Semnele Apostaziei
Autor: AUREL MUNTEANU
Album: fara album
Categorie: Doctrină
SEMNELE APOSTAZIEI
De Aurel St. Munteanu 25 Ian. 2010
2Timotei 4.3. – Căci va veni vremea când oamenii nu vor putea să sufere învăţătura sănătoasă; ci îi vor gâdila urechile să audă lucruri plăcute, şi îşi vor da învăţători după poftele lor.
Astazi,la fel ca baptistii din trecut , avem responsabilitatea de a afirma sau apara ceea ce inaintasii nostrii au crezut de-a lungul timpului. Sa nu credeti ca aceasta afirmatie este una care ar da de inteles ca ne-am pune in slujba apararii unei traditii omenestii,ci este una care intotdeauna s-a bazat pe Scriptura ,avand capitol si verset.Nu ma astept ca pozitia luata de noi sa fie una unanim agreeata de multitudinea curentelor numite Baptiste din zilele noastre. De ce ? Pentru ca la fel ca si in trecut datorita : nevegherii, erorilor strecurate,compromisului si patrunderii liberalismului,baptistii au ajuns sa sustina origini,doctrine si practici diferite.
De aceea ne bucuram ca astazi avem oportunitatea, de a readuce in discutie cateva subiecte care la vremea lor au starnit vii controverse si foarte multe Biserici Baptiste nu s-au corectat, ci au inaintat si mai mult pe calea apostaziei.
Apostazia conform D.E.X. .provine din grecescul apostasia si este :1- o renuntare publica la o anumita credinta religioasa; renegarea unei doctrine sau conceptii; 2-Revolta ,razvratire impotriva stapanirii.
1. Unul din primele semne care duce la o apostazie vizibila si necontestata este : Renuntare de a se mai predica vechea evanghelie a harului.
Aceasta veche evanghelie ,inainte de toate ne spune cum Cristos a murit pentru pacatele noastre ,dupa Scripturi; ca a fost ingropat si a inviat a treia zi,dupa Scripturi.
Ea se adreseaza printr-o chemare generala,tuturor oamenilor nascuti morti in greselile si pacatele lor (Ef.2.1-3), dar fiind eficienta intr-un mod salvator in cei alesi neconditionat ,inainte de intemeierea lumii(Ef.1.4.)si scrisi in cartea Mielului injunghiat(Ap.21.27.) Ea declara ca toate pacatele alesilor au fost ispasite la Golgota(Is.53.5.) unde El a platit pentru fiecare pacat al nostru (Mat.26.28.) si a stins mania lui Dumnezeu Tatal ,impotriva noastra(Col.1.19-20)Ca atare alesul va fi atras prin Duhul Sfant de Tatal cu funiile iubirii catre Cristos (Ioan 6.44.) si va merge perseverand pe cale prin puterea lui Dumnezeu,in cel mai responsabil mod(Ioan 10.28,29). Renuntarea la vechea si scriptural evanghelie,a dus la adopterea uneia noi,de obarsie Catolica.Ea inzestreaza omul mort spiritual cu o vointa glorioasa ,care daca ar lua o decizie inteleapta ,ar face primul pas inspre reconcilierea cu Dumnezeu.Ispasirea propusa de aceasta evanghelie este una universal valabila pentru toti oamenii nascuti din Adam,dar nu realizeaza iertarea pacatelor pana cand omul accepta de buna voie jertfa.Aceasta ispasire se aplica pacatosilor care au fost cunoscuti mai inainte de Dumnezeu,ca vor raspunde ofertei evangheliei si se vor decide ca sa fie salvati.Adeptii acestei pozitii spun pe de alta parte ca vointei lui Dumnezeu poti sa te impotrivesti in asa masura incat sa nu fii atras la Fiul si nici nascut din nou de catre Duhul Sfant.Intr-un final mantuitul,poate cadea din har ,pierzandusi astfel mantuirea castigata odinioara.
Aceasta evanghelie este intarita facuta eficienta cu predari, urmata de iesiri in fata sau de spunerea rugaciunii pacatosului citita ori repetata de ‘evanghelist’.Dupa o scurta consiliere spirituala in care ‘evanghelistul’ s-a asigurat ca ai luat decizia inteleapta de a invita pe Isus Cristos in inima ta ,esti felicitat si asigurat de viata vesnica primita in dar.Aceasta evanghelie este cunoscuta sub denumirea ‘arminianism’ , ea este destul de veche , dar a fost prelucrata si imbunatatita in secolul trecut de protestantismul american si preluata apoi de toata suflarea neoprotestanta de pe intreg pamantul locuit.
2 .Schimbarea elementelor folosite la Cina Domnului.Daca primul punct ataca lucrarea terminata a Domnului Isus ,acest al doi-lea punct Ii ataca caracterul .Daca toate felurile de jertfe intalnite in V.T. prezinta tipuri,figure si umbre ale adevaratei jertfe care a fost Isus Cristos ,credem ca atat painea si vinul din randuiala Nou Testamentala ,trebuie sa arate simbolistic si comemorativ ,tot spre Acela care s-a jertfit.
Stim ca in noaptea in care a fost vandut Domnul Isus a luat o paine .Si dup ace a multumit lui Dumnezeu a frant-o si a zis :Luati mancati; acesta este trupul Meu care se frange pentru voi;faceti lucru acesta spre pomenirea Mea.(1 Cor.11.23,24.).
Noaptea aceea la care face aluzie Pavel era noaptea in care intreg poporul evreu trebuia sa jertfeasca mielul pascal.Prima zi dintre cele opt ale Sarbatorii Azimilor(Ex.12.6.)
In ziua aceea mielul trebuia servit cu azimi: Carnea sa o manance chiar in noaptea aceea ,fripta la foc ;si anume sa o manance cu azimi si cu verdeturi amare (Ex.12.8.)In toate cele opt zile ale sarbatorii nu se folosea altfel de paine dacat azimi(Ex.12.15.)
Conform imprejurarilor putem trage lesne concluzia ca painea despre care ne vorbeste Pavel in 1 Cor.11.23.a fost o azima.Azima nu continea drojdie(aluat).Aluatul in N.T. peste tot ilustreaza pacatul-fatarnicia: “Mai intai de toate paziti-va de aluatul Fariseilor care este fatarnicia”-Luc.12.1b.
Daca frangem o paine facuta cu aluat (drojdie) ,noi prezentam figurativ un trup al Domnului Isus ,plin cu pacat.Aceasta practica nu ar fi regasita in nici o jerfa vechi testamentala, care ar simboliza in vre-un fel pe Isus Cristos .
La fel se intampla si cu vinul daca il inlocuim cu must,sampanie sau suc de struguri.Odata schimbate elementele folosite la frangerea painii ilustram figurativ un alt tip de Cristos.Un Cristos in al carui sange si carne gasim (ilustram ) pacatul ,nu poate fi de ajutor nimanui , am fi gasiti tot morti in pacatele noastre si in ziua de la urma am fi condamnati pentru totdeauna .
Doar alegand corect elementele, vestim moartea Domnului Isus in imagini si putem predica o evanghelie corecta. A frange o paine de la magazin dospita si coapta cu drojdie si a bea must ( asa cum o fac cele mai multe biserici baptiste ) este o practica care nu o poti argumenta din evanghelii si cu atat mai putin din celelalte epistole ale Noului Testament.
3.Acceptarea membrilor cu afundari straine.O afundare ca sa fie declarata valida trebuie ca sa indeplineasca urmatoarele conditii:in primul rand candidatul trebuie sa fie matur,in deplinatatea facultatilor mentale si nascut din nou (Ioan 3.3.). Motivul nu trebuie sa fie unul care i-ar da har si salvare , ci unul care il identifica simbolic cu moartea,ingroparea si invierea Domnuli Isus.Modul :o simpla afundare in apa.Administratorul botezului trebuie sa fie o Adunare care trebuie sa aibe aceeasi origine ,doctrina si practica cu prima Adunare fondata de Domnul Isus.
O afundare straina pentru noi ,este un botez ce nu indeplineste toate conditiile enumerate mai sus.De exemplu botezul catolic nu il privim valid deoarece:
-candidatul lor(pruncul cu cat este mai tanar cu atat mai bine) trebuie, in primul rand sa fie unul mort spiritual, lipsit de credinta , de viata vesnica si fara Cristos.
-motivul pentru care cere sa fie botezat:sa capete credinta si viata vesnica.
-modul botezului:trebuie sa urmeze mai multi pasi ; primul este aducerea la biserica de parinti sau nasi,preotul ii intreaba ce cer:nasii spun ‘Credinta’.’Ce iti da credinta …’intreaba preotul , nasii raspund :’Viata vesnica’.Pruncul nu este introdus in biserica si afundat pana nu i se face exorcizarea si preotul sulfa peste el zicand: „iesi din el, duh necurat, si fa loc Sfantului Duh Mangaietorul”Dupa ceasta candidatul primeste primul semn al biruintei :este insemnat cu o cruce pe frunte si una pe piept urmat de rostirea: “Primeste semnul crucii, atat pe frunte cat si in inima, primeste credinta poruncilor ceresti si asa sa te porti de acum inainte, incat sa poti deveni templu al lui Dumnezeu.”
Preotul catolic ii asaza pe cap mana dreapta,in semn de primire si cuprinderea lui in stapanirea biserici.Ultimul ritual aplicat candidatului este punerea pe limba a sarii binecuvantate , si rostirea: “Primeste sarea intelepciunii sa fie pentru tine un mijloc haric, spre viata vesnica”,urmat de actul numit ‚Effeta’ ce include atingerea urechilor si narilor copilului cu saliva .Urechile ca omul dinlautru sa auda cuvantul credintei si sa ramana in inima lui ca sa ii dea viata si narile spunand : : “Intru miros de buna mireasma. Iar tu diavole fugi ; caci se va apropia judecata lui Dumnezeu.”
La incheierea acestor ritualuri bebelusul se afunda,se stropeste sau se toarna apa pe el invocandu-se formula in numele Tatalui,Fiului si Sfantului Duh.
-administratorul este preotul.
Toate bisericile protestante isi au originea in catolicism . .Daca ar fi constranse sa isi explice originea lor in relatie cu biserica catolica,toate ar afirma ca:
-biserica catolica nu este biserica lui Cristos . Fondatorii lor,Luther,Calvin,Zwingli ,Henry al vii-lea au avut botez si ordinarea catolica.Botezul lor ar fi valid numai in cazul in care acestia dupa schisma ar fi fost botezati corect.
Despre botezul protestant J.R.Graves scria in :Trilema Protestanta si Neo-protestanta:
“Daca negam faptul ca Biserica Romei este adevarata biserica si consideram ca botezul si ordinarile acesteia sunt nule si neavenite, atunci prin toate intentiile si scopurile noastre, spunem ca bisericile noastre nu sunt adevarate, cu exceptia cazului in care am putea boteza cenusa lui Luther si Calvin, cei de la care am primit noi botezul si ordinarea! Daca botezul si ordinarea „Anticristului,” „omul pacatului” si „fiului pierzarii” nu sunt valabile, atunci Luther si Calvin nu au fost botezati la fel ca si cei care au format primele biserici ale Reformei! Prin urmare, ei au fost neordinati si fara autoritatea de a-si boteza urmasii sau a ordina alti lucratori care sa-i urmeze; intr-un cuvant, toate organizatiile protestante sunt corpuri nebotezate si in consecinta nu sunt biserici ale lui Cristos, de vreme ce un corp format din persoane nebotezate (oricat de pioase ar fi) nu poate fi considerat a fi o biserica. Toti lucratorii protestanti sunt atat nebotezati cat si neordinati si prin urmare neautorizati sa predice oficial si sa administreze randuielile.”
Cat priveste cultele neoprotestante ,ele se confrunta cu aceeasi situatie fata de protestanti si indirect fata de catolici.
Daca primesti ca Baptist in Adunarea ta membrii cu un asemenea botez spui de fapt urmatoarele:
-biserica de unde provine este una a lui Cristos
-esti de acord cu originea doctrina si practica ei
-ii socotesti lucratorii ca fiind ordinati corect.
Primind membri protestanti si neo-protestanti in Adunarile Baptiste ,accepti de fapt afundare oficiata de o autoritate improprie si in cele mai multe cazuri ,botez facut dintr-un motiv incorect.Vei avea o diversitate doctrinara intre membrii care va duce in final la confuzie si decadere,pentru ca orice casa dezbinata impotriva ei insasi nu va dainui.Te lepezi de credinta inaintasilor tai care a fost pecetluita deseori cu sange si nu vei mai avea niciodata,”Un singur Domn,o singura credinta , un singur botez”.
4.Infintarea clerului,comunitatilor si Uniunii Baptiste.
In Adunarea Domnului Isus toti membrii sunt egali.Ei sunt socotiti frati si surori in Domnul. Faptul ca Domnul le-a dat slujbe diferite unora (Ef. 4 .11,12.) nu inseamna ca ei trebuie sa se socoteasca mai frati decat ceilalti ,darurile primite trebuie puse in slujba Adunarii pentru a ajuta la zidirea si cresterea celorlalti frati care nu au daruri.Domnul a lasat in Adunare doua feluri de slujitori :episcopii , prezbiteri sau pastori (F.A.20.28),urmata de a doua categorie ce include – diaconii(1Tim.3.8.) aceste slujbe sunt limitate doar la barbati .Diaconii(slujitori) trebuie sa ingrijasca de nevoile fizice,material si financiare ale membrilor(FA 6.1-6) la nevoie trebuie sa fie si predicatori , pe cand episcopii si prezbiterii sunt categoria de slujitori care trebuie sa se dedice in special cu hranirea Adunarii, lucrare in afara ei si rugaciune(F.A.6.4.).Ei intotdeauna trebuie sa fie supusi autoritatii Adunarii si a Duhului Sfant(F.A.13.1-3). La deciziile Adunarii participa toti membrii ,ei au o voce egala in hotarari si slujitorii le duc la indeplinire(F.A.1.15-26; F.A. 6.1-6.;F.A.15.1-2.;4-6,12,22,25,28,30,31.)
Alte categorii de slujitori intr-o Adunare nou testamentala ,ca sa existe trebuie inventate.Cum Domnul nu cred ca ar fi de acord(altfel ne-ar fi spus-o),titluri ca :patriarh ,mult preafericitul parinte, mitropolit , tarcovnic , reverend, doctor, cardinal, calugar, etc. ,sunt ne scripturale.
Inca de pe paginile evangheliilor vedem tendinta ucenicilor de a schimba forma de conducere a Adunarii(vroiau sa fie mai mariMat.20.20-28.). In 3 Ioan 9,10. gasim ca Diotref chiar isi luase rolul de sef in serios.Ambele cazuri au fost corectate atat de Domnul cat si de catre Ioan apostolul.Insusi Domnul a lasat tiparul :”Cel mai mare dintre voi sa fie slujitorul vostru”(Mat.23. 11.) La natiuni conducatorii domnesc peste ele si cei mari le stapanesc cu autoritate.La noi nu se permite modul acesta de conducere (Mat.20.25,26.). Eu Insumi am venit sa va fiu exemplu si v-am fost serv (Mat.20.28).
Orice forma de separare frateasca in cadrul unei Adunari, cu scop decizional ar trebui respinsa de baptistii adevarati ramasi fideli Scripturii.Daca conducerea este una stil Diotref (de catre pastor ),de comitet (alcatuit din pastor si diaconi-nicolaita) sau de sfatul batranilor (format din barbatii mai cu vaza ai Adunarii) nu este una dupa modelul Nou Testamentar. Acest tip de biserica este faurit de oameni.Orice Adunare numita Baptista care are un asemenea tip de conducere merge deja pe calea neamurilor(Mc.10.42-45.).
Aparitia micii ierarhii in Adunarea locala ,atrage repede dupa sine ierarhizare,la nivel regional(comunitate) , si de ce nu , la nivel national (uniune).Primii pionieri Baptisti moderni,incepand cu 1860 ,au fondat Adunari autonome ,separate de oricefel de conducere omeneasca si separate fata de Institutia Statului .La un an dupa unirea Principatelor Romane cu Transilvania ,in anul 1919 pe 30 Decembrie ,conducatorii Adunarilor baptiste, iau initiativa de a forma prima Uniune a Comunitatilor Baptiste de pe teritoriul tarii noastre.Comunitatile locale apar abia in 1933,arondate in subordinea Ministerului Cultelor .Toate aceste date le puteti gasi in pagina de Istoric al Uniunii Baptiste din Romania.Toate Adunarile Baptiste care au decis sa intre in structuri situate deasupra Adunarii locale treptat si-au pierdut autonomia si au devenit sclave sistemului. Deciziile sunt luate in forurile superioare de conducere si toate Adunarile Baptiste din tara devin executoare.Deciziile sunt preluate de pastori care cu ajutorul comitetului sunt puse in practica in Adunarea locala. In tot acest sistem ierarhizat de multe ori a intervenit si Statul prin Ministrul Cultelor,propunand sau respingand anumite decizii.In perioada comunista multi Presedinti ai Uniunii Baptiste erau cadre ale militiei politice ,si nu putini pastori ai servit Adunarea locala ca turnatori si colaboratori ai Securitatii.
Dupa Revolutia din ’89 multi pastori si membrii Baptisti au intrat in politica servind interesele partidului si nu ale Imparatiei lui Cristos.Sa dam Cezarului ce este al Cezarului (Rom.13.1-8; 1Tim. 2.1-4) si lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu.
5.Aderarea la ecumenism a Adunarilor Baptiste.
Ecumenismul s-a nascut din dorinta cultelor protestante de a se uni pentru a duce Evanghelia pana la marginile Pamantului, conform Marii Trimiteri din Matei 28:19-20.
Termenul provine din grecescul –oikoumene – însemnând lume, pământ, întreaga parte locuibilă a pământului. Astfel, cuvântul indică scopul principal al mişcării, anume, o singură biserică pe întreg pământul, universală şi vizibil unită, slujind la convertirea omenirii si grabind astfel venirea Domnului Isus.
Daca initiatorii ecumenismului, ar fi venit la usa milioanelor de Adunari locale , sa le propuna acest grandios proiect ,in scurt timp s-ar fi ales cu un esec rasunator. Acest fapt nu s-ar fi putut realiza niciodata daca nu ar fi existat ierarhii deasupra Adunarii locale.
In Romania Cultul Baptist a fost implicat in ecumenism inca din 1950 odata cu infintarea Federatiei Cultelor Evanghelice ,care era compusa din: Penticostali, Baptisti, Crestini dupa Evanghelie(incluzand si Tudoristii-Crestini dupa Scripturi), Oastea Domnului si Adventisti. Dupa Revolutie Adventistii si Tudoristii parasesc alianta si le ia locul Biserica Luterana din Bucuresti.Actualmente se numeste Alianta Evanghelica Romana(A.E.R.).
In plan international, Adunarile locale Baptiste din Romania ,intra oficial in ecumenism in anul 1976 printr-o decizie luata de Comitetul U.B.R.(Uniunii Baptiste Romane.).
Iata un citat din Revista Crestinul Azi nr.3 pe anul 2007 pag.4.:
„Pastorul Negrut a dezvaluit congresului faptul ca un document de arhiva arata decizia Comitetului U.B.R. ,luata anul 1976 , de a afilia Cultul la miscarea ecumenica internationala.Documentul arata ca pastorii Pascu Geabou si Iosif Serac au obiectat si au respins aceasta decizie.”
De-a lungul timpului baptistii au fost integrati atat de bine in ecumenism incat nu mai este nici o problema daca lucreaza alaturi de catolici,ortodoxi,carimatici sau miscarea New Ages.Astazi orice retragere din aceasta mare alianta ecumenica este privita ca o aratare a lipsei de dragoste si o dureroasa sfasiere a trupului lui Cristos.
6. Stergerea identitatii Baptiste.
Acest din urma pas se va face in timp ,prin pasi marunti dar siguri.In decurs a nici cincizeci de ani,pozitia oficiala a Uniunii Baptiste din Romania,cu privire la identitatea lor in istorie , s-a schimbat de trei ori .
Prima pozitie susţine că mişcarea baptistă îşi găseşte originea la începutul istoriei creştine. Deşi au fost mereu o minoritate, după 313, odată cu Edictul de la Milano, deşi au fost prigoniţi persecutaţi, baptiştii au continuat să existe de la început şi până în prezent, chiar dacă au fost numiţi, donatisti, novatieni, paulicieni, arnoldisti petrobrusieni, catari,, husiti, waldenzi, lolarzi si anabaptisti.Aceasta pozitie a fost pastrata oficial pana la inceputurile perioadei dictaturii comuniste.
Adoua pozitie oficiala a fost :baptistii sunt urmasii anabaptistilor ,care au apărut odată cu Reforma protestantă sau, cu alte cuvinte, în contextul Reformei, evidenţiindu-se de Luther, Calvin sau Zwingli prin practicarea botezului la maturitate şi prin eclesiologie, care prevedea separarea totală a bisericii de stat.
A treia pozitie oficiala a Uniunii Baptiste din Romania este :baptistii au aparut in secolele reformei in 1609 in Amsterdam –Olanda ,avand ca fondator pe John Smyth un preot Anglican care se autoboteaza apoi boteaza alti treizeci si sase de membrii formand prima Biserica Baptista. Anul trecut in zilele de 24-26 iulie 2009 baptistii din Romania au sarbatorit 400 de ani de la infintare.
Renegand originea,schimband doctrina,si pervertind randuielile ,nu cred ca mai poti afirma : “Un Domn,o Credinta ,un Botez” la fel ca inaintasii tai(Acest slogan mai poate fi vazut si azi in unele Biserici vechi de la tara) .Multe Adunari Baptiste au renuntat la a se mai numi Baptiste .Se intituleaza simplu :Biserica Crestina.
Acesta este doar un inceput timid , facut cu pas marunti dar siguri. Drumul pe care au apucat este unul ireversibil .Cu cat se inainteaza , indepartarea capata valente noi.Este exact cararea pe care au apucat-o bisericile care mai tarziu au fost identificate ca si Catolice .Ca si baptist daca nu te mai identifici cu originea,doctrina si practica inaintasilor tai ,cred ca ar fi de bun simt ca sa iti schimbi si denumirea.Asa mi s-ar parea corect,ca sa nu se creeze confuzie.
Este un adevar trist dar real Bisericile pot muri din puct de vedere spiritual .Exemplu pot fi cele sapte din cartea Apocalipsei.La fel ca si omul, ele se nasc ,cresc,dau nastere altora si au o lungime a vietii in functie de statornicia,sfintirea si vegherea membrilor asupra pericolelor ce apar la tot pasul.
Daca esti membru in una din aceste Biserici Baptiste care deja a cazut in apostazie,sau chiar s-a nascut apostata, nu mai poti face nimic.Tu nu o poti resuscita ca sa o aduci la viata ,o poti doar cosmetiza..Nici chiar Domnul nu va face ‘reforma’ ( cum le place multora sa spuna) deoarece :dintr-un lucru necurat nu poate sa iasa unul curat (Iov 14.4.).
Daca Biserica ta ,in momentul cand ai devenit membru inca mai era in viata ,ai inca un botez valid si te poti alatura unei Biserici Baptiste care este vie spiritual .Daca era moarta din punct de vedere spiritual si compromisa nu va ramane decat sa va dizolvati ,sa fiti din nou ucenicizati,botezati si organizati corect de catre o Biserica Baptista sanatoasa din punct de vedere al originii,invataturii si practicii.
Preluat de la adresa:
https://www.resursecrestine.ro/predici/57137/semnele-apostaziei