,,Trinitatea " vazuta in Vechiul Testament
Autor: AUREL MUNTEANU
Album: Trinitate
Categorie: Atributele Lui Dumnezeu

 

Trinitatea vazuta in Vechiul Testament

De Aurel Munteanu 11 Aprilie 2011

În Geneza 1:1 citim, “La început Dumnezeu... “ Cuvântul evreiesc tradus “Dumnezeu“ este Elohim, care reprezinta forma de plural a lui El (adicã Dumnezeu la singular).
În evreieşte existã trei forme ale pronumelui personal de persoana a treia: singularul, dualul şi pluralul.
“Dumnezeu“ la singular este El, la dual este Elah şi la plural este Elohim. Duhul Sfant , in ebraica este -Ruah si este la genul feminin.De aceea  Elohim  este la plural si neutru. Astfel, nu se poate nega cã termenul “Elohim“ sugereazã cel puţin triunitatea lui Dumnezeu.Cu alte cuvinte, cand spuneai Elohim trebuia automat sa te gandesti ca nu exista una sau doua persoane deoarece aveau o limba atat de complexa incat daca se dorea sa se sugereze aceasta aveau si gaseau repede pronumele potrivite- El    sau    Elah.

Citat din Marturisirea de credinta a Adunarii noastre:
Scriptura învaţă iar noi credem că există numai un singur Dumnezeu viu şi adevărat ; infinit ; etern ; existent prin Sine Însuşi ; imuabil ; sfânt ; drept , omniscient , omnipotent ; omniprezent ; care este Duh ; al cărui nume este Iehova ; Creatorul şi conducătorul suprem al cerului şi al pământului ; iar în unitatea esenţei, naturii şi fiinţei Dumnezeirii unice, există trei distincţii eterne, ce ne sunt descoperite nouă sub figura unor persoane, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt ; aceste trei sunt egale în fiecare perfecţiune divină, executând slujbe distincte, dar în armonie în măreaţa lucrare de răscumpărare, fiind vrednice de aceeaşi onoare, închinare şi ascultare .

Domnul se descopera lui Avraam :
- Gen.18.1.- I se arata trei barbati :
1. Domnul i S-a arătat la stejarii lui Mamre, pe când Avraam şedea la uşa cortului, în timpul zădufului zilei
-Vin sa-I aduca vestea ca Sara va ramane insarcinata :
10. Unul dintre ei a zis: "La anul pe vremea aceasta, mă voi întoarce negreşit la tine; şi iată că Sara, nevasta ta, va avea un fiu." Sara asculta la uşa cortului, care era înapoia lui.
-Gen. 18.16. – cei trei pleaca de la Avraam:
16. Bărbaţii aceia s-au sculat să plece şi s-au uitat înspre Sodoma. Avraam a plecat cu ei, să-i petreacă.
- Unul dintre ei este Domnul – Gen.18.17. :
17. Atunci Domnul a zis: "Să ascund Eu oare de Avraam ce am să fac?...
-Gen.18.20. – Domnul ii descopera lui Avraam ce avea de gand cu sodomitii si gomoritii:
20. Şi Domnul a zis: "Strigătul împotriva Sodomei şi Gomorei s-a mărit, şi păcatul lor într-adevăr este nespus de greu.
-Doi dintre barbati pleaca la Sodoma –Gen.18.22.
22. Bărbaţii aceia s-au depărtat şi au plecat spre Sodoma. Dar Avraam stătea tot înaintea Domnului.
-Domnul ramane cu Avraam care incepe sa mijloceasca pentru Sodoma, Gomora, Adma si Teboim .

-Gen.18.33. Domnul pleaca dupa ce Avraam primeste garantia ca daca sunt gasiti 10 credinciosi , cetatile nu vor fi nimicite :
33. După ce a isprăvit de vorbit lui Avraam, Domnul a plecat. Şi Avraam s-a întors la locuinţa lui.
-Gen.19.1. – doi dintre cei trei ingeri de sub stejar, ajung in Sodoma si gazduiesc la Lot peste noapte :
1. Cei doi îngeri au ajuns la Sodoma seara; şi Lot şedea la poarta Sodomei. Când i-a văzut Lot, s-a sculat, le-a ieşit înainte şi s-a plecat până la pământ.

-Apare conflictul cu sodomitii peste noapte-Gen.19.5. :
5. Au chemat pe Lot şi i-au zis: "Unde sunt oamenii care au intrat la tine în noaptea aceasta? Scoate-i afară la noi, ca să ne împreunăm cu ei."
-Lot este instiintat de nimicirea cetatii-Gen.19.12-13. :
12. Bărbaţii aceia au zis lui Lot: "Pe cine mai ai aici? Gineri, fii şi fiice şi tot ce ai în cetate: scoate-i din locul acesta.
13. Căci avem să nimicim locul acesta, pentru că a ajuns mare plângere înaintea Domnului împotriva locuitorilor lui. De aceea ne-a trimis Domnul, ca să-l nimicim."
-Ingerii spun ca sunt trimisi de Domnul sa nimiceasca cetatea - Gen.19. 13b. :
De aceea ne-a trimis Domnul, ca să-l nimicim."
-Ingerii scot cu forta familia lui Lot din cetate Gen.19.15-16. :
15. Când s-a crăpat de ziuă, îngerii au stăruit de Lot, zicând: "Scoală-te, ia-ţi nevasta şi cele două fete, care se află aici, ca să nu pieri şi tu în nelegiuirea cetăţii."
16. Şi, fiindcă Lot zăbovea, bărbaţii aceia l-au apucat de mână, pe el, pe nevasta sa şi pe cele două fete ale lui, căci Domnul voia să-l cruţe; l-au scos şi l-au lăsat afară din cetate.
-Lot se adreseaza Unuia dintre cei doi ingeri cu Doamne –Gen.19.18.:
18. Lot le-a zis: "O! nu, Doamne!
-Unul dintre cei doi era Domnul .El ii accepta cerea – Gen.19.21. :
21. Şi El i-a zis: "Iată că-ţi fac şi hatârul acesta şi nu voi nimici cetatea de care vorbeşti.
-Acesta care il salveaza pe Lot din Sodoma , in v.24. este numit Domnul:
24. Atunci Domnul a făcut să plouă peste Sodoma şi peste Gomora pucioasă şi foc de la Domnul din cer.
-El ploua foc de la Domnul din cer (de la Cel care se despartise de Avraam)-Gen.19.24.:
24. Atunci Domnul a făcut să plouă peste Sodoma şi peste Gomora pucioasă şi foc de la Domnul din cer.
Concluzie :
Acest pasaj la Genezei ne reveleaza , Dumnezeul Unic revelat in doua din cele trei Persoane eterne .
Apar trei barbati deodata la Avraam. UNUL ramane cu Avraam de vorba , doi pleaca la Sodoma. UNUL dintre cei doi ,textul ,spune ca este Domnul .Acesta ii asculta rugaciunea , il salveaza din cetate si tot EL este cel care ploua foc si pucioasa(de la Domnul din cer) peste Sodoma, Gomora, Adma si Teboim.

-

Preluat de la adresa: https://www.resursecrestine.ro/predici/77663/trinitatea-vazuta-in-vechiul-testament