Legământul Vechi și Legământul Nou: O Tranziție spre Mântuire
Autor: Rîpă Emanuel
Album: Mântuire
Categorie: Adevărul

                           Legământul Vechi și Legământul Nou: O Tranziție spre Mântuire

La început, Dumnezeu l-a creat pe om într-o stare de perfecțiune, fără păcat și fără imperfecțiuni. Atât bărbatul cât și femeia aveau o natură sfântă (Geneza 1:27; 1:31). Cei doi trăiau într-o armonie perfectă cu Dumnezeu, Îl vedeau cu ochii lor și se bucurau de prezența Sa directă (Geneza 2:25; 3:8). Aceasta era o stare ideală, una în care Dumnezeu și omul se aflau într-o relație nealterată.

Dumnezeu le-a dat o poruncă simplă: să nu mănânce din pomul cunoștinței binelui și răului, din mijlocul grădinii (Geneza 2:16-17). Totuși, șarpele, mai șiret decât orice altă creatură, i-a înșelat pe Adam și Eva, determinându-i să încalce porunca lui Dumnezeu (Geneza 3:1-6). Această neascultare a avut consecințe devastatoare. Cei doi au fost alungați din prezența lui Dumnezeu (Geneza 3:23-24), iar natura lor sfântă a fost pervertită (Romani 5:12).

După acest moment tragic, Adam și Eva au înmulțit pământul, dar cu o natură păcătoasă și coruptă (Geneza 4:1-2). Toate gândurile și intențiile oamenilor au devenit îndreptate spre rău, zilnic (Geneza 6:5). Prin această unică încălcare a Legii divine, toți oamenii s-au născut cu o natură păcătoasă, fiind supuși păcatului încă de la naștere (Romani 5:18-19; Psalmii 51:5). Nimeni nu poate să scape de această stăpânire a păcatului prin propriile forțe (Romani 3:23).

Moartea – Singura Cale spre Eliberare

Din punct de vedere al naturii păcatului și al Legii divine, singura modalitate prin care omul poate scăpa de sub robia păcatului este prin moarte (Romani 6:7). Dar viața fiecărui om este limitată: îi este dat să trăiască o singură dată, iar apoi să fie judecat (Evrei 9:27). Dacă viața omului rămâne în păcat, consecința inevitabilă este moartea a doua, care este reprezentată de Iazul cu foc (Apocalipsa 20:14-15). Prin păcatul strămoșesc, întreaga omenire se îndreaptă spre această moarte veșnică, fără speranță de mântuire (Romani 6:23; Apocalipsa 21:8).

Aceste lucruri se întâmplă în baza Legii pe care Dumnezeu a dat-o (Galateni 3:10). Legea este dreaptă și sfântă, dar problema este că omul, datorită naturii păcătoase, nu poate să o împlinească în întregime. Din păcate pentru omenire, această Lege nu poate fi schimbată, deoarece Dumnezeu este drept și sfânt, și nimic din ceea ce a stabilit nu poate fi anulat (Matei 5:18).

Legământul Cel Nou: O Speranță de Eliberare

Istoria biblică ne arată că, deși Legea Vechiului Legământ nu poate fi anulată, Dumnezeu, în dragostea Sa nemărginită, a instituit o nouă cale prin Legământul cel Nou. O ilustrare a acestei idei o regăsim în cartea Estera. Haman, din ură față de Mordoheu, a convins împăratul Ahașveroș să emită un decret irevocabil care să ducă la exterminarea evreilor din imperiu (Estera 3:8-13). Deși această lege nu putea fi anulată, împăratul a emis un nou decret care le permitea evreilor să se apere (Estera 8:8-11). Astfel, deși prima lege era încă în vigoare, noul decret le oferea evreilor șansa de a se proteja și de a transforma o amenințare într-o mare victorie (Estera 9:1-2).

În același fel, Dumnezeu a dat o nouă Lege prin Hristos, prin care omul poate să moară față de păcat și să învie într-o viață nouă. Deși Legea veche nu poate fi anulată și condamnă păcatul, Legământul cel Nou oferă posibilitatea de eliberare din această condamnare, dar nu prin puterea omului, ci prin moartea și învierea cu Hristos.

Jertfa lui Hristos și Nașterea din Nou

Prin jertfa lui Isus Hristos, Legea veche a fost împlinită. Hristos a murit în locul nostru, plătind prețul pentru păcatul întregii omeniri (Romani 5:8). Acesta este esențialul Legământului cel Nou: omul nu mai este judecat după propria sa capacitate de a împlini Legea, ci prin credința în Hristos și în jertfa Sa perfectă (Romani 3:21-24). Așa cum evreii din vremea Esterei au putut să se apere împotriva dușmanilor lor, la fel și noi, prin Hristos, putem să fim eliberați de condamnarea păcatului.

În plus, moartea noastră cu Hristos nu este doar simbolică. Aceasta înseamnă lepădarea de sine, de vechea noastră natură păcătoasă. Isus spune clar că, pentru a-L urma, trebuie să ne lepădăm de noi înșine, să ne luăm crucea și să-L urmăm (Matei 16:24). Doar murind față de noi înșine putem învia la o viață nouă, liberă de păcat și dedicată lui Dumnezeu (Romani 6:4-5).

Efectele Legământului cel Nou sunt clare și impresionante, iar Psalmul 89 subliniază un aspect esențial: credincioșia lui Dumnezeu în a-și păstra promisiunile, chiar dacă omul cade (Psalmul 89:28-34). Acest legământ aduce cu sine promisiuni eterne de dragoste și protecție divină, demonstrând că, deși omul poate falimenta, Dumnezeu nu va renunța la el. Hristos este garanția acestui legământ, iar prin El avem acces la viața veșnică și la prezența lui Dumnezeu.

Pentru a trăi însă pe deplin în acest Legământ Nou, trebuie să ne lepădăm de noi înșine. Așa cum am văzut, doar murind împreună cu Hristos putem învia într-o viață nouă. Lepădarea de sine nu este o cerință opțională, ci este calea prin care omul experimentează transformarea interioară și eliberarea de sub puterea păcatului. Această moarte față de sine reprezintă cheia învierii spirituale, prin care devenim făpturi noi în Hristos, trăind nu prin puterea noastră, ci prin puterea Duhului Sfânt (Galateni 2:20).

În concluzie, Legământul cel Nou este o invitație la o viață transformată, la eliberare de sub robia păcatului și la o relație profundă cu Dumnezeu prin Hristos. El este superior Legământului Vechi, pentru că nu doar arată calea, ci oferă și puterea de a merge pe ea, aducând cu sine viață veșnică și o comuniune veșnică cu Creatorul.

Preluat de la adresa: https://www.resursecrestine.ro/eseuri/287371/legamantul-vechi-si-legamantul-nou-o-tranzitie-spre-mantuire