"Căci vorbele-s doar vorbe, niciodată nu-i inima prin ele vindecată" (Shakespeare, Othelo)
Atât cuvântul scris cât şi cel rostit (ex. predică) au însă o influenţă decisivă asupra omului şi istoriei sale . Cuvântul reprezintă pentru erudiţi sau semidocţi, culţi sau inculţi, un mijloc de prezentare a unei idei (bună sau nu), un ambalaj necesar. A existat şi încă mai persistă (mai ales într-un cadru eclesial) o adevărată fascinaţie a vorbelor. Suntem mai interesaţi de ambalaj decât de conţinut, nu ne interesează prea mult ideea "important" este să fie spusă sau scrisă frumos, poetic. Papini vorbind despre Nietzsche spunea că nu este suficientă o poezie frumoasă pentru a salva o filosofie proastă. Acelaşi principiu cred că ar trebui să fie valabil şi în mediul nostru creştin. Poezia (cuvintele) aparţine domeniului estetic fiind în mod necesar subordonată ideii (adică raţiunii). Altfel riscăm să înlocuim etica cu estetica şi să nu ne mai intereseze o predică de exemplu, doar în măsura în care predicatorul ştie să vorbească frumos. De foarte multe ori este apreciată estetica (poezia, frumuseţea cuvintelor) unei predici în defavoarea conţinutului (raţional). Este îndeobşte ştiut faptul că atunci când nu ai un conţinut real cea mai bună eschivă este un ambalaj frumos. Metafora înlocuieşte astfel logica iar lipsa argumentului este substituită prin ridicarea tonului (asta o spune un predicator care vorbeşte tare la predică). Cuvântul rostit în public ar trebui să exprime CLAR UN ADEVăR (adevărul Scripturii) şi nu să încerce în primul rând să fascineze prin metafore (strigate sau şoptite) unui public mai mult sau mai puţin matur.
Predicarea din Biserica Primară era atât de simplă şi totuşi atât de plină de adânci semnificaţii. Adevărul divin poate fi simplu expus simplu (NU SIMPLIST) fără un zadarnic şi plin de "zorzoane" ambalaj al cuvintelor. Nouă românilor ne plac înzorzonările inutile lucru care se vede până şi în felul în care ne "aranjăm" maşinile (jucării de pluş, aglomerări de tot felul de culori stridente).
Complicarea mesajelor creştine a dus la situaţii penibile. Brusc în ultima perioadă şi noi penticostalii am prins gustul "academismului" ieftin. Renunţând la discursurile clasice dar clare abordăm un nou tip de discurs simadicos cu aere intelectualiste.
Astfel auzi la începutul unor servicii divine expresii ca: "Ne-am constrâns astăzi aici..." mai apoi vorbitorul explică cu mult patos cum că un mare predicator spunea o dată, că ceea ce nu ne omoară ne face mai puternici (afirmaţie făcută de filosoful anticreştin Nietzsche). Suntem chemaţi să nu ne ascundem ignoranţa în spatele unor cuvinte "memorabile" (suferim de memoriabilitate lingvistică) preluate din culegeri de citate celebre. Haidem să abandonăm citatele din acei scriitori pe care nu i-am citit niciodată şi să prezentăm ADEVăRUL clar. De ce toate acestea ? Pentru că însuşi Cuvântul s-a făcut trup (s-a materializat) şi a locuit printre noi pentru ca noi să putem înţelege ceea ce putea fi înţeles.
Prefer un adevăr exprimat clar în cuvinte rudimentare, simple şi pline de bun simţ faţă de un intelectualism semidoct. Iubesc cuvintele lui Hristos, Cel care vorbea ca nimeni altul, un cuvânt atât de simplu şi totuşi cu autoritate divină.
~~~Fascinatia Cuvintelor~~~Niciodată nu am văzut în cuvinte mai mult decât un mijloc de comunicare (în anumite contexte ele au devenit şi un mijloc de manipulare). Atât cuvântul scris cât şi cel rostit (ex. predică) au însă o influenţă decisivă asupra omului şi istoriei sale...
Era nevoie sa-l citezi pe Shakespeare inainte sa ne spui ca ...nu se face asa?! Desi imi plac mult maximele si aforismele sunt cu totul de acord ca nu e nevoie ca predicile sa fie "presarate" cu ele! (ca sa nu mai vorbim ca ele nu au voie sa inlocuiasca adevarurile simple de care vorbeai)
da este adevarat ce spune fratele Adi e un Adevar nu superficialitate chiar daca unii nu le place sa admita realitatea.Defapt traim intr-o lume cu vorbe multe si vorba uneori il de pe om pe fata cine e,ce poate!asa cum am vazut scrisul criticului Dan B.nu stiu cine esti si nici nu cred ca ceea ce a scris Adi Mocan nu a fost pt tine pt ca tu ai vazut doar cuvintele scrise ale lui Shakespear care te-au determinat sa scri ce nu te priveste......iar mai jos de ele nu ai putut vedea ca asa sunt multi ca tine "vad" numai ce le place.....!!!!!????
Fratele Mocanu are dreptate (de asta am scris ADEVARAT)insa, scriind in graba (de la locul de munca)constat acum ca nu mi-am terminat ideea... Vroiam sa spun ca uneori citatele sunt necesare; asa cum am vazut in cazul de fata.
p.s. nici eu nu stiu cine esti dar, oricine ai fi, Domnul sa te binecuvanteze!
Dan
Iubiti frati, rastigniti lastarii mandriei si lasati ADEVARUL sa hraneasca neprihanirea. Mustrarea are rolul sa indrepte si sa intelepteasca, nu sa injoseasca. Iubiti mustrarea. Prov.6.23"Caci sfatul este o candela, invatatura este o lumina, iar indemnul si mustrarea sunt calea vietii." Prov.3.5."Increde-te in Domnul din toata inima ta si nu te bizui pe intelepciunea ta." Acolo unde Dumnezeu a pus faclia, pizma si cearta n-au ce cauta. Dregeti-va cuvintele cu sare, dar nu cu sare amara. Domnul sa va intelepteasca si sa va dea pacea Sa!Domnul sa va binecuvinteze.
Da, Christian, poate nu citesc asta multi vorbitori, dar e destul sa citim noi si sa le aducem aminte vorbitorilor. Nu?
Evrei 10:24 Să veghem unii asupra altora, ca să ne îndemnăm la dragoste şi la fapte bune.