Incapacitatea omului si vointa libera
Autor: Aurel Munteanu
Album: Conferinta 2013
Categorie: Doctrină

 

 

 

Incapacitatea omului si vointa libera

 

 

 

Aurel Munteanu

 

CUPRINS :

 

Omul creat intr-o stare neincercata de sfintenie

Darea poruncii

Calcarea poruncii

Ce inseamna depravare totala – definitie

Trihotomia afectata de pacat

Consecintele pacatului : a) moarte legala ; b) moarte spirituala ; c) moarte fizica si moartea a 2-a

Vointa libera privita ca factor hotarator in mantuirea omului

Vointa este influentata de a ) intelect ; b) sentiment ; c) constiinta ; d) natura

Aplicatie practica : atitudinea fata de cei nemantuiti ; b) fata de cei mantuiti

 

 

 

1 Omul creat intr-o stare neincercata de sfintenie :

 

Omul a fost creat de Creator intr-o stare de sfintenie netestata si intr-o ascultare si armonie perfecta . Intelectul lui , vointa sentimentele si constiinta erau intr-o stare permanenta de supunere si ascultare din dragoste fata de Creatorul sau . Adam cat si Eva aveau o inclinatie spre bine ei nu erau neutrii . Sunt singurii care au avut posibilitatea sa aleaga intre intre bine si rau intre viata si moarte .

 

 

2 Darea poruncii

 

Gen.2.16-17.

 

3 Calcarea poruncii

 

Gen . 3. 1-6 .

Aceasta cadere mai este numita pacatul adamic sau depravarea totala a rasei umane.

 

4 Ce inseamna depravare totala – definitie

Depravarea totală nu înseamnă că fiecare om este cât poate fi el de rău, ci aceasta înseamnă că fiecare parte a omului a fost afectată în mod negativ de păcat. El are gânduri rele, de aceea intelectul său este afectat în rău. El iubeşte sau doreşte lucruri greşite, de aceea, şi emoţiile lui au fost afectate în rău. El face alegeri şi ia decizii greşite văzându-se în aceasta că voinţa sa a fost afectată în rău. Fiecare parte a omului a fost afectată de căderea lui Adam!

  1. Trihotomia afectata de pacat

1.Trupul omului este partea fizică.

 

2. Sufletul omului este partea prin care el se cunoaşte pe sine şi lucrurile care îl înconjoară. Acesta este compus din:

a. Intelect – facultatea de percepţie şi gândire. Este puterea omului de a cunoaşte şi de a primi cunoaştere. Fără aceasta, omul nu ar fi o fiinţă morală (Ioan 9:41)

b. Sentiment sau emoţie – capacitatea de a iubi, a urî, frica , bucuria etc.

c. Voinţă – „puterea de a alege între motive şi de a direcţiona activitatea ulterioară conform motivelor alese”, în alte cuvinte, „puterea de a alege o finalitate şi mijloacele de a o atinge”.

d. Conştiinţa este puterea minţii de a cunoaşte binele şi răul şi de a simţi obligaţia de a alege binele. Raţiunea este implicată în conştiinţă. Aceasta acţionează conform standardelor acceptate de intelect. Aşadar, conştiinţa ne ghidează corect direct proporţional cu standardul pe care l-am acceptat ca ghid.Pe masura ce comitem anumite pacate in mod repetat constiinta nu mai trage semnale de alarma . Ea nu mai este absoluta in societati decazute binele e numit rau si raul e numit bine .

3. Duhul omului este partea prin care omul Îl poate cunoaşte pe Dumnezeu şi poate avea comuniune cu El

 

 

Exista diferenta intre suflet si duh :

 

Exemlpu : omul comparat cu o casa cu etaj si mansarda .

– parterul este trupul

– etajul este sufletul cu ferestrele privind in afara

- mansarda este duhul care are ferestrele in sus spre cer , dar cu jaluzelele trase . Dupa regenerare jaluzele se deschid omul priveste si vede cerul , primeste intelegere in suflet, primeste vointa si infaptuire , etc.

 

Pacatul a afectat intelectul : Gen.6.5. :

5. Domnul a văzut că răutatea omului era mare pe pământ şi că toate întocmirile gândurilor* din inima lui erau îndreptate în fiecare zi numai spre rău.

 

Pacatul a afectat sentimentul :Ier .17.9. :

 

9. Inima este nespus de înşelătoare şi de deznădăjduit de rea; cine poate s-o cunoască?

 

Pacatul a afectat vointa : Ioan 5.40. :

40. Şi* nu vreţi să veniţi la Mine ca să aveţi viaţa!


 

Pacatul a afectat constiinta : Tit 1.15. :

15. Totul* este curat pentru cei curaţi; dar pentru cei** necuraţi şi necredincioşi, nimic nu este curat: până şi mintea şi cugetul le sunt spurcate.


 

Natura intreaga umana a fost afectata : Iov 14.4. :

4. Cum ar putea* să iasă dintr-o fiinţă necurată un om curat? Nu poate să iasă niciunul.

 

 

6 Consecintele pacatului : a) moarte legala ; b) moarte spirituala ; c) moarte fizica si moartea a 2-a

1 Cu totii suntem, prin natura noastra, morti din punct de vedere legal.

„In ziua in care vei manca din el, vei muri negresit”, a spus Dumnezeu lui Adam; si chiar daca Adam nu a murit fizic in acel moment, el a murit din punct de vedere legal; adica el a fost socotit mort.

(Ioan 3.18. – ati si fost judecati)

Exemplu :

 

Imediat ce, la tribunal, judecatorul pronunta sentinta, din punctul de vedere al legii, acuzatul este considerat mort. Desi poate abia dupa o luna el este adus pe esafod pentru a suporta sentinta, totusi legea il priveste ca mort. Pentru el este imposibil sa mai faca ceva. Nu poate mosteni nimic, nu poate lasa ceva prin testament; el nu este nimic – este un om mort. Sistemul legal il considera mort. Daca sunt alegeri, nu i se cere votul, fiindca este considerat a fi mort. Este inchis in celula lui, dar este mort.

Oameni sunt in viata datorita unei amanari a sentintei, dar din punct de vedere legal sunt morti.

Tragic este ca astazi sunt multi oameni care nu stiu nimic despre aceasta moarte si isi traiesc viata ca si c and nimic nu s-ar intampla . Ce ai gandi daca ai merge la inchisoare si l-ai vedea pe acuzat stand in celula sa razand si plin de voie buna? Ai spune, „omul acesta este nebun fiindca este condamnat si urmeaza a fi executat; si cu toate acestea, el este bine dispus”.


 

2 . Dar, in afara de a fi morti din punct de vedere legal, suntem si morti spiritual. In ziua in care Adam a mancat fructul interzis, sufletul lui a murit; vointa lui si-a pierdut puterea de a alege intotdeauna ce este bine, ratiunea lui si-a pierdut toata capacitatea de a judeca intre bine si rau cu hotarare si infailibilitate, desi s-a pastrat ceva in constiinta; memoria i-a devenit patata, predispusa la a retine lucruri rele si a lasa lucrurile drepte spre uitare; orice putere a lui a incetat, in raport cu vitalitatea sa morala.


 

a) El este mort spiritual, deşi fizic este viu (Ef. 2:1, 5;). Natura lui, care păcătoasă fiind, îl plasează în împărăţia lui Satan :


 

1. Voi* eraţi** morţi în greşelile şi în păcatele voastre

2. în* care trăiaţi odinioară, după mersul lumii acesteia, după domnul** puterii văzduhului, a duhului care lucrează acum în fiii neascultării†.

3. Între* ei eram şi noi toţi odinioară, când trăiam în poftele** firii noastre pământeşti, când făceam voile firii pământeşti şi ale gândurilor noastre şi eram† din fire copii ai mâniei, ca şi ceilalţi.


 

b) El nu se poate supune legii lui Dumnezeu şi nu îi poate fi plăcut lui Dumnezeu (Rom. 8:5-9).


 

7. Fiindcă umblarea* după lucrurile firii pământeşti este vrăjmăşie împotriva lui Dumnezeu, căci ea nu se supune Legii lui Dumnezeu şi nici** nu poate să se supună.

8. Deci cei ce sunt pământeşti nu pot să placă lui Dumnezeu.

 


 

c) El nu vrea şi nu poate să primească lucrurile Duhului – Cuvântul, Evanghelia, adevărul – într-un mod profitabil pentru duhul său (1 Cor. 2:11-14

14. Dar* omul firesc nu primeşte lucrurile Duhului lui Dumnezeu, căci** pentru el sunt o nebunie; şi† nici nu le poate înţelege, pentru că trebuie judecate duhovniceşte.


 

d) El nu Îl caută pe Dumnezeu (Romani 3:9-18, mai ales vs. 11.) Omul este deseori religios, dacă religia îi este plăcută, dar el nu îl caută pe Dumnezeu prin sine însuşi.

10. după cum este scris: „Nu este niciun om neprihănit, niciunul măcar.
11. Nu* este niciunul care să aibă pricepere. Nu este niciunul care să caute cu tot dinadinsul pe Dumnezeu.

12. Toţi s-au abătut şi au ajuns nişte netrebnici. Nu este niciunul care să facă binele, niciunul măcar.

 

e) El este pierdut şi nu poate găsi calea (2 Cor. 4:3, 4). El este aşa de pierdut (rătăcit) încât Evanghelia este ascunsă de el!

3. Şi, dacă Evanghelia noastră este acoperită*, este acoperită pentru cei ce sunt pe calea pierzării,

4. a căror* minte necredincioasă a orbit-o dumnezeul** veacului acestuia, ca să nu vadă strălucind lumina† Evangheliei slavei lui Hristos, care†† este chipul lui Dumnezeu.

6 El nu vrea să vină la Cristos şi să Îi fie supus (Ioan 5:40, Luca 19:11-14). El nu vrea să vină la Cristos, voinţa lui I se împotriveşte.

40. Şi* nu vreţi să veniţi la Mine ca să aveţi viaţa!

f) El nu poate veni la Cristos pentru a fi mântuit (Ioan 6:44, 65); doar dacă şi numai atunci când Dumnezeu ia iniţiativa în tragerea oamenilor la Cristos.

44. Nimeni* nu poate veni la Mine, dacă nu-l atrage Tatăl, care M-a trimis; şi Eu îl voi învia în ziua de apoi.

65. Şi a adăugat: „Tocmai de aceea v-am* spus că nimeni nu poate să vină la Mine, dacă nu i-a fost dat de Tatăl Meu.”

 

 

 

g) El nu poate vedea (înţelege) sau intra în Împărăţie (decât dacă este regenerat) (Ioan 3:3, 5).

3. Drept răspuns, Isus i-a zis: „Adevărat, adevărat îţi spun că, dacă* un om nu se naşte din nou, nu poate vedea Împărăţia lui Dumnezeu.”

5. Isus i-a răspuns: „Adevărat, adevărat îţi spun că, dacă* nu se naşte cineva din apă şi din Duh, nu poate să intre în Împărăţia lui Dumnezeu.


 

h) El suprimă sau înăbuşă adevărul (Rom. 1:18)

18. Mânia* lui Dumnezeu se descoperă din cer împotriva oricărei necinstiri a lui Dumnezeu şi împotriva oricărei nelegiuiri a oamenilor care înăbuşă adevărul în nelegiuirea lor.

I ) Inima lui a fost întunecată (Rom. 1:21)

21. fiindcă, măcar că au cunoscut pe Dumnezeu, nu L-au proslăvit ca Dumnezeu, nici nu I-au mulţumit; ci s-au dedat la gândiri deşarte*, şi inima lor fără pricepere s-a întunecat.

 

11 Îl urăşte pe Dumnezeu (Rom. 1:30)

30. bârfitori, urâtori de Dumnezeu, obraznici, trufaşi, lăudăroşi, născocitori de rele, neascultători de părinţi,

 

 

j) . A ajuns sa aibe o intelepciune draceasca : Iacov 3.14-16 .

 

14. Dar, dacă aveţi în inima voastră pizmă* amară şi un duh de ceartă, să nu** vă lăudaţi şi să nu minţiţi împotriva adevărului.

15. Înţelepciunea aceasta* nu vine de sus, ci este pământească, firească, drăcească.

16. Căci acolo unde* este pizmă şi duh de ceartă, este tulburare şi tot felul de fapte rele.

 

K). Caracterul său este rezumat în Rom. 1:29-32.

 

 

 

3 . Al treilea fel de moarte este moartea fizica urmata in ziua de apoi de judecata finala dupa care se intra in moartea a doua .

 

 

Multi contesta incapacitatea umana si cred ca omul isi poate initia propria salvare prin exersarea vointei lor libere.

 

 

 

7 . Vointa libera privita ca factor hotarator in mantuirea omului

 

Aici intervine marea diviziune între cei care studiază Biblia. Umanismul, filosofia, sentimentele omului despre propria persoană, ideea sa că el este stăpânul propriului său destin – toate acestea contribuie la ideea că omul are capacitatea de a face lucruri care îi sunt plăcute lui Dumnezeu şi deci că omul îşi poate iniţia propria salvare.

Deseori se predică: „Dacă faci un pas către Dumnezeu, El va face doi către tine.” Răspunzând acestei idei, Spurgeon a amintit legenda cruciatului (SF. Denis ) care a fost decapitat în războiul împotriva turcilor. Acesta şi-a ridicat capul de jos, l-a pus sub braţ şi s-a întors pe jos până la Roma. Spurgeon a spus cam aşa: Aş crede asta dacă el ar fi putut face primul pas. Este adevărat. Dacă un om decapitat ar putea face primul pas, ar putea face şi restul de paşi.

 

8 . Vointa este influentata de : a ) intelect ; b) sentiment ; c) constiinta ; d) natura

 

Voinţa este influenţată de intelect: Dacă am de ales între a cumpăra un obiect mai prost calitativ, dar mai ieftin şi unul mai scump, dar de o calitate superioară, voinţa va alege în funcţie de datele pe care intelectul le furnizează (banii disponibili, riscul ca obiectul să se defecteze înainte de a termina slujba la care plănuiesc să îl folosesc, etc.)

 

Voinţa este influenţată de sentiment: Dacă am de ales între a merge la pescuit şi a privi un meci de fotbal, voi alege activitatea care îmi place mai mult.

 

Voinţa este influenţată de natură:

Exemplul 1: Dacă punem înaintea unui leu o salată asortată şi apetisantă şi o bucată de carne crudă şi murdară, leul va alege conform naturii sale. Aceasta pentru ca natura sa dicteaza alegerea.

 

Omul este influenţat şi din exterior. El poate fi influenţat de lume, de Satan (Ioan 8:43-45; 2 Cor. 4:4-5; 2 Tim. 2:26), de Dumnezeu (Ezra 1:1).

 

9 . Aplicatie practica : atitudinea fata de cei nemantuiti ; b) fata de cei mantuiti

 

Atitudinea fata de cei nemantuiti

 

-datorita incapacitatii totale putem intelege dece oamenii ne regenerati resping evanghelia

-noi trebuie sa predicam evanghelia harului si lasam totul in mana unui Dumnezeu suveran si puternic

-nu trebuie sa folosim trucuri psihologice , show-uri , pentru a fort ape oameni sa ia o decizie religioasa

- evanghelia moderna se adreseaza sufletului omului pentru a-l constrange emotional

- noi ne facem datoria predicand , daca cineva nu e mantuit nu e vina predicatorului ca nu a fost un bun orator


 

Atitudinea fata de cei mantuiti :

 

-cel mantuit are de dus o lupta continua cu vechea natura si tenditele ei

-copilul lui Dumnezeu trebuie sa vada cel mai bine realitatea mortii in Adam

- L-ai ales tu pe Dumnezeu inainte ca El sa te aleaga ? ; L-ai cautat tu pe El inainte ca El sa te caute ? Aceste raspunsuri trebuie sa ti le dai tu din propria experienta . In functie de raspuns te poti evalua in lumina Scripturii si poti da un raspuns in ceea ce te priveste.

Preluat de la adresa: https://www.resursecrestine.ro/studii/107321/incapacitatea-omului-si-vointa-libera