Textul este din Ioan 6:16-21
Contextul: Dupa inmultirea painilor
Evenimente :
-Isus ramane singur sa dea drumul noroadelor( Marcu 14:22),
-ucenicii sunt pe mare in drum spre Capernaum
-Isus urca pe munte ca sa se roage,
-Isus umbla pe mare
-Petru umbla pe mare
-Petru se indoieste, putina credinta.
-Petru este scapat
-Ajung cu toti la mal.
Rugaciunea pe munte.
Isus da drumul noroadelor, si apoi se retrage pe munte ca sa se roage. Importanta rugaciunii dupa o zi atat de plina. Ziua aceasta nu a fost incheiata fara de rugaciune. Doar Unul si-a mai amintit ca trebuie sa stea si sa multumeasca pentru belsugul aratat, ceilalti toti au plecat, fiecare la casele lor.
Motive de rugaciune:
-Timpul practic petrecut cu Tatal, cu Dumnezeu.
-Minunea care deja s-a intamplat.
-Faramiturile ramase.
-Rugaciune pentru ucenici care ramasesera impietriti dupa minunea cu painile, aveau inima impietrita ( Marcu 6:42)
-Rugaciune pentru noroade.
-Rugaciune pentru lucrurile care vor trebui sa se intample.
-Drumul care statea in fata.
-Evenimentele care stateau inainte.
Rugaciunea a ajuns intre: necesitate, placere, mod de viata, si fel de vorbire.
Inainte de inmultirea painiilor Isus nu petrece mult timp in rugaciunea de multumire, ceea ce inseamna ca a facut o rugaciune scurta dar plina de putere.
Rugaciunile lungi se fac in singuratate, deoparte, in odaita.
Un Isus al rugaciunii, este un Isus al puteri, al mantuiri, al vietii.
Rugaciunea este urcata pe cea mai mare treapta a vietii unui om in felul acesta.
Cu ce putea fi inlocuita rugaciunea de pe munte?
-Oameni voiau cu sila sa il faca imparat v Ioan 6:15.
-discuti pe marginea inmultiri painilor.
-Discutii pe marginea descoperiri ce au avut-o noroadele despre Isus v 6:14.
-calatoria in aceiasi barca si in acelasi timp cu ucenici pe mare.
Faptul ca ucenici erau cu inima impietrita si nu intelesera minunea cu painea( Marcu 6 v 52)
Mersul cu corabia pe mare nu ii totuna cu rugaciunea de pe munte. Ucenici mergeau destul de greoi pe mare.
Ar fi trebuit ucenici la rugaciune. Dar si la rugaciune daca ramaneau, aveau parte tot de aceleasi conditii: vant puternic si mare intaratata, dovada sta rugaciunea lor din gradina Ghetsimani( Luca 22:40-46. si Marcu 14:34-41)
Performanta ucenicilor pe timp de noapte, pe mare, in conditi grele..- Au vaslit cam 25 sau 30 de stadi( v 19. O vaslire destul de greoaie, avand in vedere vantul puternic si marea intaratata.
Performanta noastra la rugaciune. Asta ar cam semana cu 20-30 de minute de rugaciune pe care le facem noi, dar si acelea in conditii asemenatoare, simtind multa impotrivire, si multa apasare.
Umblarea pe mare a lui Isus.
Doar dupa rugaciunea de pe munte.
Doar de la tarm a inceput umblarea.
Dovada clara de putere asupra valurilor si asupra naturii, asupra apei, asupra mari.
Fara nici o piedica.
Fara nici o frica.
Intr-o singura directie.
In timp ce pe aceiasi mare suflau vanturile si marea era intaratata, lucruri pe care cei din corabie le simteau.( v 18)
Umblarea pe mare a lui Petru nu ii totuna cu umblarea pe mare a lui Isus.
-Petru nu isi incepe umblarea pe mare de la tarm, ca si Isus, ca acolo trebuia sa fi fost un Petru al rugaciunii.
Lipsuri: Oameni ai rugaciunii.
Umblarea pe mare a lui Petru se poate asemana cu dorinta lui Toma de a vedea semnul cuielor in palmele lui Isus. Petru a zis ca "daca esti Tu, porunceste-mi sa vin la Tine pe ape -- Matei 14:28."
Umblarea pe ape a lui Petru era o necesitate a combateri indoieli existente in inima lui, ca ar fi fost altcineva inafara de Isus. "Daca esti Tu."
Prin maxime: Multi zic ca daca vrei sa mergi pe mare trebuie sa te dai jos din barca. Eu cred ca daca vrei sa mergi pe mare trebuie sa pornesti de la tarm, ca si Isus. Datul jos din barca nu tine.
Mersul lui Petru pe ape este pornit dintr-o inima incerta, nesigura, nelamurita cu privire la cine statea pe ape linga corabia lor.
Mersul lui Petru pe ape, este defapt si o rupere din rutina deja existenta intre ucenici in corabie la aceea ora: Impietrirea inimilor dupa minunea cu painile.
Petru tot merge pe mare, dar tot fara succes: Acest mers pe ape a lui Petru s-a continuat si in curtea marelui preot, unde dintre toti ucenicii, Petru este singurul care se coboara din barca, si merge atat de aproape de Isus, in valurile destul de naprasnice si furioase din curtea marelui preot, unde Isus era prin si judecat. Acolo din nou Petru dovedeste ca nu poate face singur multi pasi pe mare, si s-a adancit in mare odata cu cantatul cocosului.
N-a mai vrut nimeni sa mearga pe ape ca si Petru. De ce?
Pareri diferite de a te convinge daca este sau nu Isus pe mare. Nu toti erau de aceiasi parere cu Petru. Petru a voit sa mearga pe mare la Isus ca sa se convinga ca Isus era acela. Pe cand ceilalti din corabie, zice Ioan, ca voiau deci sa-L ia in corabie( v 21).
Si Biserica umbla pe mare. Umblarea pe mare a Biserici.
Din Ziua Cinzecimi incoace, incepand chiar cu Petru, Biserica toata a inceput sa umble pe mare. O mare mult mai napraznica, mult mai furioasa.
Biserica a primit putere ca sa umble pe mare:
"Iata ca v-am dat putere sa calcati peste serpi si peste scorpioni si peste toata puterea vrajmasului; si nimic nu va va putea vatama " Luca 10:19
"Iata semnele care vor insoti pe cei ce vor crede: in Numele Meu vor scoate draci; vor vorbi in limbi noi; vor lua in mana serpi; daca vor bea ceva de moarte, nu-i va vatama; isi vor pune mainile peste bolnavi, si bolnavi se vor insanatosi" Marcu 16:17-18.
Si dovada ca Biserica a continuat din Ziua Cinzecimi sa umble pe mare, a fost intarita si de apostolul Pavel mai tarziu, cand a zis:" Noi rasturnam izvodirile mintii si orice inaltime care se ridica impotriva cunostintei lui Dumnezeu: si orice gand il facem rob ascultari de Hristos 2 Corinteni 10:5"
Dupa umblarea pe mare a lui Isus, "cei ce erau in corabie au venit de s-au inchinat inaintea lui Isus si I-au zis: Cu adevarat, Tu esti Fiul lui Dumnezeu. Matei 14:33".
La ce ti-ar folosi sa mergi pe mare daca marturia despre tine ar fi una slaba, indoielnica si adevarata.
-La ce ti-ar folosi sa mergi pe mare daca nu aduci roade?
-La ce ti-ar folosi sa mergi pe mare daca nu esti gata sa ridici si sa slujesti in jurul tau?
Pavel zicea despre Biserica ca:" Suntem priviti ca niste inselatori, macar ca spunem adevarul; ca niste necunoscuti, macar ca suntem bine cunoscuti; ca unii care murim, si iata ca traim; ca niste pedepsiti, macar ca nu suntem omorati; ca niste intristati si totdeauna veseli; ca niste saraci, si totusi imbogatim pe multi; ca neavand nimic, si totusi stapanind toate lucrurile. 2 Cor 6: 8-10"
Vrei sa mergi pe mare, pe ape, dar oare pe munte la rugaciune?
Vrei sa ai slujbe, dar oare sa te retragi deoparte singur sa stai in spartura unde nimeni nu te vede?
Vrei sa te asculte vanturile si marea, dar oare tu pe Dumnezeu? Vrei sa te asculte fratiii, dar oare tu pe ei?
Vrei marturie buna din partea celorlalti, dar oare tu fata de aproapele tau?
Vrei sa mergi pe mare pentru ca sa iti combati indoielile , dar tu sa pozezi drept om al credintei?
Vrei sa mergi pe mare cand toti sunt in corabie? De ce?
24.07.2016 Ireland
Ciprian Muresan