Întruparea Cuvântului
Autor: Marin Mihalache  |  Album: Impărăţia Cuvântului  |  Tematica: Diverse
Resursa adaugata de marin2016 in 20/12/2017
    12345678910 10/10 X
Media 10 din 1 vot

În Anul Domnului 325, Sfântul Sinod Ecumenic de la Niceea punea în formulă de crez religios învățătura biblică fundamentală după care Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu „S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria și S-a făcut om. ” Acesta este și interpretarea versetului biblic potrivit căruia „Dumnezeu S-a arătat în trup” (I Timotei 3, 16), dar și o exprimare „în nuce” a întregii realități scripturale a uneia dintre marile taine ale credinței creştine.

„Căci cine ar putea ști”, scrie Sfântul Maxim Mărturisitorul „în ce fel Dumnezeu s-a făcut trup și totuși a rămas Dumnezeu; cum rămânând Dumnezeu, El este om adevărat? Credința singură înțelege aceasta cinstind cuvântul în tăcere. ”

Taina Întrupării Cuvântului dar și certitudinea credinței noastre se bazează pe faptul că nașterea lui Iisus Hristos este o minune ce ni se revelează din ineditul și unicitatea momentului istoric, o minune care devine mai plauzibilă și pentru înțelegerea noastră pe cât realizăm personal că nașterea Celui mai presus de fire era și este totodată chiar Întruparea Dumnezeului și Mântuitorului nostru.

Şi deși evidența adevărului nașterii lui Iisus este de acum demonstrabilă istoric, dacă nu prin altceva, măcar prin credința atâtor generații de creștini, totuși intimitatea acestei realități dumnezeiești rămâne încă învăluită în faldurile inefabile ale misterului, ale tainei divine: „Că Fecioara a născut, astăzi știu; că Dumnezeu S-a născut, în afară de timp, cred; dar felul nașterii am învățat să-l cinstesc în tăcere și n-am primit îngăduință să-l iscodesc prin cuvinte” – spune Sfantul Ioan Gură de Aur.

Perceperea fenomenului nu ține de fapt de limitele sau posibilitățile raționale, logice ori ale imaginației omenești. Fiindcă avem aici de-a face cu reprezentările și manifestările, cu teofania, cu minunea care răstoarnă însăși ordinea și logica omenească, a legilor naturii și ale fizicii, ale vieții și ale morții ca fenomene naturale.

Creatorul Însuși al lumii se naște ca om, fără a înceta însă să rămână și Fiul lui Dumnezeu. Apoi unicitatea acestui act divin, mântuitor, care are la mijloc Nașterea Fiului, nu se produce dintr-o simplă necesitate a firii, ci din marea bunăvoința, dragoste și atotputernicie dumnezeiască. În acest fel și posibilitatea firii și legile imuabile ale morții și ale repetiției naturale sunt depășite, sau mai bine zis sunt copleșite de prezența transfiguratoare a harului dumnezeiesc.

Sunt energiile, harul, același Duh pe care Dumnezeu îl suflase la începuturi în materia din care El îl plămădise pe om. Numai că acum, prin Întruparea Fiului lui Dumnezeu, omul devenise el însuși un subiect al istoriei transfigurate, sacralizate, o persoană ontologic superioară naturii obiective, superioară și prin faptul că prin Duhul Sfânt firii umane însăși i se redă starea originară, adică starea de dinaintea păcatului, dar și mai mult această stare este acum spiritualizată, ridicată la condiția elevată și inobilată prin har să participe la actul însăși al Întrupării.

În acest proces chenotic-divin al Întrupării Fiului lui Dumnezeu, Cel conceput că ipostas al trupului luat din Fecioara sfințește puritatea naturală a Fecioarei și ca Dumnezeu își asumă El Însuși patimile omenești spre a le birui și a învia după moartea trupului.

Astfel în persoana lui Iisus Hristos firea dumnezeiască se unește cu firea omenească exact pentru a putea săvârşi acea mutație perihoretică și teandrică de participare a firii omenești în cea dumnezeiască să poată lua asupra sa, în mod real, nu numai legalistic, starea de cădere omenească întărindu-o și transformând-o dinăuntru pe aceasta din urmă spre a ajuta să treacă prin înduhovnicire chiar pragul insurmontabil al morții și al învierii eshatologice.

Numai că Învierea lui Iisus Hristos în trupul Său luat prin Întrupare are loc prin propria Sa lucrare, El purtând prin firea Sa dumnezeiască și esența divină și energiile harului mântuitor, pe când învierea noastră se face prin împărtășirea de Sfântul Său Trup, ca o lucrare teandrică de sădire și în trupul nostru a energiilor harului dumnezeiesc, har divin absolut necesar unei astfel de revoluții și minuni divino-antropologice precum este învierea din morţi.

Şi dacă totuși moartea va veni, și va veni cu siguranță pentru oricine se naște în trup omenesc, inevitabilitatea morţii este totuși necesară măcar numai „că să nu fie nemuritor păcatul” (Sfântul Grigore Teologul).

Astfel, prin Iisus Hristos Cel Întrupat şi Înviat care biruieşte moartea omul însuși este scos de sub tutela inexorabilă a legii și a păcatului. Așa că și noi am „murit față cu legea, prin trupul lui Hristos, spre a fi ai altuia, ai Celui ce a înviat din morți, ca să aducem roadele lui Dumnezeu. ” (Romani, 7, 4) 



Da, El, „a străbătut cerurile” ne spune Evr.4,14 adică a coborât să ia un „chip de rob” o natură umană în care simțind la fel ca noi și fiind ispitit la fel ca noi, a biruit totuși ispita, durerea, ocara, batjocura și moartea.
A murit din pricina păcatelor noastre, ne spune Cuvântul, dar a înviat din pricina neprihănirii Lui. Moartea și puterea diavolului au fost zdrobite pentru totdeauna prin neprihănire, locuința morților a văzut deasemenea Izbăvirea și Neprihănirea lui Dumnezeu când „Porțile locuinței morților s-au deschis să intre Împăratul slavei” Care și-a luat de-acolo pe toți sfinții și credincioșii Săi ce se odihneau așteptându-L „în sânul lui Avram” și erau încă în „robia” celui rău, dar într-un loc aparte, un loc de care cel rău nu se putea atinge totuși din cauza neprihănirii lor, dar acum S-a arătat Neprihănirea lui Dumnezeu pe Care o așteptau și în Care și-au pus toată nădejdea, („Știu că Izbăvitorul meu este viu și Se va arăta...” zicea Iov) ca să-i ducă în Slava Tatălui, ca robi de drept ai lui Dumnezeu = „a luat robia roabă”...
Moartea este biruită, păcatul ispășit, cel rău înfrânt în însă-și inima și fala lui, omul este slobod, liber să aleagă viața, să trăiască în neprihănire, ca rob al lui Dumnezeu dar și cu o calitate de fiu, care poate să zică lui Dumnezeu „Ava” adică Tată”... Dar, cât timp mai există păcat mai există și moarte și tot ce se naște în păcat și „în păcat m-a zămislit mama mea”, moare dar tot ce se „naște din apă și Duh trăiește în veci”.
Doamne ajută-ne să înțelegem și să trăim ca niște fii ai Lui, ca niște robi ai Împăratului și Domnului Care a creat Universul și ține în mâna Sa toate lucrurile, ca niște biruitori prin biruința Celui care a biruit totul pt noi și ne oferă din belșug Viața, neprihănirea și biruința Sa, și „ne poartă cu carul Lui de biruință..” Glorie și mărire Lui în vecii vecilor!
Sărbători pline de bucuria biruinței Lui vă doresc împreună cu tot harul și binecuvântările ce decurg necurmat din aceasta!
Adăugat în 20/12/2017 de Ioanhapca
Multumesc fratelui Ioan pentru exegeza biblica si binevenita a comentariului postat. Iisus se naste! Sa-L slavim!
Adăugat în 20/12/2017 de marin2016
Taina Întrupării Cuvântului dar și certitudinea credinței noastre se bazează pe faptul că nașterea lui Iisus Hristos este o minune ce ni se revelează din ineditul și unicitatea momentului istoric, o minune care devine mai plauzibilă și pentru înțelegerea noastră pe cât realizăm personal că nașterea Celui mai presus de fire era și este totodată chiar Întruparea Dumnezeului și Mântuitorului nostru.

Trăim minunea întrupării Mântuitorului într-o vreme de har și milă aTatălui față de omenire.
Fericiți cei care au înțeles salvarea dăruită de Domnul Christos prin venirea și jertfirea Sa pentru noi păcătoșii.
Mulțumesc acestui text atât de adevărat și convingător.
Dumnezeu să vă țină sănătos în slujire!
Adăugat în 20/12/2017 de sanda_tulics
Multumesc frumos stimata poeta si eseista Sanda Tulics pentru evlaviousul si inteleptul comentariu postat la "Intruparea Domnului". Binecuvantarile Nasterii Domnului sa fie cu Dvs.
Adăugat în 20/12/2017 de marin2016
Crezul de la Niceea e al tuturor crestinilor. Exista, cu minime diferente si in catehismele protestante si neoprotestantii si ei marturisesc crezul apostolic. Daca nu o cunoasteti, va recomand cartea The apostles creed.
Lucrarea dvs e bine documentata, de bun simt teologic.
Adăugat în 17/01/2018 de loredanam
Va multumesc frumos Doamna Doctor pentru postare si pentru recomandarea facut cu privire la cartea despre Crezul Apostolic.
Adăugat în 18/01/2018 de marin2016
Statistici
  • Vizualizări: 1569
  • Export PDF: 1
  • Comentarii: 6
Opțiuni