**Creația și Urgăția în Biblie și Mitologia Antică: O Privire Comparativă**
Autor: Notar Daniel Ioan
Album: **Creația în Geneza: Ordinea Divină**
Categorie: Meditație

**Creația și Urgăția în Biblie și Mitologia Antică: O Privire Comparativă**

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

În primele capitole ale Bibliei, Geneza 1 și 2 ne oferă o narațiune profundă și simplă despre crearea lumii. Dumnezeu, atotputernic și suveran, creează totul din nimic prin Cuvântul Său. Lumea creată în șase zile este ordonată și „foarte bună”, iar omul este culmea creației divine, format din pământ și suflare de viață. Această viziune contrastează puternic cu alte mituri antice despre creație, care implică lupte cosmice, haos și zeii având interese egoiste.

**Creația în Geneza: Ordinea Divină**


Geneza începe cu o afirmație clară: „La început, Dumnezeu a făcut cerurile și pământul” (Geneza 1:1). Aceasta subliniază caracterul suveran al lui Dumnezeu ca singurul Creator, fără nicio opoziție sau rivalitate. Ceea ce urmează este o serie de acte de creație în care totul este adus la existență prin cuvintele lui Dumnezeu: „Să fie lumină!”, „Să fie o întindere între ape!”, „Să dea pământul verdeață!” Toate lucrurile apar instantaneu, prin autoritatea divină.

În plus, spre deosebire de multe mituri antice în care oamenii sunt adesea creați pentru a servi zeilor sau pentru a rezolva anumite conflicte, Geneza afirmă că omul este creat după chipul lui Dumnezeu, cu scopul de a guverna pământul și de a reflecta natura divină. Adam și Eva nu sunt doar pioni într-un plan cosmic, ci sunt parteneri cu Dumnezeu, responsabili să administreze creația.


**Miturile Antice ale Creației: O Lume a Haosului și Războiului**

Spre deosebire de narațiunea biblică, multe culturi antice au mituri care descriu creația lumii ca fiind un rezultat al conflictelor și al haosului. De exemplu, în mitologia babiloniană, *Enuma Elish*, zeii se află într-o luptă continuă pentru putere. Lumea este creată din corpul zeiței Tiamat, ucisă de Marduk, zeul principal al babilonienilor. Această narațiune este plină de violență și frică, iar creația apare din dezordine.

În miturile egiptene, lumea este creată de zeul Atum, care apare din apele primordiale ale haosului și începe să aducă ordine. Totuși, aceasta implică un ciclu constant de creație și distrugere, unde zeii sunt vulnerabili și instabili. În mitologia greacă, titanii și zeii se luptă pentru controlul cosmosului, iar creația și ordinea apar doar după conflicte violente.


**Comparație între Geneza și Miturile Antice**

Geneza 1-2, prin contrast, prezintă o lume creată fără haos și fără conflict. Dumnezeu nu se confruntă cu nicio rezistență, iar creația este rezultatul voinței Sale ordonate. Acest concept de „ordine divină” este esențial în teologia biblică, subliniind faptul că totul are un scop, iar omul este chemat să guverneze creația cu responsabilitate morală.

În miturile antice, zeii creează adesea lumea pentru a-și rezolva propriile probleme, în timp ce în Geneza, Dumnezeu creează din dragoste, iar omul este destinat să fie administratorul creației, nu servitorul zeilor. Această diferență fundamentală are implicații teologice profunde asupra modului în care omul își înțelege locul în lume.


**Influența Creației din Geneza asupra Credinței Creștine**

Povestea creației din Geneza nu este doar o simplă relatare a modului în care a apărut lumea; este fundamentul credinței creștine despre relația dintre Dumnezeu, om și univers. În primul rând, subliniază monoteismul absolut: nu există alți zei, doar Dumnezeu, Creatorul suveran. Aceasta dă naștere unei viziuni teologice clare despre puterea lui Dumnezeu asupra tuturor lucrurilor.

În al doilea rând, creația omului „după chipul lui Dumnezeu” (Geneza 1:27) a fost baza învățăturilor creștine despre demnitatea umană, responsabilitatea socială și drepturile fiecărei persoane. Fiecare om are valoare intrinsecă, deoarece reflectă chipul lui Dumnezeu, ceea ce influențează modul în care credincioșii interacționează cu ceilalți.

În al treilea rând, creația bună a lui Dumnezeu ne învață că lumea materială este valoroasă și demnă de îngrijire. Creștinismul a dezvoltat o etică a grijii pentru natură, înțelegând că Dumnezeu a dat omului responsabilitatea de a stăpâni pământul cu înțelepciune și respect.


**Concluzie**

Relatarea creației din Geneza 1-2 oferă o viziune unică și ordonată asupra creației și relației dintre om și Dumnezeu. Spre deosebire de miturile antice pline de haos și lupte, Geneza ne prezintă un Dumnezeu suveran care creează cu scop și dragoste. Această poveste a influențat profund gândirea creștină, subliniind importanța ordinii divine, demnitatea umană și responsabilitatea față de lume.

Prin urmare, putem spune că creația din Geneza este nu doar o relatare istorică, ci și un fundament teologic pentru modul în care creștinii își trăiesc viața, având în vedere ordinea și bunătatea lui Dumnezeu. Această viziune a avut un impact major asupra civilizației occidentale, modelând modul în care oamenii înțeleg relația lor cu divinitatea și lumea înconjurătoare.

Preluat de la adresa: https://www.resursecrestine.ro/devotionale/287534/creatia-si-urgatia-in-biblie-si-mitologia-antica-o-privire-comparativa