Q & A: Este masturbarea un păcat? Interzice Biblia practicarea ei?
Autor: Contra Curentului
Album: Contra Curentului
Categorie: Sexualitate

de Marius Ciocan

Problematizare

Masturbarea este o activitate erotică prin care se procură plăceri sexuale prin autoexcitare1 (Norbert, 2000, 188). Mai multe statistici dovedesc o pondere amplă în rândul adolescenţilor, cu precădere în rândul băieţilor, un studiu din 1967 dovedea că 97% din numărul persoanelor de sex masculin şi 48% din numărul celor de sex feminin se masturbaseră în timpul anilor de liceu cel puţin odată. (McDowell şi Hostetler, 1996/2000, 37)2 Aceste procente, dar şi alte studii dovedesc că masturbarea nu este un fenomen patologic şi nu este asociată in aria de tulburări psihice decât în momentul în care este preferată relaţiilor sexuale normale sau capătă un caracter public (exhibiţionism).

În context creştin, subiectul este oarecum tabu. în jurul acestui subiect domină multă confuzie şi neînţelegere, naşte multe dezbateri şi chiar conflicte. Unii condamnă masturbarea fără echivoc ca fiind păcat, iar alţii evită subiectul spunând că nu este un subiect spiritual. În calitate de pastor trebuie să mă apropii cu atenţie de această problemă şi sa am un răspuns care să ofere ajutor unui tânăr care se frământă cu această practică. Este simplu să tuni şi să fulgeri, să faci pe moralistul şi să stigmatizezi public acest subiect, îţi oferă şi o aură de apologet şi luptător pentru morala creştină, dar adevărul, spune Scriptura, eliberează, nu doar pune degetul pe rană.

Perspectiva biblică

Există două pasaje în Scriptură care sunt folosite drept material teologic pentru incriminarea masturbării ca păcat. Unul se află in Genesa 38:6-10, iar celălalt se află în l Corinteni 6:9. Ne vom ocupa de amândouă exemple pe rând.

În pasajul din Genesa, ne este prezentată o situaţie tipic contextului Vechiului Testament. Onan, prin lege, avea datoria de a o lua de nevastă pe cumnata Iui, întrucât fratele său a decedat si el trebuia să „ridice spiţa neamului fratelui său”. Astfel, primul născut din această relaţie avea să fie fiul fratelui său, purta numele acestuia şi moştenea averea lui. Onan a vrut să evite acest lucru. În Deuteronom 25:5-10, este prezentată legea lui Dumnezeu pentru o astfel de situaţie. Păcatul lui Onan nu era masturbarea. Cu atât mai mult, între el şi fosta lui cumnată (devenită soţie prin moartea fratelui lui) existau relaţii sexuale. Actul lui Onan poate fi tradus în limbaj modern mai degrabă cu o metodă contraceptivă (Coitus Interruptus), decât cu masturbare.

În cel de-al doilea caz, cel din l Corinteni 6:9, avem o situaţie complet diferită de cea anterioară. În acest verset, cuvântul „malah” nu înseamnă sub nicio formă o persoană care se masturbează, aşa cum se crede în general.

Malah vine din grecescul malakos şi latinescul mollis, care înseamnă „moale” sau „moale la atingere”. Cuvântul a devenit o metaforă pentru a descrie o persoană de sex masculin care îşi supune trupul unor obscenităţi nenaturale, efeminat (cu aspect sau caracter feminin, delicat, molatic, moleşit, a face să devină sau a deveni asemănător psihologic sau fizic cu o femeie) (DEX, 1998, termenul malah).

Dicţionarul Strung al limbii greceşti traduce în limba engleză cuvântul malah şi cu termenul catamite3, care defineşte partenerul mai tânăr într-o relaţie homosexuală dintre doi bărbaţi, în era antică, şi chiar şi cea medievală, era un lucru destul de obişnuit ca, în afară de soţii şi amante, regii si stăpânii să aibă si asemenea sclavi sexuali. Catamite e derivat din latinescul catamitus (provenit de la etrusci – catmite, la rândul lui o modificare a grecescului Ganymede, băiatul „sedus” de Zeus în mitologia greacă, care a devenit mai apoi paharnicul acestuia). Deci, cel mai apropiat sens al termenului malah este reprezentat în contextul social actual de travestiţi.

Ceea ce trebuie evitat cu privire la masturbare este catalogarea ei ca fiind un păcat. Păcatul este numai ceea ce Biblia numeşte păcat. Pot exista anumite fapte care sunt considerate păcat din perspectivă culturală, dar nu şi din perspectivă biblică, iar anumite păcate, pe care Biblia le denumeşte astfel, suni acceptate cultural ca practici normale şi uzuale. Nu cultura sau tradiţia decide ceea ce poate fi numit păcat, ci Biblia. Cu privire la masturbare, Biblia tace. Astfel, pentru a evalua moral masturbarea trebuie să folosim principiile biblice cu privire la sexualitate şi viaţa de familie. Ceea ce putem lua în considerare mai întâi sunt implicaţiile acesteia, înainte şi după ce actul masturbării este consumat, persoana care îl practică trăieşte şi experimentează ceva care este in contradicţie totală cu Biblia.

Principii

Întrebările pe care ar trebui să ni le punem atunci când vine vorba despre masturbare sunt:

Te poţi masturba fără să pofteşti?

Făcusem un legământ cu ochii mei şi nu mi-aş fi oprit privirile asupra unei fecioare. (Iov 31:1}

Dar Eu vă spun că oricine se uită la o femeie ca s-o poftească, a şi preacurvit cu ea în inima lui. (Matei 5:28)

Te poţi masturba într-o asemenea manieră încât să contribui la zidirea unităţii cu soţul sau soţia ta, lucru care să vă apropie unul de celălalt?

De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa, şi se va lipi de nevasta sa şi se vor face un singur trup. (Geneza 2:24)

Te poţi masturba fără să experimentezi ruşinea?

Adam a „umblat gol” şi nu i-a fost ruşine, nici de Eva, nici de Dumnezeu, însă în momentul căderii „s-a ascuns” de Dumnezeu. Rezultatele imediate ale unei fapte negative sunt ruşinea şi vinovăţia. (Geneza 2:25, 3:9,10)

Te poţi masturba cu o conştiinţă curată?

Totul este curat pentru cei curaţi; dar pentru cei necuraţi şi necredincioşi, nimic nu este curat: până şi mintea şi cugetul le sunt spurcate. (Tit 1:15)

Poţi să te masturbezi fără să capitulezi în faţa dorinţelor şi poftelor tale păcătoase?

Între ei eram şi noi toţi odinioară, când trăiam în poftele firii noastre pământeşti, când făceam voile firii pământeşti şi ale gândurilor noastre şi eram din fire copii ai mâniei, ca şi ceilalţi. (Efeseni 2:3)

Pentru a păstra un minim de utopie în această chestiune, să spunem că ar putea exista persoane care să practice masturbarea fără să încalce vreunul din principiile biblice enunţate mai sus, dar cum am spus este aproape o utopie, în lumina acestor principii, practica masturbării este în contradicţie cu natura vieţii creştine biblice.

Pericole

În primul rând, masturbarea poate avea încorporată o uşoară formă de homosexualitate, întrucât acest act presupune un act sexual care nu implică un partener, iar nu de puţine ori cei care o practică încep sau sfârşesc în faţa unei oglinzi atraşi mai mult sau mai puţin de propriul corp. Mai mult, băieţii, dar şi fetele, care trăiesc în comunităţi precum cămine sau internate sunt dispuşi să îşi povestească experienţele şi să se „înveţe” unii pe alţii, ceea ce amplifică şi mai mult acest pericol.

În al doilea rând, masturbarea reprezintă o formă de monosexualitate, întrucât această formă de sex nu include o altă persoană, întrucât sexul a fost creat (dat) pentru scopuri precum unitate între parteneri (Genesa 2:24) cunoaştere intimă, plăcere, procreare (Genesa 4:1)4 şi confort (2 Samuel 12:24)5, să faci sex de unul singur pare să eludeze scopurile pentru care sexul a fost creat.

În al treilea rând, masturbarea se practică de cele mai multe ori în grabă şi cu teama morbidă de a nu fi prins. În subsidiar, masturbarea încurajează un bărbat să devină un fel de om-minut, care va întâmpina reale probleme în satisfacerea soţiei sale în căsnicie, întrucât abilităţile personale de autocontrol au fost foarte mult diminuate de această practică.

În al patrulea rând, masturbarea poate induce un model de lene şi neasumare a responsabilităţilor în toate relaţiile care implică sexul opus. De exemplu, un bărbat care poate obţine orgasm într-un timp foarte scurt prin masturbare nu va mai manifesta interes pentru a-şi căuta un partener. A curta o fată ar putea părea o muncă prea costisitore, iar nevoile lui sunt oricum împlinite. Apoi, în consumarea actului sexual, bărbatul nu va avea răbdarea şi capacitatea de a întreţine un preludiu pentru satisfacerea soţiei lui. Astfel, practica masturbării fură plăcerea de a avea parte de sex de calitate cu partenerul de viaţă.

Un alt pericol, este asocierea cu pornografia. De cele mai multe ori, cel care se masturbează trăieşte o fantezie la nivelul imaginaţiei lui, însă asocierea cu pornografia duce la probleme foarte grave.

Cu toate că masturbarea nu este într-un mod categoric incriminată de Biblie, asupra practicării ei rămâne un mare semn de îndoială. Pentru subiectele la care Biblia nu tranşează lucrurile, teologii folosesc versetele din l Corinteni 6:12 şi 10:23. Pe baza acestor versete sunt „permise” anumite practici, dacă aceste practici au o anumită utilitate, dacă „zidesc” şi dacă nu duc la dependenţă.

Pe baza l Corinteni 10:23 (Toate lucrurile sunt îngăduite, dar nu toate sunt de folos. Toate lucrurile sunt îngăduite, dar nu toate zidesc.), unii spun că masturbarea este benefică înainte de căsătorie şi în timpul căsătoriei când partenerii sunt despărţiţi din anumite motive. Se argumentează că, dacă soţii îşi oferă libertatea masturbării, ei se simt liberi să o practice. Pe de altă parte, masturbarea este limitată de pericolul dependenţei, într-o interpretare lejeră a l Corinteni 6:12 (Toate lucrurile îmi sunt îngăduite, dar nu toate sunt de folos; toate lucrurile îmi sunt îngăduite, dar nimic nu trebuie să pună stăpânire pe mine.) Acest fapt este documentat biologic, întrucât masturbarea poate contribui la eliminarea temporară a tensiunilor şi frustrărilor acumulate din punct de vedere sexual, dar pe de cealaltă parte va cauza ulterior o nevoie şi mai mare de ejaculări. Practic pe măsură ce este eliminat lichidul seminal, tot aşa de repede se produce şi crearea lui în vederea continuării eliminării. Astfel, un bărbat care se masturbează pentru a ejacula se va trezi că se masturbează cu o frecvenţă din ce in ce mai mare, pe măsură ce trupul său continuă să ceară din ce în ce mai multe ejaculări, iar prin acest lucru este combătută mentalitatea prin care bărbaţii spun că se masturbează pentru a scăpa de un anumit stres sexual acumulat.

Părerea mea vizavi de aceste interpretări este că ar trebui să fim rezervaţi atât în recomandare, cât şi în incriminare. Sunt sigur că cei care sunt chinuiţi de vina practicii masturbării sunt oameni sinceri care ÎI iubesc pe Dumnezeu şi se luptă cu ei înşişi ca pofta să nu stăpânească peste ei. Aceasta este atitudinea pe care o recomand.

1. Sillamy, Norbert (2000), Dicţionar de psihologie. Bucureşti: Editura Univers Enciclopedic;

2. McDowell, Josh, Hostetler Bob, (1996/2000} Manual de consiliere a tinerilor, vol. 2. Traducere Claudiu Vereş, Timişoara: Fundaţia Creştină Noua Speranţă;

3. Blue Letter Bible. „Dictionary and Word Search for malakos (Strong’s 3120)”. Blue Letter Bible. 1996-2010;

4. Adam s-a împreunat ai nevasta sa Eva; ea a rămas însărcinata şi a născut pe Cain. (Geneza 4:1);

5. David a mângâiat pe nevasta sa Bat-Şeba şi o intrat la ea si s-a culcat cu ea. Ea a născut un fiu, pe care l-a numit Soloman şi care a fost iubit de Domnul. (2 Samuel 12:24).

Viaţa de familie, Anul 5/nr. 9. Preluat cu permisiune. Revista poate fi comandată la www.viatadefamilie.ro.

Preluat de la adresa: https://www.resursecrestine.ro/eseuri/151671/q-a-este-masturbarea-un-pacat-interzice-biblia-practicarea-ei