Gen. 22.1-5
După aceste lucruri, Dumnezeu l-a pus la încercare pe Avraam
şi i-a zis: „Avraame!” „Iată-mă!”, a răspuns el. Dumnezeu i-a zis: „Ia pe fiul tău, pe singurul tău fiu, pe care îl iubeşti, pe Isaac; du-te în ţara Moria şi adu-l ardere de tot acolo, pe unul dintre
munţi, pe care ţi-l voi spune.” Avraam s-a trezit dis-de-dimineaţă, a pus şaua pe măgar şi a luat cu el două slugi şi pe fiul său, Isaac. A tăiat lemne pentru arderea de tot şi a pornit spre locul
pe care i-l spusese Dumnezeu. A treia zi, Avraam a ridicat ochii
şi a văzut locul de departe. Şi Avraam a zis slugilor sale: „Rămâneţi aici cu măgarul; eu şi băiatul ne vom duce până acolo
să ne închinăm, şi apoi ne vom întoarce la voi.”
Textul acesta ne redă cea mai puternică încercare a credinţei
patriarhului Avraam când apar pentru prima dată pe paginile
Bibliei expresiile: singurul tău fiu şi dragostea tatălui
pentru acesta. Toată acţiunea de închinare înaintea Domnului, atât a tatălui cât şi a fiului, se petrece în contextul ascultării
necondiţionate de porunca divină. Avraam n-a ezitat nicio clipă, ci s-a conformat întru totul la porunca: „Ia pe fiul tău!”
Era o repetiţie în costumele Calvarului. Dumnezeu îl va cruţa pe
Avraam de jertfirea lui Isaac în clipa când acesta chiar era gata
să-l sacrifice, dar nu Se va cruţa pe Sine, la Golgota, de moartea
Fiului Său, Isus Hristos, care S-a făcut Om tocmai pentru acest scop
al jertfirii pentru cei păcătoşi. Cele două slugi au fost lăsate
în urmă într-un anumit loc pentru a fi cruţate de şocul emoţional
al jertfirii copilului Isaac şi sunt astfel folosite de Avraam
ca martori ai învierii fiului său. Ele nu aveau să vadă scena „morţii”
lui Isaac, dar trebuiau să admită învierea acestuia pe care
îl vedeau în carne şi oase înaintea ochilor. Ca slujitori ai Tatălui
ceresc, pe care Îl prefigurează Avraam, şi noi credem că Isus
cel trecut prin moarte este viu în vecii vecilor şi acest fapt
este suficient în sine în faţa Tatălui pentru justificarea noastră. Să conferim închinării noastre înaintea lui Dumnezeu această
dimensiune practică a ascultării necondiţionate prin care să se
poată vedea clar costul pe care adevărata credinţă ni-l cere. Pe Avraam l-a costat viaţa singurului său fiu pe care îl iubea
ca să se poată închina înaintea lui Dumnezeu. Ce cost ne cere
astăzi închinarea noastră? Credincioasa Ana, soţia lui Elcana, s-a închinat la Templu dăruindu-I lui Dumnezeu pe primul ei copil, pe Samuel, exact aşa cum promisese. David nu a vrut să se închine
Domnului fără să-l coste nimic acea închinare. El, regele Israelului, i-a plătit lui Aravna, iebusitul, bunurile şi proprietăţile
funciare pe care le-a închinat lui Iehova. Mai târziu, în Noul
Testament apostolul Pavel n-a vrut să aducă lui Dumnezeu
drept jertfă Neamuri care s-au întors la Dumnezeu prin lucrarea
altuia. Pavel scrie Bisericii din Roma următoarele: ”Eu îmi
împlinesc cu scumpătate preoţia Evangheliei lui Dumnezeu, pentru ca Neamurile să-I fie o jertfă bine primită, sfinţită de
Duhul Sfânt.” (Rom. 15.16b)