**Creația din Geneza și Miturile Antice: O Analiză Comparativă a Ordinii Divine și a Haosului**
Autor: Daniel Ioan Notar
Album: **Creația în Geneza 1-2: O Viziune a Ordinii și a Perfecțiunii Divine**
Categorie: Meditație

**Creația din Geneza și Miturile Antice: O Analiză Comparativă a Ordinii Divine și a Haosului**

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Primele două capitole din Geneza reprezintă fundamentul teologiei biblice referitoare la creație, fiind una dintre cele mai influente narațiuni în cadrul credinței iudeo-creștine. Creația este prezentată ca o operă a unui Dumnezeu suveran, ordonat și plin de iubire, în contrast cu multe mituri antice despre creație, unde zeii acționează prin conflicte și haos. Studiind aceste diferențe, putem înțelege cum creația biblică a modelat percepția creștină asupra lumii și a relației omului cu divinitatea.

 

### **Creația în Geneza 1-2: O Viziune a Ordinii și a Perfecțiunii Divine**

Narațiunea din Geneza începe cu celebra frază „La început, Dumnezeu a făcut cerurile și pământul” (Geneza 1:1). Spre deosebire de miturile antice care încep cu haosul sau lupte între divinități, textul biblic descrie un act de creație liniștit și ordonat. Dumnezeu creează lumina, separă apele, formează pământul și creează viața în șase zile. Fiecare zi de creație este marcată de o declarație a bunătății divine: „Dumnezeu a văzut că era bine” (Geneza 1:10,12, 18,21, 25).

În Geneza 2, vedem o relatare mai detaliată a creației omului, unde Dumnezeu îl formează pe Adam din țărâna pământului și îi insuflă suflare de viață. Omul este plasat în grădina Eden pentru a o îngriji și a o administra, având o relație directă și personală cu Dumnezeu. Femeia este creată din coasta lui Adam, simbolizând complementaritatea și egalitatea dintre bărbat și femeie.

Această viziune asupra creației prezintă o lume perfectă, lipsită de haos, unde totul este creat cu scop și bunătate. Omul nu este un simplu spectator, ci este implicat activ în ordinea creației, având responsabilitatea de a o proteja și administra.

 

### **Miturile Antice despre Creație: Haosul și Conflictul**

În mitologia babiloniană, mitul *Enuma Elish* este una dintre cele mai cunoscute narațiuni ale creației. Aici, zeul Marduk o înfruntă pe zeița Tiamat, simbolul haosului primordial, și după ce o ucide, creează lumea din trupul ei. În această viziune, creația este rezultatul violenței și al conflictului între divinități, iar haosul precede ordinea.

Mitologia egipteană descrie creația prin zeul Atum, care apare din haosul apelor primordiale și aduce lumea la existență prin forțele naturale. În mitologia greacă, universul este creat după lupte între titani și zei, unde Zeus preia controlul și instaurează ordinea. În toate aceste mituri, creația este o consecință a luptelor și competițiilor între forțele divine, iar oamenii joacă un rol secundar, fiind adesea creați pentru a servi zeii.

 

### **Compararea Genezei cu Miturile Antice**

Diferențele dintre relatarea biblică și miturile antice sunt evidente. În primul rând, Geneza prezintă o creație pașnică, ordonată și intenționată, fără conflicte între divinități sau lupte cosmice. Dumnezeu creează cu autoritate și fără opoziție, subliniind suveranitatea Sa absolută. În miturile antice, haosul și violența sunt forțele dominante, iar creația este un proces secundar rezultat din luptele dintre zei.

În al doilea rând, valoarea și demnitatea omului sunt mult mai ridicate în Geneza. Omul nu este creat pentru a servi zeilor, ci este făcut „după chipul și asemănarea lui Dumnezeu” (Geneza 1:26-27) și primește autoritatea de a guverna pământul. În miturile antice, oamenii sunt adesea văzuți ca sclavi ai zeilor, fără un statut special în univers.

De asemenea, în Geneza, lumea materială este „foarte bună” (Geneza 1:31), fiind un loc ordonat, armonios și plin de frumusețe, în timp ce în multe mituri păgâne, lumea creată este rezultatul haosului și poate fi văzută ca imperfectă sau coruptă.

 

### **Influența asupra Teologiei Creștine**

Creația din Geneza a modelat profund teologia creștină și viziunea asupra lumii. În primul rând, monoteismul biblic subliniază faptul că Dumnezeu este singurul Creator suveran, spre deosebire de politeismul miturilor antice. Această viziune a dus la încrederea creștină în providența divină și în faptul că Dumnezeu controlează toate lucrurile.

În al doilea rând, conceptul omului creat după chipul lui Dumnezeu a fundamentat doctrina creștină despre demnitatea și valoarea fiecărei ființe umane. Omul este responsabil de administrarea creației și este chemat să reflecte natura lui Dumnezeu în lume. Această învățătură a stat la baza dezvoltării drepturilor omului și a ideii de justiție socială în contextul creștin.

În al treilea rând, bunătatea creației a inspirat o viziune pozitivă asupra lumii materiale. Creștinismul susține că lumea este un dar divin, destinat să fie protejat și îngrijit, contrar viziunilor care privesc materia ca fiind rea sau coruptă. Această viziune a condus la o etică creștină a grijii față de natură și de mediul înconjurător.

 

### **Concluzie**

Relatarea creației din Geneza și miturile antice oferă perspective foarte diferite asupra originii lumii și a locului omului în cosmos. Geneza prezintă o creație ordonată, pașnică și bună, realizată de un Dumnezeu suveran și iubitor, în contrast cu haosul și conflictele cosmice din miturile păgâne. Această viziune a modelat profund teologia și etica creștină, influențând modul în care creștinii înțeleg lumea, relația lor cu Dumnezeu și responsabilitățile lor față de creație.

Preluat de la adresa: https://www.resursecrestine.ro/devotionale/287539/creatia-din-geneza-si-miturile-antice-o-analiza-comparativa-a-ordinii-divine-si-a-haosului