealtfel
poti vedea din Sfanta Scriptura ca toate cuvintele folosite de Dumnezeu pentru a aduce la fiinta lucrurile care inca nu existau sunt verbe dinamice imprimand astfel creatiei intregi aceasta dimensiune.: "Sa fie lumina!" Sa se stranga la un loc apele...";"Sa dea pamantul verdeata...""Sa fie niste luminatori in intinderea cerului...";"Sa misune apele de vetuitoare..." (Geneza cap. 1) Si lista ar putea continua dar ma opresc aici nu insa inainte de a adauga celebrele cuvinte ale lui Moise in legatura cu rolul omului in aceasta uriasa uzina cosmica: "Domnul Dumnezeu a luat pe om si l-a asezat in gradina Edenului,ca s-o lucreze si s-o pazeasca" (Geneza cap.2 v 15). Asadar dupa cum vezi, toata creatia este intr-o continua si tacuta framantare, framantare insa rostuita cu grija de marele Arhitect incepand de la atomul cel ascuns si pana la spatiul sideral. Si acum in acest asamblu in care toate interactioneaza intr-o armonie care uimeste , inspaiminta si indeamna la inchinare inchipuieste-ti deci un punct imobil , care nu numai ca e lipsit de orbita si care nu se articuleaza cu nimic din cele create ci se sustrage in mod constient acestei energii cinetice care misca totul ,inchipuieste-ti deci ce grave disfunctii poate sa aduca un astfel de corp strain.Ei bine, in Sf.Scriptura acesta este identificat cu lenesul care se vede ca nu-I mai putin decat un element, perturbator aruncat in creatia lui Dumnezeu, asa cum neghina a fost aruncata de un vrajmas in tarina din parabola spusa de Domnul.

De aceea,
lenea este un pacat grav din punctul de vedere a lui Dumnezeu dar si din punct de vedere uman. Ce inteles crezi ca au aceste cuvinte inspirate de Duhul Sfant?"Cum este otetul pentru dinti si fumul pentru ochi asa este lenesul pentru cel ce-l trimite."(Prov cap 10 v.26) sau "Toamna lenesul nu ara ;la secerat ar vrea sa stranga roade, dar nu este nimic."(Prov. Cap.20 v 4) si in final:"Cine se leneveste in lucrul lui este frate cu cel ce nimiceste."(Prov cap 18 v.9). Crezi ca are loc in universul lui Dumnezeu un astfel de om care prin ceea ce este, nu numai ca mai degraba dezechilibreaza creatia decat o sustine, ci este si cel mai apropiat vecin al Locuintei Mortilor in care Zice Scriptura ca nu este nici o lucrare (vezi Eclesiast cap.9 v 10 ).

Se vede ca numai omul harnic, omul care se misca, omul muncitor este in armonie cu creatia lui Dumnezeu caci el este precum scaldatoarea Betezda de odinioara care doar atunci aducea vindecare cand isi misca apele. Dimpotriva lenesul este un rebut periculos in univers. Dar in ciuda acestor aspre constatari totusi lenesul are o personalitate interesanta care il face usor de recunoscut. Sa incercam sa o reconstituim pe baza textului cartii Proverbele:

- lenesul are multe dorinte . Lenesul doreste mult si totusi n-are nimic,dar cei harnici se satura. (Prov cap 13 v.4 )

- are o imaginatie foarte activa. Lenesul zice: Afara este un leu care m-ar putea ucide pe ulita. (Prov.cap.22 v.13 ) sau un alt text asemanator Lenesul zice: Afara este un leu, pe ulite este un leu. (Prov.cap 26 v.13)
- este framantat de multe pofte . Poftele lenesului il omoara, pentruca nu vrea sa lucreze cu mainile. (Prov. Cap 21 v.25)
- are o parere buna despre sine. Lenesul se crede mai intelept decat sapte oameni care raspund cu judecata.(Prov. Cap.26 v.16)

Mi-ai scris ca ai perioade in care nu-ti vine sa mai faci nimic, sa abandonezi totul sa te dedai lancezelii si ca pana si constiinta ca ai o semnificatie te impovoreaza. Mai mult, imi spui ca gasesti suficiente argumente in mintea ta ca sa accepti asemenea stari. Asa ca, uneori, lasi sa treaca vremea si nu faci nimic, apoi nemultumit de starea ta cazi prada disperarii ca viata ti se scurge incet fara sa o valorifici si de aici dureroasa ta framantare. Daca este asa cum imi scrii permite-mi sa observ ca ai o personalitate paradoxala precum cea a lenesului a carui profil l-am schitat prin textele mai sus notate. Adica pe de-o parte o anumita dinamica interioara constand din multe si chinuitoare dorinte, bune dealtfel, insa pe de alta toate subminate nu de argumente rationale cum imi scrii ci de imaginatia ta aproape bolnavicioasa. Si de aici sfasierile tale launtrice si lipsa de progres. Daca vei zabovi mult in aceste stari de care te plangi atunci imaginea unei usi ti se potriveste de minune. Ce vreau sa-ti spun este ca intr-o locuinta usa care este piesa ce se misca cel mai mult si totusi nu se deplaseaza de pe loc exprima cu fidelitate imaginea lenesului.

Iata marturia textului inspirat:"Cum se invarteste usa pe tatanile ei asa se invarteste lenesul in patul lui. "(Prov.cap26 v.14) Asadar, preaiubite acest text sugereaza limpede ca balamalele care ajuta usa sa se miste doar pe loc reprezinta un simbol pentru acea imaginatie prea activa si care blocheaza orice initiativa si cred ca asta este problema ta si a tuturor lenesilor. Si tot in virtutea acestei bogate imaginatii lenesul este cel mai dispus sa dea povete(vezi cap 26 v.16). Sa nu te amagesti insa crezand ca lenea e un fel de pustiu sterp ce nu aduce rod. Chiar daca intr-un fel este nelucratoare este totusi cel mai puternic povatuitor spre rau caci din trandavie se nasc aproape toate relele precvum spinii si buruienile din pamantul nelucrat. Textul biblic este insa fara echivoc cand e vorba de consecinte in plan social:"Si saracia vine peste tine ca un hot si lipsa ca un om inarmat." (Prov cap.6 v 11) dar si in plan moral mai ales. Adu-ti aminte de acea zi tragica in care regele psalmist David refuzand sa mearga la razboi a ales sa leneveasca pe terasele palatului de vara din Ierusalim.Ce s-a intamplat vei afla din textul biblic(2 Samuel cap 11). In ce ma priveste nu-ti doresc altceva decat sa auzi mereu in urechile tale strigarea si avertismentul Domnului:"Pana cand vei sta culcat lenesule?Cand te vei scula din somnul tau? Sa mai dormi putin sa mai atipesti putin sa mai incrucisezi putin mainile ca sa dormi..." (Prov cap 6 v 9-10). Si inca ceva inainte de a pune pana jos. Sa ai in vedere si acest cuvant intelept cuvant pe care l-am ales pentru tine dintr-o scrisoare a Fericitului Ieronim: "Diavolul sa te gaseasca todeauna ocupat" .
Salutari,
Zaharia Bica
Preluat de la adresa: https://www.resursecrestine.ro/editoriale/10194/scrisoara-a-ix-a-partea-2