Textul este din Luca 13:1-5
Subiectul principal este: POCAINTA
Subiectul secundar este: moartea, a pieri la fel...
Poate fi numit roua sau furtuna, teama sau provocare: desi nu e mai mult decat un cuvant: " la fel", poate fi totul ce se poate spune despre tine. Acest: la fel are putere sa darame, sa zdrobeasca, sa ridice, sa provoace, sa motiveze, dar in nici un caz sa te lase indiferent. In acest text, acest cuvant: la fel putea sa influenteze multimea de oameni care asculta aceste cuvinte de invatatura, pentru ca: " la fel " este pericolul in sine," la fel" este cu mult mai de temut decat a muri. Acest " la fel" este mai puternic decat moartea in sine. La fel poate fi provocare la succes, sau provocare la pocainta, in nici un caz provocare la faliment. Toti ar vrea sa fie la fel de bogati ca si tanarul bogat, toti ar vrea sa fie la fel de buni evanghelisti ca Timotei, dar nimeni nu si-ar dori sa fie la fel de sarac ca si Lazar, si nimeni nu si-ar dori sa moara la fel, rastignit pe o cruce ca si Isus.
Tinta mesajului: sunt oameni doritori de viata vesnica.
Au venit unii si au istorisit lui Isus ce se intamplase unor galileeni in ceasul in care eii aduceau jertfe.
Istorisirea tragediilor altora ajuta? Daca nu inveti nimic de acolo nu ajuta.
Pilat hotarase sa opreasca pe acesti galileeni care aduceau jertfe, in modul cel mai tulburator.
Adevarul cel mai izbitor este ca se moare. Si acest text nu vine ca sa raspunda nimanui de ce se moare si nici unde se moare, desi se poate muri oriunde, si oricand, la ceas de jertfa sau la vreme neasteptata. Tema principala a textului acopera partea cea mai importanta a vietii, cununa muncii unui om, si anume: cum se moare? Se moare la fel? Toti oameni mor la fel? Toti oameni mor, dar oare toti la fel? Ce ii separa pe unii de alti? Raspuns: Pocainta. ( v 3,5). Unii mor flamanzi, iar alti de prea multa mancare, unii mor in zdrente, iar alti imbracati in haine scumpe.
Dar se poate muri si in timpul cand tu aduci o jertfa. Galileeni aduc jertfe. Legitime? Cat de legitime? Dupa Lege, dupa ce fel de Lege? Jertfele se aduceau la Ierusalim, si nu de catre oricine, doar preotii si levitii erau incununati pentru aceasta lucrare. Aici se pare ca galileeni aveau legea lor proprie in a aduce jertfe, faceau un lucru nu dupa Legea Domnului. Nu ii ajuta la nimic aducerea acestor jertfe, nu le schimba statutul inaintea lui Dumnezeu. Dar cert este ca nici toti oameni nu erau partasi acestor viziunii ale lor. Si se vede ca, Pilat, hotaraste sa puna capat acestor jertfe, si acestor galileeni. Si in mana lui Pilat sta un potir in care sunt amestecate jertfele cu cei care aduc jertfele.
Cei care aduceau jertfele au murit ca niste nepocaiti. Pentru ca dincolo de jertfe si arderi de tot, Dumnezeu vrea adevar, vrea dreptate si vrea mila.
Moartea care vine la jertfe
Ce invatatura avem de aici. Ei au ramas o pilda pentru toti cati aduc jertfe, ca nu pot fi aduse jertfele oricum. Nu in orice stare. Exista un ceas pe care nimeni nu il poate evita, ceasul mortii. Si acest ceas vine si la jertfe, fie bune, fie nerecunoscute, vine si in excursi, vine si in vacante, vine oriunde este trimis.
Exista insa un lucru la care trebuie sa veghem neincetat. Pocainta. Daca nu va veti pocai, toti veti pieri la fel. ( v 3) Nepocainta in ceasul mortii ii aduna pe toti sub acelasi acoperis, la fel. Pe neasteptate, cand crezi tu ca esti mai dedicat, cand crezi tu ca faci lucrurile cel mai bine. Pocainta nu este schimbarea unui cult, sau o stare din trecut, ea este o provocare de moment si un mod de viata de viitor. Pocainta are cu ea fagaduinte. Daca te pocaiesti nu vei muri la fel ca ei. Si desi nu au fost mai pacatosi ca ceilalti, totusi, nu s-au mai bucurat de o sansa ca si ceilalti, sau poate ca si tine. Pe ce ureche ne culcam uneori, cum ne dam drumul la gura, la manie, la inima, la pofte, pe deoparte, iar pe cealalta parte, suntem oameni ai jertfelor, al postului, al slujiri, al implicarilor in diferite proiecte, departamente, s. a. m. d.
Pocainta este asadar: 1. Mai mare decat jertfele. ; 2. Mai de pret decat jerfele. ; 3. Este ancorata in viata vesnica.
Daca galileeni au primit o lectie in ce priveste necesitatea de a te pocai, si locuitorii Ierusalimului au trebui sa primeasca aceiasi invatatura. De data asta Isus relateaza ca stie de patania celor 18 insi peste care a cazut turnul Siloamului si i-a omorat, si Isus mai stie ca acesti 18 nu au fost mai pacatosi ca ceilalti locuitori din Ierusalim.
Ce diferenta poate fi intre doi pacatosi? Depinde. In cazul de fata a fost, unii au murit pe neasteptate, iar ceilalti au ramas cu o sansa in plus la viata vesnica.
Moartea care vine din turn.
E aceea moarte care vine de unde crezi ca esti mai in siguranta, de unde crezi ca ai multe de invatat.
Celebrul turn al Siloamului face victime, nevinovate. Acest turn este acolo pentru un scop, pentru ca prin el, sa fie pazite vieti, proprietati, si valori, si totusi, accidental poate deveni ucigator. Au murit 18 oameni, dar au sansa un oras intreg sa nu treaca pe acolo, prin acea moarte la fel. Si aceasta sansa se numeste pocainta. Daca nu va veti pocai, toti veti pieri la fel.
Viata care este prin pocainta. Sansa unica de a trai este Pocainta.
Ce ai vrea sa alegi intre jertfe si pocainta? Intre istorie si vesnicie?
V ati gandit vreodata la Noe, si la corabia pe care a construit-o dupa Cuvantul Domnului, ca prin ea sa scape el, si familia lui? Aceea corabie pe care a facut-o Noe atunci, astazi o putem face fiecare din noi, si aceasta corabie este POCAINTA, trebuie doar respectat planul si materialele, lungimea si inaltimea, camarile si smoala, si cel mai important fereastra care nu are vedere inspre lume, adica ochii nostri. Pocainta este corabia care nu va naufragia niciodata in apele amare ale mortii.
Ati mai ramas la fel de pocaiti, ca atunci cind lumea va arata pe strada cu degetul, va punea in vorbele de batjocura, pentru credinta in Isus Hristos, pentru incercarea esuata sau neesuata de a fi pocait dupa Scriptura. Ati mai ramas la fel? S-au v-ati stins din acel fel, ca sa aratati in acest fel, poate un fel care nu poate fi acceptat defel de Isus.
Te mai poti cerceta inca, daca mai esti la credinta si daca prin lucrarea credintei din viata ta se vad urmele unui pocait intr-o lume tot mai plina de intunerec.
Ciprian Muresan Irlanda.